| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=13&t=25754 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Justin [ 15 dec 2009 1:34 ] |
Berichttitel: | schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Ben ik naar opzoek, iemand nog toevallig voor een mooi prijsje liggen? Of een goede tip voor enigszins stevige set nieuw voor minder dan 500 Euro? Met kruis bedoel ik uitneembaar kruis |
Auteur: | arenarood [ 15 dec 2009 1:43 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Ik zeg niks |
Auteur: | Olaf [ 15 dec 2009 10:39 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
... zelfs goedkoper dan gebruikt .. alle waar naar z'n geld, denk ik dan altijd maar ... JasjeDasje - zo te lezen wil je 'n serieuze kooi - en niet alleen eentje voor het oog ... ik zou 'n kooi met wartels of 'n (deels) gelaste kooi overwegen ... zo'n kooi met boutjes en moertjes is A: minder sterk en gaat B: rammelen ... met het kruis; bedoel je dan 'n kruis bij de deur of 'n kruis bij de achterzitjes |
Auteur: | Justin [ 15 dec 2009 11:18 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
@marceL: bedankt: wiechers kooi was mij bekend. @ Olaf: Dit is inderdaad de achterliggende overweging: Gelast vs. schroef. Zijn veel verschillen tussen las en schroef, maar ook weer tussen geslaste en geschroefte kooien onderling. Gezien de hoeveelheid spullen die ik wil gaan aanschaffen in komende periode speelt kostenplaatje voor de kooi ook een rol. Lees op diverse racefora over ene Erik Messink die kooien last in NL. Iemand toevallig gegevens waarop deze persoon te contacteren is?(kan het nergens vinden). |
Auteur: | Patrick [ 15 dec 2009 11:21 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis | |||||||||
Gevonden door te goooooglen. |
Auteur: | Justin [ 15 dec 2009 11:38 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
bedank Patrick, idd Google is uw vriend |
Auteur: | rafv [ 15 dec 2009 11:42 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
'k Heb mijn (halve) kooi aangeschaft bij AP Car Design. Mooi materiaal, en erg prettig zaken doen met die mannen daar. Stalen gelaste kooi, zelf in de wagen geschroefd. Paste perfect. http://www.ap-car-design.de |
Auteur: | rien911 [ 15 dec 2009 12:27 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
wiechers rolkooien staan nieuw op marktplaats vanaf euro 375 |
Auteur: | Jeroen914 [ 15 dec 2009 16:09 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Een schroefkooi is per definitie al een compromis En alsof dat al niet erg genoeg is, zie je helaas steeds vaker dit soort meuk Geen idee welk merk het is, maar levensgevaarlijke troep is het wel Aan de andere kant... het staat wel lekker 'racey' Dan heb je natuurlijk ook nog van die mooie gepolijste aluminium gevaartes die je op je gordelpunten schroeft... Als het voor een straat auto is, zou ik nog eens goed nadenken of je überhaupt ook het voorste deel van een kooi wilt Je hoofd komt dan listig dicht bij de buizen en in geval van een aanrijding is de kans erg groot dat je die raakt (ook met je gordels om) Tenzij je met een helm op wilt gaan rond rijden: denk watermeloen En nee, de verwarmingsbuisisolatie die je bij de Gamma kan kopen helpt daar niet tegen Dus doe je huiswerk, voor je het weet maak je je auto gevaarlijker ipv veiliger |
Auteur: | Patrick [ 15 dec 2009 16:16 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Klinkt inderdaad logisch. Goede tip ! |
Auteur: | drknauf [ 15 dec 2009 17:35 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
hey jassie dassie meld er effe bij dat je ook nog eens een schuiiifdakie heppppp zittie nog digtah bij je knahr toinkkkkk wat moeje met zo,n ding man was je van plan over de kop te gaan dan ofzo |
Auteur: | Justin [ 16 dec 2009 15:52 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
