Om verdere spraakverwarringen te voorkomen tussen schroeven en lassen...
Je hebt schroefbeugels die je monteert op de gordelpunten in de auto
Zien er vaak erg 'technisch' uit met hele mooie koppelstukken, gepolijst alu als optie etc.
Ze zijn het eenvoudigst in te bouwen en ook zonder sporen achter te laten weer uit te bouwen
Deze 'kooien' zitten dus met 4 boutjes vast in je auto. Daarbij zijn de montage punten ontworpen als bevestigingspunten voor de gordels, niet om het gewicht van de auto (of meer) te dragen als je op je dak gaat...
Wie wil gokken of dat veilig is... be my guest
Wat mij betreft zijn die dingen meer een 'fashion statement' dan iets wat bijdraagt tot de veiligheid van de bestuurder
Vervolgens heb je schroefbeugels/kooien die gemonteerd worden op schertsplaten
Die platen (min 3mm dik en 12cm2 groot) worden in de auto gelast en daarna wordt de kooi er in losse delen op geschoefd
Afhankelijk van het ontwerp van de kooi en de plaatsing van de schetsplaten (dus niet op de vloer zoals in het plaatje hierboven) kan dit een goede kooi zijn, maar de praktijk wijst anders uit (slechte of te weinig verbindingen en/of slechte plaatsing van de schetsplaten)
Let dus op wat je koopt, want bij sommige kooien rij je in het beste geval met 30kg extra gewicht rond die verder niets toevoegt aan de veiligheid...
Mogelijk nadeel is dat de ingelaste schetsplaten definitief zijn (je kan er wel weer een tapijtje over trekken als je de auto zou willen verkopen)
Dit is bv. een veel gezien ontwerp van een schroefkooi
Wat mij betreft een slecht voorbeeld. In het voorste deel van de kooi zit veel te weinig verband om 'm echt veilig/stevig te maken
(geen kruis/diagonaal in de hoofdbeugel, geen dwarsverbinding tussen de voorste poten, geen kruizen in de deuren, etc.)
Tenslotte een gelaste kooi. Dit is een op maat gemaakte kooi die in de auto vorm krijgt als de verschillende delen er één voor één permanent in gelast worden
Mits van een fatsoenlijk ontwerp is dit de sterkste kooi
In jou geval zou ik kiezen voor een rolbeugel die op schetsplaten wordt gemonteerd. Dit geeft je de nodige veiligheid als de auto op z'n dak gaat, maar ook als je zonder helm rond rijdt
De schetsplaten worden er eerst in gelast, daarna kan je de bekleding plaatsen en de de rolbeugel afmonteren
Laatst bijgewerkt door
Jeroen914 op 17 dec 2009 16:45, in totaal 1 keer bewerkt.