Switch to full style
Heb je iets nodig voor je Porsche? Laat het hier weten.
Plaats een reactie

964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

21 jul 2012 21:55

Hoi

Voor upgrade van de remmen van mijn 964 naar "big blacks" van mijn ex 968-CS zoek ik 964 RS of turbo wielspindels voor de voorwielen.
Dit omdat ik ontdekt heb dat het niet lukt om de grotere klauwen te monteren op een 964-C2 zonder adapters en in Belgie zijn adapters niet toegelaten voor de keuring.

Groeten
Kristof

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

22 jul 2012 0:17

Wat is Belgie eigenlijk een hamlappenland: ze kunnen zich beter eens met het wegennet bezig houden :flush:

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

22 jul 2012 11:09

Op Ebay.de stond laatst nog een set.

Maar is prijzig...
Kerele vroeg 1450€ per stuk !! :shock:

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

22 jul 2012 11:12

En er staat er nog eentje op die goedkoper is:

http://www.ebay.de/itm/Achstrager-Radtr ... 3f093b2c89

1490€ voor een set :salut:

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

22 jul 2012 11:13

bedoelje met adapters brackets ??

.

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

22 jul 2012 11:20

Adapters zijn niet toegelaten in ons APEN-landje ...BELGIE... :cry:

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

22 jul 2012 11:54

bedoelje met adapters brackets ??


in het engels heet het "caliper adaptors" geloof ik.

Op een gewone 964 zijn klauwen gemonterd die met bouten door de voorzijde van de remklauw op de wielspindel zijn gemonteerd.
Alle grotere remkauwen van Porsche (968 M030 - 928S4 - 928 GTS - 964 RS - etc) hebben bouten die door de bovenzijde van d eklauw op de spindel zijn gechroefd. Dus de spindel is anders.
Er bestaan (aftermarket) adapterstukken die je op de spindel kan monteren van een gewone 964 zodat je toch de grotere remklauwen kan monteren zonder de spindel te moeten vervangen, maar dat is dus niet toegelaten in Belgie.

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

22 jul 2012 22:28

Ik heb gekozen voor 993RS uprights.

Rechtstreeks bolt on voor Big Reds/ Blacks.
Lichter dan 964 turbo / RS.
Hebben aangepast bevestigingspunt voor stuurstang, waardoor bump steer wordt vermeden bij verlagen.

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

23 jul 2012 11:37

Daar was ik gisteren dus ook al voor een deel achtergekomen, dat 993 spindels een oplossing zouden kunnen zijn (met bijkomend voordeel dat die in aluminium zijn ipv staal).
964 RS blijkt trouwens beter niet te gebruiken, ze zijn blijkbaar toch anders waardoor het overbouwen van de wielnaaf etc niet zomaar lukt en de specifeke RS onderdelen zijn niet meer nieuw verkrijgbaar en duur zowel tweedehands als NOS. Maar moet het dan 993 RS zijn, of kan ook gewoon 993 ? En kan ik mijn schokdempers ook wel behouden dan ?

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

23 jul 2012 14:48

Zowel 993 std als 993 rs zijn bruikbaar, doch zijn verschillend mbt. montagepunt stuurstang.
Hiervoor moet je bij 993 rs andere stuurstangen kopen van RS of GT2 evo.
Mbt. schokdempers: is afhankelijk van merk. De onderste montagerib van de 993 uprights zijn 1mm dikker.
Bij mijn KW 964 Club Sport was dit geen probleem en gaat de schokdemper probleemloos over de rib.
Verder moet je het onderste montagegat op de schokdemper vergroten van 12mm naar 14mm.
Net zoals bij de 964 Turbo 3.6.

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

24 jul 2012 20:53

Hoi Ghally

Stel dat je voor standaard 993 kiest.
Welke stuurstangen moet je dan gebruiken want hier zijn armen van de spindels toch extreem langer?
Denk zelfs dat ze vrij kort tegen de binnenzijde van de velg gaan komen?
Passen originele 964Rs schokdempers op de 993 spindels?

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

24 jul 2012 22:11

Voor 993 std > 993 stuurstangen.
De dikte van 993 uprights vs. 964 schokdempers is reeds lang een discussie.
Alle die ik gezien heb waren 18mm dik = 964. Sommigen melden 19mm dik.

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

24 jul 2012 22:50

Hoi Ghally

Toch nog enkele opmerkingen:
Onderstaande foto laat links een 993Rs hub en rechts een standaard 993 hub zien.
De connectie voor de stuurstang (blauwe pijl) is toch wel extreem verschillend tussen de 2 (....en nog veel extremer bij een 964).
Als je een standaard 993 zou gebruiken gaat de connectie toch bijna tegen de binnenzijde van de velg zitten?
Afbeelding

Dan voor de baljoint (rode pijl; onderste verbinding) heb je toch ook extreme verschillen tussen 964 en 993.
onderstaande foto: links 993, rechts 964
Afbeelding

En tenslotte de stuurstangen
Bovenaan een standaard 993 (merk de knik hier in op)
en onderaan een 993Evo
Afbeelding

Al bij al toch goed opletten wat je koopt voor zulk een upgrade lijkt me??

