Switch to full style
Toerritten, clubmeetings, Porsche-dagen, evenementen, beurzen enz.
Plaats een reactie

Circuitdag Zolder : Alleen lezen ; hier niet posten s.v.p.

17 jan 2010 19:31

Dames, Heren,

Als beloofd hierbij de info aangaande de Circuitdag op 30 April a.s. op het Circuit van Zolder in België :

U wordt verzocht Uw vragen, en op - en aanmerkingen niet in dit topic te posten, maar alhier. Zodoende blijft dit topic één leesbaar geheel met alle info die U voor die dag nodig heeft.

Deze minister van Financiën heeft graag dat U vanaf heden ofwel het voorschot van € 75,- ofwel het gehele inschrijfgeld van € 250,- voldoet op rekeningnr. 1541.88.492 t.n.v. F.J.M. v.d. Rest te Wijk en Aalburg onder vermelding van PmP plus de ( forum ? ) naam waaronder U ingeschreven hebt in dit topic. Voor onze zuiderburen : de BIC code = RABONL2U en Iban : NL 08 RABO 0154188492 ( wel allemaal aan elkaar ). Acceptatie van inschrijving en dus garantie van deelname wordt verleend op volgorde van betaling, waarbij betaling van het voorschot voldoende is. Het volledige inschrijfgeld dient vóór 1 April 2010 op bovengenoemde rekening ontvangen te zijn.

Groet, Frank
Laatst bijgewerkt door Dimma op 03 feb 2010 9:37, in totaal 6 keer bewerkt.

Re: Circuitdag Zolder : Alleen lezen ; hier niet posten ! !

17 jan 2010 19:47

Opzet en insteek :

Opzet van deze dag is om in een beheersbare omgeving, veilig en verantwoord kennis te maken met het rijden op een Circuit. Hierbij wordt door ons, als organisatoren, ( al 15 jaar ) alles ondergeschikt gemaakt aan het veilig en schadeloos laten verlopen van deze dag. Cowboys horen in Westerns en brokkenpiloten bij 'Blik op de weg' en aanverwante programma's. Onverantwoord gedrag wordt niet ( maar dan ook echt niet ) getolereerd en door een intensieve controle tijdens de dag in de hand gehouden, c.q. onmogelijk gemaakt. Overmoedigen worden één maal uitgenodigd op de koffie bij de Circuitdagleider voor een verhelderend gesprekje, de tweede keer gaat ie naar moeders thuis aan z'n eigen koffie.

Zo, da's een lekker begin :) Wordt vervolgd.

Groet, Frank

Re: Circuitdag Zolder : Alleen lezen ; hier niet posten ! !

17 jan 2010 21:54

Opzet en insteek deel II : hoe gaan we het doen :

De dag kent een ochtend - en een middag programma ; in de ochtend zijn er, na de verplichte briefing, 2 instructiesessies ( waarover later meer ) en 2 vrij rijden sessies. In de ochtend kiest U dus óf voor instructie óf voor vrij rijden ( mits voldoende ervaren ) ; 'Gij zult niet van beide wallen eten !' zegt mijn bijbel. Na de lunch ( op Zolder geldt verplichte motorstilte tot 09:00 uur en van 12:00 tot 13:00 uur ) hebben we een zgn. open pitlane, wat betekent dat U allen vrij kan rijden. Voor hen die zich nog niet helemaal zeker voelen of nog wat uitleg wensen zijn er 's middags instructeurs in de pitsstraat aanwezig om met U mee te rijden om de puntjes op de j te zetten.

Wie instructie en wie vrij rijden ?

Teneinde te bepalen of U verantwoord deel kan nemen aan het vrij rijden, of toch beter aan de instructiesessies kunt deelnemen willen we vooraf weten of U voldoende ervaren bent om, in de 2 ochtendsessies, vrij te rijden. Dat regelen we alsvolgt : een ieder zit a priori in de 'instructiegroep' ; wenst U 's morgens deel te nemen aan de vrij rijden sessies, dan wordt U verzocht mij een berichtje te sturen met opgaaf van ervaring en eventueel Uw licentienummer om in aanmerking te komen voor het vrij rijden ( Let op : op 30 April zijn we te druk en kunt U dat dus niet meer regelen ! ) ; richtlijn hierbij is dat U minimaal 3 circuitdagen overleefd dient te hebben en zich verantwoord weet te gedragen in een veld met snelle raceauto's of over een geldige racelicentie beschikt. Indien tijdens de eerste vrij rijden sessie blijkt dat U wat overmoedig was, halen we U binnen en zetten wij U alsnog bij de 'instructiegroep'.

