Verkoop hier je Porsche onderdelen, interieur of benodigdheden.
04 jun 2016 17:08
All,
Elke 964 rijder kent het wel. Bij warm weer, in de file (zonder rijwind) loopt de olietemp in een rap tempo op tot de naald op 10uur staat.
Olietemp stijgt dan ruim boven de 100graden. Niet goed voor de levensduur van de olie en koeling motor.
Ik kan een aanpassing doen zodat de fan in de 2e stand eerder opkomt en de naald op 8uur staat ipb 10uur, lees olietemp 85graden max wordt.
Uurtje werk, kosten €75,-
Werkt op alle bouwjaren.
04 jun 2016 18:09
Ik wil niet je business ondermijnen maar is het niet "gewoon" terminal 85 en 85C doorverbinden in relais R04 (double relay oil cooler blower)?
Hierdoor wordt de "High" stand aangezet als de CCU de "Low" stand activeert.
04 jun 2016 18:48
Nee, dan draait blower constant en dat wil je niet.
Ingangs singaal naar de ccu wordt aangepast.
Dus werkt de sensor nog en draait de blower niet onnodig.
Een relais bruggen is vragen om problemen, dus niet doen! Relais schakelt hoge stroom met een lage stroom om vonken te vermijden lees inbranden en/of brand te voorkomen.
04 jun 2016 20:29
Volgens mij zou een lage temp ook schadelijk kunnen zijn
En ik gebruik de 964 dagelijks en dat de fan aanslaat heb ik niet eens elk jaar.
Een goede thermostaat help ook een oude gaat soms niet geheel open wat ook een hogere temp geeft
Zorgen dat er meer olie inzit tot de max helpt ook als je er last van zou hebben
Hier nog een artikel of temp van olie levensduur en waarom ook een minimale temp belagrijk is
http://www.hotrod.com/how-to/engine/131 ... mperature/
04 jun 2016 20:44
....ideale olietemp is 85graden voor de 964.
Iedere 964 kenner weet dat bij te weinig rijwind en hoge buitentemp de olie te heet wordt en olie sneller zijn smeereigenschappen verliest bij te hoge temp.
De temp bij stilstand is nu gelijk aan de temp bij rijden, namelijk de naald op 8uur het moment dat de thermostaat opengaat.
Dus begrijp ik niet de suggestie dat de olie te 'koud' zou blijven.
Afijn, ik heb middels een potmeter de ideale weerstands waarde gevonden om de blower aan te laten slaan en zo ook bevestigd door kenners dat dit het inderdaad een verbetering tov van origineel. Overigens geen geheim de weerstandswaarde is 2.2K parallel geschakeld. Je kunt het ook zelf doen. Ik bied het aan voor degene met minder elektronica kennis, bv die een relais willen bypassen
Olie koeling is goed voor de luchtkoelers. De oplossing die ik heb is vele malen goedkoper dan een extra koeler.
Daar hoef ik geen artikel op internet voor op te zoeken.
04 jun 2016 21:13
Ik wil niet zeggen dat het te koud is maar dat je wel ook moet kijken naar de minimale temp
Ik wil je oplossing niet afkraken of wat dan ook.
Een prima oplossing voor de gene die hier de voorkeur aan geeft
04 jun 2016 21:24
Hoe zit dit trouwens bij een 993 ?
Ook "aan te bevelen "?
04 jun 2016 21:27
993 weet ik niet.
Zou kunnen.
05 jun 2016 0:03
Kappi2907 schreef:Nee, dan draait blower constant en dat wil je niet.
Ingangs singaal naar de ccu wordt aangepast.
Dus werkt de sensor nog en draait de blower niet onnodig.
Een relais bruggen is vragen om problemen, dus niet doen! Relais schakelt hoge stroom met een lage stroom om vonken te vermijden lees inbranden en/of brand te voorkomen.
De blower draait niet constant, hij schakelt alleen in als de olie op temperatuur is maar dan begint hij niet met de lage stand maar meteen met de hoge stand.
Dus.... alleen als de olie op temperatuur is. En hij schakelt over "lage stroomkant" van het relais.
Lees e.e.a. even (vanaf #83) in
dit topic van Rennlist.
op oranje letters klikken voor de link
05 jun 2016 6:52
Dan verlies je dus de lage stand.
