Switch to full style
Als je op zoek bent naar een Porsche kun je hier je wensen achterlaten.
Plaats een reactie

993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 11:29

Ik wil graag een 911 gaan rijden voor dagelijks gebruik. Dit betekent dat ik rond 30.000 km per jaar rijd. Een 993 uit 1995 kan ik zakelijk rijden, met bijtelling over de waarde in het economisch verkeer, waardoor ik alle kosten in de zaak kan nemen.

Een 996 moet ik privé rijden, omdat anders de bijtelling te hoog is. Ik heb niet direct een voorkeur voor een 993 of voor een 996. Ik wil dus voornamelijk kiezen op basis van prijs. De aanschafprijs is vergelijkbaar, dus de lopende kosten zijn voor mij belangrijk.

Kan iemand mij vertellen of rijden met een 993 duurder is dan met een 996? Heeft een 993 meer onderhoud nodig of juist niet? Schrijft een 996 meer af? Waar moet ik aan denken?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Grt,
Roland

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 11:39

een 993 kost meer aan onderhoud, een 996 schrijft meer af.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 11:40

ik zou beginnen met de zoekfunctie.. Oh en Wolf, vergeet je niet iets te melden re de 996? :wink:

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 12:24

De 996.... wie vind die koplampen nu mooi.... rond horen ze te zijn....

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 12:32

ja... zie cloaca...die koplampen... :mrgreen:

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 12:34

wolf schreef:een 993 kost meer aan onderhoud, een 996 schrijft meer af.


Als je nu een 996 scherp inkoopt, schrijft 'ie ook niet veel meer af denk ik zo. Maar 993 is idd nóg waardevaster. Maar stukken duurder in onderhoud als ik de verhalen moet geloven.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 12:41

Ik zou gewoon de auto kiezen die je het mooist vindt en die je het best vindt rijden. Beide auto's kunnen mankementen gaan vertonen die duur kunnen uitpakken (naar verluidt kan een 993 zomaar aan een revisie toe zijn na 200.000km, terwijl de motoren van sommige 996'en naar verluidt zouden kunnen gevoelige IMS Lager).

Weet wel dat het reguliere onderhoud van een 996 goedkoper is. Wat ik ook heb gehoord is dat een aantal forummers hun banden op een 993 snel verslijten (10.000km is volgens sommigen heel normaal, terwijl ze naar eigen zeggen rustig rijden). Ik denk dat een 996 vriendelijker is voor je banden, hoewel ik dat niet met zekerheid kan zeggen. In ieder geval rijd ik met mijn 996 alweer 13.000km met mijn banden en zien ze er nog vrijwel nieuw uit.

Al met al denk ik dat een 996 een stukje vriendelijker is voor je portemonnaie (als ie niet ploft), met name door minder kosten aan banden en (vooral) regulier onderhoud maar ook omdat het een minder oude auto is (aan oudere auto's gaat meer stuk). Maar ik zou een 993 daardoor niet laten staan als die je meer bevalt. Nou ja, als de banden op een 993 echt niet langer dan 10.000km mee gaan, dan zou ik een 993 met 30.000km per jaar uiteindelijk denk ik wel laten staan.

O ja, in die mindere afschrijving van de 993 geloof ik niet. De 997 komt in grote getallen op de markt, en die zijn dan net zoals de 996 nu geprijsd tussen 35 en 55K. Een 993 kan dan gewoon niet dezelfde prijs houden als die nu heeft. Als als ik het goed zie is menig 993-liefhebber wel te porren voor een 997. De 993 gaat daarom gewoon dezelfde afschrijvingskant uit als de Carrera uit de jaren 80. Dus als je nu een 993 koopt voor 45K, dan gaat die uiteindelijk in prijs naar de 20-25K, zeker met 30.000km per jaar. Ook omdat de 996 nu relatief gunstig geprijsd is, zou ik me niet te veel voorstellen van het ' afschrijvingsvoordeel' van een 993.
Laatst bijgewerkt door erwin996 op 20 aug 2010 12:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 12:48

Roland,

Ga ze eerst allebei eens (proef) rijden twee behoorlijk verschillende auto's.
993 inderdaad belasting technisch interessant, 996 is moderner en comfortabeler.

