Switch to full style
Toerritten, clubmeetings, Porsche-dagen, evenementen, beurzen enz.
Plaats een reactie

Cursus wagenbeheersing 6-4-'08

03 feb 2008 11:26

Exact 9.00 uur worden jullie verwacht aan de Talingweg in Lelystad.
Niet bij de RDW maar bij een kantorencomplex aan het eind van de doodlopende weg.
Nadat de instructie geweest is gaan we naar het RDW terrein en kunnen we al om 10.00 uur rijden.
De dag gaat tot 18.00 u door want een leuke dag mag best wel lang doorgaan, toch?

Of had ik het beter de Renntech Driftdag kunnen noemen :mrgreen:

Nou, blijkbaar willen veel mensen wat beter op en over de grens van rijden of glijden leren rijden, want er is erg veel belangstelling voor deze dag. :shock:

Het is onze bedoeling om 6 april in 3 groepen van ongeveer 8 auto’s te gaan werken.
Voordat we om 10.00u de baan opgaan is er eerst een korte theorie en de mogelijkheid om de wielen te verwisselen voor een setje circuitwielen. Dit hoeft natuurlijk niet, maar reken op een erg hoge bandenslijtage. Meestal kost zo’n dag een millimeter of 3 aan profiel, dus kom niet op banden die bijna op zijn, want dan zul je op alleen de velgen naar huis moeten rijden.:lol:

’s Ochtends heb je drie uur de tijd om te leren jouw auto in een slip te zetten en te proberen in de slip te houden.
Het is dus exact het tegenovergestelde als een anti slip training.
Als extraatje heb ik ’s ochtends de epoxy cirkel gereserveerd.
Dit is een moeilijke máár erg leuke oefening. De spekgladde cirkel met een diameter van 50 meter kun je proberen om ronde na ronde dwars glijdend te nemen. Op deze baan komt het aan op snelheid van reageren van de hoeveelheid tegenstuur en stand van het gaspedaal.
De snelheid ligt erg laag op de epoxy cirkel.
De andere twee groepen proberen afzonderlijk een combinatie van een linker en rechterbocht vloeiend te driften. Daarbij ligt de snelheid rond de 50 km/h.
Dit alles lijkt eenvoudig maar het tegendeel blijkt telkens weer.
Nadat iedereen alle drie onderdelen heeft gedaan gaan we een uur lunchen en na de lunch die inbegrepen is verdelen we ons in twee groepen om het ’s ochtends geleerde weer verder te verfijnen.
Rond drie uur wordt er één lang driftparcours uitgezet en een korte driftdemo gegeven door een aantal wedstrijd drifters, daarna kun je zelf proberen een mooie bochtencombinatie te driften.

De kosten van deze dag zijn Euro 175,- en eventuele dubbelstarters betalen Euro 25,- p/p.

Ook heb je de mogelijkheid een BMW te huren. Een BMW E30 kost Euro 300,- per dag incl. verse banden en volle tank benzine. Deze auto’s zijn voorzien van een vastgelast differentieel en zijn uitermate geschikt om mee te leren driften
Omdat je de BMW met een ander deelt betaal je dus Euro 175,- voor de cursus en Euro 150,- extra, dus voor de BMW rijders Euro 325,- pp

Wielen met gebruikte banden zal ik meenemen voor de geïnteresseerden , dit tegen een vergoeding van Euro 75,- per set. Zolang de voorraad strekt.

Het doel van deze dag is vooral fun en een bijkomend voordeel is dat je tijdens deze dag je auto leert kennen op een manier die je normaal niet zult doen.
Mocht je na deze dag besluiten om bijvoorbeeld een keer te gaan rijden op een circuit of kom je op de openbare weg per ongeluk aan het glijden zul je beter de situatie kunnen inschatten, niet meer schrikken en waarschijnlijk de per ongeluk ontstane slip goed kunnen eindigen.
De kans op schade , zeker in tegenstelling tot circuit rijden, wel heel erg klein. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat er een aanrijdingschade was tijdens een drift cursus.

Om het bekende onderstuur op lage snelheid bij een 911 te verminderen is het verstandig om naast met een volle tank te rijden, één of twee zakken gevuld met zand zo ver mogelijk voor in de kofferruimte te leggen. Dit vergroot de asdruk waardoor het schuiven over de voorwielen verminderd. Daarbij kun je het best bij het laatste tankstation dat je tegenkomt op de heenreis de bandenspanning achter verhogen tot 4 bar. Rijdt met deze hoge bandenspanning niet harder dan 100 km/h omdat de auto zich anders gedraagt dan je gewend bent.

Opgeven kan alleen door het bedrag over te maken naar rekeningnummer is 139033416 ovv. Cursus wagen beheersing 06-04-2008
Vermeld daarbij ook jouw nickname en gewone naam en eventueel naam van de dubbelstarter.

Helaas kan ik niet iedereen laten meedoen die aangaf geïnteresseerd te zijn.
Ik geef, op volgorde van binnenkomst in mijn mailbox ( zoals duidelijk aangegeven in het eerste Topic) eerst deze mensen de kans om zich op te geven. Na twee weken stopt de inschrijving van deze eerste groep en indien er mensen afhaken komt de reserve lijst aan de beurt.
Theoretisch kunnen er veel meer mensen meedoen, echter gaat dit te koste van de rijtijd.
Daarom heb ik gekozen voor maximaal dit aantal.

De onderstaande groep doet mee:
Harley / met wielen voor 944
Auke123
Tim 964 C2
Andre 3.0
Paul en Annelies van Engelen / met wielen voor 993S
Gerhard
DeniS2
Rob Herfst
PS / met wielen voor 993S
Classiccarl 2.4
Wimpie77 / met wielen
Hackbox / met wielen voor 964
Gizmo / met wielen voor 964
Mich M3
Hielkema993 / met huur BMW
Pete 928 / met wielen voor 968
JorgoIJ / met wielen voor 964
Gilles 2.2E / met huur BMW
Ronbeo / met wielen voor 964 indien mogelijk
MS964 / met huur BMW
Steef
Niels 3,2

Op de reserve lijst in volgorde van binnenkomst:

Speedman
Dr knauf
Maarten
968Mint

Geannuleerd of kunnen niet:
Rob993Tip
911 2,4 T
JDB
Marcel
MarkS
Reinder
Mark Huys
Jeroen914
Guy Machiels
Johannes
Ome sander
Jeroen C3.0
John's Porsche's

Wil je bij nader inzien van de lijst af, laat mij dit dan per PB weten om het Topic zo schoon mogelijk te houden!!!

Er is geen mogelijkheid om toeschouwers mee te nemen, ook kinderen worden door de RDW niet toegelaten! Het is puur een rijders evenement.

.
Laatst bijgewerkt door Renntech op 31 maart 2008 9:56, in totaal 49 keer bewerkt.

03 feb 2008 11:32

Dan ga ik vandaag maar gauw betalen :wink: Erg leuk Erwin :thumleft:

03 feb 2008 11:33

Prachtig!! 6 april definitief genoteerd!

Wie, van de reservelijst, wil de BMW met mij delen? Wil ook best de hele dag alleen/zelf sturen maar heb dit al een keer gedaan en wil de auto (en de kosten) ook best delen.

[aanbod ingetrokken, zie onderstaand reactie van Erwin]
Laatst bijgewerkt door MarkS op 22 jan 2016 0:17, in totaal 2 keer bewerkt.

03 feb 2008 11:38

Hey, Mark, ik had de drie BMW's al ingedeeld
Ik hoopte dat jullie door de gebruikte spati's al konden opmaken dat we drie BMW's hebben, je ziet dan ook wie de eerste de mogelijkheid heeft om met jou de BMW te delen. :roll:

.

03 feb 2008 11:42

Oké, zo had ik hem nog niet gelezen, het is nog "vroeg" ;-)

Begrijp dat ik hem met Marcel deel. Ik zal hem een PB sturen.

03 feb 2008 11:45

Hi, had me volgens mij vrij vroeg opgegeven om mee te doen maar zie mezelf nergens terug komen in de lijst?? Heb ik iets gemist??

03 feb 2008 12:02

hielkema993 schreef:Hi, had me volgens mij vrij vroeg opgegeven om mee te doen maar zie mezelf nergens terug komen in de lijst?? Heb ik iets gemist??

Idem hier... :roll: Erwin, je hebt PB.

03 feb 2008 12:05

Zo, betaald.

Nu ff een stukje sturen met de GT3 want mooi weer, om 13:00 naar de carnavalsoptocht in Hoogland... :drunken:
Wel eerst ff de P naar huis brengen natuurlijk.

03 feb 2008 12:19

Erwin, dank voor uitgebreide toelichting.

1 ding ontbreekt: wie zijn - naast uiteraard onze super-driftende-forum-techniker zelf - de instructeurs; zijn dit 'bekenden' van 'de' driftscursus?

Wij zullen zeker erg kritisch bekijken wie er in onze auto (PB volgt) mogen rijden.

Denken er (dus) over om in de P. te rijden. DIE willen we kunnen beheersen.
Kan je dat net zo goed leren in een BMW :?: :?:

03 feb 2008 13:39

Doet Harley twee keer mee of is dit een foutje?

Blij om er bij te mogen zijn, ik zal het deze week overmaken of je mag het op de factuur van volgende week zetten :wink:

03 feb 2008 13:52

Erwin, tussen het moment van aanmelden en vandaag zijn we eigenaar geworden van een mooie 944. Daar gaan we mee aan de slag, de BMW huren we dus niet.

03 feb 2008 13:55

DeniS2 schreef:Doet Harley twee keer mee of is dit een foutje?

Ik heb maar voor 1x betaald. :mrgreen:

03 feb 2008 14:38

Rob993Tip schreef:Erwin, tussen het moment van aanmelden en vandaag zijn we eigenaar geworden van een mooie 944. Daar gaan we mee aan de slag, de BMW huren we dus niet.

Dat is mooi, want ik doe graag mee, mét huur-BMW!

03 feb 2008 15:21

Toch (meer) driften ipv rijvaardigheid! :wink:
Dan maar met de 944 8) ipv de 996.

Mocht de 944 voor 6 april toch verkocht zijn, dan komt mijn plaats beschikbaar voor de nieuwe eigenaar :mrgreen: of iemand van de (reserve)lijst als er dan nog animo voor is!
De betaling zal ik deze week in orde maken (is even nog afhankelijk van een eventuele dubbelstarter).

03 feb 2008 20:12

Ook betaald.. :D . Ik doe niet meer mee met de 993 :wink: , wat dan wel dat hoor je nog wel :D

05 feb 2008 19:32

Erg begrijpelijk dat je gekozen hebt voor een beperkt aantal inschrijvingen. Hoewel we erg graag mee zouden doen missen wij hierdoor helaas de boot. :cry: .. We hopen dan ook nog een kans te krijgen door eventuele afzeggingen. We horen het wel.

05 feb 2008 20:50

....wel, ik hoop dat er 2 afvallen :twisted: :wink:

puik werk Erwin...goede keuze op die manier...hopelijk kan ik erbij zijn. :D

05 feb 2008 21:13

Rob Herfst schreef:De betaling zal ik deze week in orde maken (is even nog afhankelijk van een eventuele dubbelstarter).

Betaling wordt in orde gemaakt inclusief dubbelstarter!
:bigsmurf: & :smurfin:

05 feb 2008 21:15

Ik durf niet. :oops:

05 feb 2008 23:07

Hoezo?,kan je nix overkomen!

slechts een beetje bandenslijtage van 2 mm.

05 feb 2008 23:10

Ben bang dat dit wel voor Aleh geldt:

Renntech, die in een inventarisatie draadje schreef:Op zondag 6 April 2008 organiseren wij een cursus wagenbeheersing.
De dag zal om 9.00 uur beginnen op het RDW terrein in Lelystad en tot 17.00 uur duren.
Die dag gaan we in groepen leren om onderstuur op te vangen en overstuur te beheersen.
Een groot deel van de dag zal dus in het teken staan van het beheersen van een achterwielslip.
Kom je met eigen auto, zorg dan wel dat je een achterwielaandrijver hebt.
Een Carrera 4 is hiervoor niet geschikt.

05 feb 2008 23:15

Hij kan jouw 944 toch overnemen Rob. Maar ja, dan kun je zelf weer niet... :wink:

07 feb 2008 22:29

Betaling gedaan incl. dubbelstarter, excl. BMW, incl. wielen :lol:

08 feb 2008 12:27

hmm.. jammer dat ik de lijst ook niet heb gehaald. Hoop dan ook op afhakers. Laat je weten als ik wel mee kan, Erwin?

12 feb 2008 0:02

ik was dit topic al weer een beetje vergeten maar dit wil ik toch niet missen betaling zal ik deze week effe regelen
rij jij met mij op jorgo ? laat het me effe weten dan spreken we wat af
Plaats een reactie