Switch to full style
Als je op zoek bent naar een Porsche kun je hier je wensen achterlaten.
Plaats een reactie

964 bezichtinging tips

30 mei 2013 7:44

Allen,

Waarschijnlijk al veel over geschreven, dus links zijn ook prima.

Ik heb morgen 2 bezichtigingen en ben opzoek naar zaken waar ik op moet letten.

Bij interesse volgt natuurlijk een akk (bij Porsche zuid), maar de eerste filtering wil ik zelf doen.

Alvast dank.

Re: 964 bezichtinging tips

30 mei 2013 8:06

Google is je vriend:

http://lmgtfy.com/?q=964+aankooptips

Als hier niets bij staat kun je ook nog altijd het "lijstje van Pascal" proberen te vinden.

Re: 964 bezichtinging tips

30 mei 2013 8:09

dirty gertie schreef:Het is een beetje flauw maar kan het niet laten:

http://lmgtfy.com/?q=964+aankooptips

Als hier niets bij staat kun je ook nog altijd het "lijstje van Pascal" proberen te vinden.



Inderdaad flauw!
Heb zelf natuurlijk al gezocht op internet en tevens is er een engels boek onderweg over de 964.
Tevens is er weinig concreets terug te vinden op internet, lees valt tegen.

Re: 964 bezichtinging tips

30 mei 2013 8:18

Kappi2907 schreef: en ben opzoek naar zaken waar ik op moet letten.


  • de naden in de koets
  • het aansluiten van de raamrubbers en rubbers tussen de parafan en de voorschermen
  • roest (indicatie) bij bovengenoemde rubbers
  • onderhoudsgeschiedenis
  • is de motor droog
  • is de bak droog
  • is de aandrijflijn (C4) droog
  • Geeft het interieur je het gevoel dat de Km-stand klopt
  • lakdikte rondom
  • functioneert alles wat electrisch is (ramen, dakje, spoiler, etc)
  • Staat en DOT code van de banden
  • Of de indicatoren bij de remmen (slijtage) zijn aangesloten
  • etc.

Re: 964 bezichtinging tips

30 mei 2013 8:35

Er is genoeg te vinden als je maar even doorzet. Om te laten zien dat ik niet de flauwste ben zelf nog even gegoogled voor je:

Lijstje van Pascal:

Bij een "specialist/garage" en particulier:
- Lakstaat, denk aan krassen en poetskrassen
- Staat van de rubbers (goed of uitgedroogd)
- Staat van de velgen
- Roestvorming op alle naden/rubbers (onderaan de zijruitjes en in de hoeken onderaan de voorruit, bij de koplampen!)
- Roestvorming bij de deuren, onderaan de opening, bij de lasnaad
- Check even de punten waar het water wegloopt. (Links + Rechts voorin.)
- Is het interieur orgineel, en/of past het bij de achterbank
- Kijk uiteraard naar duidelijke olievlekken, ondanks dat de motor snel schoongemaakt is, vergeet men vaak de oprit/garage
- Is alles orgineel porsche, of is het "aftermarket" replacement, en zoja, past dat allemaal wel goed
- Let op krassen, steenslag, dofheid van de voorruit
- Controleer uiteraard de naden bij de koffer- en motorklep, lopen deze scheef, dan is dit vaak (niet altijd!) een teken dat er schade is geweest. Om dit te kunnen beoordelen, moet je veel auto's zien
- Check ook of de deuren "recht" dichtvallen, ofdat ze iets omhoog moeten bij sluiten (vaak schade)
- Bij uitgebouwde versies: Hoe is het onder het kunststof?
- Zijn er matching numbers, of klopt in elk geval de motor bij wat aangeboden wordt. Als dit niet zo is, waarom?

Hier vind je ook nog wat 964 specifieke tips:

http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... erid=41020

Re: 964 bezichtinging tips

30 mei 2013 9:45

Kappi2907 schreef:Bij interesse volgt natuurlijk een akk (bij Porsche zuid).


Ik zou kiezen voor een specialist. Succes met je zoektocht :thumleft:

Re: 964 bezichtinging tips

30 mei 2013 9:50

Is dat Eindhoven (Oirschot) of Limburg, Porsche Zuid :?:

Re: 964 bezichtinging tips

30 mei 2013 10:14

Aantal aanvullingen nav mijn ervaring bij aanschaf:
- Sticker aanwezig onder kofferklep? Matched met sticker in boekje? Niet aanwezig, waarom niet? Schade / spuiten / kap vervangen?
- Welk jaar is de 964? Pre M serie (voor model 1991) check goed de historie en modificaties tav pakkingen motor, etc
- Is de auto dealer of specialist onderhouden? Wat is de historie tav onderhoud en met name ook modificaties? Allen doorgevoerd?
- check onder tapijt kofferklep de bevestiging (schroeven) van de voorschermen: origineel of opnieuw gemonteerd? Schade?

Maar vooral: ga rijden, rijden, rijden in meerdere auto's en probeer een duidelijke voorkeur te ontwikkelen voor type auto (bijv C2/C4) en gevoel voor de verschillen in kwaliteit tussen auto's. Na veel auto's bekeken en gereden te hebben ben ik gevallen voor deze omdat de sluitende onderhoudshistorie (eerst Porsche Duitsland, daarna Heteren) bij de dealer overeenkwam met mijn kwaliteitsbeleving bij rijden.

Veel succes en natuurlijk plezier! :drive:

Re: 964 bezichtinging tips

30 mei 2013 11:08

Zie uiteraard de lijstjes, die hiervoor al zijn genoemd. AKK zou ik bijna een noodzakelijke voorwaarde noemen alvorens tot koop over te gaan (tenzij je zelf "specialist" bent).
Ikzelf heb altijd extra aandacht geschonken aan de wijze waarop de verkoper met de auto is omgegaan. Beschadigde velgen, rommelig interieur, krakende deuren, gasveren voor/achter, compleet in verstrekte informatie, etc.

Re: 964 bezichtinging tips

30 mei 2013 15:24

Let vooral op algehele staat, slijtage aan interieur (zou nagenoeg nihil moeten zijn tenzij echt hoge km stand) (is slijtage op stoel, pedaalrubbers, stuur en pook consistent?), icm onderhoudsdocumentatie en verhaal van de eigenaar.

Vraag specifiek naar schadeverleden en of er aan de auto gespoten is. Dat hoeft niet erg te zijn, maar je wilt het graag vooraf weten. Steenslag op motorkap is normaal bij een auto van die leeftijd evenals op de achterschermen net voor het achterwiel.

Let ook op roest bij: voorruit, achterruit en zijruiten, tussen voor-spatborden en kofferruimte.

Wat mij nog wel eens opvalt (schade?) is dat de achterlichten niet altijd helemaal netjes lijken op te lijnen. Als je gehurkt achter de auto zit dan zie je soms dat een van de lichtunits wat afhangt. Achterlichten zelf zijn vaak vergaan of verkleurd. Daar zijn wat topics over. Setje kost al snel honderden euro's

Veel plezier

Re: 964 bezichtinging tips

30 mei 2013 15:49

Ik zou een 964 dus niet bij een Porsche Centrum laten aankoopkeuren. Ik heb dat al vaker geschreven, maar zou, met betrekking tot de kennis van deze oudere modellen mijn toevlucht zoeken tot een goede specialist. In het zuiden bijv Paul Geeris in Geldrop, Schmidt in Oss of P&P in Roggel (L).

Succes.
Plaats een reactie