Een bekende Porsche specialist organiseerde voor geïnteresseerde relaties in samenwerking met GP Elite een basis- en gevorderden circuittraining op het PVI circuit te Lelystad.
Nou, geïnteresseerd was ik wel en hierbij dan ook een verslag.
De VoorbereidingDe week voorafgaand aan de circuittraining heb ik de Porsche in de watten gelegd, naast een grondige wasbeurt heb ik alles gecontroleerd. Remschijven voor en blokken rondom zijn nog niet zo lang geleden vervangen en de achterbanden zijn slechts een paar 100 km geleden nieuw gemonteerd.
TheorieNa aankomst op het circuit eerst de theorie en zoals het een serieuze en zichzelf respecterende organisatie betaamd gaat niemand het circuit op zonder een voldoende basiskennis. Je rijdt immers niet alleen, iedereen is liefhebber en wil zijn wagen weer zonder schade naar huis rijden. Met een kop koffie op de tafel volgt eerst een voorstelrondje van het team van instructeurs o.l.v. de immer enthousiaste Marc Schipper en Robèr Romviel.
In de theorie kwam aan de orde hoe de dag eruit zal zien. Het beperkte aantal deelnemers werd opgedeeld in 2 groepen van maximaal 6 rijders. Elk groepje krijgt een deel van het circuit voor het oefenen van benodigde vaardigheden ter beschikking. Na 3 x wisselen van deelcircuit worden de deelcircuitjes aan elkaar gekoppeld to het volledige circuit.
Verder kwamen basiskennis aan bod als: Zitpositie, Gewichtsverplaatsing, Hand-oog coördinatie, Stuurtechniek, en Doseren van handelingen.
Vervolgens kwam de basis van het circuit rijden zelf aan de orde: Ideale lijn, snelheid en rempunt bepalen. Voor de basis circuit training zijn de bochten op strategische plaatsen voorzien van pylonen die als oriëntatie dienen om de ideale lijn te rijden. Ook niet onbelangrijk: er werden tips aangereikt wat te doen als je in de problemen komt (onderstuur, overstuur, geblokkeerde wielen, overmoed, enz.). Dan nog de broodnodige huisregels om de dag veilig te laten verlopen en het theoriegedeelte zit er op.
RijdenNadat de groepjes waren ingedeeld was het tijd om te verzamelen bij het toegangshek naar het circuit (altijd dicht, want je wilt geen verdwaalde toerist tegenkomen die gaat spookrijden als jij net peentjes zwetend de hoek om komt geracet)
De 2 groepen werden verzameld, zelf nam ik deel aan de basisgroep en met 5 Porsches vertrokken we naar het eerste deelcircuit.
Opzet van de trainingDe training zelf zat goed in elkaar waarbij elke rijder voldoende gelegenheid had tot kijken, oefenen en vragen stellen. De instructeur stapt in de voorste wagen (aan het stuur, met de eigenaar op de passagiersstoel) en rijdt dan een aantal een aantal maal het deelcircuit rond al aanwijzingen gevend aan de eigenaar. In het kielzog de rest van de groep die er achteraan rijdt en niet gehinderd door enige kennis zo goed en zo kwaad als het gaat probeert de instructeur bij te houden. Na een aantal rondjes wordt gestopt, en wisselt de instructeur van auto. De eerste auto wordt vervolgens laatste etc. Dan is het de beurt aan de eigenaar om het geleerde in de praktijk te brengen en neemt de instructeur weer in de 1e auto plaats. Eerst een korte check op zitpositie en veiligheid. Dan wordt het circuit weer een aantal rondjes gereden terwijl de instructeur de rijstijl van de cursist aanscherpt. Weer in het kielzog de overige deelnemers. Vervolgens stopt de groep weer en stapt de instructeur over in de volgende wagen. Degene die als laatste instructie heeft gehad sluit als laatste in de groep weer aan, en het hele circus begint weer van voren.
Een tweede instructeur wisselt bij iedere stop van een volgende Porsche. Twee instructeurs op 5 auto's, dat noem ik nog eens prima begeleiding.
Mijn lessenOmdat ik in mijn groepje redelijk vooraan stond en als tweede met de instructeur heb gereden zag ik dat ik achteraan rijdend een compleet andere lijn reed dan mijn ongetrainde voorgangers! Iedereen had vooraf wel een gedachte of een verhaal bij een ideale lijn rijden, maar voor mij geld dat ik er mijlen naast zat met de praktijk. Nu zag ik dus als toeschouwer achteraan goed dat dit voor iedereen zo was. Het meest opvallende van de eerste rondjes die ik zelf reed was hoe hard het ging. Ik had verwacht dat het tempo stukken lager zou liggen.
Heel bijzonder was om te ervaren dat toen ik, op verzoek van mijn instructeur, van de ideale lijn afweek ineens meters achterbleef bij mijn voorganger. Of, indien deze een foutje maakte, ik ineens op zijn bumper zat.
De instructeurs waren enthousiast over het hoge tempo dat werd gereden en de hoge mate waarin wij (ons groepje dan) de materie oppikten. Vanwege mijn (iets te enthousiaste) rijgedrag oefende één van de instructeurs tussendoor met mij zelfs "trail-braking", iets uit de gevorderden opleiding.
LunchNa het rijden van 2 deelcircuits was het tijd voor een uitgebreide lunch, en niet alleen voor de inwendige mens, de inwendige Porsche was absoluut aan voer toe. Het verbruik zo later op ongeveer 1 op 4 uitkomen!! Hiervoor reden alle deelnemers naar het naastgelegen vliegveld alwaar in het restaurant van de vliegschool een aantal tafels waren gereserveerd met uitzicht op de vliegstrip. Op het circuit zelf stond een party tent van GP Elite waar je bij elke wissel van de instructeurs wat kon drinken of je suikers aanvullen met Candy bars.
De middagVolgegeten was het tijd voor het derde deelcircuit, en het moment waarop iedereen naar uitkeek: het hele circuit rijden! Dit is ook het circuitdeel wat het grootste deel van het profiel van mijn linker voorband heeft meegenomen. Dan werden eindelijk de pylonen die de deelcircuitjes scheiden weggehaald, en konden we het volledige circuit rijden. Nu kwamen alle lessen en oefenmomenten samen en werd het rijden nog veel leuker. Ook was het rechte stuk erbij gekomen, dat weliswaar halverwege was onderbroken door een chicane van pylonen, maar waar ik in ieder geval een kleine 200 km/h haalde.
Beide groepen cursisten rijden nu, gescheiden van elkaar, over het gehele circuit en waar ik een beetje huiverig voor was gebeurde gelukkig niet. Inhalen was verboden en in de 1e Porsche van iedere groep was altijd een instructeur aanwezig die alles in de gaten hield.
De dag kwam helaas veel te snel aan z’n einde en wagens werden de pit ingestuurd voor een alcoholvrije borrel, flink wat napraten en het ontvangen van een certificaat voor de basis circuittraining.
Voor mij is de drempel om deel te nemen aan circuitevenementen dank zij deze training weggenomen.
De GP Elite basis circuittraining is in elk geval een perfecte opstap naar het serieuze werk. Los van deze opstap is het belangrijkste dat het gewoon dikke, dikke pret is geweest!
Op naar de gevorderden cursus
En als toegift ben ik bijzonder trots op het feit dat de instructeurs mijn 993R een geweldig goed sturende (KW Variante 3 onderstel en uitgelijnd op RS specs) Porsche vonden, in sommige opzichten zelfs beter dan de 996 GT3, de GT3 daarentegen was uiteindelijk "makkelijker" te rijden.
@Jeroen, nog bedankt voor de mooie foto's van de 993
Laatst bijgewerkt door
Nine-eleven op 27 sep 2011 13:21, in totaal 1 keer bewerkt.