| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Daily luchtgekoelde 911
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=11&t=57448
Pagina 1 van 5

Auteur:  Basvdheijden [ 02 jul 2023 10:44 ]
Berichttitel:  Daily luchtgekoelde 911

Beste forumleden,

Graag zou ik jullie hulp willen inroepen bij mijn zoektocht naar een mooie (luchtgekoelde) 911 als daily driver (+- 15k km per jaar). En ook wat advies, want als leek weet ik niet zo goed wat ik wil ;-) Of wat ik zou moeten willen. Afijn, al schrijvend loop ik jullie door mijn wensenpakket heen.

Eerst een korte intro. Ik heb de liefde voor auto's in het algemeen met de paplepel ingegoten gekregen door mijn beide ouders. Vaak waren we op de club op zaterdag en met vrienden in de weer. Sleutelen. Motoren in- en uitbouwen, lassen etc. Dit waren geen P's, maar 2CV's (de lelijke eend). Ik heb er nog steeds 4 in bezit (de 1 in betere conditie dan de ander maar wel 'rijdend') en het verbaast mensen om mij heen altijd dat ik warmloop voor zowel eenden als 911's. "Dat zijn toch twee uitersten?!" - Maar ik zie wel overlap: allebei luchtgekoeld, allebei voorzien van een boxermotor met dito herkenbaar geluid en allebei iconen. En belangrijker nog: beide auto’s geven ontzettend veel plezier als je achter het stuur zit. Beleving. Als ik over Franse weggetjes rijdt met een 2cv kan mij dat evenzo bekoren als het gevoel van optrekken in een 911 bij een oprit van de snelweg, bijvoorbeeld. Verklaar me voor gek, maar zo zie ik het ;-)

De reden dat ik dit vertel, is ook om duidelijk te maken dat ik wellicht een wat grotere tolerantie heb voor 'oud spul' als daily dan de meesten. Airco, stuurbekrachtiging en andere luxes kan ik prima zonder leven want ik weet simpelweg niet beter. Een goede radio laat ik graag vervangen door de boxerroffel ;-). En als ik perse muziek wil luisteren op de langere ritten, dan doe ik wel oortjes in.

Met het merk Porsche ben ik ook niet helemaal nieuw. Ik heb een jaar lang een zilveren 996 C2 uit 2000 gehad en daarmee, samen met mijn vrouw en twee dochters, een lange vakantie naar Portugal gemaakt.
Door omstandigheden heb ik deze moeten verkopen (lang verhaal dat niet zo relevant is verder), maar nu is er wel weer ruimte. De 996 heb ik overigens enorm van genoten, maar ik vermoed dat de beleving van een luchtkoeler nog vele malen groter is. Hoewel motorisch een aanfluiting, is het snelheidsgevoel van een 2CV die 110 rijdt over een B-weggetje ongeveer even groot als met mijn 996 op dubbele snelheid, als je begrijpt wat ik bedoel ;-)

Ik heb een hekel aan grote afschrijving en zou om die reden bijv. nooit een nieuwe auto kopen. En los van de euro's voelt een nieuwe auto na 5 jaar alweer gedateerd aan. Dit terwijl een oudere, karaktervolle 911 zijn waarde (zowel in euro's als hoe het aanvoelt) beter behoudt. Rijk ben ik niet, dus ik zou de 911 met mijn spaarcenten aanschaffen, all risk verzekeren en zo goed mogelijk proberen te onderhouden en verzorgen. Zo kan ik over een aantal jaar, mochten er andere prioriteiten komen, zonder al te veel afschrijving mijn blik weer omzetten in euro's. Bovendien vind ik het gewoon heel leuk om er goed voor te zorgen. Maar dat hoef ik jullie niet uit te leggen.

Mijn budget is +- 45k. Dus dat is niet echt heel veel, maar ik vind dat het toch zou moeten kunnen om iets behoorlijks te vinden met mijn beperkte eisen. Wat denken jullie?

