Te koop wegens plaatsgebrek
Originele Porsche 924 Carrera GT.
De 924 Carrera GT was in 1981 de op één na duurste Porsche, alleen de 930 Turbo kostte meer!
Deze 924 Carrera GT werd in februari 1981 geleverd in Duitsland en vertrok later naar België. Nadat de Belgische eigenaar de auto verkocht aan een Nederlandse Porsche specialist, kocht ik de auto in 2010 en zette 'm eind 2010 op NL kenteken. De auto werd uitgebreid geserviced bij Porsche specialist van Beurden en kreeg een set verse Bridgestone N codering banden. Hoofdzakelijk gebruikt voor toerritten maar helaas in januari 2013 de motor stuk a.g.v. detonatie. Een veelvoorkomend probleem bij de Carrera GT’s. Daarnaast was een eerdere motorreparatie niet erg zorgvuldig uitgevoerd. Na lang zoeken een nieuwe set overmaat zuigers gevonden bij Freisinger. Verder werd de motor voorzien van een elektronische ontsteking. Door diverse omstandigheden was de auto pas begin dit jaar klaar, is APK gekeurd en zijn de eerste paar honderd kilometers alweer gemaakt. De Carrera GT heeft, mede door het lange stilstaan, een lage kilometerstand die, gezien de staat van het interieur en exterieur (alleen het dak en de motorkap zijn, zover meetbaar, ooit gespoten). Er is veel historie beschikbaar zoals diverse rekeningen en het originele gestempelde onderhoudsboekje die de kilometerstand onderbouwen!
Deze 924 Carrera GT heeft o.a.
16 inch Fuchs (7 en 8 inch breed) met 205-55, resp. 225-50 banden Bridgestone (N-codering) 225-50-16 en 205-55-16, DOT 2010 en > 6mm profiel rondom)
Uitneembaar dakpaneel
Airconditioning (verwijderd, aircopomp wordt meegeleverd bij verkoop)
Blaupunkt Heidelberg RCM 40 met anti-diefstalkaart
Twee sleutels
Originele remklauwen en ontsteking
Boekjes, keuringsrapporten en facturen
Set nieuwe remblokken Pagid
Originele hoes voor het uitneembare dakpaneel
Origineel Reservewiel en gereedschapsset
Het volgende heb ik aangepast:
Olietemperatuurmeter
Porsche remklauwen met 4 zuigers (originele aanwezig)
Heigo Rolkooi (gemonteerd op de gordelbevestingspunten, dus geen gaten geboord)
Elektronische ontsteking van Mittelmotor (originele aanwezig)
De auto heeft (uiteraard) gebruikssporen, maar is roestvrij en grotendeels in de eerste lak. De gemonteerde polyurethaan delen vertonen zoals bij bijna alle Carrera GT’s wat werking vanwege de leeftijd. Voorzichtig zijn de eerste paar honderd kilometer gemaakt en zal nog verder moeten worden ingereden én afgesteld. De schokdemper linksvoor zweet wat, maar heeft geen gevolgen voor de APK. Een nieuwe set voordempers van Sachs wordt meegeleverd. Bij 13.657km is in 1982 door Porsche Stuttgart de teller vervangen. Vlak voor de laatste motorrevisie is de teller wederom bezweken bij 69.935km in 2013. Deze is op 16 maart j.l. bij Porsche Gelderland hersteld.
De werkelijke kilometerstand is rond de 83.700 km. Er is een recent Taxatierapport aanwezig waar de auto is getaxeerd op 90.000,- euro.
Kenteken – 95-NTG-6
Bouwjaar 1981, Kilometerstand 70.123 KM (afgelezen), plm. 83.700km totaal ivm vervangen teller bij 13.657km
De onderhoudshistorie is grotendeels in het boekje afgestempeld. Daarnaast zijn er diverse facturen, rapporten en taxaties die de kilometerstand onderbouwen.
16-01-1981 – 00.018km – Aflevering
22-03-1982 – 13.657km – Nieuwe teller geplaatst Porsche Stuttgart
25-05-1982 – 18.000km – Grote beurt Porsche Stuttgart (geschatte stand door dealer)
00-00-1983 – 30.000km – Oliewissel Porsche Stuttgart (geschatte stand door dealer)
24-10-1984 – 40.000km – Grote beurt Porsche Stuttgart (geschatte stand door dealer)
29-07-1985 – 22.360km – Grote beurt Porsche Stuttgart (vanaf nu afgelezen stand)
13-12-1988 – 41.270km – Grote beurt Porsche Stuttgart
09-04-1992 – 55.600km – Oliewissel Wolt Zitt Kfz Meister Stuttgart
25-03-1994 – 56.580km – Taxatie Mobilex België
10-11-1994 – 56.585km – Taxatie Gratema Taxaties
24-06-1997 – 59.388km – Motor reparatie Raeven Moteurs SA Liege
12-03-2008 – 64.110km – Turbo revisie TSB
06-05-2008 – 64.110km – Montage Turbo en revisie wastegate Aarts Porsche
20-04-2009 – 64.153km – Diverse werkzaamheden lopend maken P&P Roggel
09-10-2010 – 64.313km – Aankoop door huidige eigenaar
30-11-2010 – 64.375km – Groot onderhoud van Beurden Porsche
01-12-2010 – 64.500km – APK Bas Roos Autosport
15-12-2010 – 64.613km – Taxatie A-taxaties
29-11-2011 – 67.669km – APK Bas Roos Autosport
20-01-2012 – 68.000km – Aankoop Heigo Rolkooi Beek Autoracing
30-09-2012 – 69.880km – Vervangen pakkingen wastegate / turbo Bas Roos Autosport
31-10-2012 – 69.880km – Groot onderhoud Bas Roos Autosport
13-01-2013 – 69.935km – Motor defect, Auto afgesleept naar Bas Roos Autosport
13-01-2013 – 69.935km – Auto stilgezet
24-10-2013 – 69.935km – 4 nieuwe zuigers overmaat gesmeed 87,5mm Freisinger
31-10-2013 – 69.935km – Auto geschorst
28-04-2014 – 69.935km – Deelfactuur revisie Bas Roos Autosport
16-03-2018 – 69.935km – Taxatie Maikel de Munnik
14-11-2023 – 69.935km – Taxatie Maikel de Munnik
01-02-2024 – 69.935km – Afronding motoropbouw en lopend maken
27-02-2024 – 69.935km – APK en opheffen schorsing
04-03-2024 – 69.935km – Ingebruikname en herstel teller mechanisme bij Porsche Gelderland
Prijs voor dit moois: 67950,- en daarmee de goedkoopste op het net volgens mij.