Die zouden er wel op passen, maar ik ben een Fuchs h**r
2 weken geleden ermee gaan rijden langs Neerlandse wegen. Het weekend dat het zo goed weer was. Ergens iets gaan drinken, doe beide ramen gelijktijdig dicht en sluit de auto mooi af. Kom terug, wil de ramen openen: niets meer
Dan maar in de loeiende hitte naar huis gereden. Ondertussen denkend aan wat het zou kunnen zijn. Toen zag ik dat één van de ramen nog een mm open stond en toen viel gelijk mijn Euro: een zekering, en wellicht een te lichte zekering. Het ene raam was net volledig dicht gegaan, die motor trekt dan iets meer stroom alvorens uit te schakelen en de motor van het tweede raam was ook nog aan 't werken.
Zekeringen nagekeken en idd, er zat een doorgebrande 8A op de plaats waar in principe een 25A moet zitten. Klaar.
De week erop, bezoekje aan moeder, die wou graag frietjes hebben. Naar de frituur gereden, besteld, praatje gemaakt met de uitbater over de wagen en toen ik mijn bestelling kreeg, afgesloten met de woorden "hopelijk start hij
". Ingestapt, sleutel erin, tik en starten. In mezelf gedacht "WAAROM zou hij ook NIET starten?", en terwijl ik dat dacht viel hij stil
Opnieuw proberen starten: no way.
Noppes.
Startmotor draaide maar motor sloeg NIET aan.
Gelukkig zit er ook een verse batterij in. Nu, met mijn SC had ik vroeger soms dat hij na een rit niet direct startte (is ook een gekend probleem dacht ik) maar dan liet je 'm een kwartiertje ofzo afkoelen en dan ging ie weer, maar, ik zat met frietjes die koud gingen worden. Geprobeerd en geprobeerd: noppes.
De frituuruitbater trok zich terug naar zijn achterkamertje, waarschijnlijk uit plaatsvervangende schaamte.
Suddenly, it dawned on me!
DME!
Ik had al gezien dat er in het handschoenenkastje een DME relais lag, maar waar zat die nu weer bij een 3.2? Online opgezocht (what a time to be alive) en blijkbaar resideert hij onder de chauffeurszetel (itt onder de kofferklep bij een 964, van waar ik de DME relais kende). Tapijten eruit gesmeten, wat zitten foefelen en gevonden. Trek de stekker eruit en wil die in de andere DME steken...
Niet compatibel.
De DME die in het handschoenenkastje lag was een recenter model. Ik niet weet, want ik kende alleen dat model van bij de 964.
Kabel teruggestoken met de ijdele hoop van... maar noppes.
Mijn maatje gebeld die op 100m van de specialist woont en die was thuis en had absoluut niks te doen.
Specialist gebeld en die was ook thuis (was toen al 20u30 ofzo) en wou best een DME meegeven aan mijn maatje.
Maatje komt toe (ondertussen anderhalf uur later), DME erin, niks
Verschillende malen geprobeerd, noppes. That ruled out the "niet willen starten while warm" theorie.
Lang starten, kort starten, gas erop, niks, maar dan ook niks.
Beslist om te doen wat een echte vent moet doen op zo'n moment en de Wegenwacht gebeld
VAB in dit geval.
Alle gegevens doorgegeven (de gepersonaliseerde nummerplaat is een héééél slecht idee in zo'n situaties) en het ging anderhalf uur duren eer de technieker ter plaatse ging zijn. We gingen een kwartier op voorhand gecontacteerd worden dus we konden ergens iets gaan drinken. Ik begin de auto af te sluiten, vensters omhoog, etc... en denk "toch nog maar eens proberen", en ja hoor: Vroem vroem
Stil gelegd, weer gestart: ok
Weer stil gelegd, weer gestart, wat gas gegeven: ok
Weer stil, weer gestart: ok
VAB afgebeld en met maatje iets gaan drinken (andere operator, weer een heel gedoe met de nummerplaat)
Terug bij de auto, gestart en direct weg, zoals altijd.
Vraag is nu: de benzineleiding zal wel heel hard leeggetrokken geweest zijn, maar we hebben toch wel 5 a 10x proberen starten met dat nieuwe DME relais. Niet vaak genoeg geprobeerd, of zou er toch nog iets anders schelen?
Eén dezer, als ik eens een ritje via wat binnenbaantjes doe zal ik de oude DME terug aansluiten en zien of het probleem terugkomt of niet, maar zo'n DME werkt soms wel en soms niet, 100% zekerheid geeft dat dus niet, vandaar mijn bovenstaande vraag.
Heel deze litanie omdat ik me verveelde, en omdat iemand misschien er ooit iets aan heeft, en omdat ik me afvroeg of iemand het verschil kent tussen de BF Torino Le Mans
https://www.martinwillems-webshop.eu/nl ... 32750.html, of de BF Torino Nürburgring
https://www.martinwillems-webshop.eu/nl ... 32735.html, of dat iemand zo'n setje (of vergelijkbare) te koop heeft.
De auto zelf dan: ik betrap me erop dat deze gekozen wordt boven de 964 Turbo, ook al is de 964 de veel betere, luxueuzere, snellere auto. Waarschijnlijk een gevalletje van "nieuwe borstels vegen goed", maar ik word er toch naartoe getrokken elke keer, waarschijnlijk omdat hij zo cute is. Opmerkingen, opgestoken duimpjes, foto's met hun TOTMBO erbij... the works.
Ben je dan blij hoor ik jullie vragen? Ja en neen
Soms toch nog steeds denkend aan de $$ die erin zitten, soms denkend "zou je niet beter eentje hebben ipv 2", soms denkend van "had het nu vuilzakkengrijs geweest ipv grijs metallic ik zou ermee getrouwd zijn", terwijl het toch een kleur is die erbij past, etc...
Dus ja, heel happy want beiden kaskrakers, otoh, ik *DENK*... Een 964 backdate, RS look, en vuilzakkengrijs en de twee andere ditchen... Best of both worlds, en toch weer eentje minder in de garage die toch weer altijd op onderhoud en naar de keuring moet. Maar ja, zo'n 964 Turbo... 't Blijft toch iets speciaals, etc... Genieten van wat ik heb zeker?