Omdat ik 100% voor de rijbeleving ga, vind ik het uiterlijk van ondergeschikt belang en zoek ik vooral iets dat technisch gezien goed in orde is. Een scheurtje in een stoel of een krasje in de lak bijv. kan ik prima doorheen kijken, of een versleten knop in het interieur. Als het technisch maar in goede conditie is.

Om deze reden vind ik 'matching numbers' ook niet belangrijk, hoewel ik zoals gezegd wel weer veel waarde hecht aan de prijs die ik ervoor zou kunnen krijgen bij verkoop, ooit. Dus als jullie van mening zijn dat ik hierom toch iets kloppends zou moeten scoren, dan neem ik dit zeker mee in mijn overweging. Maar voor mijzelf kan ik prima leven met een jaren 70 model met een modernere motor. Graag zelfs, want dat maakt 'm dan weer sneller en fijner als daily ;-)

Een cabrio is geen optie, gezien de rugleuningen van de kuipstoelen achterin. Daar kun je echt niet normaal in zitten. Bij mijn 996 coupé was dat prima te doen voor de kinderen en ik vermoed dat een ouder type Targa ook gewoon normale achterzitjes heeft (gelijk aan de coupé).

Ik houd wel van een beetje sleutelen en simpele zaken zoals olie wisselen, bougies vervangen etc kan ik wel zelf en een remblokje vervangen lukt ook nog wel. Maar de spannendere klussen besteed ik graag uit.

Als afsluiter: het zou ook zomaar kunnen zijn dat ik, gezien mijn wensenpakket, beter weer voor een 996 of 997 zou moeten gaan. Ik heb ook nog nooit in een oudje gereden, dus ik ben benieuwd over jullie advies hierover (value for money wise). Misschien schrijft een oudje wel dermate af dat het gewoon niet meer interessant is als daily en meer een museumstuk aan het worden is.

Samenvatting van wat ik zoek:

- Een daily 911 voor +- 15k km per jaar,
- Het liefst een luchtkoeler,
- Handgeschakeld,
- Geen cabrio,
- Geen groot project. Technisch goed in orde. Mag wel aandachtspuntjes hebben of optisch minder mooi zijn,
- KM stand ondergeschikt aan staat van onderhoud,
- Vind het niet erg om ver te reizen om er 1 te bekijken

Ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen en of jullie iets weten :-)

Het liefst deel ik hier zo nu en dan een advertentie en vraag ik jullie mening. Dit deed ik al eens in het koopjes-topic en zo leer ik tijdens mijn zoektocht waar ik op moet letten en vinden we hopelijk iets geschikts.

Auteur:  GinnFizz [ 02 jul 2023 10:54 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Welkom!
Ik ben ervan overtuigd dat de forumleden jou graag zullen begeleiden in jouw zoektocht en jou heel veel links en leesvoer zullen bezorgen.
Ikzelf ken alleen de 997, dus als je ooit op die keuze zou uitkomen, be my guest om me helemaal uit te vragen, te komen kijken etc ...
Groet, Paul.

Auteur:  Erwin [ 02 jul 2023 11:04 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Leuk!

Niks mooier dan een oude auto (Porsche) als dagelijkse auto.
Liefst een oud exemplaar die uiterlijk niet te mooi is. Met een te mooie oude 911 durven de meesten niet (dagelijks) te rijden en gaat een groot gedeelte van de lol van een Porsche rijden verloren.
Vergeet de waarde na verloop van tijd. Dat zie je dan wel weer maar moet nu geen reden tot aanschaf zijn.
Het gaat om de auto, niet om wat ie waard is. Gewoon nooit meer verkopen en helemaal oprijden. En zorgen dat hij opgereden is als je zelf ook niet meer kunt rijden. :mrgreen:
En daarnaast, leuke dingen kosten geld. Helaas denken de meesten tegenwoordig anders.

Een coupé , Targa of cabrio, allen zijn niet bedoeld om lang achterin te zitten als de kinderen groot worden. Het is en blijft een 2+2 auto.


Lekker zoeken, denken, kijken en als je een advertentie vind kun je altijd advies vragen.

