Beste medeforummers,
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om toch mijn prachtige 924 turbo voor de verkoop aan te bieden. Ik heb op het moment namelijk 4 transaxels staan en, bij een aantal van jullie wel bekend, heeft mijn zoon Michiel ook nog een 924S. Manlief begint nu steeds meer te mopperen dat 5 Porsches wel erg veel van het goede is en ik moet toegeven, daar heeft hij ook wel gelijk in. Drie van de vijf wil ik sowieso voorlopig houden, vandaar dat nu de turbo in de verkoop gaat en dan in het voorjaar mijn ’92 968. Die laatste is bijna gereed en dan hebben wij de wintermaanden nog om hem te detailen.
Ik ben de 2e eigenaar van deze 2e generatie 924 turbo, die
matching numbers voor zowel motor als transmissie is - geboortecertificaat aanwezig. De auto is in de kleur ‘Platinum Metallic’. Op 5 augustus 1981 is hij door
PON’s Automobielhandel B.V. (destijds nog in Amersfoort) geleverd en in 1982 is hij met de 1e eigenaar mee geëmigreerd naar Zuid-Afrika. In het originele boekje staat nog een werkplaats stempel van de Porsche dealer in Johannesburg. In 2000 is de auto weer met deze mensen terug naar Nederland gekomen, helaas is toen echter niet het originele kenteken teruggevraagd. Vandaar dat de auto nu een kenteken heeft uit 2000. Saillant detail, helaas niet met bewijs onderbouwd, maar mij is vertelt dat de turbo in 2000 met het vliegtuig mee teruggekomen is naar Nederland.
Volgend jaar augustus wordt de turbo 40 jaar en
dan is hij officieel een oldtimer. Momenteel zit hij nog in de overgangsregeling oldtimers.
De kilometerteller staat momenteel op
74.895 km en ondanks dat ik niet over de facturen beschik die in Zuid-Afrika gemaakt zijn (die zouden daar nog bij de kinderen moeten liggen, alleen heb ik die nog steeds niet ontvangen - lessen learned, eerst alles ontvangen dan pas het volledige bedrag betalen…), kan zonder probleem aangenomen worden dat dit de originele kilometers zijn en dat hij niet al een keer klokje rond is geweest. Het gehele interieur is namelijk nog als nieuw. Zo zijn de stoelen, zowel voor als achter, (deels krijtstof, deels leatherlook) strak, stevig, onbeschadigd en nog op kleur. De afbeelding op de sigarettenaansteker is waarschijnlijk nooit aangeraakt, zo gaaf is het plaatje nog. Het stuur, de versnellingspook, de meters en het bedieningspaneel van de verwarming zijn allemaal mooi en goed werkend. Enige is het bekende “kartonnen” dashboard euvel, daar zitten een paar scheurtjes in. Echter zeker niet storend. En dan de motorruimte, die in werkelijk onverprutst en zo mooi strak alsof hij niet 40 jaar maar net een paar jaartjes oud is. De messing delen zijn nog in de originele messing kleur.
In de (bijna) twee jaar dat ik hem heb, heb ik behalve het normale onderhoud met nieuwe bougies en bougiekabels, totaal geen kosten aan de auto gehad. En toch heb ik met hem in 2019 ruim 3200 km over de bergpassen van de Alpen en Dolomieten gereden, hebben wij een rondje Zwarte woud gemaakt en ben ik een paar weken geleden zonder enig probleem meegereden met de Porscheforumkamp groep in Luxemburg. Afgelopen juli heb ik de motorolie + koelvloeistof vervangen, daar is even geen omkijken naar.
De 924 turbo beschikt grotendeels over de 1e lak. Ik heb hem afgelopen winter gedeeltelijk over laten spuiten ivm een oude parkeerschade en wat diepe steenslag.
Wat heeft de 924 turbo nog meer?
Een zonnedak
Fabrieksalarm werkend (extra slot aan bestuurderskant)
Een ‘kill-switch’ voor de accu voor als hij langer gestald wordt.
Origineel boekje en een mapje met (Nederlandse) facturen
De originele reserveband, krik, etui met gereedschap en de compressor
Kofferbakscherm
Alle (reserve)sleutels
Een Zuid-Afrikaanse kogelhuls die ik in een van de wielkasten vond...
APK t/m 22 juli 2021
Mijn vraagprijs is 17.500,- euro. De auto staat verder nog niet geadverteerd.
N.B.
De auto wordt geleverd met de turbo velgen zoals op de eerste foto. Op de foto’s hieronder staat de 924 turbo op originele 16" fuchsvelgen (geen spacers nodig). Deze fuchsen zijn tegen een meerprijs van € 1.800,- over te nemen.
De 924 turbo staat in de buurt van Eindhoven.