|
964 C4 1990 146dKm, marge auto
Auteur |
Bericht |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Op het laatst raak je mij even kwijt, maar voor de goede orde: de hoeveelheid waarvoor je de auto verbouwt, maakt voor de margeregeling niets uit. De BTW zal aftrekbaar zijn en je moet over de marge aftikken. Omdat de marge het verschil tussen verkoopprijs en inkoopprijs is, zal je helemaal geen winst halen op BTW gebied, omdat dus al die investeringen gewoon tot de marge behoren.
Vb.
Inkoop door handelaar voor 10.000 van een particulier. Voor 25.000 euro incl. BTW gerestaureerd. Verkoopprijs 37.500.
Marge is nu 37.500 minus 10.000, marge moet dus worden berekend over 27.500 (af te dragen BTW 4.390).
BTW over 25.000 is aftrekbaar (3.991).
Niet toevallig is het verschil tussen af te dragen BTW en aftrekbare BTW 399 euro, aangezien de winst (2.500) op te bouwen is uit 2.101 ex BTW en 19% hiervan: 399 BTW).
|
06 jul 2008 18:44 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Bij auto's is het zelden interessant. Maar b.v. losse auto-onderdelen tweedehands: vaak wel interessant.
|
06 jul 2008 18:50 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Dat wil ik hier mee zeggen, er zijn echter handelaren die op deze wijze weer van hun Margeauto een BTW auto maken. ( wellicht omdat de marge ruim is. Is echter een totaal onzinnig verhaal.
|
06 jul 2008 20:58 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
|
Een aantal citaten van de belastingdienst himself. Dus zie www.belastingdienst.nl.
Maar goed, Ik denk dat die het ook wel fout zullen hebben
U koopt een auto voor uw onderneming
Als u voor uw onderneming een auto koopt, komt de auto voor de inkomstenbelasting bij het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto is gelijk aan de prijs die u ervoor betaalt. De kosten van de auto kunt u van de opbrengsten aftrekken. Houd daarbij rekening met uw privégebruik van de auto.
De autohandelaar zal u btw in rekening brengen. Voorzover u met btw belaste prestaties verricht, kunt u deze btw als voorbelasting aftrekken van de btw die u moet betalen.
Als u een gebruikte auto koopt van een handelaar die de zogenoemde margeregeling toepast, of bij een particulier, staat er geen btw op de factuur. U kunt dan ook geen btw aftrekken. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voorzover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u in principe uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal verreden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op de kosten aftrekken.
DE MARGEREGELING:
Btw berekenen over uw omzet
Over uw omzet moet u omzetbelasting berekenen. In Nederland (en andere EU-landen) wordt omzetbelasting geheven volgens het btw-systeem. Omzetbelasting wordt daarom vaak btw genoemd. Maar waarover moet u btw berekenen en hoe doet u dat? En welke goederen en diensten zijn eigenlijk vrijgesteld van btw?
Btw berekenen
U berekent btw over het totaalbedrag dat u aan uw klanten in rekening brengt of dat u van uw klanten ontvangt. De btw heeft verschillende tarieven. Welk tarief u moet toepassen, hangt af van het soort goederen of diensten.
Verrekenen van voorbelasting
U bent vermoedelijk al met de btw in aanraking gekomen: op de rekeningen van uw leveranciers staat een btw-bedrag. Deze btw mag u meestal aftrekken van de btw die u berekent over uw omzet. Dit is het verrekenen van voorbelasting. Het verschil moet u uiteindelijk betalen.
En als we het nu nog niet geloven:
Uw eigen auto wordt een auto van uw onderneming ( van prive naar zakelijk dus)Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, gaat de auto voor de inkomstenbelasting van uw privévermogen naar het vermogen van uw onderneming. De waarde van de auto neemt u ook op in de (begin)balans van uw onderneming. Houd daarbij rekening met kilometerstanden, schades en eventuele extra voorzieningen. Voortaan zijn de kosten voor de auto voor rekening van uw onderneming. Deze autokosten kunt u van de opbrengsten aftrekken. Houd daarbij rekening met uw privégebruik van de auto.
Als uw eigen auto een auto van uw onderneming wordt, kunt u de btw die u hebt betaald bij de aanschaf van de auto, niet als voorbelasting aftrekken.( omdat de auto bij particuliere aanschaf een Margeauto is geworden) U had de auto immers al aangeschaft voordat u uw onderneming begon. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voorzover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het aantal verreden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op de kosten aftrekken.
Gevolgen voor de btw
Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Daarbij kunt u uitgaan van de verhouding van het aantal zakelijke kilometers tot het totaal aantal gereden kilometers op jaarbasis. Als het zakelijk gebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken.