Auteur:  Basvdheijden [ 02 jul 2023 15:37 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Niet te mooi is inderdaad het devies. Zeker gezien de prijzen.
Vanuit mijn 996 ervaring inderdaad met 2+2 concept. Zolang ze klein zijn of voor kleine stukjes als ze wat ouder zijn, kan het wel.
Als het echt niet zou kunnen (Cayman oid), is dat wel een no-go. Nu ze klein zijn gaat het prima achterin, maar ik vermoed bij cabrio niet vanwege die rugleuning.

Qua type etc denk ik nu aan een jaren 70 model met een 3.0 motor bijvoorbeeld. Dat zie ik veel redelijk vaak voorbijkomen.
Niet 'matching' (wat voor mij niet zo erg is) en wat steviger gemotoriseerd dan de 2.7's.

Liever een 993 of 964 natuurlijk, maar dat lijkt me onhaalbaar.

En @GinnFizz thanks voor de uitnodiging!

Auteur:  Erwin [ 02 jul 2023 17:31 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Basvdheijden schreef:
Qua type etc denk ik nu aan een jaren 70 model met een 3.0 motor bijvoorbeeld. Dat .....wat steviger gemotoriseerd dan de 2.7's.


Verkijk je niet op de motor. Doe mij maar een 76 of 77er 2.7 t.o.v. een 78 of 79 er SC als het om het rijden gaat. Minder pk's máár ook lichter. Daardoor is die SC niet sneller maar wel een zwaardere auto om te rijden.



Basvdheijden schreef:
Liever een 993 of 964 natuurlijk, maar dat lijkt me onhaalbaar.


Huh? Dan moet je ook alles voor de 964 vergeten. Zorg dat het haalbaar wordt, je wilt toch geen B-keus? :roll: :mrgreen:

Auteur:  Basvdheijden [ 02 jul 2023 17:48 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Ik bedoelde haalbaar qua financiën. Ik dacht dat de jaren 89 en 90 (even simpel gezegd) duurder zijn dan de jaren 70 middelen. Klopt dat?

Auteur:  porschenot [ 02 jul 2023 19:22 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Als de kids wel in de 996 pasten wil dat niet zeggen dat dit ook geld voor in de 993/964 en ouder
De 911 groeit namelijk bij iedere nieuwe 911

Auteur:  Anne 2.7 [ 03 jul 2023 9:34 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Erwin schreef:
Basvdheijden schreef:
Qua type etc denk ik nu aan een jaren 70 model met een 3.0 motor bijvoorbeeld. Dat .....wat steviger gemotoriseerd dan de 2.7's.


Verkijk je niet op de motor. Doe mij maar een 76 of 77er 2.7 t.o.v. een 78 of 79 er SC als het om het rijden gaat. Minder pk's máár ook lichter. Daardoor is die SC niet sneller maar wel een zwaardere auto om te rijden.

Met een 2.7 mis je bijvoorbeeld ook die flauwekul van elektrische ramen, thermostatisch geregelde binnentemperatuur en rembekrachtiging. :mrgreen:

Auteur:  horn [ 03 jul 2023 9:59 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

ik ben een goot enthousiast voor youngtimers. Veel leuker dan moderne auto's. Vind ik (!!)
Let op dat luchtgekoelde Porsches wel wat anders zijn dan youngtimers. Ik heb een jaar een 964 gereden, min of meer als daily. Vond ik geen groot succes. Hoewel ik mijn 964's heerlijk vond rijden en blij werd om in een 964 elke dag te mogen rijden vond ik in herfst en winter dat hij snel besloeg, dat je laag zat (weinig overzicht en 'vooruit kijken') en, hoewel C4, dat er best wat power op de wielen zat als het glad was. Rij de laatste 8 jaar youngtimers (Jaguar 2001, Audi S6 2004, BMW 535d 2006 en nu weer een Jag uit 99) maar dat vind ik een stuk 'moderner' in het dagelijks verkeer.

Is alleen maar mijn mening, maar wil je er, gezien je plannen, toch deelgenoot van maken.

