Ik heb de voorbije weken heel wat kilometers afgemaald met de 924S. Mede dankzij het Targa dakje, heb ik er zelfs de Spyders voor laten staan
.
Enkele weken geleden nog een 600km gebold (TACB weekend
), zonder problemen, zonder vermoeidheid. Snelle stukken aan 180km/u (Duitsland?) kan je vol vertrouwen lange tijd aanhouden. Zelfs bij 200km/u rijdt ie lekker. Een prachtbakje.
Ik heb de wagen sowieso gekocht om eens een 924 te ervaren. Veel mensen, ook een heleboel (zelfverklaarde) Porschisten kijken er op neer gewoon al omdat een 924 de label heeft geen echte Porsche te zijn. Iets waar alle Transaxles tot voor enkele jaren/maanden last van hadden trouwens
. Nu als contraire mens neem ik niet zo maar iets aan - never ASSUME, it makes an ASS out of U and ME - ik wou voor mijzelf een oordeel vormen alvorens mij laatdunkend uit te laten over iemand anders zijn Porsche & passie. En ik kan jullie vertellen mijn eigen experiment met de 924S alvast een zeer positieve ervaring was.
Met 160pk is de wagen niet traag, maar je moet hem wel in toeren houden als je wat wil scheuren. Het (944) onderstel kan duidelijk meer aan de 160pk.
Waarom nu al weer weg, tja ik heb een dijk van 968 gevonden in een heel speciaal kleurtje
alsook nog een bestelbon van een 991 getekend ....soit, om een lang verhaal kort te maken mede wegens plaats tekort, mag de 924S al in de verkoop.
En dan nu de sales pitch:
Oei, ik moet hier al onmiddellijk bekennen dat ik zelf ook wat hypocriet
ben geweest, aangezien ik zelf zeer selectief was tijdens mijn zoektocht naar een goede 924 voor mijn ‘experiment’.
Het moest en zou immers een 924S zijn en geen ‘gewone’, zelfs geen ‘turbo’ of ‘cgt’ want dat waren allemaal 924-jes met het audi
blok (ok, een CGT was mij daarnaast ook te duur hoor). De S-jes hebben daar en tegen een ‘echte’ Porsche motor, namelijk de 2.5 uit de 944. Om de pikorder niet te erg te verstoren hadden MY 1986-87 nog een toegeknepen versie (150pk), echter vanaf MY 1988 wou Porsche de 924S nog een laatste boost geven en kreeg ie eindelijk de niet–toegeknepen versie met 160pk
. Bijkomend had de S-versie ook de 944 ophanging en remmen waardoor het verschil met de 944 uiteindelijk in het voordeel van de 924S uitsloeg. Deze had immers een betere aerodynamica en woog een 100kg minder waardoor ie de 944 naar huis reed en qua prestatie aansloot bij de 190pk 944S
.
Soit, spijtig genoeg maakte dit de zoektocht er niet eenvoudiger op. Ondanks dat er een 150.000ex van de 924 gebouwd werden, hebber er slechts 2003 ROW exemplaren van de MY1988 924S de fabriek verlaten. M.a.w. mijn kansen slonken al onmiddellijk tot 1 op 75.
Een tweede probleem in mijn queste was het vinden van een goed exemplaar. Meer nog dan bij een 944 en zeker een 911, hebben de meeste 924-jes over de jaren heen wat te weinig TLC gekregen
. Achterstallig onderhoud, versleten interieurs, serieuze roestproblemen, goedkope(re) aftermarket vervangingsonderdelen (dak / stoelen e.d.) het is eerder regel dan uitzondering.
Als er dan plots een roestvrij, low-milage exemplaar met onderhoudsboekje & facturen aangeboden wordt bij een gerespecteerde Porsche handelaar (naar eigen zeggen uit zijn privé-collectie ?), tja dan moet je het risico nemen en de wagen direct kopen, ook al staat ie 750km verder.
Zeker wanneer hij nog heel wat leuke (en zeldzame) opties heeft zoals servo, targa & airco waardoor dit sowieso al iets beter uitgeruste S-je (S-jes hadden al een betere standaard uitrusting) waarschijnlijk ook nog eens één van de meest comfortabele 924-jes wordt.
Zeker met de betere stoelen en stuur dan de eerste 924-jes.
Soit, de verkoper garandeerde ons dat de wagen de 750 km trip probleemloos zou verteren en inderdaad deze werd snel en zonder technische problemen afgehaspeld
. Eens thuisgekomen hebben we de wagen toch maar eens nagelopen en de distributie toch maar vervangen. Ook Targa dak mechanisme werd hersteld, een zweetplekje werd preventief aangepakt en alle vloeistoffen werden voor alle zekerheid vervangen enz. Better save than Sorry.
Gezien na 28 jaar de witte grotendeels originele lak (80% schat ik) wat vermoeid oogde werd de wagen gronding onderhanden genomen zodanig dat ie er terug fris bij staat. Een kleine 40 uur aan kleien, polieren, sealen enz., ik durf zeggen “hij mag gezien worden”.
Airco hebben we nog niet naar gekeken maar voor de rest staat ie top.
Hij staat op het net voor een 13.500 euro. Een snelle PF-er mag hem voorlopig nog meenemen 11.500 euro.
Voor een leuk uitgeruste, relatief zeldzame Porsche in deze staat en met de veel gevraagde historiek erbij, een onklopbaar koopje zou ik zeggen. :first: (zeker in vergelijking met de 914/6 welke ook de enige 914 is met Porsche motor)
Zoals steeds: foto’s zeggen meer dan woorden.