Mocht men nu nog niet overtuigd zijn dan nodig ik julie uit om een dag met mij een aantal klanten in Limbur of brabant ( allen merkendealerbedrijven ) te bezoeken en dit aan hen voor te leggen, Uiteraard zijn de lunchkosten voor mijn rekening.
|
06 jul 2008 21:12 |
|
|
Devils son
|
Zonder de rest van de post verder te willen beoordelen wil ik je wel wijzen op een enorme denkfout hier.
De reden dat de BTW niet afgetrokken mag worden in deze situatie is dat de auto is geleverd (al dan niet als BTW-auto) aan een niet-ondernemer en DUS de eventueel betaalde BTW (bij aanschaf) niet in vooraftrek gebracht mag worden, aangezien een niet-BTW-aftrekgerechtigde NOOIT in aanmerking komt voor vooraftrek.
De transactie waarbij de auto van privé naar zakelijk gaat geschiedt van niet-ondernemer naar ondernemer. De niet-ondernemer hoeft geen BTW in rekening te brengen en zal dat niet doen. Er is dus helemaal geen BTW-plichtige transactie en dus ook geen sprake van BTW die in vooraftrek zou kunnen komen.
STEL... stel dat de niet-ondernemer dat wel doet, kan onder voorwaarden zelfs weldegelijk een aftrekrecht voor de ondernemer ontstaan (wegens het beginsel van neutraliteit van BTW)... Maar dat is voor de liefhebber.
(als mijn uurtarief wordt vergoed kom ik langs bij jouw cliënten om het tot in detail uit de doeken te doen)
|
06 jul 2008 22:15 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Ik zie dat je er druk mee bezig bent, J. Heel goed.
Nou Tim z'n auto nog verkopen...
|
06 jul 2008 22:20 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
|
Devilson, Volgens mij bedoelen we allebei hetzelfde alleen schrijven we het anders.
Feit blijft hoe dan ook, Zie de sitaat van de belastingdienstsite in mijn post, ( Ik neem aan dat je die niet in twijfel trekt) Dat het in de autohandel, En dat is mijn vakgebied echt zo is dat als je het netjes via het boekje doet, ( en er zal voor de knappe kop echt wel een uitzondering in de wet te vinden zijn) een eenmaal verkochte BTW auto, ( dus ook een Nieuwe bij de dealer) aan de particulier deze niet meer, en dus ook niet aan een ondernemer als BTW auto worden verkocht. Ook niet als die particulier de auto inruilt bij een handelaar die hem vervolgens weer verkoopt aan een ondernemer.
Als je echt zo zeker bent van je zaak dan neem je mijn uitnodiging aan, dat uurloon, dat komt wel goed, Het is tenslotte in een paar minuten gepiept, desnoods kom ik naar jou en gaan we naar een dealer bij je in de buurt. Als het namelijk klopt wat je zegt dan kan er gigantisch worden gerommeld met margeauto's, en maakt het voor een handelaar niets uit of hij een marge of BTW auto kan inkopen. Zeker de handekaren die in het hogere zakelijke segment hun auto's aan de man willen brengen kan ik je op een briefje geven dat ze een margeauto laten staan, om de reeds door mij genoemde reden.
|
06 jul 2008 22:28 |
|
|
Devils son
|
Ik kan daar toch wel een uitzondering op bedenken. B.v. de oude Jaguar die is ingekocht voor een paar duizend euro en helemaal nieuw is gemaakt (nu niet meer populair vanwege gewijzigd regime auto vd zaak).
Het is ongebruikelijk, dat wel.
|
06 jul 2008 22:39 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Eigen schuld ; hij roept met zijn margeverhaal zélf de fiscalisten en advocaten over zich af...en als die eenmaal op de praatstoel zitten...
|
06 jul 2008 22:49 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
|
Marge & BTW: zijn er verschillen bij aankoop van een gebruikte auto?
Bent u op zoek naar een occasion, dan komt u waarschijnlijk de woorden 'Marge' en 'BTW' tegen.Deze begrippen hebben alleen invloed op de zakelijke occasionkoper. Koopt u dus als particulier een occasion, dan maakt het niet uit, of u een Marge of BTW auto neemt. Koopt u zakelijk een occasion en u wilt BTW kunnen terugvorderen, zorg er dan voor dat u een BTW-auto koopt.
Particulier
Koopt u particulier een NIEUWE auto dan wordt dit automatisch een Marge-auto, ook al staat er BTW uitgesplitst op uw aankoopfaktuur.U kunt deze BTW niet verrekenen met de Fiscus. Wanneer u een occasion koopt, Marge of BTW, dan wordt het ook automatisch een Marge-auto. Koopt u particulier een gebruikte BTW-auto en verkoopt u deze auto weer, dan is het dus een Marge-auto geworden. Het label BTW-auto staat en valt met de koper. Heeft u geen bedrijf of koopt u de auto niet op naam van uw bedrijf, dan rijdt u een Marge-auto.