Auteur:  Cazzo Super Veloce [ 03 jul 2023 10:02 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Ik zou voor een 993 gaan. De modernste, minst roestgevoelige en dus meest geschikte als DD.
Te koop vanaf 60k.
Afschrijving ook nihil/negatief.
Als die 45k ex verkoop 2CVs is, zie ik wel mogelijkheden.

Auteur:  Basvdheijden [ 03 jul 2023 10:27 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Dank voor de goede inzichten! Ik heb zelf geen ervaring in luchtkoelers (niet eens als bijrijder) en dus alleen de 996. Die was uiteraard modern genoeg als daily. Ik vraag me oprecht af of dat voor de vroegere 911's ook geldt. Nu is mijn tolerantie wel wat groter dan gemiddeld, denk ik, gezien mijn historie met oude koekblikken ;-)

993 klinkt inderdaad als de beste keuze (valhalla), maar 60k gaat me niet lukken. Die 45k is inclusief verkoop van enkele van mijn 2cv's (ik wil er tenminste 2 van de 4 houden).

@Horn: die moderne(re) youngtimers die je noemt zijn welliswaar snel, maar in mijn ervaring is de beleving 'suf'. Ik heb een keer in een vrij moderne audi s3 gereden (nog gechipped ook) van een vriend van mij, maar dat toverde eigenlijk nauwelijks een grijns op mijn gezicht. Dat heeft ook wel deels met het geluid te maken denk ik (want daar ben ik erg gevoelig voor.. en wat gaat er nou boven een 6 cilinder boxer op dat vlak!).

Auteur:  Erwin [ 03 jul 2023 10:53 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Het is heel goed mogelijk om een oudere Porsche als dagelijkse auto te rijden. Ik vind het heerlijk.

Zelf heb ik veel auto's gehad, altijd oudere en er nu nog 5 over met een gemiddelde leeftijd van over de 60 jaar ondertussen. Ook met mijn oudste van voor WOII heb ik drie jaar dagelijks gereden. Staat nu effe stil voor reparatie. Ik heb al jaren geen auto's meer gekocht en zal er nog 1 of 2 verkopen. Daar wil ik het mee doen. Ik ben nu bezig met mijn SWB van mijn geboortejaar en wil deze ook als dagelijkse auto gaan gebruiken. Heerlijk straks als ie klaar is ook in de regen en sneeuw mee rijden zoals Porsche het heeft bedoeld.

Het probleem van de mens is dat het altijd beter en nieuwer moet. Dat heb ik zelf nooit zo sterk gehad. Was ook niet altijd een keus. :mrgreen:

Auteur:  Olaf [ 03 jul 2023 10:58 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

15 K per jaar - als Daily ….
Rij je er dan elke dag woonwerk verkeer mee :?:
Dat is dan nog geen 60 km per dag (retour) …. maar prima te doen in een 2.7 of SC :!:

Als je een 996 gewend/gewoon bent … zou ik eerst eens in een (oude) luchtkoeler gaan rijden :idea:

€ 45 K is een krap budget …. als je naar de huidige vraagprijzen kijkt ….

Als je tot half September kunt wachten heb ik een leuke 997 Carrera S die binnen je budget valt :cheesy:

Auteur:  horn [ 03 jul 2023 12:44 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Ja, da's waar. Ik reed 40K per jaar. Is wat anders dan 15K :roll:

Verder is de beleving in die V8 X308 Jaguars voor mij allesbehalve suf. Word er elke dag nog blij van als ik hem start. En de (getunede) S6 en stage 2 getunede 535d (reed 330 km/u) waren zeker niet van de suffe beleving. Alleen kan je nergens meer hard rijden dus heb je een soort van renpaard dat alleen mag stappen. En waar je wel een hoop geld tegenaan moet gooien om ze goed te houden. Dus maar weer terug naar (twee) Jaguars.

Afbeelding

Basvdheijden schreef:
Dat heeft ook wel deels met het geluid te maken denk ik (want daar ben ik erg gevoelig voor.. en wat gaat er nou boven een 6 cilinder boxer op dat vlak!).