Twee rijders op één auto ...

Dit is alleen mogelijk indien één van de twee rijders voldoende ervaren is om 's ochtends de vrij rijden sessies te rijden en de ander de instructiesessies volgt. Met 2 rijders op één auto instructie 'nemen' is, in verband met de steile leercurve ( huh ? ), niet mogelijk.

Meerijders ofwel passagiers ofwel bijrijders ofwel die persoon op de stoel rechts van de bestuurder ...

Tijdens de instructiesessies is het toegestaan om de auto met meerdere personen te bewonen. Dit echter op voorwaarde, dat iedere inzittende tenminste 18 jaar of ouder én groter dan 150 cm is, en de driepuntsgordel en een helm draagt.

Tijdens de overige ( = vrij rijden ) sessies is alléén één bijrijder van 18 jaar of ouder en groter dan 150 cm toegestaan indien de auto is voorzien van een deugdelijke passagiersstoel, een rolkooi en beide inzittenden tenminste vierpuntsgordels en een valhelm dragen.

De inschrijver is ten allen tijde verantwoordelijk voor zijn passagier en/of medebestuurder. Een ieder die het circuit betreedt dient bij de inschrijftafel een vrijwaringsclausule ondertekend te hebben en, als bewijs daarvan, het verstrekte polsbandje duidelijk zichtbaar te dragen.

Indien daar voldoende belangstelling voor bestaat kunnen we 's middags een 'meerijderssessie' inlassen, waarin genodigden en bezoekers, in een verantwoord tempo, een paar rondjes over het circuit met U mee kunnen rijden. Ook in deze sessie gelden de voorwaarden van leeftijd, lengte, gordels, kledingvoorschrift en helmplicht, maar hoeft Uw auto dus niet voorzien te zijn van kooi en 4-punts gordels.

Wordt, opnieuw, vervolgd .....

Groet, Frank

Re: Circuitdag Zolder : Alleen lezen ; hier niet posten ! !

19 jan 2010 21:31

Ok, tot nu toe hebben we het over regeltjes gehad, nu gaan we de auto voorbereiden op een dagje Zolder :

Zolder is een prachtig circuit met afwisselend 'groot hart' bochten en wat langzamer, meer technische stukken. De banden en de remmen hebben het zwaar op Zolder, dus zorg dat Uw remblokken nog voldoende dik zijn om een dag veel remmen te doorstaan. Ook de remolie is een punt van aandacht : al lang niet meer ververst ? dan even doen voor U Zolder doet. Beter nu nog even kijken en in orde maken, dan midden op de dag met 'staal of staal' of kokende remolie staan !

Fading : Blijf tijdens het rijden attent op een verminderde remwerking. Indien steeds harder op het rempedaal getrapt moet worden om remvertraging te bewerkstelligen, heeft u te maken met fading. Fading (verbrande remblokken) kan zeer plotseling optreden. Tijdens het verbranden van de remblokken ontstaat een koolstoffilm, dat als 'smeermiddel' tussen remblok en remschijf gaat werken. Hierdoor kan de remwerking sterk verminderen of zelfs vrijwel geheel verdwijnen.

Rempedaal : Elke auto heeft bij intensief remmen last van een zachter aanvoelend rempedaal. Indien het rempedaal steeds dieper ingetrapt moet worden en na enkele keren pompen weer wat harder aanvoelt dan is de remvloeistof te heet geworden. Doordat de remvloeistof is gaan koken, ontstaan dampbellen in de remleidingen. Deze dampbellen nemen veel volume in en drukken de vloeistof terug in het reservoir. Damp is, in tegenstelling tot vloeistof, zeer eenvoudig samendrukbaar, zodat bij het remmen de eerste remkracht opgeofferd wordt aan het samenpersen van de damp. Zodoende blijft er nog maar een kleine slag over om de remblokken op de remschijven te drukken. Indien het pedaal tot op de bodem ingetrapt moet worden, schrik dan niet. Door enkele keren snel te pompen kan meestal nog voldoende remkracht ontwikkeld worden om de remactie met succes te besluiten. Blijf hier niet mee rijden, maar zorg dat de remmen ontlucht worden. Beter nog, is het vervangen van de remvloeistof voor aanvang van de circuitdag, omdat de remvloeistof gevoelig is voor vochtopname. Dit veroorzaakt een verlaging van het kookpunt, waardoor oude remvloeistof sneller zal gaan koken dan nieuwe.

Warme motor : Indien langdurig voluit op het circuit gereden wordt, zal de motor regelmatig het maximum toegestane toerental moeten draaien. Indien de motor niet, of van een te kleine oliekoeler is voorzien, zal de motorolie (te) heet worden. Indien de olietemperatuurmeter (die u scherp in de gaten houdt) dit aangeeft, dient u in ieder geval rustiger te gaan rijden. Doet u dit niet, dan zal bij de krukas de olietemperatuur oplopen tot boven de 150 graden. Bij deze temperatuur stort de viscositeit, en hiermee de smerende werking van de olie in, met als gevolg dat de krukas en/of drijfstanglagers kunnen gaan 'vreten'. De motor zal vervolgens niet of bijna niet meer presteren en u staat aan de vooravond van een langdurige en uitermate kostbare reparatie. Bij (te) hoge olietemperaturen doet u er verstandig aan om één of meer ronden (afhankelijk van de ontwikkelingen rond uw olietemperatuurmeter) rustig te rijden. Niet de auto direct stil zetten, omdat hierdoor de toch al oververhitte motor de koelende werking van de rijwind moet ontberen.

Banden : Zowel bij remmen als bij (te hard) insturen van bochten (onderstuur) worden de banden zwaar belast. Doordat bochten elkaar op een circuit snel opvolgen, krijgen de banden geen tijd om af te koelen. Hierdoor wordt het rubber zachter en afhankelijk van soort en merk band, kan de slijtage enorm zijn. Dit effect wordt nog eens versterkt indien de banden te zacht zijn opgepompt. Breng de druk in de banden daarom vooraf op een circa 0,5 bar hogere spanning dan voor uw auto aanbevolen wordt. Achterbanden hebben per definitie minder te lijden ( zelfs bij achterwielaandrijvers ). Daarom verdient het de aanbeveling om de te sparen banden om de achterwielen te monteren. De meeste ervaren rijders nemen daarom een extra set voorbanden mee om hiermee op het circuit te rijden.

De bovengenoemde problemen zijn allemaal het hoofd te bieden door niet te lang voluit te blijven rijden. Afhankelijk van de graad van preparatie van uw auto zal dit variëren van circa 3 tot 10 ronden.

Aan - of opmerkingen ? zinvolle toevoegingen ? Aarzel niet te vragen !

Groet, Frank

Re: Circuitdag Zolder : Alleen lezen ; hier niet posten ! !

02 feb 2010 13:00

Ziehier het programma voor de Circuitdag :

  • vanaf - 08:00 u : Inschrijven in de Otobar ; Betalingscontrole, ondertekenen vrijwaringsclausule ( ook de meerijders ! ) ; betalen € 100,- borg ( per auto ) voor Transponder, aanbrengen polsbandjes en uitreiken startnummers.
    Losliggende delen vastleggen of uit de auto halen ; geen korte broeken en / of korte mouwen ; liefst ook geen 'plastic' kleding. Helm toch niet vergeten ? Banden op circuitspanning brengen ( 0,3 - 0,5 bar meer dan de straatspanning ).
    -
  • 08:45 - 09:00 u : Verplichte Briefing in de Pitbox ; Startnummers meenemen naar de briefing s.v.p.
    -
  • 09:00 - 09:10 u : Aanbrengen Startnummers en Briefingsticker op Uw auto ; hierna kunt U zich melden bij de slagboom om, na het aanbrengen van de Transponder en een globale technische inspectie van uw auto, de pitsstraat te betreden.
    -
  • 09:10 - 09:40 u : Vrij rijden sessie : voor de ervaren rijders ; Pacecars, herkenbaar aan de alarmlichten, zullen op de baan zijn om op een veilig en beheerst verloop van de sessie toe te zien.
    -
  • 09:40 - 10:10 u : Instructiesessie ; meerijders toegestaan. In groepen wordt het Circuit verkend achter een Pacecar, die de racelijnen in een rustig tempo zal rijden. De volgende auto's zullen per ronde gecontroleerd van positie wisselen zodat een ieder de gelegenheid krijgt om de lijnen direct achter de pacecar te ervaren. Goed aansluiten is hier het devies !
    -
  • 10:10 - 11:00 u : Vrij rijden sessie ; voor de ervaren rijders ; Pacecars, herkenbaar aan de alarmlichten, zullen opnieuw op de baan zijn om op een veilig en beheerst verloop van de sessie toe te zien.
    -
  • 11:00 - 11:55 u : Instructiesessie ; meerijders toegestaan. De auto van de deelnemer zal worden bestuurd door een ervaren instructeur, die de deelnemer gedurende 2 ronden over het circuit in een verantwoord tempo informeert over de ideale lijnen, rempunten, bochtentechniek e.d. Na 2 ronden wordt de groep de pits ingeleid, waarbij de instructeur overstapt in de volgende auto van de groep, en de zojuist geïnstrueerde achteraan aansluit om het geleerde in de praktijk te brengen. Zo komt een ieder aan de beurt voor z'n tête á tête met een instructeur. Ook hier is aansluiten binnen de groep belangrijk ; hoe homogener de groep, hoe sneller de instructeur zal rijden.
    -
  • 12:00 - 13:00 u : Lunch in de Otobar voor eigen rekening ; Verplichte motorstilte, ook in de Paddock !
    -
  • 13:00 - 15:00 u : Vrij rijden sessie ; de instructiegroep en de vrij-rijden-groep rijden voor het eerst samen ; de ervarener mannen worden verzocht extra alert te zijn ; niet iedereen zal zich direct als een vis in het water voelen ; Pacecars, herkenbaar aan de alarmlichten, zullen toezicht houden op een veilig verloop van de sessie. Vooral de regels omtrent uitremmen en inhalen ( zie onder ) zullen strict maar rechtvaardig gehandhaafd worden ! Instructeurs zullen stand-by staan aan het einde van de pitsstraat voor als U nog even de puntjes op de i wil zetten.
    -
  • 15:00 - 15:30 u : Meerijders sessie ; Start vanuit de Pitsstraat ; per auto mag één passagier meerijden zonder aanvullende veiligheidsmaatregelen. Marshalls tonen continu de blauwe vlag ; pas Uw snelheid en inhaalgedrag aan aan de omstandigheden !
    -
  • 15:30 - 17:55 u : Vrij rijden sessie ; de laatste 2,5 uur genieten ; Pacecars, herkenbaar aan de alarmlichten, zullen toezicht houden op een veilig verloop van de sessie. Instructeurs beschikbaar aan het einde van de pitsstraat. Indien U 'klaar' bent met rijden kunt U Uw transponder inleveren of laten verwijderen bij de slagboom ; daar krijgt U ook Uw € 100 borg retour.
    -
  • 18:00 - ? u : Uitnodiging voor een drankje en een snack in de Otobar.

Regels aangaande Inhalen :

Inhalen mag zowel rechts als links, maar niet in de bocht en / of in de remzone vóór een bocht. De langzamere deelnemer heeft het recht op de ideale lijn ! Auto's die alarmlichten voeren ( niet zijnde de pacecars ) hebben altijd voorrang ; deze hebben een instructeur aan boord en inzittenden wensen niet gestoord te worden in hun educatieve taken ! Houdt rekening met elkaar en met het feit dat dit een recreatief evenement is !

Vragen ? Op - of aanmerkingen ? aarzel niet te reageren in dit draadje.

Groet, Frank

Re: Circuitdag Zolder : Alleen lezen ; hier niet posten s.v.p.

04 feb 2010 21:04

Mag ik de dames en heren eraan herinneren dat, als U met 2 rijders op één auto wilt komen, U dat, i.v.m. groepsindeling, aantal instructeurs en overige organisatorische beslommeringen van tevoren ( om en nabij nu is daar een prima moment voor ! ) dient te melden ....

Dank U !

Groet, Frank

Re: Circuitdag Zolder : Alleen lezen ; hier niet posten s.v.p.

21 maart 2010 10:40

Heren

De dag nadert ... de eerste helft van de huur van het Circuit is betaald, dus daar zitten we goed.

Mag ik de deelnemers verzoeken het 2e deel van de betaling van het inschrijfgeld ( € 175,- plus, indien van toepassing, € 50,- voor een 2e rijder ) op of rond 1-4 a.s. te voldoen ? Dank U !

Nog één keertje een reminder aangaande 2 rijders op één auto en vrij rijden versus instructie ; op de dag zelf zijn we te druk en kunt U dat niet meer regelen dus gaarne vooraf ( middels een Pb-tje ) aangeven ...

Binnenkort zal ik hier een Pdf document publiceren met alle voorgaande info aangaande deze dag. Daar zal tevens een vrijwaringsclausule bij zitten die U wordt verzocht uit te printen en thuis vooraf in te vullen. Dat scheelt een hele hoop wachten ( x 100 ) aan de inschrijftafel op de dag zelf.

Groet, Frank

Re: Circuitdag Zolder : Alleen lezen ; hier niet posten s.v

22 apr 2010 21:06

Zojuist op de Peugeot site gezet, maar voor hier ook toepasbaar :

Mannen,

Even aangaande vrijdag over een week. Ik had Ed aan de lijn en die vertelde mij haarfijn de Peugeot-Porsche frustratie. Daar moeten wij het ook even over hebben en ik zal dit in de briefing ook ter sprake brengen :

Het probleem zal zijn dat een aantal van de Porsche mannen wat voorzichtiger de bocht omgaan en vervolgens het gas intrappen en bij de minder gemotoriseerden onder ons met flinke sprongen weg zullen lopen. Omdat de kans bestaat dat ze ook wat vroeger ( moeten ) remmen is de frustratie dat de Peus er in de bocht makkelijk voorbij zou kunnen maar dat niet lukt omdat de Porsche bij het uitaccelereren er weer vandoor gaat. Bij de volgende bocht herhaalt de geschiedenis zich en ben je niet blij. Gevolg is dat je er eigenlijk te dicht achter kruipt wat de Porsche man weer niet blij maakt en de irritatie is geboren. Dat willen we dus niet en leveren hier daarom 3 oplossingen aan :

1. Je rijdt even ( een recht eind ) wat rustiger, laat een gat vallen en het probleem is opgelost.
2. Je rijdt de Pits even in, vertelt al je fans dat je de Porsche goed kan hebben in de bocht, springt je auto weer in en gaat de baan weer op. De Porsche is inmiddels een halve baan verder en ook nu is het probleem weer opgelost.
3. De auto voor je laat je voorbij door niet vol uit de bocht te accelereren ( als je op dat moment schrikt zat je er dus te dicht op ! ! ). Let op dat dit een beleefd voorrecht is en absoluut niet een recht ! ! ! immers de langzame deelnemer heeft het recht op de ideale lijn ! Bedank in dit geval de man / vrouw Peus / Porsche door je hand even op te steken na het passeren.

In de briefing zal ik de stelregel introduceren dat de auto die in je achteruitkijkspiegel aan het eind van de bocht dichterbij is dan aan het begin van de bocht de snellere auto is die je vriendelijk en beleefd wordt verzocht te laten passeren. Dat moet niet, maar dat scoort wel op de ladder van verdraagzaamheid, waardoor je ook nog eens op Zondag één Weesgegroetje minder mag bidden.

Omdat we dit weten zullen we er streng op toezien dat er in de bochten niet te idioot gekleefd wordt ! Doe je dat wel dan kan je je verheugen op één ( 1 ) goed gesprek.

Het gaat een mooie dag worden !

Groet, Frank

Re: Circuitdag Zolder : Alleen lezen ; hier niet posten s.v

23 apr 2010 21:07

Heren deelnemers,

Ziehier / Klik hier de Pdf-file met alles wat U voor deze dag wil én moet weten. Vriendelijk verzoek dit zelf uit te printen, de vrijwaringsclausule volledig in te vullen en te ondertekenen en het geheel mee te nemen naar de inschrijftafel in Zolder vrijdag over een week.

Speciale reminder aangaande het geluid wat Uw auto produceert ; teveel is 1 waarschuwing ; een tweede keer te veel betekent geen toegang meer tot het circuit ; zo moet Zolder de milieuregels van de provincie handhaven en zo doen ze dat ook. Dus zorg ervoor dat U niet teveel decibellen produceert !

Het gaat een mooie dag worden met 36 Porsches en 24 Peugeots ; let the games begin !

Groet, Frank

Re: Circuitdag Zolder : Alleen lezen ; hier niet posten s.v

23 apr 2010 23:16

Nog even een reminder :

Op 30 April is het tankstation op het Circuit alleen te gebruiken met Creditcard ; het is niet ( meer ) bemand en Pin werkt dus niet ; dus Creditcard meenemen ! ( buiten het circuit gaan tanken kan natuurlijk ook )

Groet, Frank
Plaats een reactie