Zakelijk
Koopt u zakelijk een nieuwe auto dan is dit automatisch een BTW-auto. Wanneer u een occasion koopt let er dan op dat u een BTW-auto koopt. Koopt u namelijk een Marge-auto dan is het niet mogelijk om BTW terug te vorderen.
Een IB-ondernemer dient zijn keuze om een auto al dan niet tot zijn bedrijfsvermogen te rekenen, expliciet bij de aanschaf van de auto kenbaar te maken en dit vast te leggen in zijn administratie. Daarbij wordt onder andere betekenis toegekend aan het feit of bij aanschaf de in rekening gebracht omzetbelasting in aftrek is gebracht.
Marge-auto of BTW-auto
Bij aanschaf van een marge-auto heeft de ondernemer de keuze om deze auto geheel of gedeeltelijk tot zijn bedrijfsvermogen te rekenen.
Ten aanzien van een BTW-auto is onze staatssecretaris van mening, dat deze auto slechts in het gehéél tot het bedrijfs- c.q. privé-vermogen kan worden gerekend. Het onderscheid tussen een marge-auto en een BTW-auto heeft gevolgen voor de verwerking van de omzetbelasting bij aanschaf, gebruik en latere verkoop van de auto. Binnen het kader van dit artikel zal verder niet worden ingegaan om de omzetbelastingaspecten van de marge-auto.
Omzetbelasting op aankoopkosten
Rekent de IB-ondernemer de auto tot zijn bedrijfsvermogen, dan kan de omzetbelasting welke drukt op de aankoop van de auto in aftrek worden gebracht. Wordt gekozen voor privé-vermogen, dan bestaat geen recht op aftrek.
Omzetbelasting op kosten van gebruik
Wordt de auto tot het bedrijfsvermogen gerekend, dan is de omzetbelasting op alle kosten ter zake van het gebruik van de auto aftrekbaar. Daarbij is het in beginsel niet van belang in hoeverre de auto voor privé-doeleinden wordt gebruikt. Het privé-gebruik wordt bepaald op het bedrag dat in de inkomstenbelasting als bijtelling bij het inkomen dient te worden geteld. Over het bedrag van de bijtelling is vervolgens jaarlijks 12% omzetbelasting verschuldigd wegens privé-gebruik.
Verkoop
Wordt een auto welke tot het bedrijfsvermogen is gerekend, uiteindelijk verkocht, dan is omzetbelasting verschuldigd over de verkoopprijs (exclusief het daarin nog begrepen bedrag aan BPM). Verkoop van een auto welke tot het privé-vermogen is gerekend, heeft geen gevolgen voor de omzetbelasting. Wordt de auto niet verkocht, maar overgeheveld naar privé, dan verloopt de heffing van omzetbelasting in genoemde situaties op vergelijkbare wijze.
Directeur-grootaandeelhouder
De dga wordt onder bepaalde omstandigheden als ondernemer voor de omzetbelasting aangemerkt. Is het ondernemerschap eenmaal vastgesteld, dan heeft dit gevolgen voor de heffing van de omzetbelasting ter zake van de auto welke door de dga wordt gebruikt voor zijn werkzaamheden binnen zijn besloten vennootschap.
Evenals bij de IB-ondernemer speelt ook bij de dga het onderscheid in de keuze voor bedrijfs- of privé-vermogen een rol. Daarnaast kan de dga al dan niet zijn opgenomen in een fiscale eenheid voor de omzetbelasting met zijn besloten vennootschap, hetgeen eveneens gevolgen heeft op het terrein van de omzetbelasting. In het kader van dit artikel wordt dit onderwerp echter niet nader behandeld.
BTW-privé-vermogen
Wordt de auto van de dga voor de omzetbelasting als privé-vermogen aangemerkt, dan is de omzetbelasting die rust op het zakelijke deel van de kosten en brandstof aftrekbaar. De omzetbelasting die gemoeid is met de aanschaf is niet aftrekbaar. Er is geen omzetbelasting verschuldigd bij latere verkoop.
BTW-bedrijfsvermogen
Is de auto voor de omzetbelasting aangemerkt als bedrijfsvermogen, dan kan alle omzetbelasting in beginsel in aftrek worden gebracht, met jaarlijks achteraf een correctie voor privé-gebruik. Omzetbelasting bij aanschaf is aftrekbaar. Bij latere verkoop dient omzetbelasting te worden afgedragen.
Zo, en nu Tim zijn auto nog verkopen.
