Wegens vastgoed project moet ik eigenlijk wat Porsche's verkopen
Eentje zou deze kunnen zijn



De kenners weten alvast hoe zeldzame een 987.2 Cayman S is, maar voor de volledigheid vat ik even samen.
Omdat de facelift versie gelanceerd werd in volle crisis werden er veel minder GEN 2 Cayman’s (987.2) verkocht.
De meeste kopers opteerden daarenboven voor de basis versie, waardoor er over een periode van 5 jaar slechts 8.215 (!!) exemplaren van de 987.2 Cayman S aan de man gebracht werden (en als ik mij goed herinner is dit incl. de Cayman R aantallen).
Ter vergelijking, Porsche verkoopt ondertussen meer dan 300.000 wagens / per jaar verkocht.
Nochtans was de GEN 2 een grotere stap voorwaarts dan men op het eerste zicht zou denken.
De nieuwe generatie S kreeg directe brandstofinjectie moderne motoren welke niet alleen beter reageerden en minder verbruikten, maar ook finaal komaf maakte met de beruchte bore-score & IMS problemen, de achilleshiel van de pre-facelift.
Bij deze generatiewissel werd tevens de fantastische PDK geïntroduceerd, welke de prestaties van de Cayman op een hoger niveau tilden. Zo was de ‘automatische Cayman S plotsklaps sneller dan de manuele.
Waar de GEN 1 Tiptronic nog meer dan 6 seconden nodig had om de 100km/u te bereiken, gaat een 987 S GEN2 met sportchrono in minder dan 5 sec naar 100km/h.
Daarnaast was de GEN 2 ook eindelijk te bestellen met een limited slip differentieel (LSD) en werd ook het PCM grondig aangepakt. De GEN 2 was spijtig genoeg ook de laatste Cayman/Boxster met een hydraulisch stuur en ‘echte’ handrem, maar dat maakt nu net dat deze wagens zijn bestuurder meer betrekt dan de latere versies.
Ik kom nog even terug op de wereldwijde crisis maakte dat zelfs wanneer men toch voor de S versie ging, was men over het algemeen vrij zuinig bij het aankruisen van opties. Alzo zijn de meeste GEN 2 wagens vrij karig uitgerust.
Echter, niet dit exemplaar. We hebben het hier immers over een Porsche perswagen.
Deze werd “full option” samengesteld ten einde de journalisten te tonen wat er allemaal mogelijk was. PDK, LSD, PASM, zelfs PCCB, dikke velgen, cruise-controle, Xenon met dynamische bochtverlichting, PCM3, Bose, adaptieve 18weg Sport+ stoelen met geheugen, enz, enz.
Als kers op de taart werd er Speedyellow aangekruist, de beste Porsche kleur ooit, welke een fantastische kleurencombinatie vormt bij het vol-lederen (natuurlijk) Seeblau interieur. Foto’s doen het interieur geen recht aan, moet IRL gezien worden
Waarom zou je in hemelsnaam een saaie hobby wagen willen? De wereld is al grijs genoeg, toch?
Nog wat verdere achtergrond info.
Na enkele jaren bij Porsche zelf te hebben vertoefd, is de wagen bij een liefhebber terechtgekomen welke de wagen maniakaal heeft vertroeteld.
Deze eigenaar woonde dicht bij de gerenommeerde RUF-werkplaats waar de wagen steeds op onderhoud is geweest. De specialisten van RUF hebben hem ook enkele aanbevelingen gedaan waardoor er over de jaren heen enkele upgrades werden geïnstalleerd, zoals een Borla-uitlaat, RUF-sportkats en BMC-luchtfilter alsook een remapping van de motor. Ik heb dit nog aangevuld met de ‘juiste’ velgen.
Voor de volledigheid: alle originele onderdelen zijn nog beschikbaar indien gewenst.
Na 16 jaar is de wagen niet nieuw meer, maar je zal hard moeten zoeken om het verschil te zien.
Deze Cayman is ongevalvrij en voor zover we kunnen waarnemen in eerste lak welke, gezien de hij altijd onder zijn pyjama slaap, nog zeer diep is van kleur. En hij heeft daarenboven vorige maand nog een groot onderhoud gekregen (incl. nieuwe riemen en spanners).
Samengevat:
• Zeldzame 987.2 S voor de kenner-fijnproever.
• Zeldzame (unieke?) kleurencombinatie
• Zeldzame full-option incl. LSD, PCCB, PASM, en veel veel meer
• Smaakvolle upgrades door de topspecialisten (aka RUF) ter zake
• Maniakaal onderhouden – volledige historiek – ongevalvrij - topstaat
Zoals ze zeggen: Find another one like this !
Forum VP 52.500 EUR