@Jeroen914: Wat betreft potentie voor hoofdletsel: die gedachte had bij mij alde revue gepasseerd, toch bedankt mij even hierop te wijzen Ik was in de overtuiging dat ik met 4 puntsgordels(minimaal) die buis nooit zou kunnen raken Uiteraard als de auto zich in elkaar zou vouwen door een ongeluk heb je wel weer haal wat stalen buizen die de harde delen wat dichter bij je lichaam brengen. Echter zou je auto ook steviger moeten zijn en daardoor minder moeten vervormen. Geen idee wat netto dan loont, zal afhankelijk natuurlijk zijn vn sterkte kooi bla bla. Keuze was ook nog niet gemaakt. Vandaar het topic. Ben zeer geinteresseerd in jullie meningen (of dat jullie mij erop attenderen dat bepaalde zaken wat belangrijker zijn). Al met al, ben er nog niet uit en de keuze is nog niet gemaakt... @mike: Kan het toch niet maken straks met een witte aan te komen rijden met gepolijste cup 2 velgjes toch? heb jij er trouwens combinatie H & R groene veren + Billstein dempers onder liggen? |
Auteur: | Jeroen914 [ 16 dec 2009 17:12 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis | |||||||||
Zal je verbazen hoeveel je hoofd/lichaam nog verplaatst, zelfs met 4/5/6 puntsgordels. BTDT De gordels rekken op en je nek/rug kan ook nog 10 tot 15cm uitrekken Kijk maar eens naar het HANS-filmpje op de Schroth site http://english.schroth.com/racing/kategorien.php?kat=2 Een goeie rolkooi (lees: één waar je werkelijk wat aan hebt) heeft kruizen in de flanken (maken het in/uitstappen erg lastig en voor een straat auto onpraktisch), een dwarsverbinding onder het dashboard (op juiste hoogte zodat je knieschijven niet verbrijzelen), een dwarsverbinding in de hoofdbeugel voor de gordels, een diagonaal of kruis in de hoofdbeugel, een diagonaal of kruis naar de achtersteunen en liefst ook een diagonaal onder het dak Zonder goed geplaatste diagonalen krijg je geen goed verband (stevigheid) in de kooi Zoiets heb je niet voor een paar honderd euri Daarbij is het heel belangrijk hoe en waar de kooi in de auto wordt bevestigd Op de vloer (zoals op het plaatje hier boven) kan dus ECHT NIET Ik heb pas nog plaatjes gezien van een Mustang met een vergelijkbare kooi, die was zo plat als een pannekoek en de 'voeten' van de kooi staken prachtig door de vloer heen... Let ook op dat het juist type buis is gebruikt (dat wil bij rolbeugels/kooien voor straat auto's ook nog al eens verschillen) Een rolbeugel/kooi hoort van naadloos getrokken buis te zijn gemaakt Voor meer info over rolkooien, even Annex J van de FIA regelementen nalezen (staan online, google) mijn idee: voor een straat/trackday auto alleen een (fatsoenlijke) rolbeugel voor een circuit auto geen schroefkooi maar een op maat gemaakte ingelaste kooi |
Auteur: | Justin [ 17 dec 2009 15:06 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Vandaag even gebeld met Riegers voor Wiechers rolbeugels(optie volledige rolkooi lijkt mij geen verstandige optie). Begreep van hen dan clubsport rolbeugel de beste optie is.Deze is geschroefd op de originele bevestigingspunten(deze zijn blijkbaar ook aanwezig in mijn 964 carrosserie of bedoelen ze hiermee dat het op dezelfde punten wordt bevestigd als fabriek-af rolbeugels?). Nu meen ik dat hierdoor de kooi veel zwakker is dan gelast op de carrosserie. Echter bleef de carrosserie weer meer in tact en/of makkelijker terug te brengen in originele staat. Prijs voor deze optie komt neer op ongeveer 450 Euro. Gelaste rolbeugel(http://www.rolbeugels.nl) komt neer op ongeveer 500 Euro waarbij buizen en laspunten aan Annex J richtlijnen/eisen voldoen(dit geldt enkel bij volledige kooi, maar is in ieder geval alweer een grotere kans op meer stevigheid en veiligheid). Een ander punt is dat de hemel(dank je Jeroen) nog bevestigd moet kunnen worden. Zowel bij een gelaste rolbeugel(dus geen hele kooi) als een geschroefte kooi lijkt mij dit geen probleem, want er lijkt mij voldoende ruimte om naderhand te monteren toch. Edit: Even contact opgenomen met huize Messink(vrouw nam op, ken weinig vrouwen met verstand van rolkooien, topper! ). Hoor vanavond meer over wat mogelijkheden zijn voor gelaste rolbeugel bij hem. begreep dat gebruikte buizen en laspunten aan KNAF-eisen voldaan kunnen worden gemaakt. Wederom stel ik jullie graag de vraag: "Wat zou jullie keuze zijn als jullie wel (wat) meer stevigheid en veiligheid zoeken dan zonder rolbeugel en niet teveel moeilijk terug te draaien aanpassingen aan carrosserie?" |
