Switch to full style
Heb je iets nodig voor je Porsche? Laat het hier weten.
Plaats een reactie

gezocht shortshifter

26 jul 2009 20:04

heeft er soms iemand een shortshifter te koop liggen voor een 911 sc van 1983
bied maar aan met uw vraag prijs ,via pbke

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 20:08

Hoi Geert,
ik wil je dat ten zeerste afraden hoor,
heb het ook gehad en ben blij dat ik terug naar origineel gebracht heb,
rijd niet plezierig ,
heb het hier nog ergens liggen ,moet er ff achter zoeken
gr Diablo

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 20:09

Een wat ? :? Klinkt als een keukentool. :mrgreen:

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 20:23

Als je zoveel mogelijk leuk klinkende accessoires op jouw auto wilt , hoort daar natuurlijk ook een shortshift kit bij. :shock:

Wil je fijn rijden en zo goed mogelijk schakelen......dan hoort daar geen short shift kit bij. :roll:
( ook geen afgezaagde poken, da's meer voor in de Manta :mrgreen: )




.

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 20:24

Een short-shifter
lees kortere schakelweg :mrgreen:

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 20:25

Renntech schreef:Als je zoveel mogelijk leuk klinkende accessoires op jouw auto wilt , hoort daar natuurlijk ook een shortshift kit bij. :shock:

Wil je fijn rijden en zo goed mogelijk schakelen......dan hoort daar geen short shift kit bij. :roll:
( ook geen afgezaagde poken, da's meer voor in de Manta :mrgreen: )




.


:thumleft: :thumleft:

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 20:36

Diablo schreef:Hoi Geert,
ik wil je dat ten zeerste afraden hoor,
heb het ook gehad en ben blij dat ik terug naar origineel gebracht heb,
rijd niet plezierig ,
heb het hier nog ergens liggen ,moet er ff achter zoeken
gr Diablo

wat is er dan niet gezellig aan , bij is het probleem da ik naar 2de :drive: schakel zowel op als af tegen mijn zetel kon en dat is soms wreet vervelend :cry:
en daarom dacht ik aan een :mrgreen: schortschifter :mrgreen:

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 20:48

flitser01 schreef: schakel zowel op als af tegen mijn zetel kon

is je bak niet goed afgesteld.........

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 20:51

Ik wil jouw vraag graag beantwoorden, maar heb de zin 3x gelezen en snap niks van die zin.
Probeer hem aub. eens in het nederlands te stellen :D


Ik heb vele soorten short shifters ingebouwd of met auto's gereden waar deze in zaten. Allen van amerikaanse makelij en er zat er geen één bij die overtuigend positief waren.

Er is maar één goede schakelwegverkorter, en deze werd gebruikt in de 911 SC/RS van 1984. Hij kost ongeveer Euro 150,-.



.
Laatst bijgewerkt door Renntech op 26 jul 2009 21:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 20:59

Het probleem met de 2e versnelling tegen de stoel had ik ook. Dit kun je makkelijk verhelpen door de zitting te laten zakken (voorover zetten en dan de rugleuning achterover)> Heb je dezelfde zit en het probleem is opgelost.

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 21:04

flitser01 schreef:
Diablo schreef:Hoi Geert,
ik wil je dat ten zeerste afraden hoor,
heb het ook gehad en ben blij dat ik terug naar origineel gebracht heb,
rijd niet plezierig ,
heb het hier nog ergens liggen ,moet er ff achter zoeken
gr Diablo

wat is er dan niet gezellig aan , bij is het probleem da ik naar 2de :drive: schakel zowel op als af tegen mijn zetel kon en dat is soms wreet vervelend :cry:
en daarom dacht ik aan een :mrgreen: schortschifter :mrgreen:

Yup Geert ,
zoals bully al aangaf , verkeerd afgesteld !!
wat er niet zo plezant aan is? vitesse zeer kort bij elkaar (verkeerd schakelen )
en word ook een pak stroever (hefboom effect snappie?)
gr Diablo

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 21:11

wibo schreef:Het probleem met de 2e versnelling tegen de stoel had ik ook. Dit kun je makkelijk verhelpen door de zitting te laten zakken (voorover zetten en dan de rugleuning achterover)> Heb je dezelfde zit en het probleem is opgelost.

deze oplossing is wel apart daar je geen probleem hebt met de stoel..... :wink:

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 21:28

Als Ali niet naar de berg wilt , brengen we de berg naar Ali Toch ? :bang: :bang: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 21:40

kheb dus recaro's in mijn 911 staan , en die zijn iets breder dan de originele vermoed ik
dit was ik vergeten bij te zetten
@ diablo ; moest je hem vinden mag ik hem dan eens proberen :?:

