johnj schreef:Tijdens mijn zoektocht naar een betrouwbare P heb ik me laten vertellen dat de 2.7 motorisch minder betrouwbaar is dan de 2.3 of 3.2 (heeft iets met "magnesium of zoiets" te maken). Het is mij afgeraden, maar ik ben ook geen kenner.
Crickey, hier gaan we weer. Een beetje kennis is zeker en vast geen goede zaak.
In de USA werden voor het model jaar 1975 -
dus vanaf september 1974 tot en met july 1975 - de 911 modellen afgeleverd met een uitlaat gas recirculatie systeem -EGR-. De gerecirculeerde lucht koelde niet snel genoeg af en dat maakte dat de motor oververhitte, wat ook niet verholpen werd door een snel draaiende 5 bladige koelventilator.
Dat resulteerde dat de magnesium cases begonnen uit te zetten en dat maakte dat de cylinderkop bouten eruit getrokken werden. De levensduur werd geschat, afhankelijk van onderhoud en gebruik, op ongeveer 60000 km vooraleer een rebuild nodig werd.
Nu LET OP
=>ALLEEN op 1975 modellen, aangezien in '74 EGR nog niet beschikbaar was en in '76 de nieuwe 165 pk k-jet motor met een aluminium blok was geintroduceerd EN met een andere luchtpomp en een overengineerde EGR.
=>De EUROPESE 1975 modellen waren niet geaffecteerd omdat deze geen EGR hadden
Nu, door stakingen moest Porsche in de jaren 74 en 75 buitenlandse staff tewerkstellen. Ook waren er kwaliteitsproblemen met geimporteerd staal, dat bv een effect had op de veertjes van de kettingspanners enz enz. Laatstens was het zo dat vooral de 2.7S motor uitzonderlijk afwijkende pk had door assemblage problemen: dit was on-typisch porsche omdat porsche vaak hun motoren "onderschatte" ipv overschatte.
(Typisch voorbeeld is de 911SC, officieel 204 pk vanaf M/Y 1981 maar vaak op de rollenbanken maken ze tussen 207 en 210 pk en met 120ooo en meer op de klok in standaard vorm.)
Fast forward 2008 en de meeste 2.7 motoren hebben serieus rebuild werk gehad waardoor eventuele kwaliteitsproblemen of assemblage problemen eruit gevist zijn. De 27 motor is fundamenteel niet slecht- alleen slecht onderhoud en onwetenheid doen schade-. Lekken is vaak een gevolg van zowel een te dunne olie (aangeraden 15W40 + semi synth) en case/andere dichtingen die te hard zijn geworden.
Betreffende de looks: er zijn niet meer zoveel originele 2.7 smallbody's op onze straten. Ik denk persoonlijk dat een goede, roestvrije 2.7 of het nu een gegalvaniseerde met 165pk (vanaf sep '75) of een vroege IB is (150 of 175pk) een nieuwe geheimtip is. De 2.4T kon je 7 jaar geleden voor drie keer niets opkopen terwijl dat de prijzen nu nog opkruipen naar meer.
De oranje 2.7 die in de 911& porsche world test was gebruilkt werd verkocht voor bijna 35000 euros!
AKK alleszins en succes met de zoektocht.
Bert