Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:42

Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Trackday 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bericht Trackday
Beste mensen,

Mijn planning is om deel te gaan nemen aan trackdays. Weest gerust: de 911 wordt met rust gelaten.
Om er een beetje in te komen ben ik van plan een leuke achterwiel aangedreven wagen te kopen (hoogstwaarschijnlijk MX-5), hierdoor is het geen ramp als ik schade aan mijn eigen auto heb.

Wat ik me echter afvraag: Ik vind alleen circuitverzekeringen voor mijn eigen auto, dit heb ik dus niet nodig aangezien ik die gewoon voor eigen beurs wil nemen. Hoe zit dit echter met schade die ik bij anderen veroorzaak als ik bijvoorbeeld per ongeluk mijn neus vol in iemands zijkant ram?

Welke instanties bevelen jullie aan voor trackdays? Mij spreekt prodrive erg aan!

16 mei 2013 23:23
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
Bericht Re: Trackday
driving fun is ook een goede, en gewoon een 944 of 325 kopen, gaat niet leuker worden... :mrgreen: :thumleft:

17 mei 2013 10:11
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Schade aan een andere wagen, door jou veroorzaakt, schijn je als een soort van "gentlemen's agreement" te betalen ...

Schade aan (onder)delen van het circuit betaal je per strekkende meter ... denk dan aan bijv. de vangrails etc.

Als je op bijv. het circuit van Zolder wil gaan gummen: ERAN (Skylimits)

Ik zou inderdaad - voor het racen - een BMW'tje scoren .... heb je een blikken dakje (veiligheid) en kan je redelijk goedkoop aan je onderdelen komen en zelfs sleutelen. Zo'n MX5 is leuk ... voor 'n keertje ofzo.

Persoonlijk zou ik - ookal ga je (alleen maar?) vrij rijden - ook investeren in een rolkooi, stoel en gordel :idea:

17 mei 2013 10:21
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
Kan je geen WA achtige verzekering voor op de track krijgen dan? Lijkt me vrij eng...afhankelijk van wie er verder rond rijdt natuurlijk...

17 mei 2013 13:48
Profiel
Moderator
911 Carrera S
In (principe in) NL niet - of het moet onder het mom van "training" gaan.
Dan kan je zelfs WA+ of AR verzekeren.

Voor een in de UK geregistreerde wagen kan het (juist) wel - specifiek voor trackdays.

17 mei 2013 13:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bedankt voor de informatie!

Wel gek eigenlijk, als iemand met een normaal inkomen in zijn auto op het circuit tegen een Bugatti Veyron rijdt met grote schade is deze persoon failliet?

17 mei 2013 15:02
Profiel Facebook 
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Waarschijnlijk wel ja :mrgreen:

Koop gewoon een kant en klare BMW/944. Genoeg te koop voor weinig.

17 mei 2013 15:17
Profiel
PorscheForum Junkie
Nu 991.2 GT3 ex 991.1 GTS ex 981 GT4 ex 997 Turbo S ex Cayman S
dus als je het financieel veilig wil doen:

- registreer je auto in de UK (kan dit als nl?)
- koop 'n autoambulance aanhangwagen
- verzeker je kar ook als je trackdays gaat doen

voordeel: betaal je meteen geen wegenbelasting of duffe mrb.
nadeel: diefstal verzekering is wat lastiger te regelen maar moet wel lukken obv chassis nr.

17 mei 2013 16:30
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Je kan als niet UK'er een auto kopen en verzekeren in de UK - je moet echter wel eens per 12 maanden terug - voor de MOT (APK) en om de auto niet geclassificeerd te krijgen als "permanente export".

Je betaald wss wel meer premie dan iemand die z'n residentie in de UK heeft. En de track-day verzekering komt er "on top" nog 'ns bij ....

17 mei 2013 17:00
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Een trailer is voor mij sowieso geen optie aangezien ik alleen maar een 911 heb en dus géén trekhaak.

Met betrekking tot de keuze van de wagen: Is het niet zo dat een MX-5 veel goedkoper uitvalt dan een 3 serie / 944 qua onderdelen en onderhoud? Overal op internet wordt dit namelijk beweerd, bovendien wil ik juist een wagen zonder al te veel PKs om te oefenen.

Bovendien vind ik het erg vreemd dat je aansprakelijk bent voor andermans bezit en je hier niet tegen kunt verzekeren op het circuit. In alle andere gevallen is dit anders (auto's met WA verzekering op de normale weg, dure vazen die jij bij iemand omstoot die onder zijn eigen verzekering vallen etc.) omdat jij er niks aan kunt doen dat degene waar jij tegenaan rijdt toevallig een heel dure wagen gebruikt. (Dat is toch onder andere het principe van een WA verzekering op de openbare weg?)