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 21:42

Ok Geert zal morgen ff zoeken (met jachthond !! :mrgreen: :mrgreen: )
laatje wel iets weten morgenavond ofzo,ok?
gr Diablo

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 21:54

Hoi Geert,
nog een vraagje ,ga je dit dan zelf monteren?
Ik zou er ook meteen nieuw setje bijkopen !
Setje = Geleider schakelstang + hoe noem je zoiets? okselverbinding van schakelpook naar schakelstang ,
gr Diablo

Re: gezocht schortschifter

26 jul 2009 22:00

Diablo schreef:Hoi Geert,
nog een vraagje ,ga je dit dan zelf monteren?
Ik zou er ook meteen nieuw setje bijkopen !
Setje = Geleider schakelstang + hoe noem je zoiets? okselverbinding van schakelpook naar schakelstang ,
gr Diablo

@ diablo
ik zou het laten plaatsen , zo'n schakel geleider of hoe het ook mag noemen zal ik dan nog moetten gaan halen , goei tip :wink:

Re: gezocht schortschifter

27 jul 2009 0:47

Renntech schreef:Ik wil jouw vraag graag beantwoorden, maar heb de zin 3x gelezen en snap niks van die zin.
Probeer hem aub. eens in het nederlands te stellen :D


Ik heb vele soorten short shifters ingebouwd of met auto's gereden waar deze in zaten. Allen van amerikaanse makelij en er zat er geen één bij die overtuigend positief waren.

Er is maar één goede schakelwegverkorter, en deze werd gebruikt in de 911 SC/RS van 1984. Hij kost ongeveer Euro 150,-.



.


Erwin heb je daar geen foto van?
gr Diablo

Re: gezocht schortschifter

27 jul 2009 1:54

Renntech schreef:...Ik heb vele soorten short shifters ingebouwd of met auto's gereden waar deze in zaten. Allen van amerikaanse makelij en er zat er geen één bij die overtuigend positief waren...

heb andere ervaringen...
WEVO of RennShift shortshifters werken erg goed
maar alleen als de rest van het systeem (koppelgewricht, bussen, etc.) en de bak ook goed zijn
WEVO heeft ook een mooie interne aanpassing voor de bak en dan schakelt een 915 net zo goed en precies als een G50
kost wat, maar dan hebbie ook wat :mrgreen:

Re: gezocht schortschifter

27 jul 2009 10:58

de forumeikel schreef:heb andere ervaringen...
WEVO of RennShift shortshifters werken erg goed
maar alleen als de rest van het systeem (koppelgewricht, bussen, etc.) en de bak ook goed zijn
WEVO heeft ook een mooie interne aanpassing voor de bak en dan schakelt een 915 net zo goed en precies als een G50
kost wat, maar dan hebbie ook wat :mrgreen:



x2! :thumleft: :thumleft:

Greetz! gman

Re: gezocht schortschifter

27 jul 2009 11:10

Jeroen914 schreef:
Renntech schreef:...Ik heb vele soorten short shifters ingebouwd of met auto's gereden waar deze in zaten. Allen van amerikaanse makelij en er zat er geen één bij die overtuigend positief waren...

heb andere ervaringen...
WEVO of RennShift shortshifters werken erg goed
maar alleen als de rest van het systeem (koppelgewricht, bussen, etc.) en de bak ook goed zijn
WEVO heeft ook een mooie interne aanpassing voor de bak en dan schakelt een 915 net zo goed en precies als een G50
kost wat, maar dan hebbie ook wat :mrgreen:

Hallo Jeroen,
kan je geen foto's van deze wevo hier opzetten ,
en wat precies moet er aan de 915 vervangen worden?
eventueel prijsjes bijplakken :mrgreen:
is toch allemaal zelf te doen he
gr Diablo

Re: gezocht shortshifter

27 jul 2009 11:43

Ik een probleem dat er een beetje op lijkt: in de 1e en 2e versnelling zit mijn knie geklemd tussen de pook en het stuur en kan ik niet fijn sturen (ik ben 1.94 m). Vooral in z'n 1. Is daar een mooie oplossing voor? Misschien voor de hand liggend is een kortere pook maar dat lijkt me minder fijn schakelen. Of een iets naar rechts verbogen pook? Of moet ik dan ook denken aan een shortshifter?
Heeft iemand een tip/ervaring?

Re: gezocht shortshifter

27 jul 2009 12:02

Stimpy911 schreef:Is daar een mooie oplossing voor? ...

Stimpy911, die vervolgens zelf schreef:Heeft iemand een tip

Dat zou op zich een goede oplossing zijn. :^:


Oké, verder on topic. Sorry. :oops:

Re: gezocht shortshifter

27 jul 2009 12:18

Je zou een shortshifter kunnen inbouwen, maar ik zou de pook laten verbuigen. Dit kan eenvoudig door de pook met een autogeenbrander te verwarmen en iets te knikken.
Optisch niet de mooiste oplossing, maar Porsche's zijn ontworpen voor gemiddelde lengte bestuurders, en als de lengte anders wordt heb je al een probleem.