Ik begrijp dat je er ook zakelijk mee gaat rijden, dan speelt het misschien ook mee wat je klanten er van zullen vinden. Met een 993 ben je een een liefhebber en met een 996 steek je ze misschien de ogen uit. Is een beetje afhankelijk van je branche.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 12:51

Heb zelf mijn 993 in de verkoop dus eigenlijk zou ik je een 993 moet aanraden :wink:. Zou zelf geen enkele 911 dagelijks willen rijden maar als het zou moeten zou ik voor de 996 gaan die is een stuk minder spartaans als een 993 maar ook een stuk minder mooi maar dat is persoonlijk natuurlijk. Wat onderhoud aangaat is een 996 goedkoper maar zou bij een 996 wel altijd porsche garantie willen hebben ivm motorschade en dat kost jaarlijks ook een behoorlijke cent en of de 996 dan nog goedkoper is in onderhoud waag ik te betwijfelen. Een 993 is wel een erg waardevaste auto.

Gewoon in beide gaan rijden en zelf de keuze maken.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 12:53

Kies zo'n ding "op gevoel" en zoek er dan de goedkoopste manier bij om er in te rijden.
Andersom lijkt mij niet echt handig.
Financieel kan je altijd met een oude 911 flink op je b*k gaan; dus 100% zekerheid over de kosten heb je nooit.
Maar meestal valt het gelukkig wel mee qua kosten. :scratch:

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 12:59

'n 993 met iets meer dan 'n ton op de klok en na 2 jaar (met 'n nog steeds courante Km-stand) weer verkopen ...

.. mss moet je 'n tiptronic overwegen als het om dagelijks vervoer gaat .. maar goed, dan kan je net zo goed geen sportwagen kopen voor dagelijks vervoer :mrgreen:

.. als het budget het toe zou laten -- zou je ook kunnen overwegen om voor 'n 997 te kiezen ... comfortable(r) en toch ook de betere looks :idea:


Vergeet niet, naast het onderhoud, ook het verbruik, de houderschapsbelasting en de verzekering mee te nemen in je beslissing/berekening ...

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 13:01

O ja, in die mindere afschrijving van de 993 geloof ik niet. De 997 komt in grote getallen op de markt, en als ik het goed zie is menig 993-liefhebber wel te porren voor een 997. De 993 gaat gewoon dezelfde afschrijvingskant uit als de Carrera uit de jaren 80.


Ik zit hier nu zo'n jaartje of 6 op porsche forum en heb soort gelijke opmerkingen al vaak gelezen maar mijn ervaring is dat alle luchtgekoelde porsche's in die 6 jaar niet of nauwelijks afschrijven en dat de echte oudjes zelfs meer waard zijn geworden.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 13:16

Joost993 schreef:Ik zit hier nu zo'n jaartje of 6 op porsche forum en heb soort gelijke opmerkingen al vaak gelezen maar mijn ervaring is dat alle luchtgekoelde porsche's in die 6 jaar niet of nauwelijks afschrijven en dat de echte oudjes zelfs meer waard zijn geworden.


In de afgelopen zes jaar had de markt voor gebruikte 993's het grote voordeel dat het alternatief, een jongere 996, door velen niet mooi werd gevonden. Nu, en in de komende jaren, is er voor de 993-geinteresseerde een serieus alternatief, de 997. Ik maak me sterk dat vele 993-rijders met net zo veel plezier in een 997 stappen. Ook de jongere generatie Porsche-rijders zal mijns inziens eerder voor een 997 kiezen dan voor een 993. Met alle respect voor de 993, en exemplaren met weinig kilometers zullen zeker waardevast zijn, maar ik zie niet in dat een 993 die dagelijks gebruikt wordt (30.000km per jaar) een significant afschrijvingsvoordeel heeft ten opzichte van een reeds bij aanschaf gunstiger geprijsde 996.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 13:24

erwin996 schreef: In ieder geval rijd ik met mijn 996 alweer 13.000km met mijn banden en zien ze er nog vrijwel nieuw uit.


