Exact 9.00 uur worden jullie verwacht aan de Talingweg in Lelystad.
Niet bij de RDW maar bij een kantorencomplex aan het eind van de doodlopende weg.
Nadat de instructie geweest is gaan we naar het RDW terrein en kunnen we al om 10.00 uur rijden.
De dag gaat tot 18.00 u door want een leuke dag mag best wel lang doorgaan, toch?
Of had ik het beter de Renntech Driftdag kunnen noemen
Nou, blijkbaar willen veel mensen wat beter op en over de grens van rijden of glijden leren rijden, want er is erg veel belangstelling voor deze dag.
Het is onze bedoeling om 6 april in 3 groepen van ongeveer 8 auto’s te gaan werken.
Voordat we om 10.00u de baan opgaan is er eerst een korte theorie en de mogelijkheid om de wielen te verwisselen voor een setje circuitwielen. Dit hoeft natuurlijk niet, maar reken op een erg hoge bandenslijtage. Meestal kost zo’n dag een millimeter of 3 aan profiel, dus kom niet op banden die bijna op zijn, want dan zul je op alleen de velgen naar huis moeten rijden.
’s Ochtends heb je drie uur de tijd om te leren jouw auto in een slip te zetten en te proberen in de slip te houden.
Het is dus exact het tegenovergestelde als een anti slip training.
Als extraatje heb ik ’s ochtends de epoxy cirkel gereserveerd.
Dit is een moeilijke máár erg leuke oefening. De spekgladde cirkel met een diameter van 50 meter kun je proberen om ronde na ronde dwars glijdend te nemen. Op deze baan komt het aan op snelheid van reageren van de hoeveelheid tegenstuur en stand van het gaspedaal.
De snelheid ligt erg laag op de epoxy cirkel.
De andere twee groepen proberen afzonderlijk een combinatie van een linker en rechterbocht vloeiend te driften. Daarbij ligt de snelheid rond de 50 km/h.
Dit alles lijkt eenvoudig maar het tegendeel blijkt telkens weer.
Nadat iedereen alle drie onderdelen heeft gedaan gaan we een uur lunchen en na de lunch die inbegrepen is verdelen we ons in twee groepen om het ’s ochtends geleerde weer verder te verfijnen.
Rond drie uur wordt er één lang driftparcours uitgezet en een korte driftdemo gegeven door een aantal wedstrijd drifters, daarna kun je zelf proberen een mooie bochtencombinatie te driften.
De kosten van deze dag zijn Euro 175,- en eventuele dubbelstarters betalen Euro 25,- p/p.Ook heb je de mogelijkheid een BMW te huren. Een BMW E30 kost Euro 300,- per dag incl. verse banden en volle tank benzine. Deze auto’s zijn voorzien van een vastgelast differentieel en zijn uitermate geschikt om mee te leren driften
Omdat je de BMW met een ander deelt betaal je dus Euro 175,- voor de cursus en Euro 150,- extra,
dus voor de BMW rijders Euro 325,- ppWielen met gebruikte banden zal ik meenemen voor de geïnteresseerden , dit tegen een vergoeding van Euro 75,- per set. Zolang de voorraad strekt.
Het doel van deze dag is vooral fun en een bijkomend voordeel is dat je tijdens deze dag je auto leert kennen op een manier die je normaal niet zult doen.
Mocht je na deze dag besluiten om bijvoorbeeld een keer te gaan rijden op een circuit of kom je op de openbare weg per ongeluk aan het glijden zul je beter de situatie kunnen inschatten, niet meer schrikken en waarschijnlijk de per ongeluk ontstane slip goed kunnen eindigen.
De kans op schade , zeker in tegenstelling tot circuit rijden, wel heel erg klein. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat er een aanrijdingschade was tijdens een drift cursus.
Om het bekende onderstuur op lage snelheid bij een 911 te verminderen is het verstandig om naast met een volle tank te rijden, één of twee zakken gevuld met zand zo ver mogelijk voor in de kofferruimte te leggen. Dit vergroot de asdruk waardoor het schuiven over de voorwielen verminderd. Daarbij kun je het best bij het laatste tankstation dat je tegenkomt op de heenreis de bandenspanning achter verhogen tot 4 bar. Rijdt met deze hoge bandenspanning niet harder dan 100 km/h omdat de auto zich anders gedraagt dan je gewend bent.
Opgeven kan alleen door het bedrag over te maken naar rekeningnummer is 139033416 ovv. Cursus wagen beheersing 06-04-2008
Vermeld daarbij ook jouw nickname en gewone naam en eventueel naam van de dubbelstarter.
Helaas kan ik niet iedereen laten meedoen die aangaf geïnteresseerd te zijn.
Ik geef, op volgorde van binnenkomst in mijn mailbox (
zoals duidelijk aangegeven in het eerste Topic) eerst deze mensen de kans om zich op te geven. Na twee weken stopt de inschrijving van deze eerste groep en indien er mensen afhaken komt de reserve lijst aan de beurt.
Theoretisch kunnen er veel meer mensen meedoen, echter gaat dit te koste van de rijtijd.
Daarom heb ik gekozen voor maximaal dit aantal.
De onderstaande groep doet mee:
Harley / met wielen voor 944
Auke123
Tim 964 C2
Andre 3.0
Paul en Annelies van Engelen / met wielen voor 993S
Gerhard
DeniS2
Rob Herfst
PS / met wielen voor 993S
Classiccarl 2.4
Wimpie77 / met wielen
Hackbox / met wielen voor 964
Gizmo / met wielen voor 964
Mich M3
Hielkema993 / met huur BMW
Pete 928 / met wielen voor 968
JorgoIJ / met wielen voor 964
Gilles 2.2E / met huur BMW
Ronbeo / met wielen voor 964 indien mogelijk
MS964 / met huur BMW
Steef
Niels 3,2
Op de reserve lijst in volgorde van binnenkomst:
Speedman
Dr knauf
Maarten
968MintGeannuleerd of kunnen niet:Rob993Tip
911 2,4 T
JDB
Marcel
MarkS
Reinder
Mark Huys
Jeroen914
Guy Machiels
Johannes
Ome sander
Jeroen C3.0
John's Porsche's
Wil je bij nader inzien van de lijst af, laat mij dit dan per PB weten om het Topic zo schoon mogelijk te houden!!!Er is geen mogelijkheid om toeschouwers mee te nemen, ook kinderen worden door de RDW niet toegelaten! Het is puur een rijders evenement..
Laatst bijgewerkt door
Renntech op 31 maart 2008 9:56, in totaal 49 keer bewerkt.