Over Wevo en Rennshift , ik heb met beide ervaring.

De laatste keer dat ik zo’n systeem inbouwde was twee jaar geleden. Toen kwam er een klant met een fijne 914/6. Omdat hij het schakelen niet erg fijn vond heeft hij in Amerika een Rennshift ding gekocht en mij gevraagd of ik hem wilde inbouwen.
De auto schakelde idd. niet erg goed, en heb toen eerst alles gerepareerd en vervangen zodat de basis weer 100% was.
Bijvoorbeeld de uitgesleten schakelstang opgelast en weer op de originele dikte gebracht, alle busjes vervangen en alles weer piekfijn afgesteld.
Daarna een lange proefrit met de auto gemaakt en weer tot de conclusie gekomen dat een 914 best wel fijn kan schakelen.

Nadat ik dus zeker wist dat de auto goed schakelde heb ik de mooie Rennshift console ingebouwd. Dat stelde niet veel voor, ik moest alleen de schakelstang na montage weer afstellen.

De schakelweg werd veel korter, maar ook zo zwaar dat je niet goed meer voelde in welke versnelling je schakelde. Bij een origineel systeem kun je van de eerste makkelijk in de tweede versnelling schakelen. Bij een Rennshift gaat dat niet feilloos meer. De versnellingen liggen dicht tegen elkaar en je schakelt nog al eens in de verkeerde versnelling.
Ik heb de auto afgeleverd en de klant was tevreden. Maar niet voor lang, een paar maand later heeft hij een afspraak gemaakt om de originele pook weer te monteren. Nu rijdt hij alweer twee jaar fijn schakelend rond.

Een maand geleden heeft een klant met een 3.2 Carrera een afspraak gemaakt om een door hem ingebouwde Wevo shifter af te stellen. Wevo ziet er veel technischer uit, met een dubbel blokkeer systeem. Ik ben er lang mee bezig geweest om alles goed te krijgen, maar zo fijn schakelen als voorheen met de originele pook doet de auto niet meer. Wel kort, maar dezelfde problemen als met een Rennshifter.

Als je een goede versnellingsbak hebt met de standaard pook, schakelt een 901 of 915 versnellingsbak erg fijn. Door ouderdom komen er steeds meet auto’s bij met een mindere schakeling. Helaas vererger je met een shortshift kit alleen de problemen.
Ik geef hier gewoon een paar ervaringen weer uit de praktijk en wil niet de mooi bedachte short shift ideeën de grond inboren. Tot nu toe heb ik er alleen maar werk van gehad. :mrgreen:

Re: gezocht shortshifter

27 jul 2009 14:31

grappig, want mijn ervaringen staan zo'n beetje haaks op die van jou :mrgreen:

Ik heb de '72-er 911 van de eigenaar van WEVO geprobeerd (die zat natuurlijk helemaal vol met z'n eigen spullen) en dat werkte echt perfect. Wel iets zwaarder dan een standaard 915 bak (op zich ook logisch ivm het veranderde hefboom effect), maar niet zo veel dat het irritant was. Denk dat als je er een dag mee gereden hebt het je niet eens meer opvalt.

Ik heb ook met verschillende 914s met een RennShift gereden (waarvan 1 een racer) en dat kwam eigenlijk op het zelfde neer

Zowel de WEVO als RennShift shortshifters zijn 'spring loaded' dus een systeem met veertjes dat er voor zorgt dat de pook in z'n vrij automatisch ter hoogt van de 3e en 4e versnelling staat (bij de 914 en 901 is dat de 2e en 3e versnelling)
Ik vond dat het schakelen hierdoor juist erg precies werd omdat je niet meer hoeft te 'raden' welke versnelling je inlegt

Met name in een 914 heb je (zelfs bij een goede bak) nogal het idee dat je in een pan erwtensoep zit te roeren.
Bij een 901/915 is dat (door de directere verbinding tussen pook en bak) wat minder, maar ook niet erg overtuigend.

Als ik me niet vergis kan je bij zowel WEVO als RennShift kiezen tussen en verkorting van 20% en van 30% en kun je ook bij allebei extra veertjes bestellen die harder of zachter zijn

RennShift heeft tegenwoordig ook een mooi systeempje voor de geleiding van de schakelstang op de bak (alleen 914)

Meer info op de betreffende websites:
WEVO: www.wevo.com
RennShift: www.jwesteng.com

Verder is er nog een Harget shifter
Is nogal een ingrijpende aanpassing in het interieur en die heb ik zelf ook nog niet geprobeerd, maar ziet er 'op papier' erg goed uit
Plaats een reactie