|
964 C4 1990 146dKm, marge auto
Auteur |
Bericht |
Tim
911 2.2S 1969
|
964 C4 1990 146dKm, marge auto
964 C4 van mei ‘90, afgifte kenteken NL 2 jan ’98, in bezit april ’06. Zakelijk bezit dus verkoop met factuur als marge auto. Prijs 22.000,- Euro.
Kenteken SP-ZL-45, KM-stand 146d, APK tot Dec.’08, donker blauw met. schuifdak, Airco, Radio/CD, blauw leder stoelen en dashboard. Originele velgen. KLasse 3 Alarm, Boekjes en rekeningen aanwezig.
Onderhoud en AKK via ERPA gedaan, recent onderhoud: revisie aircopomp, verwarmingsunit, grote beurt [snaren, filters, olie, bougies, uitlijnen, banden etc.] verdeler+bobines, heel veel klein materiaal. Alles werkt, klein golfje in dashboard rechterzijde.
Bel voor meer info of bezichtiging [brug beschikbaar]; 06-53573758 Tim.
_________________________________________ 1e Nederlandse 911 2.2S uit 1969
Laatst bijgewerkt door Tim op 06 jul 2008 11:38, in totaal 3 keer bewerkt.
|
09 mei 2008 14:23 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Mooie wagen, goede kleur, juiste opties... waarom doe je hem nu al weg?
Maar succes met de verkoop!
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
11 mei 2008 18:42 |
|
|
Tim
911 2.2S 1969
|
Ik rij graag van tijd tot tijd weer eens wat anders en zakelijk zijn auto's van 15 jaar of ouder interresant ivm de bijtelling. Wil straks met een 993 targa gaan rijden maar zal nog twee jaar duren voordat deze 15 jaar [of ouder] is [wil niet direct de eerste van de serie hebben]. Heb voor de komende twee jaar iets anders op het oog en die dient zich nu aan. Is verder geen must maar als ik het zo kan regelen wil ik het doen. Heb daarnaast nog de 2.2S om van tijd tot tijd mee te rijden. Bye ...
_________________________________________ 1e Nederlandse 911 2.2S uit 1969
|
11 mei 2008 23:49 |
|
|
Tim
911 2.2S 1969
|
Een serieus bod is trouwens ook mogelijk en ik neem aan dat het zakelijk rijden en de fiscale voordelen van een 15 jaar of oudere auto bekend zijn? Uiteraard kan de 964 ook gewoon particulier gekocht worden Bel gerust 06-53573758, groeten … Tim.
_________________________________________ 1e Nederlandse 911 2.2S uit 1969
|
20 mei 2008 17:14 |
|
|
Tim
911 2.2S 1969
|
Tja, blijkt dat als je een marge auto zakelijk koopt, dat je deze dan dus ook als marge auto weer kunt doorverkopen. Dacht eigenlijk dat je dan automatisch als bedrijf er BTW over moest verrekenen. Is dus niet zo en kan de 964 C4 als Marge auto worden aangeboden. Blijkt wel weer dat ik geen auto handelaar ben! Bij mijn 911 2.2S zou dat anders zijn omdat de restauratie, die meer koste dan de aanschaf van de wagen, geheel met BTW facturen is gegaan.
_________________________________________ 1e Nederlandse 911 2.2S uit 1969
|
06 jul 2008 11:48 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Dan is je auto nog geen BTW auto Een Marge auto blijft een marge auto, ook al word hij door een zelfstandig ondernemer op de zaak gereden, en alle onderhoud met BTW faturen uitgevoerd, is je auto toch nog een Marge auto. Mocht je hier iets mee willen naar de koper, moet jij de verekende BTW weer terug betalen aan de belastingdienst.
Een BTW auto blijft een BTW auto zolang hij in het zakelijke circuit word doorverkocht. Zodar een particulier hem koopt word het automatisch een Margeauto, en is er geen BTW auto meer van te maken.
|
06 jul 2008 13:37 |
|
|
Raf
Porsche
|
Klopt in Belgiê alvat zeker niet !!! Als je een marge-auto koopt, en hem op de zaak zet, en dus ook fiscaal in kosten brengt, en uiteraard alle onderhoud en brandstof , verzekering, taksen,...enz dus ook als onkosten inbrengt, dan moet je BTW rekenen bij de verkoop, en is het dus een BTW wagen geworden !