Ik geef het verder op wat betreft Marge en BTW regelingen, en ga morgen op zoek naar een andere baan,
Jurist of advocaat lijkt me wel wat
Zijn ook van die eigenwijze .......
|
06 jul 2008 22:58 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Vakverdwazing ten top...
|
06 jul 2008 23:03 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
.Over een nieuwe auto zit alleen over de brutoprijs btw en niet over de bpm. Dus-voor de ondernemers onder ons is de auto helaas geen 19% goedkoper.
|
06 jul 2008 23:17 |
|
|
horn
PF #57
|
Mooie achterruitenwisser
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
07 jul 2008 1:36 |
|
|
Devils son
|
Vanuit een autohandelaar gedacht zal dit best kloppen, maar aangezien de margeregeling gewoon voor (vrijwel) alle gebruikte goederen geldt, zou je zo kunnen redeneren dat iedere particulier een marge-t.v. heeft, op een marge-bank zit, een marge-tafel heeft, in een marge-bed slaapt, enz. enz.
En dat alles zonder dat er ooit sprake is geweest van het toepassen van de margeregeling...
Het zal wel aan mij liggen, maar ik versta onder een marge-auto een auto die door een wederverkoper wordt verkocht onder de margeregeling.
Een auto die door een particulier is gekocht en wordt doorverkocht is noch marge-auto noch BTW-auto, gewoon een perticuliere transactie en particulieren hoeven nu eenmaal nooit BTW in rekening te brengen.
|
07 jul 2008 9:00 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
|
Kijk, daar zijn we dan toch beland waar we wezen moeten
We spreken ook over de autobranche. In deze Branche word bij aanschaf van een gebruikte auto gesproken over een BTW of Marge auto, Ook al is in dit laatse geval de poarticulier die de auto doorverkoopt ( naar bv een autohandelaar) dan verkoopt deze particulier aan deze handelaar een margeauto. Een nieuwe auto is ten alle tijden een BTW auto, echter word deze weer verkocht aan een particulier, dan word deze auto automatisch een Margeauto genoemd, en kan NOOIT meer een BTW auto worden, waarin de eventuele volgende eigenaar zelfstandig IB ondernemer recht heeft op BTW aftrek.
Einde discussie terug naar het werkelijke verhaal van Tim.
|
07 jul 2008 14:34 |
|
|
Tim
911 2.2S 1969
|
Juist ja, Porsche te koop, marge auto ! Leuk voor de ondernemer [lees DGA] die weer eens wat anders wil en op een positieve manier gebruik maakt van ons belastingstelsel, toch? O ja, BTW rekeningen ter inzage! Particulieren ook van harte welkom!
Laat maar komen, laat maar komen ....
_________________________________________ 1e Nederlandse 911 2.2S uit 1969
|
07 jul 2008 14:40 |
|
|
Hannibal
911 carrera 4 (964)... VERKOCHT. Op zoek naar nieuw!
|
Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker! Ik zeg kopen die mooie belastingblauwe beauty!!
_________________________________________ 4WD is boring easy....
|
07 jul 2008 20:10 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Altijd weer boeiend en leerzaam, de discussies op het forum. Maar als je hem privé koopt heb je geen bijtelling.
Los daarvan: genieten kost geld, als je dat er niet voor over hebt, gewoon niet kopen!
Ik zou met mijn Porsche niet zakelijk willen rijden. Nu is het een feestje als de garage opengaat. Rijdt je hem zakelijk, dan lijkt het net of je aan het werk bent in je tourrit.
Conclusie: Porsche altijd privé
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
12 jul 2008 0:06 |
|
|
Tim
911 2.2S 1969
|
Vandaar één voor dagelijks en de ander voor de kriebels! Daarnaast als je dan toch zakelijk moet rijden en er bijtelling over gaat krijgen, dan maar liever in iets leuks, als je zelf de keuzen kunt maken! Vandaar dat ik ook van tijd tot tijd wil wisselen. Maar eerlijk is eerlijk, je moet er nog wel een boodschappen/gezinsauto naast hebben als je achterban hebt. Ach, en ieder z'n meug toch!
_________________________________________ 1e Nederlandse 911 2.2S uit 1969
|
12 jul 2008 19:05 |
|
|
Devils son
|
Ook als je er iedere dag mee rijdt is het een feestje. Alleen dan iedere dag een feestje.
Ieder zijn meug...
(en die bijtelling over de dagwaarde is lachwekkend, zeker aangezien ik op deze manier zelfs de kosten voor rondjes draaien op de Nordschleife af kan trekken)
|
13 jul 2008 12:17 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
|
zijn jullie daar nu nog steeds over bezig
|
13 jul 2008 12:50 |