Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 6:24

Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Porsche Leipzig Factory Tour 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht Porsche Leipzig Factory Tour
Bijwijlen kom je er achter dat je veel tijd steekt in dit forum, zodat je er soms niet toe komt om iets fatsoenlijk te schrijven over Porsche.

Bij deze dan toch maar............

Op 18 februari vertrokken we om 10 uur met een delegatie van 18 POCA-leden met 9 P'tjes en 1 taxi ('s ochtends brak de deurklink af van "The Beast") naar Leipzig, de nieuwste fabriek van Porsche, waar de Cayenne en de Carrera GT gemaakt worden.

Eén wagen is om drie uur teruggekeerd. De brave man moest nog werken (yep Jurgen, een bakker), maar hij had evenveel zin als de rest om een stukje te blazen op de Autobahn. Errug sympa van hem en zijn dame.

Na wat "rustig" getoerd te hebben kwamen we na +- 700 km om +- 19 uur in Leipzig aan, in Hotel Breitenfelderhof ( http://www.breitenfelderhof.de/ ). Echt een aanrader en absoluut niet duur.

Uiteraard allemaal aan de apero in de bar, de sfeer zat er direct in. Kregen we nog een raadsel van de barman. Wie het volgende logo kon herkennen Afbeelding hoefde zijn drank niet te betalen. Niemand wist het, dokken dus.

Met zen allen dan naar het restaurant. Bangelijk goe dus, fantastisch gegeten, zelfs naar onze Belgische normen. Geen gezwam met Wurst und Zwiebeln, maar echt fijne keuken voor ook weer geen geld (189 euro voor 6 man, alles erop en eraan, maar dan ook alles!). Uiteraard heb je in zo'n groepje de meeste lol en we zakten verder af naar de bar tot in de laatste uurtjes.

's Anderendaags opnieuw van dattum: schitterend ontbijt met Champagne (nou ja, Duitse schuimwijn, maar wel erg lekker) en gerookte zalm, het kon niet op (en ook weer niet te duur).

Om 9.30 werden we verwacht in het Kundenzentrum van Porsche in Leipzig. En hoe we ontvangen werden!! Een hoogst bevallige jongedame heette ons van harte welkom en dus kon de dag niet meer stuk. Na een korte briefing (o.a. dat we braaf moesten zijn :wink: ), werden we getrakteerd op enkele leuke filmpjes over de Cayenne en de Carrera GT. Je vindt deze ook wel op het net, maar in de zaal ginder en het geluid open, laat dit wel een overweldigende indruk na.

Farida (de gids) deed ontzettend haar best. Zelden een vrouw tegengekomen die zoveel van Porsche af weet dan zij. Zelf rijdt ze op dit moment met een 996 Targa als bedrijfswagen, maar die wordt elk jaar ingeruild en dan wordt deze verkocht als "Werkswagen" aan ong. 75% van de nieuwprijs met +- 10.000 km op de teller en 2 jaar garantie. Voor de zuinige jongens onder ons: doen dus en dan ophalen in Stuttgart, wordt je als een prins behandeld.

Het gebouw (der Diamant) ziet er gewoon prachtig uit, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Nergens een stofje te bespeuren. Der UFO, zoals ze dit gebouw in Leipzig noemen, is echt een staaltje van hedendaagse architectuur. Voor de beschrijving kijk je maar even op http://www.porsche-leipzig.com/de/besuchen/infrastruktur.htm. Ik verzeker jullie, alles was van een uitzonderlijk niveau: de conferentieruimte, het auditorium en de bewakingskamer waar met 32 camera's het circuit in de gaten gehouden wordt.

Stilaan tijd voor een hapje en een drankje (zit in de prijs inbegrepen) in de VIP-lounge, ook al weer indrukwekkend. Dan op naar de fabriek zelf.

In de hal, waar zich de eetzaal bevindt, konden we nog enkele foto's maken. Dan was het afgelopen. In de fabriek zelf: geen foto's en geen GSM 's.

Ongelooflijk netjes die fabriek, je kan er letterlijk van de grond eten. Als je ziet hoe de Cayenne geassembleerd wordt, sta je echt te kijken. Prachtig gewoon (een staaltje trouwens van Japanse organisatie, die Porsche geholpen heeft om te overleven). De koetswerken komen per trein uit Bratislava en worden via een ondergrondse tunnel van 200 m naar de fabriek gevoerd. Via wegtransport komen de motoren van Zuffenhausen, de onderstellen en ook nog de specifieke opties, voor elke wagen in een grote kist apart.

Mooi om zien zo'n assemblagelijn. Wij hadden het geluk dat de fabriek niet draaide (klein syndicaal probleempje), zodat we over de witte lijnen konden gaan kijken en van alles van heel dicht bij de uitleg kregen zonder oorbeschermers op. En uitleg had ze, ons Farida.