_________________________________________ 997 GT3 rules !!!!
|
06 jul 2008 15:07 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Idem in NL, tenminste als de B.V. eigenaar wordt.
Laatst bijgewerkt door PaulusdB op 06 jul 2008 17:09, in totaal 1 keer bewerkt.
|
06 jul 2008 15:09 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Hoe het in Belgie is weet ik niet, maar in nederland klopt mijn verhaal 100%, Werk al jaren als financieel adviseur in de autobranche, en kan je verzekeren dat een margeauto, ten alle tijden een margeauto blijft, Uiteraard als je hem zakelijk inbrengt en je hebt recht op BTW aftrek is onderhoud en kosten aan de auto fiscaal aftrekbaar, Maar bij verkoop blijft de auto een margeauto, Zou wel een hele mooie zijn, We kopen een margeauto in, verkopen hem aan een bevriende zelfstandig ondernemer, en vervolgens kopen we hem na een maand weer terug, omdat de klant zogenaamd niet tevreden was, en hop!!! we hebben een BTW auto, De verkoper zal een BTW factuur moeten maken aan de koper, wat inhoud dat bij verkoop de verkoper BTW moet terugbetalen aan de Fiscus ( welke BTW??, hij heeft tenslotte een margeauto gekocht, en derhalve over de aankoop geen recht op BTW aftrek gehad, de verkoper had tenslotte een Margeauto gekocht) Hij kan derhalve bij verkoop dus nooit een BTW factuur maken. zal de fiscus blij mee zijn.
Zou dus betekenen dat het voor de autohandelaar niets uitmaakt of hij een Marge of BTW auto inkoopt, een Margeauto rijd hij een aantal weken als zogenaamde demo, trekt de BTW af, en verkoopt hem vervolgens als BTW auto. Het voordeel zou ier zijn voor de verkoper. Voorbeeld: hij koopt een audi 4 Margeauto in voor bv 30.000€, rijd hem een aantal weken op de zaak, als demo, en koopt vervolgens zijn eigen zakelijke auto weer in, maar nu niet voor 30.000€ maar voor 26000€ ex de BTW, die 4000€ vorderd hij terug van de Fiscus, dit geld zou hij dus weer kunnen gebruiken voor de aankoop van een andere auto, doet hij dit op grote schaal, financierd dus de Fiscus zijn inkoophandel!!
Zeker gezien de enorme import vanuit duitsland in het hogere segment word er nogal eens gerommeld met dit soort praktijken, en neem maar van mij aan dat er de afgelopen 2 jaar behoorlijk wat autohandelaren de mist in zijn gegaan met de verkoop van hun importauto's op dit vlak.
|
06 jul 2008 15:47 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Misschien tijd voor een keer wat bijscholing?
|
06 jul 2008 16:00 |
|
|
Rick
Haaglanden
|
Oh ja, vertel, wat klopt er dan niet aan het verhaal van Jurrian?
Een marge auto zal nooit meer een BTW auto worden!
|
06 jul 2008 16:10 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Onzin, want het is een KEUZE (van de verkopende ondernemer) om de auto al dan niet als margeauto door te verkopen (als aan een volledig aftrekgerechtigde ondernemer wordt doorverkocht kan dat interessant zijn).
|
06 jul 2008 16:55 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Van het verhaal van Jurrian klopt teveel niet om op in te gaan, Rick.
Het is doorgaans NIET VERSTANDIG om van een marge auto een BTW auto te maken,
maar het KAN wel en gebeurt ook.
Waar J./men zich in vergist is dat BTW door bedrijven alleen verrekend
kan worden, wanneer deze BTW (uiteraard) eerst door een ander bedrijf is
betaald; bij het maken van de faktuur namelijk.
BV X koopt een (marge) auto van 100K van particulier. Geen BTW in het spel.