Auteur: | Jeroen914 [ 17 dec 2009 16:24 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Om verdere spraakverwarringen te voorkomen tussen schroeven en lassen... Je hebt schroefbeugels die je monteert op de gordelpunten in de auto Zien er vaak erg 'technisch' uit met hele mooie koppelstukken, gepolijst alu als optie etc. Ze zijn het eenvoudigst in te bouwen en ook zonder sporen achter te laten weer uit te bouwen Deze 'kooien' zitten dus met 4 boutjes vast in je auto. Daarbij zijn de montage punten ontworpen als bevestigingspunten voor de gordels, niet om het gewicht van de auto (of meer) te dragen als je op je dak gaat... Wie wil gokken of dat veilig is... be my guest Wat mij betreft zijn die dingen meer een 'fashion statement' dan iets wat bijdraagt tot de veiligheid van de bestuurder Vervolgens heb je schroefbeugels/kooien die gemonteerd worden op schertsplaten Die platen (min 3mm dik en 12cm2 groot) worden in de auto gelast en daarna wordt de kooi er in losse delen op geschoefd Afhankelijk van het ontwerp van de kooi en de plaatsing van de schetsplaten (dus niet op de vloer zoals in het plaatje hierboven) kan dit een goede kooi zijn, maar de praktijk wijst anders uit (slechte of te weinig verbindingen en/of slechte plaatsing van de schetsplaten) Let dus op wat je koopt, want bij sommige kooien rij je in het beste geval met 30kg extra gewicht rond die verder niets toevoegt aan de veiligheid... Mogelijk nadeel is dat de ingelaste schetsplaten definitief zijn (je kan er wel weer een tapijtje over trekken als je de auto zou willen verkopen) Dit is bv. een veel gezien ontwerp van een schroefkooi Wat mij betreft een slecht voorbeeld. In het voorste deel van de kooi zit veel te weinig verband om 'm echt veilig/stevig te maken (geen kruis/diagonaal in de hoofdbeugel, geen dwarsverbinding tussen de voorste poten, geen kruizen in de deuren, etc.) Tenslotte een gelaste kooi. Dit is een op maat gemaakte kooi die in de auto vorm krijgt als de verschillende delen er één voor één permanent in gelast worden Mits van een fatsoenlijk ontwerp is dit de sterkste kooi In jou geval zou ik kiezen voor een rolbeugel die op schetsplaten wordt gemonteerd. Dit geeft je de nodige veiligheid als de auto op z'n dak gaat, maar ook als je zonder helm rond rijdt De schetsplaten worden er eerst in gelast, daarna kan je de bekleding plaatsen en de de rolbeugel afmonteren |
Auteur: | Jeroen914 [ 17 dec 2009 17:20 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Kan je eens wat foto's posten van jouw schetsplaten? Goed mogelijk dat ze voor de GT3 rolbeugel een andere constructie hebben verzonnen, maar ik heb voor oudere modellen rolbeugels gezien die ALLEEN door de gordelbouten werden gedragen... Montage op de achterste schokdemper punten is bij een 911/964 ook niet mogelijk omdat je dan door het schutbord heen moet Bij de plaatjes ging het mij niet zo zeer om de voetjes/schetsplaten, maar om het ontwerp van de kooi zelf |
Auteur: | Justin [ 18 dec 2009 0:12 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Even contact gehad met Erik Messink. Zijn advies was weer een volledige kooi boven een rolbeugel omdat het naar zijn mening meer veiligheid en sterkte toevoegt dan het aan extra gevaar oplevert. Mogelijk geen objectieve mening, maar wel iemand die al vele jaren rolkooien last en geen FIA-goedkeuringsrapport kan leveren, maar wel(naar eigen zeggen en ook volgens leden van andere fora) stevige kooien last met naadloos getrokken buizen van 38mm diameter en 2,6 mm dik staal. Conclusies tot nog toe voor mij: 1. Er is erg veel verschil in sterkte en veiligheid van de kooien/rollbeugels die in mijn budget vallen. 2. Een compleet geschroefte rolkooi kan bij circuitgebruik geluiden(kraken/piepen) maken door krachten die erop komen staan(geluid kan hinderlijk worden). 3. Een volledige kooi heeft stangen die harde delen dichter bij je hoofd brengen en daardoor gevaarlijk(er) kunnen zijn bij een ongeluk als je geen helm draagt. 4. Aluminium kooien dragen weinig/niets bij aan stevigheid 5. Wiechers rolbeugels worden ook geschroefd afgeleverd door Porsche fabriek af en zullen daarom voor een schroefkooi een relatief stevigere schroefbeugel zijn. 6. Met een gelaste/geschroefte beugel is het hemeltje naderhand te monteren, met een volledige gelaste kooi wordt dit erg moeilijk, zo niet onmogelijk(kan je het hemeltje niet voor het lassen inbouwen en dan beschermen tegen lasspetters door er weer tijdelijk een metalen plaat lokaal voor te doen die na lassen weer te verwijderen is?) 7. Een volledige kooi voegt meer gewicht toe aan de auto dan een rolbeugel Ik ben er nog steeds niet helemaal uit, anders dat mijn voorkeur nu het meest neigt naar een volledig gelaste rolbeugel (hemeltje kan je er dan gewoon langs schuiven toch voor montage) edit: Jeroen en Marcel, bedankt voor jullie input alvast! |
