Te koop aangeboden (van liefhebber) schitterende handgeschakelde zwarte porsche cayman van bouwjaar 2010.
- Type: Porsche cayman 987.2 facelift versie
- Vraagprijs: € 29.987,-
- Bouwjaar: 2010
- Kleur: zwart
- Interieur: zwart volleder
- Kilometerstand: 124.xxx
- Historie: aanwezig
- Motor: 2.9L 195kw / 265pk
- Bijzonderheden: Elektrische sportstoelen, multifunctioneel (sport)stuur, 19 inch Carrera Classic velgen, 981 S uitlaat eindstuk, sound pakket plus.
- APK: 03-2019
Een geweldige wagen die garant staat voor veel beleving en rijplezier. Best bang for the buck!
Enorme strakke wegligging, snel en wendbaar karakter, stuurt scherp + goed voorspelbaar bij het snellere bochtenwerk.
In mijn zoektocht naar een goede cayman heb ik er een hoop gezien. Ondanks dat er wordt aangegeven dat het percentage wagens met motorproblemen / ruilmotoren niet hoog is (tussen de 3-5%) ben ik er toch een hoop tegengekomen in mijn zoektocht. Eigenlijk was het hierdoor direct al duidelijk dat ik een facelift model wilde hebben. Ik vond de koplampen (gebaseerd op de Carrera GT) en de led achterlichten al een stuk mooier, maar ook het interieur is net iets fraaier in mijn ogen. De voornaamste reden voor mij is toch de meer betrouwbare techniek van het opvolgend type. Daar de 2.9 en 3.4 motor (type 9A1) meer het bulletproof karakter kennen zoals Porsche de motoren in het verleden bouwden. Kwalitatief een beter ontworpen en ontwikkeld blok dan de M96 / M97.
Persoonlijk wil ik niet de zorg van een mogelijk falend ims lager met alle gevolgen vandien. In de latere modellen is het ook nog eens heel lastig het ims lager te vervangen / controleren en moet het blok uit elkaar. In combinatie met koelingsproblemen, kans op scheurtjes in cilinders en een rms lekkage issue was het eerste type niet het model voor mij.
Dat betekende zoeken vanaf MY 2009. Daar zijn er alleen een heel stuk minder van gebouwd en hierdoor zijn ze in occasieland nauwelijks te vinden.
Dan zijn er vervolgens 2 motor opties:
- de 2.9, dat een vrij eenvoudig rechttoe / rechtaan en degelijk blok is en
- de 3.4 - te vinden in de S versie - ook een vrij nieuw blok voorzien van dfi technologie. Deze blokken hebben meer pk's.
Van de eerste serie 3.4 blokken met deze dfi techniek zijn ook al best wat (negatieve / mindere) verhalen te lezen. Zie pelican parts --> bv. carbon buildup.
Ik heb mijn pijlen gericht op de 2.9 en heb na lang zoeken een hele mooie gevonden. Black on black, voorzien van prachtige lederen (elektrische) sportstoelen die geweldig zitten. PASM was niet persé mijn voorkeur, dit is wellicht persoonlijk, schokbrekers vervangen wil met de tegenwoordige drempels nog wel eens gebeuren. De PASM variant is wat minder robuust (hol), foutgevoeliger en aanzienlijk duurder dan een standaardmodel. PDLS had wel mijn voorkeur, wat in mijn ogen een hele fijne en veilige toevoeging is. Een andere voorwaarde was het prachtige ronde sportstuur, dat wilde ik ook graag gemonteerd hebben. Zo'n mooi sportief ogend stuur wat voortreffelijk goed in de hand ligt voorzien van handige bedieningsknoppen.
Een hele mooie fabrieks-af set carrera classic 19 inch velgen speciaal voor de cayman gemaakt, maken de porsche af.
Een plaatje om te zien deze wagen.
Ik heb de wagen door het Porsche centrum laten keuren. Aldaar is de wagen helemaal doorgelicht en gemeten. Oa is gekeken naar de algehele technische staat, schades, foutmeldingen, overrevs, onderhoud, historie etc. Ik mocht gedurende de hele (aankoops)keuring aanwezig zijn, zo ook bij de testrit die met de cayman werd gemaakt. Wat een erg leuke en leerzame ervaring was. Het porsche centrum bestempelde de porsche uiteindelijk als een dikke 8+.
Geen schade en geen rokersauto.
Boekjes en historie zijn net als beide sleutels aanwezig.
Van liefhebber, bij mij en de vorige eigenaar is de Porsche altijd binnen gestald.
Alleen gebruikt als hobby auto. Ik rijd gemiddeld slechts 2 a 3000km per jaar.
Van de gen2 caymans zijn er erg weinig gebouwd voor een moderne wagen. Samen met de goede naam en betrouwbaarheid van dit type kan dit van invloed zijn op de waardeontwikkeling van de cayman 987.2.
Hieronder de optielijst, waarbij de optie 534 alarm voor het verzekeren erg handig kan zijn.
Optielijst:
-245: Internal production code related to tyres
-288: Headlight washer
-342: Seat heating
-375: 2-way electrical sportseat left
-376: 2-way electrical sportseat right
-405: 19 inch Carrera Classic Wheel
-424: CD compartment
-490: Sound Package Plus
-502: produced at valmet plant
-534: alarm 433 mhz
-573: Automatic air conditioning
-603: PDLS Porsche Dynamic Light System
-605: LED daytime driving lights
-621: 12v socket in passenger side footwell
-635: ParkAssistance (rear)
-844: Multifunctional steeringwheel
-870: Universal multimedia interface
mod by Olaf: 18-10-2018 prijs aangepast.