Na een tijdje zakelijk gebruik wordt het een BTW auto. Dan verkoopt BV X
de auto aan BV Y voor 100K excl BTW. Op de faktuur staat 119K incl BTW,
waarvan BV Y 19K verrekent. Niks aan het handje. Het is een BTW auto
geworden. (BV Y koopt misschien een te dure auto, dat is al.)
|
06 jul 2008 16:55 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Even er vanuit gaande dat de auto niet op naam van de B.V. stond (ik leidt dit af uit de OP, maar correct me if I'm wrong): de keuze voor BTW-etikettering staat volledig los van de keuze voor IB-etikettering.
De IB-ondernemer kan dus gewoon de auto doorverkopen zonder BTW in rekening te brengen, hij hoeft deze helegaar nooit onder BTW-regime te brengen.
|
06 jul 2008 17:00 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Ik ging er juist al van uit dat een B.V. eigenaar werd, DS.
|
06 jul 2008 17:10 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Nou, dan nog effe voor de duidelijkheid, Je kunt van een Margeauto een BTW auto maken ja, Hoe? heel simpel, dit gebeurd er namelijk in de praktijk: Klant ( de zelfstandig ondernemer koopt een Margeauto, en spreekt af dat de garage bovenop de Aanschafprijs op de factuur de BTW erbij opteld. De zelfstandige heeft op deze mannier een BTW auto gekocht, Het teveel betaalde bedrag aan de handelaar ( BTW) vorderd hij vervolgens terug via de Fiscus, En ja nu hebben we een geknutselde BTW auto. Echter verkoopt deze zelfstandige de auto aan een volgende, zal hij de rest BTW over de auto weer terug moeten betalen. ( BTW = prijs minus de BPM en daarover word de BTW terugbetaald.) Kost hem dus altijd meer dan dat hij niet de BTW erbij laat optellen. Dit is wat er in de praktijk regelmatig gebeurd.
Voor ale zekerheid nog even navraag gedaan, omdat er enkele zijn die stellig beweren dat ik ernaast zit.
Marge blijft Marge, Btw blijft BTW totdat een particulier de autoi aanschaft dan spreken we weer over Marge, en deze word nooit meer (oficeel) een BTW auto.
Dit nog even van internet gehaald
BTW/MARGE
De vermelding Marge of BTW auto is alleen van belang voor zakelijke rijders en houdt het volgende in:
BTW-auto; een auto die altijd zakelijk bereden is. Dit is interessant voor bedrijven aangezien ze de BTW op deze auto kunnen terugvorderen van de belasting.
Marge-auto; zodra een auto eenmalig van een particulier is geweest, is de BTW niet meer terug te vorderen. Daardoor wordt deze auto minder aantrekkelijk voor bedrijven.
En nog meer van internet:
Bent u op zoek naar een occasion dan komt u waarschijnlijk de woorden "Marge en BTW" tegen. Deze begrippen hebben alleen invloed op de zakelijke occasionkoper. Koopt u dus particulier een occasion dan maakt het niet uit of u een Marge of BTW auto neemt. Koopt u zakelijk een occasion en u wilt BTW kunnen terugvorderen, zorg er dan voor dat u een BTW auto koopt.
Particulier kopen
Koopt u particulier een nieuwe auto dan is dit automatisch een Marge auto. Wanneer u particulier een occasion koopt (Marge of BTW) dan wordt deze ook automatisch een Marge auto. Koopt u particulier een gebruikte BTW auto en verkoopt u deze auto weer, dan is het een Marge auto geworden. Het label BTW auto staat en valt bij de koper. Heeft u geen bedrijf of koopt u de auto niet op naam van uw bedrijf om zodoende de BTW terug te kunnen vorderen? Dan rijdt u een Marge auto.
Laatst bijgewerkt door Jos Targa op 06 jul 2008 18:11, in totaal 2 keer bewerkt.
|
06 jul 2008 17:59 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Als de ondernemer de BTW auto doorverkoopt aan een andere ondernemer, en hij de auto prive gaat rijden, is het automatisch een Margeauto geworden!