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

24 jul 2012 23:08

Boeiend !!
Balljoint op te lossen door een 993 versie te monteren lijkt me ?
Vraag is dan nog welke stuurstang van toepassing is en of het uberhaupt past op 964 ?
Ik kan me voorstellen dat een 993 hub een gunstiger prijskaartje heeft dan een 993 RS hub ?
Thnx Porscheke !
Ik heb vandaag nieuwe remblokken gemonteerd op mijn standaard remmen, was dringend nodig en ik vertrek donderdag een week op vakantie met de 964.
De upgrade is dus niet dringend en ik ga in alle geval goed uitzoeken wat de beste opties zijn.
Een 964 optie M030 hub zou ook nog een mogelijkheid zijn vermoed ik. Maar dat dan weer vinden....

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

24 jul 2012 23:22

De eerst foto geeft een vertekend beeld daar het center van de as op de 993RS 30mm hoger staat.
De afstand tussen de ball joint pick up en de stuurstang is gelijk, doch deze van de Evo is wegdraaid om
clearance te krijgen met de velg. Is dicht bij de velg, maar is volkomen normaal.

Hierdoor zal je met EVO' bij RS hoogte, de zelfde camber en toe veranderingen krijgen als een 993 om std hoogte
wanneer de shockdemper in- en uitgaat. Met std 964/993 uprights en verlaging kan je sneller een "toe out" krijgen vooraan
daar de stuurstang, bij inveren, vanaf een bepaalde punt gaat trekken aan de uprights daar deze een te grote hoek maakt en krijg je bump steer.

Even rondneuzen op Rennlist en Pelican > geeft veel info en ervaringen. Met vermelding van de gebruikte onderdelen. :popcorn:
Laatst bijgewerkt door ghhally op 24 jul 2012 23:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

24 jul 2012 23:30

Balljoint op te lossen door een 993 versie te monteren lijkt me ?
->Nope; deze hebben een verschil van 2mm in schroeven (dus schroeven gaan een beetje zwemmen in het gat van de arm)

Vraag is dan nog welke stuurstang van toepassing is en of het uberhaupt past op 964 ?
->Vermoedelijk een standaard 993, maar durf hier geen garantie in te geven?

Ik kan me voorstellen dat een 993 hub een gunstiger prijskaartje heeft dan een 993 RS hub ?
-> yep deze vind je op het rond de 400€ (gemiddeld)

Een 964 optie M030 hub zou ook nog een mogelijkheid zijn vermoed ik. Maar dat dan weer vinden....
Ik veronderstel dat je onderstaande bedoeld?
Bij mijn weten enkel gebruikt bij 944 en 968

Afbeelding

Geen simpel verhaal dus ja :wink:

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

25 jul 2012 0:28

niet simpel nee. Kwam dit nog tegen, ben niet de enige die deze ombouw wil doen :wink:
http://forums.rennlist.com/rennforums/964-forum/476136-993-rs-tt-wheel-carrier-upgrade.html
We zien wel, heb tijd om eea uit te zoeken en te vinden.
In de PET eens gekeken en idd daar geen melding van verschillen in remmen op de 964 M030 versie, enkel schokdempers en stabibars zijn anders.
964 RS en 964 turbolook en 3.3 turbo volgens PET identieke spindels. Wel nog een andere nummer voor de 964 turbo 3.6. Benieuwd waar die verschillen dan zitten ?
Bout waarmee de wheelhub vastzit en wheelhub zelf wel specifiek RS en die zal dus niet meer verkrijgbaar zijn.
Eenvoudigste lijkt dus te zijn om een complete spindel en hub te vinden van een 964 turbo of turbolook. Of enkel de spindel, maar dan moet ik weer alles gaan overbouwen.
Ben alleen niet van plan +/- 1500 € uit te geven aan 2 spindels.......dus komt de 993 oplossing weer boven...... :wink:

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

25 jul 2012 13:44

Hoi Kristof

Nog een bijkomend probleem als je kiest voor de 993 spindels zijn de vertandingen voor de ABS sensors.

Een 964 heeft 45 vertandingen, een 993 48 vertandingen

Re: 964 RS of 964 turbo "wheelspindles"

25 jul 2012 22:44

Dit laatste is geen probleem, as met ABS ring van 964 overnemen.
Plaats een reactie