Om een update te geven, in volgorde van diegene die ik reeds ben gaan bekijken:
1. Rode C4 van 1989, +/-260k op de teller, particulier, niet op de markt => heeft een 991 gekocht en verkoop de 964
- algemeen goede staat,
- carrosserie was algemeen goed, geen roestblaasjes aan de voorruit of achterruit, wel aan beide koplampen onderaan
- revisie gehad van de cillinderkoppen zo'n 15k terug 4j geleden (15k gelopen op 4j)
- origineel NL wagen, heeft stempels en wat facturen maar geen gegronde historiek, leek me wel een eerlijke wagen
- geen open dak, verder ook weinig opties
- zeer goed buikgevoel bij de verkopende partij
2. Rode C4 van 1989, 227k op de teller, particulier, niet op de markt=> op de oprit een Cayenne, garage ging open en 2 964's waarvan 1 midnight blue RS... Duidelijk een liefhebber
- algemene staat minder goed dan de eerste (optisch), een wagen die echt gebruikt is om te rijden
- voorbumper en vleugels herspoten (wat doffe lak aan de vleugels, polijstbeurt nodig)
- minimale roestvorming aan de voorruit rechtsvoor
- geen revisie gehad, eigenaar vindt het niet nodig, lekt ca. 1l/10.000km (gebruikt Motul 15W50)
- alle facturen te zien gekregen sinds zijn bezit (9j), +/- 15k aan onderhoud/vervangingen
- rijdt rond zonder de afdekplaat van de motor (onderzijde)
- verder geen roest te bespeuren
- interieur vertoonde een uitgezet dashboard (zon), zie je wel vaker, alles werkte prima, auto reed goed, oliedruk etc. waren goed
- historiek, Zwitserse wagen, origineel onderhoudsboekje verloren geraakt, heeft wel nota's van de eerste eigenaar, via DE in België terechtgekomen, Duitse eigenaar was nalatig in onderhoud, Belgische eigenaar is steeds bij 911 Motorsport op onderhoud geweest (facturen)
- open dak, werkte perfect
3. Polar Silver C4 van 1990, +/-140k op de teller, particulier, via zoekertjessite=> jonge kerel, leeftijdsgenoot, 2j eigenaar
- algemene staat zeer goed, geen roest waarneembaar
- motorkap herspoten na het verwijderen van een vleugeltje (zo'n Amerikaanse spoiler met stoplicht), opnieuw vernist op het dak
- Italiaanse wagen van oorsprong (ben ik absoluut geen fan van)
- Historiek lijkt te kloppen, een gap van 3j waar de km-stand niet te achterhalen is
- Wagen reed goed
- Magenta interieur, goeie staat, wat opfrissing nodig van de stoelen, m'n kleur niet, zou ik beu raken...
4. Metallic Silver C4 van 1990, 207k op de teller, particulier, niet op de markt=> oudere man, 66j, ex mecanieker, verkoopt omdat hij zijn vorige 964 cab heeft kunnen terugkopen
- TOP TOP TOP staat...
- volledige motorrevisie gehad 10k km terug
- alle roest verwijderd + herspoten
- alle facturen die teruggaan tot 1994 in bezit
- volledige eigenaarshistoriek gekend (4 eigenaars)
- wagen reed top
- ZO PROPER! Ongelooflijk propere wagen
- Turbo seats + open dak
- Belgisch geleverde wagen
- prijs ligt zo'n 7k boven m'n budget
- Metallic Silver, wat saaie kleur?
5. Midnight Blue C4, 249k op de teller, te koop bij Haaglanden Motorsport- wagen stond boven, testrit was dus uitgesloten
- voorbumper, kofferdeksel, vleugels en motorkap zijn herspoten (proper gedaan)
- revisie bij 65k km (1994), modificatie AR02 (verpakt) => niet zeker of het effectief een revisie is of louter de verpakking
- zou geen olie lekken (kon ik niet controleren), motor leek mij toch iets te zweten (niet erg)
- starte goed, liep mooi
- historiek gekend, origineel NL wagen,
- geen roestplekken zichtbaar aan voorruit, achterruit, koffer, was iets te donker in de showroom om goed te kunnen zien
- voldoet aan de wensen maar ik weet niet goed welk gevoel ik bij deze wagen & haaglanden moest hebben, enerzijds goed, anderzijds minder goed
=> 2 Porsche specialisten hebben me aangeraden een 111 punten check te laten doen bij een Porsche center. Niet bij een specialist, ze zullen "zeiken" over de wagen maar dat weet ik op voorhand.
Haaglanden had dit liever niet, wel bij een specialist.
Iemand die weet waarom?
Kortom, een zeer leuke, boeiende maar moeilijke zoektocht! Tot nu zou ik naar gevoel nummer 4 bovenaan plaatsen gevolgd door nummer 1.
De prijs van nr. 1 was niet slecht maar toch wat te hoog voor die km-stand. De prijs van nummer 4 vond ik dan weer iets te hoog omwille van het feit dat hij herspoten is in combinatie van die km-stand.