Wat wel het geval is is dat de ondernemer mocht hij winst maken op de Margeauto. BV de auto staat voor 5000 € in de boeken, echter hij verkoopt hem voor 10.000€ ( hij maakt dan boekwinst) dan moet hij over deze winst omzetbelasting betalen. Maar de auto blijft een Margeauto.
Dus voor de nietgelovigen, Surf effe op het internet, google, tik in Marge BTW auto's en see it for your self
|
06 jul 2008 18:00 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ook dat is niet waar, want je moet wederverkoper zijn om de margeregeling toe te passen EN het regime geldt helemaal niet voor bedrijfsmiddelen.
|
06 jul 2008 18:15 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Mijn scripte ter zake van het fiscaalrechtelijk afstuderen had de margeregeling als onderwerp, dus ik vertrouw liever op mijzelf dan op google in dezen.
|
06 jul 2008 18:17 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
Jurrian, het is mij ook eens fijntjes uitgelegd en tot zover ik weet klopt jouw verhaal als een bus.
Alleen van een marge auto een btw auto maken lijkt me ten alle tijden een vreemde zaak. De enige die er wijzer van wordt is de fiscus. Al er bovenop de verkoopprijs btw wordt berekend is deze inderdaad terug te vorderen voor zowel de btw plichtige verkoper als ook de btw voor de btw plichtige kopende partij. Maar wat is het nut? Bedrag van de auto staat voor het zelfde bedrag in de boeken.
Maar bij de verkoop naar een niet-btw plichtige koper komt de ficus dus even 19% van het verkoop bedrag ophalen. Ik vind het ook niet vreemd dat de fiscus het prima vindt als een marge auto wordt omgezet naar btw auto. Het is lekker dubbel vangen voor de fiscus.
Volgens mij is het wel zo dat als een marge auto door een onderneming (lees handelaar) met winst wordt door verkocht hij over die winst gewoon btw moet afdragen, maar het blijft eenn marge auto.
Laatst bijgewerkt door Gerhard op 06 jul 2008 18:37, in totaal 2 keer bewerkt.
|
06 jul 2008 18:19 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nee, door het toepassen van de Margeregeling heeft het goed het BTW-regime verlaten. Het kan daar door een ondernemer weer ingetrokken worden, maar vanuit het BTW systeem bezien verlaat een margeauto gewoon het BTW regime (eigenlijk is het toepasen van de margeregeling de auto buiten BTW-regime houden, ondanks dat het langs een ondernemer gaat).
|
06 jul 2008 18:21 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Niet over de winst, maar over de marge (verkoopprijs minus inkoopprijs) en die BTW mag uitdrukkelijk NIET op de factuur worden vermeld.
|
06 jul 2008 18:23 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
je hebt gelijk, dat bedoelde ik ook.
|
06 jul 2008 18:26 |
|
|
horn
PF #57
|
als je hem nu koopt en 19% BTW kan terugvorderen en hem volgend jaar voordezelfde prijs verkoopt en 20% BTW moet afdragen, maak je nog meer verlies...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
06 jul 2008 18:29 |
|
|
Tim
911 2.2S 1969
|
Maar, ik meen dat als ik een Marge auto koop en die vervolgens voor drievoudige van de aanschafprijs zakelijk via een bedrijf met BTW facturatie laat restaureren, is mij verteld, dat doorverkoop met BTW gedaan moet worden omdat de hoofdzakelijke waardebepaling zakelijk behaald is. Hierbij kan een zakelijke koper de BTW wel weer verrekeken maar een particulier dus niet en is in dat geval dus weer een marge auto geworden.
Wat interessant van de 15 jaar en oudere wagens zakelijk is, is dat je de aantoonbare aanschafprijs dient op te tellen voor de bijtelling mits je er zonder KM-administratie in wilt rijden. Leuk want voor de prijs van een Polo rijd je bijna zonder afschrijving met een leuke wagen. Moet je niet al te veel reparaties hebben anders loop je toch leeg op dit verhaal. [zakelijk dan]
"t is wat allemaal! Maar nu nog die 964 verkopen.....
_________________________________________ 1e Nederlandse 911 2.2S uit 1969
|
06 jul 2008 18:32 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|