Auteur |
Bericht |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Nieuw onderdeel op het PF?
Ik zat 's een beetje op het 944 forum ( http://www.porsche-944.nl) te snuffelen, en het viel me op dat daar veel handige algemene info over de 944 te vinden is. Dus bouwjaren, verschillende versies, motoren, PK's, bekende problemen, gemiddelde waardes, foto's, etc etc. Toch heel aardig als je je een beetje aan het verdiepen bent in de betreffende modellen. Of als je snel even wat wilt opzoeken.
Is dat niet iets voor het forum? Per type een relatief korte beschrijving, zo objectief mogelijk, met een aantal foto's, geschiedenis, etc etc (nader in te vullen). Het mod-team beheert deze info (anders wordt het een zooitje ), die door het algemene karakter niet vaak veranderd hoeft te worden, hoogstens af en toe geupdate (als er een nieuw model uitkomt bijvoorbeeld). Indien gewenst kunnen PF-ers info aanleveren. Goed idee? Of toch niet?
Laatst bijgewerkt door MS964 op 05 aug 2006 13:09, in totaal 1 keer bewerkt.
|
04 aug 2006 23:20 |
|
|
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Goed idee wat mij betreft. Moet nu alles in de 'bijbel' opzoeken. Niet dat dat zo'n moeilijk boek is, maar de specs per type zou wel andig zijn...
& nu zzzzzzzzzlapen. ltrz, Ingo
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
05 aug 2006 3:41 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Wel een goed plan.
Zit me even af te vragen hoe dat het beste te regelen zou zijn. Lijkt me niet als topic maar als aparte pagina.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
05 aug 2006 9:37 |
|
|
MS964
|
Bedoel het ook als aparte 'knop' (hier bovenaan), dus 'Home', 'Album' en dan 'Porsche-info' of zoiets. Gewoon klein beginnen, rustig uitbouwen. Dan is er bv. iemand die iets over Ferdinand Porsche (of de hele familie) wil schrijven. Prima toch! Schrijven, door mods (of beheerder van deze info) laten goedkeuren, en plaatsen.
|
05 aug 2006 9:40 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Mwah...weet 't niet hoor...lijkt op het eerste gezicht wel een leuk idee, maar wil je ook maar íets meer info geven als alleen de droge specs, bv typerend weggedrag etc , dan blijkt altijd dat hier zóveel meningen over zijn...en wie heeft 't dan bij het rechte eind...
Louter een lijstje met auto's en de droge specs is iets waarnaar je éénmaal kijkt, en later nooit meer...
Heb je interresse in een bepaald model is de info bovendien eenvoudig te verkrijgen...
Zomaar wat gedachten mijnerzijds hoor...
|
05 aug 2006 9:57 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Haa, das een mooi initiatief
Ik ben er voor, doe maar !
En wat die beschrijving betreft, de mening van een autoboekje oid is ook subjectief hoor Jurgen, ook al lijkt die objectief
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
05 aug 2006 11:35 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Lijkt me idd ook wel handig. Een goed initiatief. Hier opzoeken is vaak handiger en sneller dan in lijvige boekwerken.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
05 aug 2006 11:37 |
|
|
2.2E_69
911 2.2E targaGoirle, NB
|
Mij lijkt 't ook 'n goed idee hoor, en dan kun je het uiteindelijk bundelen in een boekwerk
Als iemand er even een poll van maakt, dan heb je meteen een mooi overzicht van de meningen.
|
05 aug 2006 12:35 |
|
|
MS964
|
Probeerde er gisteren al een polletje aan te hangen, maar toen moest ik per se drie mogelijkheden geven. Heb het toen maar gelaten. Nu nog een keer geprobeerd, en nu kan ik wel slechts 2 antwoorden invoeren. Dus bij deze, incl. poll!
|
05 aug 2006 13:10 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Het idee is niet slecht.
Het kan eventueel als apparte rubriek (zoals bvb "Mededelingen en meningen m.b.t. deze site") en daarin de onderverdelingen per model .
Dan blijft alles nog overzichtelijk.
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
05 aug 2006 13:30 |
|
|
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
Op zich wel een goed idee Misscha, maar houdt rekening met:
Wanneer je de mods de info laat samenstellen: levert stiekum toch wel erg veel werk op voor deze hardwerkende vrijwilligers.
Wanneer je de info door alle forummers laat posten en de mogelijkheid bied om alles aan te passen en toe te voegen: levert honderduizend meningen op over zaken die Jurgen beschrijft. Dingen die géén discussie kunnen opleveren blijven dan overeind; the bare factory facts, die iedereen simpel vindt.
Geheel lós van deze zaken, denk ik dat wanneer het je wél lukt om alle specifieke model-info te verzamelen (inclusief nog functionerende, interessante links over dit model) en overzichtelijk kunt integreren in het forum, dat het forum aan populariteit zal winnen. Zo'n naslag-functie is iets waar (ook internationaal) altijd veel vraag naar is.
My two pennies....
|
05 aug 2006 13:32 |
|
|
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
http://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche
De internet encyclopedie, waar iedere "deskundige" zijn bijdrage kan leveren is hier ook zeer geschikt voor.
|
05 aug 2006 13:43 |
|
|
MS964
|
Wat ik voor me zie:
Info relatief kort en bondig houden, ingedeeld in types, en wat algemene onderwerpen, zoals bv. het bedrijf Porsche AG, de Porsche familie, racehistorie, etc etc. Maar in ieder geval in het begin niet al te gedetailleerd (dus rustig opbouwen). De info moet verder niet te tijdgevoelig zijn, anders moet het telkens geupdate worden. En zoveel mogelijk meningen vermijden, dus proberen bij de feiten blijven. Anders krijg je daar inderdaad enorme discussies over.