Dan kwamen we waar we moesten zijn: de assemblagelijn van de Carrera GT..........
Hier geen overdaad aan robotten, alles wordt met de hand gedaan, en hoe! De lijn is zeker niet breder dan 20 meter en geen 100 m lang. Er stonden enkele auto's te wachten op verdere afwerking en je kon ze dus zien in elk stadium van productie.

De carbonkooi wordt in Italië gemaakt en op mijn opmerking dat er dan toch een stukkje Ferrari in zat kreeg ik te horen "Das habe ich nicht gehört :wink: "
Ze zaten aan nummer 760 van de 1500 stuks die gemaakt zullen worden en er zijn er nog maar een 20-tal te koop. Dan is het afgelopen met de Carrera GT. Nr 760 is trouwens een zwarte (Kevin?).
Ik kan over deze lijn nog heel veel vertellen, maar je moet er zelf es naar toe en ik wil de pret niet bederven.

Tijdens de rondleiding liet Farida zich ook ontvallen dat ze bij Porsche de bibbermiekes krijgen als de punt van het logo niet naar het ventiel gericht staat, maar hierover later meer :wink: .

Terug naar het Kundenzentrum. Hier namen we onverwacht afscheid van Farida (heb wel haar kaartje en ondertussen al gemaild, kwestie van de networking op peil te houden) en mochten we zonder begeleiding de rest gaan bekijken. Zij had hier het volste vertrouwen in omdat we zelf allemaal Porsche reden en voldoende respect hadden voor de juweeltjes, die tentoongesteld waren.

Wij hebben hier dus nog meer dan 2 uur liggen rondlopen en kwijlen (een normaal bezoek duurt 2 uur, wij hebben hier 4 uur rondgedwaald). In het grote auditorium staan de nieuwe bolides en op de hoogste verdieping vind je een pracht van een tentoonstelling van oudere auto's en race-uitvoeringen. Om je duimen en vingers van af te likken.

We zijn geëindigd in "het winkeltje". Echt alles hebben ze hier wat je op de sites kan vinden, en ook alles in voorraad, voor iedereen echt wat. Na ook hier een tijdje te hebben lopen kwijlen en de creditcard enkele euro's te hebben lichter gemaakt, hebben we nog een groepsfoto genomen voor "der Ufo" en zijn we terug afgezakt naar Belgoland.

In het begin reed de groep nog effe samen tot aan de eerste stop en dan was het "alles geven" richting huisje tuintje keukentje.

Al met al een prachtige ervaring en zeker een aanrader om in groep te doen (wie organiseert???)

Ik heb uiteraard een boel foto 's genomen en als jullie het de moeite vinden om een mapje te openen, wil ik er wel enkele tientallen van op het forum zetten, jullie zien maar.

01 maart 2005 0:36
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Gaaf Lou, leuk om te lezen, gaaf om te doen! Zomertripje... 8)

01 maart 2005 7:28
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Lijkt mij ook geweldig als zomertrip!!
En dan meteen een gratis consumptie onderweg, want het De Tomaso logo had ik wel herkend hoor... :)

Grtz, Ruben

01 maart 2005 9:52
Profiel
Forum Admin
Cayenne
Bericht 
idd Lou, heerlijk verslag.

En we kijken uit naar je foto's (ook die van Farida tuurlijk :wink: ).

Zelf gaan we in September met de NPC naar Stuttgart, dat moet ook een feest zijn, met ze allen daarnaar toe knallen.

01 maart 2005 10:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche Leipzig Factory Tour
Lou schreef:
Kregen we nog een raadsel van de barman. Wie het volgende logo kon herkennen Afbeelding hoefde zijn drank niet te betalen. Niemand wist het, dokken dus.

Toch wel een hiaat in de kennis van een autoliefhebber hoor. :roll: :wink:

Mooi verslag van een leuk bezoek :!:
Ben benieuwd naar de foto's.

01 maart 2005 11:18
Profiel
Moderator
PF # 136
Bericht 
Lijkt me enorm leuk; 2e week augustus??? :D

01 maart 2005 12:36
Profiel
PorscheForum Rakker
CGT is besteld!!
Boxtel
Bericht 
Lou schreef:
Nr 760 is trouwens een zwarte (Kevin?).

Ja dat was um ja.... shit zeg, heb jij mij CGT eerder als ik gezien :twisted: .

Leuk verhaal Lou.. klinkt heel goed om daar een keertje heen te gaan :!:

01 maart 2005 17:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Goed verhaal Lou. En graag wat foto's.
Voor zo'n tripje wil ik wel eea opzij zetten.
Hoezo wie organiseert dat? JIJ hebt toch haar gegevens :mrgreen:

01 maart 2005 17:58
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
John4S schreef:
Zelf gaan we in September met de NPC naar Stuttgart, dat moet ook een feest zijn, met ze allen daarnaar toe knallen.

ze hebben echt op mijn afmelding zitten wachten he, om echt leuke dingen te organiseren... :twisted: :wink:

01 maart 2005 18:24
Profiel
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
ik ben er zeker bij als er zoiets te gebeuren staat ... MAAK ik mij absoluut vrij voor :!:

wie???

Dirk
:wink:

Als iemand mij de exacte gegevens geeft wil ik er wel aan beginnen :wink:

01 maart 2005 19:28
Profiel
PorscheForum Rakker
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs, bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart, EX Boxster 1999 zwart
Wachtebeke
Bericht 
Simpel:

http://www.porscheleipzig.com/de/besuchen/anmeldung.asp?type=6

of

http://www.porscheleipzig.com/en/besuchen/anmeldung.asp?type=6
:wink:

Je draagt dan wel de verantwoordelijkheid voor de ganse groep, dus afmelders kan je je dan niet permitteren. Best vooraf laten dokken. Hotel idem.

01 maart 2005 19:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Ik wil ook mee, ik wil ook mee, ik wil ook mee, ik wil ook mee!!!! :D :lol: :wink:

01 maart 2005 20:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Op welke rekening kunnen we storten Dirkie?? :mrgreen:

01 maart 2005 20:51
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
Geel
Bericht 
persoonlijk vind ik toch dat lou voor zijn 2de trip mij mag meenemen.. :roll:

en nee, ik pas niet meer vanachter op de noodzitjes!

Vincent die de klink van 'the beast' echt niet heeft afgebroken :roll:

01 maart 2005 21:48
Profiel Facebook 
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Begin maar alvast met een datum te prikken. Als die mij schikt ga ik zeker mee. :ba:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

01 maart 2005 23:37
Profiel WWW
Moderator
PF # 136
Bericht 
ppp 356 schreef:
Begin maar alvast met een datum te prikken. Als die mij schikt ga ik zeker mee. :ba:

HenkC2C, een paar berichtjes naar boven schreef:
Lijkt me enorm leuk; 2e week augustus??? :D

Idee :?: :?: :?:

01 maart 2005 23:45
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
t/m 15 augustus met zomervakantie. wat mij betreft of laatste weken van juli of van augustus - let op 27 augustus weer Vet Cool Man rit 8)

Nou ja, ik hoor het wel. Ergens in juni kan ook wel. Ga alleen denk ik niet met de Porsche (max kilometrage) dus het liefst na 15 juni - kan ik eens kijken of jullie de mini los kunnen rijden :roll: :lol: (ja, ja, dat kan, dat weet ik!)

01 maart 2005 23:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Wachtebeke
Bericht 
Heb een selectie van foto's gemaakt. Iemand een idee waar ik ze kan plaatsen? (krijgen jullie alvast het water in de mond) :wink:

02 maart 2005 0:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Leuk verslag Lou! Ben zeker wel nieuwsgierig naar de plaatjes en vooral na jouw bijzonder positieve ervaring met La Farida, en ik ben denk ik niet de enige 8)

Plaatjes parkeren kan dus hier:

http://imagevenue.com/

02 maart 2005 1:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Wachtebeke
Bericht 
Wil nie moeilijk doen, maar aangezien ze Porsche-related zijn, had ik ze graag hier op het forum geplaatsts. Mods, mapje? ('t zijn er +- 100)

02 maart 2005 8:46
Profiel
‘64 Kever
Bericht 
Lou schreef:
Wil nie moeilijk doen, maar aangezien ze Porsche-related zijn, had ik ze graag hier op het forum geplaatsts. Mods, mapje? ('t zijn er +- 100)

mapje

:cheesy: Go Lou!

02 maart 2005 11:15
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Wachtebeke
Bericht 
Vandaag effe te laat. Dagje beurs achter de rug in den Bosch en dan viva Mexico in La Cucaracha. Leuke tent en dus blijven hangen.

Effe tijd en dan komen ze er aan :wink:

03 maart 2005 1:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Wachtebeke
Bericht 
OK, ééntje zit er al in. Kwestie van jullie niet helemaal op jullie honger te laten zitten. Rest volgt :wink:

03 maart 2005 2:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Wachtebeke
Bericht 
Al 21 nu, de rest straks. (effe werken nu)

04 maart 2005 9:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Wachtebeke
Bericht 
Alle foto's staan er nu op. Veel kijkplezier.

05 maart 2005 13:32
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende