Bijwijlen kom je er achter dat je veel tijd steekt in dit forum, zodat je er soms niet toe komt om iets fatsoenlijk te schrijven over Porsche.
Bij deze dan toch maar............
Op 18 februari vertrokken we om 10 uur met een delegatie van 18 POCA-leden met 9 P'tjes en 1 taxi
('s ochtends brak de deurklink af van "The Beast") naar Leipzig, de nieuwste fabriek van Porsche, waar de Cayenne en de Carrera GT gemaakt worden.
Eén wagen is om drie uur teruggekeerd. De brave man moest nog werken
(yep Jurgen, een bakker), maar hij had evenveel zin als de rest om een stukje te blazen op de Autobahn. Errug sympa van hem en zijn dame.
Na wat "rustig" getoerd te hebben kwamen we na +- 700 km om +- 19 uur in Leipzig aan, in Hotel Breitenfelderhof (
http://www.breitenfelderhof.de/ ). Echt een aanrader en absoluut niet duur.
Uiteraard allemaal aan de apero in de bar, de sfeer zat er direct in. Kregen we nog een raadsel van de barman. Wie het volgende logo kon herkennen
hoefde zijn drank niet te betalen. Niemand wist het, dokken dus.
Met zen allen dan naar het restaurant. Bangelijk goe dus, fantastisch gegeten, zelfs naar onze Belgische normen. Geen gezwam met Wurst und Zwiebeln, maar echt fijne keuken voor ook weer geen geld (189 euro voor 6 man, alles erop en eraan, maar dan ook alles!). Uiteraard heb je in zo'n groepje de meeste lol en we zakten verder af naar de bar tot in de laatste uurtjes.
's Anderendaags opnieuw van dattum: schitterend ontbijt met Champagne
(nou ja, Duitse schuimwijn, maar wel erg lekker) en gerookte zalm, het kon niet op (en ook weer niet te duur).
Om 9.30 werden we verwacht in het Kundenzentrum van Porsche in Leipzig. En hoe we ontvangen werden!! Een hoogst bevallige jongedame heette ons van harte welkom en dus kon de dag niet meer stuk. Na een korte briefing (o.a. dat we braaf moesten zijn
), werden we getrakteerd op enkele leuke filmpjes over de Cayenne en de Carrera GT. Je vindt deze ook wel op het net, maar in de zaal ginder en het geluid open, laat dit wel een overweldigende indruk na.
Farida (de gids) deed ontzettend haar best. Zelden een vrouw tegengekomen die zoveel van Porsche af weet dan zij. Zelf rijdt ze op dit moment met een 996 Targa als bedrijfswagen, maar die wordt elk jaar ingeruild en dan wordt deze verkocht als "Werkswagen" aan ong. 75% van de nieuwprijs met +- 10.000 km op de teller en 2 jaar garantie. Voor de zuinige jongens onder ons: doen dus en dan ophalen in Stuttgart, wordt je als een prins behandeld.
Het gebouw (der Diamant) ziet er gewoon prachtig uit, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Nergens een stofje te bespeuren. Der UFO, zoals ze dit gebouw in Leipzig noemen, is echt een staaltje van hedendaagse architectuur. Voor de beschrijving kijk je maar even op
http://www.porsche-leipzig.com/de/besuchen/infrastruktur.htm. Ik verzeker jullie, alles was van een uitzonderlijk niveau: de conferentieruimte, het auditorium en de bewakingskamer waar met 32 camera's het circuit in de gaten gehouden wordt.
Stilaan tijd voor een hapje en een drankje (zit in de prijs inbegrepen) in de VIP-lounge, ook al weer indrukwekkend. Dan op naar de fabriek zelf.
In de hal, waar zich de eetzaal bevindt, konden we nog enkele foto's maken. Dan was het afgelopen. In de fabriek zelf: geen foto's en geen GSM 's.
Ongelooflijk netjes die fabriek, je kan er letterlijk van de grond eten. Als je ziet hoe de Cayenne geassembleerd wordt, sta je echt te kijken. Prachtig gewoon (een staaltje trouwens van Japanse organisatie, die Porsche geholpen heeft om te overleven). De koetswerken komen per trein uit Bratislava en worden via een ondergrondse tunnel van 200 m naar de fabriek gevoerd. Via wegtransport komen de motoren van Zuffenhausen, de onderstellen en ook nog de specifieke opties, voor elke wagen in een grote kist apart.
Mooi om zien zo'n assemblagelijn. Wij hadden het geluk dat de fabriek niet draaide (klein syndicaal probleempje), zodat we over de witte lijnen konden gaan kijken en van alles van heel dicht bij de uitleg kregen zonder oorbeschermers op. En uitleg had ze, ons Farida.
Dan kwamen we waar we moesten zijn: de assemblagelijn van de Carrera GT..........
Hier geen overdaad aan robotten, alles wordt met de hand gedaan, en hoe! De lijn is zeker niet breder dan 20 meter en geen 100 m lang. Er stonden enkele auto's te wachten op verdere afwerking en je kon ze dus zien in elk stadium van productie.
De carbonkooi wordt in Italië gemaakt en op mijn opmerking dat er dan toch een stukkje Ferrari in zat kreeg ik te horen "Das habe ich nicht gehört
"
Ze zaten aan nummer 760 van de 1500 stuks die gemaakt zullen worden en er zijn er nog maar een 20-tal te koop. Dan is het afgelopen met de Carrera GT. Nr 760 is trouwens een zwarte (Kevin?).
Ik kan over deze lijn nog heel veel vertellen, maar je moet er zelf es naar toe en ik wil de pret niet bederven.
Tijdens de rondleiding liet Farida zich ook ontvallen dat ze bij Porsche de bibbermiekes krijgen als de punt van het logo niet naar het ventiel gericht staat, maar hierover later meer
.
Terug naar het Kundenzentrum. Hier namen we onverwacht afscheid van Farida (heb wel haar kaartje en ondertussen al gemaild, kwestie van de networking op peil te houden) en mochten we zonder begeleiding de rest gaan bekijken. Zij had hier het volste vertrouwen in omdat we zelf allemaal Porsche reden en voldoende respect hadden voor de juweeltjes, die tentoongesteld waren.
Wij hebben hier dus nog meer dan 2 uur liggen rondlopen en kwijlen (een normaal bezoek duurt 2 uur, wij hebben hier 4 uur rondgedwaald). In het grote auditorium staan de nieuwe bolides en op de hoogste verdieping vind je een pracht van een tentoonstelling van oudere auto's en race-uitvoeringen. Om je duimen en vingers van af te likken.
We zijn geëindigd in "het winkeltje". Echt alles hebben ze hier wat je op de sites kan vinden, en ook alles in voorraad, voor iedereen echt wat. Na ook hier een tijdje te hebben lopen kwijlen en de creditcard enkele euro's te hebben lichter gemaakt, hebben we nog een groepsfoto genomen voor "der Ufo" en zijn we terug afgezakt naar Belgoland.
In het begin reed de groep nog effe samen tot aan de eerste stop en dan was het "alles geven" richting huisje tuintje keukentje.
Al met al een prachtige ervaring en zeker een aanrader om in groep te doen (wie organiseert???)
Ik heb uiteraard een boel foto 's genomen en als jullie het de moeite vinden om een mapje te openen, wil ik er wel enkele tientallen van op het forum zetten, jullie zien maar.