Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 19:36

Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
14 feb 2012 Reisverslag ijsrijden Noorwegen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Zelfstandig
Kampen
Bericht 14 feb 2012 Reisverslag ijsrijden Noorwegen
Zoals ieder jaar de afgelopen 8 jaar ben ik ook dit jaar weer aan het ijsrijden geweest in Noorwegen.
Deze fantatstische ervaring wil ik graag met jullie delen.

Bijgaand een kort verslag van het geheel:
Op dag 1 zijn we van Amsterdam naar Oslo gevlogen. aldaar aangekomen werd het hele gezelschap opgedeeld in teams van twee personen.
Wij kregen een huurauto toegewezen (in dit geval een skoda Fabia) :flush:
Met een routeboek op basis van het bolletje pijltje systeem hebben we over meest mooie wegen van Noorwegen gereden via een route van ongeveer 300 km. van Oslo naar Geilo. In de route zaten zelfs klassementsproeven van de Numansdall rally. Deze proef rijdend in het vallende avondlicht is echt fenomenaal !!!!!
Het hotel was in de wintersportplaats Geilo en voorzien van Sauna, zwembad en Spa. (het enige wat ontbrak waren de mooie Noorse dames :D )
De gezellige bar keek uit over de verlichte ski piste's van Geilo. Na de inceck een kleine bar inspectie gedaan en deze werd OK bevonden...
Op dag 2 zijn we via een openbaar weg traject van 24 km van Geilo naar een klein plaatsje genaamd Dagali gereden.
Dagali airport is in de winter omgetoverd tot de ultieme speelplaats van kinderen, ouder dan 18 en in het bezit van een rijbewijs :mrgreen:
Aan het vliegveld ligt een meer van 6 km lang. Op het vliegveld en het meer zijn meerdere tracks uitgezet voor het rijden. Totaal ligt er zo'n 10 km aan tracks op het meer en in de bossen daaromheen nog veel meer.
Het uitzicht is formidabel als je je realiseert dat je eigenlijk midden op een meer staat met meer dan 1,2 meter ijs onder je voeten. Het is gelegen tussen twee bergkammen in echt een betoverende omgeving.
Daar werd na een korte briefing gestart met het rijden op het bevroren meer. De auto's (verschillende merken) stonden op korte spikes. (Door de Noren ook wel de huiswijven spikes genoemd). Toch maak je hier al gauw snelheden van 80km/u mee.
Ondanks dat wij al een jaar of acht ervaring hebben in deze discipline moet je er toch altijd weer even inkomen. Dus begonnen met een "simpele" slalom, die al snel uitgroeide tot het op snelheid en op preciezie nemen van de poorten. Toen alle deelnemers dat onder de knie hadden zijn we verhuist naar een andere track, waar tussen de meter hoge sneeuwwallen door werd gedrift.
Voor de mensen die ervaring met driften op asfalt hebben: IJsrijden is een totaal andere tak van sport. Ik heb zelf ook wel eens een beetje gedrift, maar dit is echt een spelletje dat nergens mee te vergelijken is.
Aan het eind van de dag bleek dat de groep redelijk aan elkaar gewaagd was en dat maakte het alleen maar leuker.
De verrichtingen van de dag werden in het hotel onder het genot van een goed glas wijn en een uitstekend diner gedurende de avond nog eens even doorgenomen, waarbij de missers van mensen (die resulteren dat je vast in een sneeuw wal staat) natuurlijk onder luid gelach breed werden uitgemeten. Een enkeling heeft zich nog even gewaagd aan het nemen van een sauna, maar om 23.30 was bij een ieder het licht uit, omdat het behoorlijk inspannend is.
In voorgaande jaren is dat ook weleens anders geweest en zijn we om 03.00 uur de nachtclub van Geilo uitgegooid, maar ja er is geloof ik een spreekwoord van houten schepen, stalen mannen of zo iets???
Dag 3 stonden de auto's klaar op de wedstrijd spikes. NIET NORMAAL hoeveel grip je dan hebt. Snelheden van + 120km/u, voor de bocht het ding dwars en dan voelen dat je gewoon controle hebt is gewoon (bijna) beter dan sex....
Op de verschillende tracks konden wij ons de hele dag uitleven met aan het eind van de dag, jawel... Natuurlijk een wedstijd.
Het materiaal waarmee wij reden bestond uit BMW's, Mecedessen, en Nissan almera's (NEE, niet stoppen met lezen verderop komt het interressante P. nieuws !!!) de auto's waren opgebouwd volgens rally spec's, dus met rolkooi, kuipstoelen enz.
en jawel, ook met een voorwielaandrijver kun je driften op het ijs..... :drive:
De wedstrijd werd gedaan op een voor een ieder onbekende track, zowel met een voorwielaandrijver als met een achterwielaandrijver, de tijden bij elkaar opgeteld en de snelste ging met de beker naar huis. Ondanks een tweede tijd in de voorwielaandrijver ging ik met lege handen naar huis, omdat ik in de achterwielaandriver een foutje maakte en vijf meter diep uit de sneeuw gesleept moest worden :bang:
Na wederom een uitstekend diner hebben we tot in de late uurtjes de overwinning gevierd van de bekerwinnaars...
Op dag vier zijn we via het routeboek middels een andere route terug naar Oslo gereden om daar met pijn in het hart afscheid te nemen van de meest mooie speeltuin die ik ken: Noorwegen in de winter.
De periode wanneer dit kan is van januari tot en met maart. wij gaan altijd in februari, omdat dan de ijscondities het beste zijn.

INTERESSANT: Tijdens onze drukke bezigheden buitenshuis heb ik daar ook gezien dat ze dit spelletje daar doen met porsches. Historische 911's met 300 PK, gravel onderstel en zeeerr mooi opgebouwd. Ik ben bevriend geraakt met de man die dat organiseert en mijn maatje en ik hebben besloten dat we dat volgend jaar gaan doen.
Ik maak in de komende dagen wel een compilatie van de filmpjes die ik heb. Ik weet alleen niet hoe ik die op het Forum krijg, dus als iemand kan helpen? graag...
Bijgaand wat foto's
53880 53881 53882 53883 53884 53885 53886

Laatst bijgewerkt door Porschebrom op 14 feb 2012 23:15, in totaal 1 keer bewerkt.

14 feb 2012 17:53
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Omg. Amsterdam
Bericht Re: 14 feb 2012 Reisverslag ijsrijden Noorwegen
Touareg :thumleft: ..... zelf ook mee gereden of ni?

14 feb 2012 19:09
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
gaaf uitje 8)

14 feb 2012 20:19
Profiel
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Citaat:
vijf meter diep uit de sneeuw

Ook nog onder een lawine terecht gekomen lees ik :shock: :mrgreen:

14 feb 2012 20:28
Profiel WWW Facebook 
Mooi verslag brom 8)

14 feb 2012 20:45
Profiel
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Remmel schreef:
Citaat:

hij heeft een badmuts en helm in 1, daarnaast is het zo daar waar niets inzit kan het ook niet beschadigen.(hij is het wel gewend van mij :res: ) op naar volgend jaar, ik ga nu vast sparen gaat gaaaaaaaf worden.(als ik nog mee mag :twisted: )

14 feb 2012 21:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Zelfstandig
Kampen
Dimitri-Turbo schreef:
Touareg :thumleft: ..... zelf ook mee gereden of ni?

Nee die was erbij om ons uit de sneeuwwallen te trekken.....
Alleen mee gestuurd om gestrande mdedeelnemers eruit te halen..

14 feb 2012 21:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Zelfstandig
Kampen
Remmel schreef:
Citaat:

Met vijf meter sneeuw bedoelde ik eigenlijk dat het gebakje waar ik mee aan het sturen was in de lengte vijf meter weg van de baan in de sneeuw stond. :bang:
De sukkel die mij eruit wilde trekken (een Noor met het IQ van een ijsbeer die 10 jaar ingevroren had gezeten) probeerde dat met twee sleepkabels. Moet je er wel voor zorgen dat met beide kabels de voertuigen eraan zitten en dat de kabels aan elkaar gekoppeld zijn. Dat laatste kreeg hij pas door toen hij met mach zes probeerde de bmw eruit te trekken.
Hij gaf gas en verwachtte klaarblijkelijk een ruk te gaan voelen. Die kwam niet omdat kabel 1 er bij mij aanzet en kabel 2 bij hem :mrgreen: :mrgreen: :cheers:
Gevolg : hij ook in de sneeuwwal HAHAHAHAHA

14 feb 2012 22:03
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Man, wat een lap tekst :shock:

.. maar wel een leuk verhaal om te lezen :thumleft:

Zijn dit dezelfde mensen die met 500 SEC's over het ijs scheuren :?:

Als je filmpjes op dit forum wilt plaatsen, zal je ze eerst op youtube moeten zetten ...

14 feb 2012 22:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Zelfstandig
Kampen
Taxi Hans schreef:
Remmel schreef:
Citaat:

hij heeft een badmuts en helm in 1, daarnaast is het zo daar waar niets inzit kan het ook niet beschadigen.(hij is het wel gewend van mij :res: ) op naar volgend jaar, ik ga nu vast sparen gaat gaaaaaaaf worden.(als ik nog mee mag :twisted: )

Hans, In je fantasie maak je van ons beiden 1 persoon. Tot nu toe had jij de badmuts en ik de helm toch :wink:

14 feb 2012 22:08
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Zelfstandig
Kampen
Olaf schreef:
Als je filmpjes op dit forum wilt plaatsen, zal je ze eerst op youtube moeten zetten ...

Olaf bedankt, dan ga ik dat doen.
Ik heb nog de blaren op de vingers, maar wilde dit het PF niet onthouden.
Het filmpje dat jij erop hebt gezet is de club waarbij wij het volgend jaar gaan doen.
De plaats waar de opnames zijn gemaakt is ook Dagali.
Kun je voorstellen hoe wij daar als P. entousiasten daar stonden en oom Ferdinands erfenis voorbij kwamen? :ba:

Eens kijken of dit werkt....

Twee linken naar stukjes film van de ervaring.
Ok, ok er gaat niets boven het geluid van een P. , maar de ervaring is toch breathtaking....

Laatst bijgewerkt door Porschebrom op 14 feb 2012 22:55, in totaal 2 keer bewerkt.

14 feb 2012 22:13
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
Als je er op klikt wel :wink:

Maar zo kan het ook :arrow:

EDIT: zichtbare filmpje geveegd - bericht hierboven inmiddels door de schrijver aangepast :thumleft:

Uitleg:

• Youtube URL uit de adresbalk copieren en hier plakken
  • Alles achter het & teken (incl. dat & teken) weg halen
  • Tussen [youtube] en [/youtube] zetten

14 feb 2012 22:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Zelfstandig
Kampen
Hoe simpel kan het zijn....
Bedankt Olaf..

14 feb 2012 22:56
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
LEUK! :drive:

14 feb 2012 23:08
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Porschebrom schreef:
Hoe simpel kan het zijn....
Bedankt Olaf..

Niks te danken :salut:

.. nu nog even aanleren om een SPATIE tussen filmpjes (en foto's) te zetten (in plaats van 'n ENTER) - zodat deze zich automatisch rankschikken naar de breedte van ieders scherm :wink:

14 feb 2012 23:12
Profiel WWW Facebook 
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Gewoon simpel Cor, dit had je vanmiddag ook wel aan mij kunnen vragen......HHHHHHHHHHHHaaaaaaaaaaaaaaaa joooooh oh shi..... niet doen dus, leer mij dat de volgende keer maar. :scratch:

14 feb 2012 23:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Zelfstandig
Kampen
Hans,
ik ga je niets leren, werken moet je om EN jouw P. op de poten te krijgen EN om te sparen voor volgend jaar :wink:
Raak je gelijk een beetje "badmuts" kwijt en pas je er misschien in zonder dat de rest koude voeten krijgt... :res:

Laatst bijgewerkt door Porschebrom op 14 feb 2012 23:20, in totaal 1 keer bewerkt.

14 feb 2012 23:18
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Taxi Hans schreef:

Nu weet ik waarom jij je auto zo aan het ver/op bouwen bent Hans...dat wordt de bolide voor noorwegen 2013? :mrgreen:

14 feb 2012 23:19
Profiel
Gelderland
En Cor zal jouw een speciaal reisverslag geven op de eerst volgende (enige en echte) meeting in ...... ja hoor Liessssssssssshouttttttt hij moet gewoon even mee. :twisted: TOEVALLIG OOK NOG EVEN EEN FILMPJE MEENEMEN???

Laatst bijgewerkt door Taxi Hans op 14 feb 2012 23:24, in totaal 1 keer bewerkt.

14 feb 2012 23:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Zelfstandig
Kampen
Nou Hans dat is geen slecht idee van caelin???
Als we dan de mijne ook klaar hebben dan kunnen we er met meerdere auto's heen, dat is pas een avontuur.
Door de Noorse bergen met brullende p. 's.
Zou wel gaaf zijn.

14 feb 2012 23:23
Profiel WWW
Gelderland
IK GA WEL EVEN BIJ DE BUREN EEN PAAR TOYOTA VELGEN EN BANDEN HALEN, DAN KOM IK IETS VERDER DAN 5 METER SNEEUW. :cheers: en bij mijn naaste buren een sleurhut voor het geval dat jullie mij niet op tijd vinden. :ba:

14 feb 2012 23:27
Profiel
Moderator
911 Carrera S
caelin schreef:
... noorwegen 2013? :mrgreen:

Zou dit niet met m'n eigen Porsche willen doen :popcorn:

.. maar als ze daar genoeg wagens hebben is het mss wel leuk om (als Porsche Forum Uitje) met Porschebrom (Cor) mee te gaan :?:

14 feb 2012 23:28
Profiel WWW Facebook 
Gelderland
Dan neem ik TOCH de mijne mee voor de heen en terug reis, lekker knallen daarboven dat is een beleving die nog weinig anderen hebben mee gemaakt.(zo daar kunnen jullie even over nadenken) :idea:

14 feb 2012 23:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Zelfstandig
Kampen
Inderdaad, dat is een leuk idee.
Volgens mij hebben ze daar 6 geprepareerde porsches staan.
Normaal rijden er twee personen op één auto, dus kunnen we er met 12 personen tegelijk naar toe.
Is het geen idee om er een echt avontuur van te maken?:
Rijden vanuit Nederland naar Noorwegen met de eigen P.'s, daar trainen met de porsches van de organisatie en dan weer terug naar Nederland rijden met het eigen materiaal.
Dat is een gaaf avontuur lijkt mij (en gezellig met "geloofsgenoten").
:thumleft:

14 feb 2012 23:42
Profiel WWW
Gelderland
oeoeoeoehhh make mijn day, (of iets dergelijks) wanneer gaan we, of gaan we nog iets leuks voor die tijd doen???? :shock:

14 feb 2012 23:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende