Veel oudjes lekken inderdaad wel een druppeltje hier of daar, of de meeste dat doen....zo'n uitspraak zou ik niet aandurven. Een droge auto kopen is geen garantie dat hij droog blijft. Mijn motorblok is 2004 gereviceerd en heeft sinds kort ook een druppeltje eronder. Het is nu echter nog zo weining dat het geen reden is om alles uit elkaar te gaan halen. Maar wel zeker iets dat je in de gaten moet houden, wat niet is kan nog komen. Ook voor een oudje geld AKK, kies alleen wel een specialist die ook veel met de oudere modellen werkt.
Dus is dat erg dat hij een beetje lekt?
Tsja, dat ligt er een beetje aan waar de olie vandaan komt. (Het blok moet in ieder geval niet "zeiknat" zijn) Een lekkend kleppendeksel omdat deze krom trekken bij de oudjes is makkelijk te verhelpen door ze te vervangen voor nieuwer model deksels.
Lekken tussen de carterhelften is natuurlijk wel ernstig, want daar zal het gehele blok voor uit elkaar moeten. Verder zit er natuurlijk nog een voetpakking, koppakkingen olie retourbuizen e.d in het blok die ook allemaal last van ouderdom kunnen hebben. Ook bij de krukaskering wil het vak mis gaan, maar als dat niet heel erg is kan hij daar best oud mee worden. Verder geven de leidingen van en naar de olietank ook vaak problemen als ze oud worden. (haarscheurtjes, kapotte aansluitingen)
Over het algemeen zijn dit dingen die wel weer op te lossen zijn. Hou er wel rekening mee dat dit een kostbaar grapje kan worden afhankelijk van wat er allemaal in het blok nog "mis" is.
Originaliteit kun je ook in verschillende gradaties hebben, denk bijvoorbeeld eens over het volgende na:
Als het originele motorblok vervangen is voor een ander blok, zelfs als het een period correcte motor is, zul je er nooit meer een matching numbers auto van kunnen maken. (Hetzelfde geldt voor de versnellingbak) Dus als je voor volledig origineel wilt gaan, moet je misschien een auto gaan selecteren op dat soort zaken voordat je verder gaat kijken.
Er zijn zelfs mensen die tot op het laatste boutje een auto correct voor z'n modeljaar willen hebben. Op
http://www.early911sregistry.org/forum/index.php kun je veel info over dit soort wel en niet "period correct" vraagstukken vinden.
Op de website van de klassieke 911/912 club, kun je inmiddels ook wat "oud" foldermateriaal vinden, waar je veel details uit kan halen m.b.t. de verschillen van de diverse modeljaren.
http://content.us.porsche-clubs.porsche ... B0004F4613
Hoe ver wil je in originaliteit gaan?
Wat is je budget?
Waar ga je hem voor gebruiken? (Wil je bijvoorbeeld ook op het circuit gummen of alleen met mooi weer een ritje met vrouw en kind?)