Waarom verbaast me dat niets :lol: ;

erwin996 schreef: Hier in Nederland rijd ik trouwens wel iedere dag op de limiet, op de snelweg 125km/h op de cruise control en op trajectcontroles 85km/h. Dat gecombineerd met veel snelwegverkeer, weinig files en goed anticiperen, leidt tot dit verbruik :wink:


Ga jezelf eens even gauw schamen :wink:

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 13:32

Je vergeet de verschillende markten. De 993 (zeg maar alle luchtkoelers) verschuift naar een (kleinere) liefhebbersmarkt. Ratio speelt dan een kleinere rol. Emotie des te meer. Tevens veel kleinere productie aantallen. Liefhebbers zijn bereid om serieus geld neer te leggen voor een goed exemplaar. Zoek de site's van de bekende specialisten maar op.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 13:33

Ewout schreef:Ga jezelf eens even gauw schamen :wink:


In een auto die ik dagelijks gebruik, hoef ik niet zo nodig te scheuren :idea: Ik rijd gewoon met de stroom mee zoals ik dat met iedere andere auto zou doen, en doe dat liever in een Porsche dan in een andere auto. Sowieso heb je op de snelweg (95% van mijn dagelijkse traject) weinig kans om je banden zwaar te belasten.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 14:16

@Erwin996
+1
Ik heb de mijne ook meer om gezien te worden dan om mee rond te scheuren.
Een beetje comfort is dan wel zo prettig.
Ik zou zelf ook voor een 996 gaan, dat rondscheuren in zo'n antieke luchtkoeler lijkt me niks.
Laatst bijgewerkt door Tinky Winky op 20 aug 2010 14:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 14:18

zoveel is er al gezegd;
wellicht nog een aanvulling mijnerzijds:
mijn vrouw rijdt makkelijker in een 996
vanwege de (hangende) stand der pedalen

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 14:20

Mijn vrouw mág er niet in rijden (behalve als ik heul veul gedronken heb) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 14:27

dan neem ik haar auto

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 14:48

Tinky Winky schreef:Ik heb de mijne ook meer om gezien te worden dan om mee rond te scheuren.


Beetje compensatie van het tinky syndroom :mrgreen: :wink:

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 15:54

@gast

996 :bang:
993 :thumleft:

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 16:03

Ik heb niet direct een voorkeur voor een 993 of voor een 996
:scratch:

Wil je in een porsche rijden of in een 996? :mrgreen:

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 16:07

TD (zonder I) schreef:Je vergeet de verschillende markten. De 993 (zeg maar alle luchtkoelers) verschuift naar een (kleinere) liefhebbersmarkt. Ratio speelt dan een kleinere rol. Emotie des te meer. Tevens veel kleinere productie aantallen. Liefhebbers zijn bereid om serieus geld neer te leggen voor een goed exemplaar. Zoek de site's van de bekende specialisten maar op.


+1

Paar jaar geleden zo'n jaren '80 Carrera gereden en ook weer verkocht. De prijzen van deze auto's zijn alleen maar toegenomen.

Zeg niet dat de 993 nu al dezelfde weg opgaat maar is inderdaad veel meer een liefhebbersmarkt. Het aantal goede "oudere" 911's neemt ook alleen maar af.

Re: 993 of 996: wat is wijsheid?

20 aug 2010 16:21

Ik denk dat Erwin wel eens een punt kan hebben hoor. De 996 wordt door velen toch gezien als een misstap van porsche(vooral de mk1) en toen de 997 op de markt kwam gingen de meeste duimpjes weer omhoog. Ik denk dat een grote groep over zal stappen binnen nu en enkele jaren(als de 997 betaalbaar is). De vraag is echter of we die afschrijving van de 993 t.g.v de introductie van de 997 niet al (grotendeels) achter de rug hebben. Een 993 kan je tegenwoordig al oppikken voor rond de 22-25k, een goede voor rond de 30k, en de prijzen voor een goede 3.2 of 964 liggen daar niet ver vanaf.
30dkm per jaar is niet verschrikkelijk veel, waardoor ik niet zou zeggen dat een 993 te spartaans is. 996 zie ik mezelf sowieso niet zo snel in stappen, dus ik zou voor de 993 gaan.
Plaats een reactie