Auteur: | arenarood [ 18 dec 2009 2:59 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis | |||||||||
|
Auteur: | Justin [ 18 dec 2009 11:44 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
paar keer per jar aantal rondjes nurburgring, verder spa european porsche days etc. gok in ieder geval 5-6 keer per jaar. -Zit er aan de onderkant van het hemeltje hardboard? of is het een ander materiaal? |
Auteur: | BTRIII [ 18 dec 2009 20:31 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Ik heb deze Heigo Roll bar in Alu in mijn 964 RS mss een optie voor jou of iets anders van hun site http://www.heigo.de ik heb weinig verstand van but it looks good |
Auteur: | Yellowbird [ 19 dec 2009 17:16 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Die RS beugel heb ik er ook in zitten, maar inderdaad meer voor de looks (daarom ook voor de Alu variant gekozen en om het gewicht gering te houden). Wat dat betreft ben ik het met Jeroen eens als het echt om veiligheid gaat. Ook ik zou het gevaar van het rijden zonder helm en een volledige kooi niet onderschatten. Voor de langere rijders (boven 1.85) is het zowiezo geen optie (ook al is het zitten zelf geen probleem). Als je puur alleen trackdays doet dan heeft een volledige kooi natuurlijk meer zin, maar als je daarnaast ook behoorlijk wat weg kilometers maakt zou ik het niet zo snel doen. |
Auteur: | Justin [ 21 dec 2009 11:08 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
Bedankt voor input! Hoezeer ik een volledige rolkooi mooier vindt om te zien, neig ik voor mijn veiligheid en die van mijn passagier op de reguliere weg naar een rolbeugel. |
Auteur: | pommeke0031 [ 30 dec 2009 0:07 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
sorry voor de late reactie was op vakantie, maar Jeroen 914 zou je willen ophouden met foto's uit mijn album te plukken!. Ten eerste vind ik het niet netjes dat je dit doet zonder mijn toestemming, ten tweede geef je geen juiste info! De Wiechers rolkooi is volgens KNAF normen geplaatst, compleet met doorgelaste schetsplaten. Als jij ooit een foto hebt gezien van een inelkaar gedrukte auto met een dergelijke kooi, prima, maar gebruik mijn auto niet als voorbeeld, want je hebt het gewoon mis!!! Ga anders lekker in discussie met de KNAF. Ik ben het wel met je eens dat een volledig ingelaste kooi veiliger zou kunnen zijn en wie dat graag wil raad ik aan eens te bellen met Remola autosport. Zij zijn daarin gespecialiseerd. Maar zoals de starter van het topic al zei. Het komt allemaal neer op kosten en voor veel Porsche rijders, waaronder ikzelf betekent dat af en toe een compromis. Dat wil echter niet zeggen dat de spullen niet goed of onveilig zijn. Wiechers is een gerenommeerde firma die al jaren aan de racerij levert. Ze zullen hun vak wel verstaan. En zoals bij alle veiligheidsmaatregelen: we hopen allemaal ze nooit nodig te hoeven hebben! |
Auteur: | Jeroen914 [ 30 dec 2009 2:25 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis | |||||||||||||||||||||||||||
Je hebt zelf je foto's hier op het forum geplaatst, ik niet Als je niet wilt dat je foto's op het internet te zien zijn, moet je ze er niet op zetten
Zeker weten dat mijn info juist is
Dat je de letter van de reglementen volgt wil nog niet zeggen dat je ze ook begrijpt Elke wet heeft mazen, maar ik denk dat het in dit geval niet al te slim is om er doorheen te kruipen Wie betaalt bepaalt, maarrûh.. Have a cheap head? Buy a cheap helmet! (of een goedkope rolkooi) |
Auteur: | Jeroen914 [ 30 dec 2009 2:56 ] |
Berichttitel: | Re: schroefkooi porsche 964 liefst stangen tot dashboard+kruis |
waarschijnlijk niet... d'r zijn zat mensen die nog wel een paar geile race buizen in hun auto willen schroeven |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |