Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 13 mei 2026 20:38

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Trackday Zandvoort met PSTG en RSZ (11 mei 2026) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
2018 718 Boxster, 2013 981 Boxster S
Bericht Trackday Zandvoort met PSTG en RSZ (11 mei 2026)
Op maandag 11 mei organiseert PSTG samen met RSZ (Rensportschool Zandvoort) een open pitlane trackday avond van 17.00 tot 21.00 uur op circuit Zandvoort speciaal voor Porsche rijders. 4 uur lang ongelimiteerd rijden op het circuit met je eigen Porsche. Dit is inclusief eten, drinken en instructeurs van RSZ. Kost natuurlijk wel wat maar lijkt me de ervaring wel waard. Bedrag wat ik doorgekregen heb is €525 ex BTW (aftrekbaar als rijtraining).

Voor meer informatie zie: https://www.facebook.com/pstghuizen/pos ... cLgQ8hXMal

Ik heb me er al voor opgegeven want ik wilde dit altijd al een keer doen met eigen auto maar durfde het nooit echt goed. Klaas van PSTG heeft me echter kunnen overtuigen om het een keer te proberen. Volgens hem is dit namelijk speciaal een avond geschikt voor beginners en klanten van hem die een keer met eigen Porsche het circuit op willen. Dus niet tussen teveel Max Verstappen wannabe's in "afgeragte" circuitbakken en ander bedenkelijk spul wat zo op de gemiddelde trackday afkomt. Mocht je het alsnog niet willen/durven met eigen Porsche dan kan je ook alleen meerijden in zijn 718 GT4 of hun BMW 130i huren voor kortere sessies (20 min geloof ik). Voor meer info zie de link of mail naar circuit@pstg.nl

30 apr 2026 5:49
Profiel
PorscheForum Rakker
2015 Cayman 981 S Saffierblauw
Net onder Rotterdam
Bericht Re: Trackday Zandvoort met PSTG en RSZ (11 mei 2026)
Beetje scheuren op Zandvoort is erg leuk. Ben helaas verhinder anders boekte isk die sessie ook. Heb je je onderstel nog een beetje laten aanpassen? Na een half uurtje vrij rijden had ik al duidelijk slijtage op de voorbanden-buitenste 3 cm. Typisch voor een onderstuurde 981/982 met middenmotor en zonder camberaanpassingen. Ze staan bij mij nu maximaal (op een X73) en na een ochtendje Meppen (veel minder energie) zie ik alsnog wat slijtage dus wellicht over naar GT3 LCAs voor -2.5 camber voor. En ik had ook heel wat rubber pickup, oa van het afwijken van de ideale lijn, of beter gezegd uitwijken voor de echt snelle bakken. In je cool down kun je mss wat extra heen en weer bewegen om het kwijt te raken. En ook wat druk aflaten na de opwarmrondjes (ik heb nu zon Makita compressortje op 18V om na afloop/afkoeling weer op druk te komen). Maar dat zullen ze bij PGST allemaal ook wel weten. Veel plezier iig. Oh ja mss nog even nadenken over verzekering. Ik heb die voor Meppen en binnenkort op Drifttraining in Lelystad met GP-Elite bij Gullwing afgesloten.

01 mei 2026 14:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Mijn 981 S gaat de week ervoor nog voor groot onderhoud naar PSTG dus die kunnen hem er dan meteen mooi voor klaar maken.. Niks aangepast verder.. Ik was sowieso ook niet van plan echt vol op de limiet te gaan rijden, ben beginner en nog veel te bang voor schade etc.. We gaan gewoon rustig beginnen en dan zien we wel hoe ver we durven gaan.. Klaas had me ook al geadviseerd sessies van steeds een paar rondjes te doen zodat de boel regelmatig ook een beetje kan afkoelen etc.. Voor de rest zijn deze Porsches ervoor gemaakt zeggen ze, dus zou verder geen probleem mogen zijn qua slijtage ofzo.. Qua banden ben ik benieuwd hoe de Michelin PS4S N0's zich houden, ze zijn nog relatief nieuw, van begin 2025.. Mijn 981 S heeft PTV wat ook gunstig zou moeten zijn op het circuit, we gaan het allemaal meemaken.. Het is een bucketlist dingetje dat ik weer kan afstrepen, erg veel zin in..

01 mei 2026 17:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Net onder Rotterdam
Ben benieuwd naar je ervaring?

12 mei 2026 14:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Was erg gaaf ondanks afentoe nogal matige weer.. Er waren ongeveer 14 auto's via PSTG die ook broodjes en drinken etc verzorgd hadden.. Ik heb veel 996 (o.a. GT3) gezien, 991, andere (987) Boxsters en een 993.. Er waren daarnaast nog ongeveer 15 auto's denk ik die zich via RSZ hadden ingeschreven voor de open pitlane avond.. Dat waren hoofdzakelijk echte circuitauto's die ons dus vooral om de oren reden.. Het zelf rijden op een circuit zonder restricties is erg gaaf maar ook spannend omdat het met eigen auto is zonder verzekering, daardoor en gebrek aan baankennis en ervaring durf je gewoon (nog) niet echt voluit te gaan.. Ik kan best redelijk sturen, remmen en de juiste lijnen rijden etc ging steeds beter, maar ik zat ook vaak meer in de spiegels te kijken dan vooruit omdat veel van die andere auto's een stuk harder gingen.. Toen ik even de instructeur liet rijden kom je erachter dat je zelf nog helemaal niet in de buurt komt van de limiet van wat de auto kan.. Echt bizar hoe hard zo'n "gewone" 981 Boxster S over een circuit kan, de grip en het remmen etc, echt bizar goed, en dan hield hij zich nog in zei hij omdat het mijn auto was, haha.. Banden hielden zich op mijn eigen tempo prima, maar werden tijdens die paar rondjes met de instructeur wel beetje te warm.. Zelf kreeg ik steeds meer vertrouwen en heb uiteindelijk zelfs wat auto's kunnen inhalen, kon ook nog een tijdje een 992 GT3 achter me houden (die kennelijk ook niet echt voluit durfde, of het gewoon rustig aan deed), dat deed me wel goed, haha.. Grootste uitdaging van Zandvoort vond ik de Hugenholtz kombocht en richting het Scheivlak, daar moet je echt ballen hebben om daar blind hard in te gaan (ik wil niet eens weten hoe dat moet zijn in een F1 auto).. Toen de baan nat was kon ik het tempo van sommige andere auto's beter volgen, dan ben je dus in het voordeel met je PS4S banden.. Rond 19.00 uur pauze gaan houden en daarna rond 20.00 weer even de baan op.. Ik werd toen echter vrij snel met een zwarte vlag eraf gehaald, want teveel geluid.. Ik produceerde 91 dB met mijn Iskander uitlaat met kleppen dicht waar 88 is toegestaan op Zandvoort na 19.00 uur. (belachelijk zulke eisen op een circuit, maargoed andere discussie).. Ik vond het wel best verder, had genoeg gereden (halve tank leeg) en was erg leuke ervaring.. Gelukkig alles heel gehouden, alleen jammer dat de 718 GT4 Clubsport van PSTG meteen in 1e rondje kapot ging (iets met de PDK), dus daar konden we niet meer in meerijden helaas.. Al met al een erg leuk ervaring die ik iedereen kan aanraden die een keer wat langere tijd zonder restricties op een circuit wil rijden met eigen auto..

We zouden nog wat actie foto en video's krijgen van PSTG en RSZ, zodra ik die heb deel ik ze ook hier wel even.. Als het uploaden tenminste lukt, want dat is helaas allemaal nogal omslachtig en lastig op dit forum (vaak te groot of corrupt etc)..

12 mei 2026 19:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Net onder Rotterdam
Mooi! Zo te horen heb je je goed vermaakt. Ja die geluidsrestricities op Zandvoort zijn wel fors. Mij is ook verteld dat de PSE ook als je niet in S of S+ rijdt opengestuurd kan worden bij hogere toerentallen en de klepjes dan bv mechanisch worden vastgezet of wellicht de vacuum slangen los oid. Of uds vnl Zandvoort overdag rijden en niet een wat-later-op-de-avond sessie. Cargraphic heeft ook nog eindstukken die recht naar onderen/naar de straat gericht zijn. Mijn Zandvoort ervaring heb ik destijds op mijn "oude" forum gedeeld zie hier wat bimmerpraat.

NB: verzekering is wel mogelijk maar erg aan de prijs. Een ochtendje Meppen onlangs heb ik wel verzekerd bij Gullwing en de Drift cursus eind Juni op Lelystad door bij GP-Elite ook bij Gullwing. Als je cursus doet of een instructeur geboekt hebt of bv een GP-Elite cursus doet is het wat goedkoper dan een sec track-day. Overigens had ik dan weer geen verzekering bij de eerdere GP-Elite trainingen die toch vnl op de paddock plaatsvonden en op een half-uur vrij rijden na (de limiet van de auto niet gevonden/gezocht, nets als jij de ervaring dat die boven mijn eigen kunne/durf ligt!), ging het op het circuit ook vrij tam aan toe in treintjes van 5.

13 mei 2026 0:52
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]