Ik ben ook al een tijd op zoek naar een complete set, maar ze zijn erg duur en als je ze al vindt, vaak in slechte staat, waardoor er nog eens een bekleder aan te pas komt om er een mooie stoel van te maken. Meestal moet namelijk het schuim, de banden onder de stoelen de bekleding vervangen worden. Eigenlijk koop je dus een klapframe, een stoelframe en een scharnier.
De Recaro's die een optie waren in de "normale" 911 waren van het volgende model
Het volgende plaatje is nog iets duidelijker
Deze 2 plaatjes zijn echter van de aftermarket variant, dus niet standaard in de Porsche geleverd. Het plaatje dat in de PET CD te vinden is laat dezelfde stoel zien, maar dan op een andere onderframe.
In een 911 ziet dat er dan zo uit in het echt:
De recaro'sop deze foto zijn van het model jaar 1970 of later. Ik ben er nooit achter gekomen wanneer exact het model veranderd is, maar alles van voor 1970 heeft een andere klapframe en de allereerste recaro sportstoelen hadden zelfs geen hoofdsteungaten in de rugleuning. Deze rugleuning was dan ook dunner als de latere modellen. Voor modeljaar 1968 is er geen recaro sportstoel in de PET cd te vinden, wel een kuipstoel.
Een kuipstoel heeft echter een andere vorm en werd geleverd op de RS modellen in 2 smaken, Spartaans en iets luxer. Deze stoelen hebben het karakteristieke aluminium busje voor de rugverstelling. Niet te verwarren met de vele aftermarket "vaste" kuipjes (zonder rugverstelling dus) die aangeboden worden.
In de auto ziet dat er dan zo uit:
Terug naar de Sportstoel. Zoals al gezegd was het klapframe en onderstel van de eerste versies van de Sportstoel anders als de latere versies. Het grootste verschil is dat de eerste versies een geleiderail direct onder de stoel had een en dat het klapframe onder de geleiderail vast aan de auto gemonteerd was. Zie het volgende plaatje van een klapframe van 1968:
Het klapframe van een later model, ergens in 1970 ziet er zo uit
Je ziet hier duidelijk nog een deel van de geleiderail op staan. Met de geleiderail werd het klapframe op de auto gezet. De stoel zelf had dus vaste pootjes omdat het klapframe in de auto heen en weer kan schuiven. Verder heeft deze versie een mogelijkheid heeft om de veiligheidsgordel te bevestigen, het oudere model heeft dat niet.
Verder heb ik begrepen dat bij de eerste versies van de recaro stoel er geen verschil tussen linker en rechter stoelen was, m.a.w. de bestuurdersstoel werd ook als bijrijderstoel gemonteerd. Een dergelijke set heeft dus op beide stoelen het grote zwarte scharnier aan de linkerkant van de stoel zoals op de volgende set.
Het was in die tijd ook heel normaal om alleen de bestuurderstoel als Recaro te hebben en de bijrijderstoel als standaard stoel.
Nog een andere wijziging is het type hoofdsteun. De eerste versies hadden een hoofdsteun met een platte onderkant (zie plaatje van sportstoel in 911), de latere versies een hoofdsteun die ovaal was, te zien op het volgende plaatje.
De ovale hoofdsteun is identiek aan de hoofdsteun van de standaard stoelen die in de 2.4 geleverd werden (met de zwarte scharnieren op de stoel), hoofdsteunen met de platte onderkant waren identiek aan de hoofdsteunen die t/m de 2.2 geleverd werden (met de chromen scharnieren op de stoel).
Deze recaro stoelen zijn ook geleverd in de BMW 02 serie uit dezelfde periode. Dit werd vaak aangeduid als de "rally" editie. De stoelen worden regelmatig aangeboden op e-bay. Meestal zijn dat enkel bestuurdersstoelen en vaak met een recaro logo op de rugleuning en een iets andere hoofdsteun. Gezien het bovenstaande hoeft dat geen belemmering te zijn als je de standaard hoofdsteunen nog hebt en de stoelen toch naar de bekleder brengt. Een stoel kost dan meestal rond de 750 euro. Het klapframe van de BMW versie is eenvoudig aan te passen voor een Porsche. In de Porsche werden de stoelen altijd zonder Recaro logo geleverd
Ik ben inmiddels al enige tijd in het bezit van 2 bestuurdersstoelen waarvan zowel het schuim als de banden en de scharnieren nog 100% is. Ik heb hier nog geen klapframe bij, maar een mede Porsche fanaat heeft voor zijn 2 stoelen al 2 frames laten namaken bij een lasser en deze zijn niet van de echte onderscheiden. Dat moet voor mij dus ook nog ff gebeuren.
Waar we nog steeds niet uit zijn is de scharnieren. Ik heb tot nu toe nog geen andere Recaro stoel gevonden die gebruik maakt van dezelfde scharnieren als de sportstoel. De scharnieren van de standaard stoelen zijn namelijk anders. Ook de scharnieren van standaard stoelen uit een BMW 02 zijn niet helemaal gelijk. Het lijkt er wel op dat de combinatie van deze 2 scharnieren een identieke basis oplevert voor een lasser om aan te passen tot een origineel, maar dat moeten we nog uitproberen.