PF-leden kunnen eventueel content aanleveren, maar dit moet NIET eigenhandig door PF-ers gepost kunnen worden. Anders wordt het een zooitje. Dus deze info moet via 1 (of een aantal) contactpersonen lopen, en die moeten de teksten 'goedkeuren'.
Verder is het niet mijn bedoeling om dit in de maag te splitsen van de mods. Ikzelf wil me best opwerpen om de infostroom te coördineren, en om de teksten te bekijken. Ik kan me voorstellen dat ik een eigenaar van een 928 vraag om een stuk over de 928 te schrijven, de eigenaar van een 914 over de 914, etc etc.
|
05 aug 2006 15:01 |
|
|
ER
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997Rosmalen
|
|
05 aug 2006 15:12 |
|
|
MS964
|
En oh ja, je zou ook nog kunnen overwegen, als het schrijven van de teksten niet echt opschiet, om bestaande teksten van andere Porsche-sites, na toestemming van de auteurs/websites (zoals bv. van het 944 forum), over te nemen.
|
05 aug 2006 15:16 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
vorige week in berlijn dit boek gekocht
erg compleet boek met alle types erin INCL alle RUF modellen
en ook de 993 turbo cabrio en de 993 speedster zijn er in vermeld
Per model alle technische gegevens en de kostprijs toen in duitsland.
Voorafgaand aan elk hoofdstuk een gedeelte algemene tekst over de
modelreeks.
Het is op zich een leuk idee, alleen wat wil je bereiken.
Dat het een database wordt met technische gegevens
die de meeste al in hun boekenkast hebben staan
en al veel terug te vinden is op internet.
Of bovenstaande met tekst over het model.
Het gevaar hierbij is echter weer dat dit mijn inziens
erg neutraal moet blijven. Ik zit niet te wachten op wat iemand
van bijv. de 3.2 vind. (zo hopeloos ouderwets, heeft nog geen water
voor de koeling van zijn motor )
Ik zou het houden bij puur technische gegevens van een model
in chronologische volgorde. Wat een toegevoegde waarde zou kunnen zijn
is wanneer je modellen middels een selectie naast elkaar kunt vergelijken.
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
05 aug 2006 16:03 |
|
|
horn
PF #57
|
succes, gaat leuk beginnen. sterft in schoonheid. alle objectieve info is op het net simpel te vinden. subjectieve info is m.i. waardeloos.
best een leuk idee, ik verwacht er weinig van. maar niet geprobeerd is sowiezo mislukt...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 aug 2006 16:36 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Net als denis zegt , heeft een ieder van ons wel genoeg mogelijkheden om de specs van een bepaald type te bekijken.
En vergelijkingen over het een of ander...tja...eigenlijk doen we hier toch dagelijks niet anders, van grote lijnen tot extreem muggeziften...om daar nu een verkorte versie van te maken ...weet het niet hoor...
Wil je iets weten? ; gebruik de zoekfunctie hier en je wordt bedolven... , of stel een vraag en je wordt eveneens bedolven... , wel aardig bedacht, maar mij hebben jullie nog niet om ( maar goed, ik ga daar ook niet over... , al wil ik, áls 't er komt, het natuurlijk met alle plezier bijhouden...)
|
05 aug 2006 16:42 |
|
|
horn
PF #57
|
ikke niet
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 aug 2006 16:49 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ah, slachtoffer voor het bijhouden gevonden...
*prettig, weer wat vrije uurtjes bij in de week!*
|
05 aug 2006 18:03 |
|
|
MS964
|
Een enorme database maken heeft m.i. geen zin. Daar zijn anderen véél beter in (en hebben daar ook de tijd en geld voor). Maar gewoon een overzicht voor 'beginners', die dan op 1 plek een 'introductie in Porsche' krijgen. En daarnaast kan het als een soort van naslagwerk voor PF-ers van basale data gebruikt worden, zoals: wanneer is de 928 voor het eerst in productie gegaan, hoeveel PK heeft de 997, hoe ziet ook alweer een 924 eruit (foto), etc etc. Niet iedereen - zoals een aantal hard core Porschefans hier - weet in detail alles over Porsche. Tuurlijk is deze info ook ergens anders te vinden (internet, boeken, etc).
Maar is er al een Nederlandse site waar een goede introductie in Porsche staat? Volgens mij niet.
PS: leuk is het trouwens ook om foto's van P's van PF-ers te nemen als illustratie bij de artikelen!
Laatst bijgewerkt door MS964 op 05 aug 2006 21:26, in totaal 2 keer bewerkt.
|
05 aug 2006 21:05 |
|
|
horn
PF #57
|
Niemand hier weet alles tot in detail over Porsche.
Gaan we nou weer maanden oh'en of we dit wel of niet gaan doen? Ik zou zeggen - begin er fris aan. Als het niet werkt is het zo geveegd...
|
05 aug 2006 21:09 |
|
|
MS964
|
Heb inmiddels het verzoek om ermee te starten bij Peter (Shark) neergelegd, die er uiteindelijk over gaat natuurlijk! Ben benieuwd! Ik houd jullie op de hoogte.
PS: poll op dit moment: 18 voor, 2 tegen
|
07 aug 2006 16:03 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Al 20 tegen 2 maar zoals we weten ...
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
07 aug 2006 18:09 |
|
|
Shark
Middelburg
|
Ik zal eens kijken hoe we dit eventueel zouden kunnen doen