En dat is onnodig.
Mijn oplossing houdt de lage stand zoals deze was en schakelt de hoge stand eerder in door de weerstandswaarde sensor te wijzigen.
Heb ik niet van Rennlist, maar door zelf te meten en schema's te volgen, dan begrijp je hoe het werkt ipv blind een aanpassing te doen.
Ik wilde geen oplossing zoals een schakelaar tussen ccu en fan, je kunt namelijk ook achter de ccu een schakelaar plaatsen om het signaal te voeden, maar met de hand is geen mooie oplossing.
Maar goed schakelen over een relais niet doen.
05 jun 2016 12:18
Zou meteen (misschien tegen meerprijs) alle soldeerpunten van de "te behandelen" CCU opnieuw verhitten en evt van wat verse soldeer voorzien.
Na 25 jaar zijn/worden ze slecht met allerlei vage klachten/problemen van dien. Heb dit zelf ook gedaan en vanaf dat moment werkt hij feilloos.
05 jun 2016 12:33
Ik wijzig niets aan de ccu, maar aan de NTC bij de oliekoeler die weerstandswaarde voed aan de ccu. Ccu zou ik persoonlijk niet aankomen zolang deze goed functioneert.
Overigens heb ik onlangs een ccu gerepareerd, 2x buffers defect. Ccu was afgeschreven en had ik overgenomen voor 100,-......(-:
Deze bewaar ik omreden dat ik binnenkort will gaan experimenteren met een hittefilm.
05 jun 2016 14:15
Goed plan !
De op Pelican Parts en Rennlist genoemde trucjes ben ik bekend mee.
Daar is ook iemand die een ander weerstandje er tussen soldeert en iemand die een temp. Metertje/ relais van BMW gebruikt.
Ik heb nu dus een schakelaar vanaf de CCU erbij gezet maar dit is niet echt mooi.
Vooral in de zomer in Italië en de Alpen met meer dan 30 graden loopt de olietemp. behoorlijk op .
(En ik heb er al een nieuwe thermosstaat in zitten...).
Persoonlijk zou ik de fan het liefst om '9uur' aan zien willen gaan i.p.v. om '8 uur'.
M.a.w. ik rij liever met open thermosstaat en zodra temp. boven de '9 uur' komt zou de fan aan moeten slaan.
Is dat iets wat je met jouw oplossing van te voren kan instellen ?
Gr.
Dick
05 jun 2016 15:06
Ik werk ook met een weerstand die gesoldeerd wordt tussen de sensor.
Ik hou bewust de 8uur stand aan dit is 90graden en de thermostaat gaat zeker open, da's namelijk bij 90graden.
09:00 zou kunnen moet je met een andere weerstand werken, dus geen 2k2.
05 jun 2016 18:05
Ok, 08:45 uur dan...
05 jun 2016 19:29
Prima, wel in het weekend met deze tijd (-:
08 jun 2016 18:04
Inmiddels 3x 964 voorzien van modificatie.
Alle 3 staan rond 08:00 met naald!
Dat houdt in 90Celcius.
Thermostaat gaat open bij 85Celcius.
Testen zijn gedaan bij buitentemp van 27Celcius, flink doorrijden en 10min stationair.
08 jun 2016 18:22
Mooi. Als ik nog een 964 had, was ik ook bij je langs gekomen.
08 jun 2016 21:16
Ja, lijkt me een prima aanpassing, alhoewel ik moet toegeven het 'probleem' eigenlijk nooit ben tegengekomen.
Maar idd schappelijke prijs, mooi idee.
15 jun 2016 23:07
Nog 2x 964 aangepast.
Temp blijft perfect op 08:00 staan op de gauge en komt overheen met 91Celcius.
Gemeten met infrarood.
19 jul 2016 19:56
....haha, te verwachten 2x964 vrijdag om aan te passen. Zeker toeval met dit weer.........(-:
26 jul 2016 13:10
is het mogelijk bij een 933 van 1994
26 jul 2016 13:50
ceesjea schreef:is het mogelijk bij een 933 van 1994
Ik heb het eens nagekeken en dat moet mogelijk zijn, echter heb ik geen test gedaan op de 993 en weet dus niet of het effect van de aanpassing overeenkomt met de 964.
26 jul 2016 16:18
Wil dat naar kijken ik wil het ook doen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.