Eeeehhh ... een 8 cilinder met kleppen in beide uitlaten ... gaf me hetzelfde gevoel als mijn 964s met cuprohr.

Auteur:  Basvdheijden [ 03 jul 2023 16:29 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Mooie plaat zo, Horn!

Ik werk vanuit huis. Dus mijn kilometers vallen erg mee inderdaad. Daarom kan ik ook zoiets doen ;-)

Auteur:  Anne 2.7 [ 03 jul 2023 21:25 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Ian Tyrrell over de 2.7… >>> KLIK <<<

Goede kleur ook trouwens :mrgreen:

Auteur:  Spastblast [ 04 jul 2023 10:00 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Ik vind het een gaaf plan, maar ik denk dat je óf meer budget moet zien vrij te maken, óf dat luchtgekoelde moet vergeten en een 996 of 997 moet kopen. Ik kan het mis hebben, maar een handgeschakelde coupe van voor 98 wat geen klusproject is en je daily op kan rekenen, lijkt me lastig haalbaar. Maar wie weet... als dat je droom is; je kunt het altijd even aanzien of hij toch voorbij komt. Soms moet je ook geluk hebben, wat dat betreft.

Auteur:  Stiruam [ 04 jul 2023 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. En inderdaad; soms loop je tegen een mooie meevaller aan. Dat vereist denk ik wel een hele actieve zoekhouding op alle fora, Marktplaatsen, Zoekertjes en soortgelijke plekken. Heb je al een concessieklok aangezet a la Kopen zonder Kijken (RTL4)? :wink:

Auteur:  jvg.65 [ 04 jul 2023 17:30 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Bas, auto scout kan je goed gebruiken wat je voor welke prijs kan kopen. Zie hier een selectie

Geen idee of dit een technisch goede auto is, ik vind hem wel wat hebben

Auteur:  Goofy1 [ 04 jul 2023 17:37 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

1.000.000 km, die is in elk geval ingereden =)

Auteur:  Basvdheijden [ 06 jul 2023 8:26 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

De concessieklok, die kende ik nog niet ;-)
Bij voorkeur begin ik met zoeken bij een 3.0 SC (en sla ik de 2.7 over).

Weliswaar geen coupé, maar dit zou misschien wat kunnen zijn? [url]bit.ly/3PEJp5m[/url]

Auteur:  outletvalve [ 06 jul 2023 10:06 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

advertentie even gezocht, want je link is niet aanklikbaar...

deze zwarte cabrio voor 28,5 K die je bedoelde sounds too good to be true... Ik vrees dat het een lokadvertentie is om geld af te troggelen.

de advertentietekst in het engels is verdacht, en de tekst: I am selling my Carrera Cabrio, which is very well maintained, technically and visually perfect!
No maintenance backlog, many parts renewed/replaced and vehicle totally overhauled after purchase (2/15).
Almost perfect.


Afbeelding

Auteur:  Anne 2.7 [ 06 jul 2023 10:54 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Basvdheijden schreef:
Bij voorkeur begin ik met zoeken bij een 3.0 SC (en sla ik de 2.7 over).

Ben even nieuwsgierig. Waarom? Looks? Vermogen? Te spartaans?

Auteur:  Basvdheijden [ 06 jul 2023 11:04 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

Vermogen vooral. Primair ben ik op zoek naar rijplezier en motorgeluid. Minder naar looks.

Auteur:  Tilt! [ 06 jul 2023 11:15 ]
Berichttitel:  Re: Daily luchtgekoelde 911

outletvalve schreef:
deze zwarte cabrio voor 28,5 K die je bedoelde sounds too good to be true..


Vrees ik ook.
Geprobeerd met een paar foto's van een Google image reverse search te doen, maar brengt niets op.
Als die ZO goed is als hij beweert is dat eerder 70k.
Duitse nummerplaten en de verkoopstekst in 't Engels... Kan allemaal hoor, maar ik zou voorzichtig zijn. Proceed with caution.

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/