17 mei 2013 17:13
Profiel Facebook 
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Heb een maand geleden knoop doorgehakt en heb een E36 325i sedan uit 1991 gekocht. Ga auto prepareren (kooi, dempers/veren, remmen, stoelen, etc) voor circuit en cursus. Neig qua trainingen richting GP Elite. Hou de wagen op kenteken en in de APK zodat ik ermee van en naar locatie kan rijden.

17 mei 2013 17:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Maar als ik het goed zie nemen jullie dus gewoon het risico van een andere auto aanrijden voor jullie beurs aangezien er geen echt alternatief is?

17 mei 2013 19:59
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Boxster Spyder '10
Volgens mij rijdt iedereen gewoon voor eigen risico. Heb me er nooit in verdiept en maak me verder ook geen zorgen daarover. Ik zou eens beginnen met een streetcar only trackday bij bijvoorbeeld driving fun. 2 uurtjes in de avond op zandvoort voor een klein bedrag en een biertje na bij Mickey's. Over het algemeen niet te snelle deelnemers en standaard auto's (geen racers). Er wordt dan ook wat netter gereden, geen rechts inhalen of afsnijden in de bocht. Als je zo wat vertrouwen en ervaring hebt opgedaan eens een dagsessie doen. Een ander bureau is Lotus on track, in principe alleen voor Lotusrijders maar mocht je een Mazda nemen zijn ze ook coulant voor andere tweezitters. Heel nette prijzen en nette rijders die Lotusmannen. Zelf laatst nog met RSR geweest, wat duurder maar weinig auto's op de baan en top verzorgt (koffie en milkyways in de pibox en daar heb ik een zwak voor :mrgreen: )

Mbt auto, ik zou ook eerder voor een E36 oid gaan ipv een MX5. Maar waarom huur je niet eerst eens een 3, bij bijv Molenaar ,om wat ervaring op te doen voor je je keuze maakt?! Ook erg lekker op een circuit een Clio RS, FWD maar als je toch geen driftambities hebt een top auto om een hele tijd plezier mee te hebben en onderdelen voor een klein prijsje, hele body met rolkooi bijv maar 5k mocht je hem eens krom rijden, dat betaal je waarschijnlijk voor een nieuw spatbord, bumper en motorkapje op je P! Ook daarvan zou k zeggen huur eerst eens zo'n Clio. Als je niet maandelijks gaat tracken is huren sowieso goedkoper.

Succes

17 mei 2013 21:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Ik heb alleen circuitrijden met motoren gedaan. Maar voor zover ik weet werkt het hetzelfde:

- Je eigen alrisk verzekering geldt niet, alleen als het een begeleide rijvaardigheidstraining betreft, maar volgens verzekeraars bedoelen zij daarmee een slipcursus en zodra je rondjes gaat rijden op een baan met als doel snel rond gaan, willen ze niet uitkeren.
- Schade aan anderen: dat is de ander zijn probleem
- Schade aan de baan: vangrail etc dat moet jij betalen

Deze zaken staan trouwens per aanbieder juridisch omschreven in de algemene voorwaarden en je tekent voor akkoord. In lekentaal wordt t vaak uitgelegd in de FAQ op de site.

De opmerking over Gentlemen agreement: dat ie leuk en sportief als je iemands spiegel eraf tikt, maar loopt zo idioot in de papieren. Zelfs bij motoren: als een motor gaat tollen dan is ie snel totalloss. Dan is het niet mijn probleem dat iemand op een 30k Ducati rijdt, dan had hij maar net als ik een 3k GSX-R moeten hebben. Hard, maar zo gaat. Ik ben zelf paar keer gevallen. 1x omdat iemand nota bene in de opwarm ronde viel en ik er net naast reed.

Met motorrijden is het zo dat je op een dag meerdere snelheidsgroepen hebt, waarbij de laagste 2 worden voorgereden door een Marshall, die na de sessie feedback geeft. Men haalt dan ook niet in. Ik vermoed dat zelfde formats ook wel bij autodagen worden aangeboden. Verder wat Apolo zegt, zoek iets wat bij je past. Streetcar only is wel aan te raden, eerste dag wil je niet tussen jongens zitten die trainen voor Dutch touring car championship met je MX5.

17 mei 2013 22:18
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
De vraag is of een mx5 überhaupt handig is. Natuurlijk rijdt en stuurt het erg leuk maar een E36 met een complete (schroef) kooi is wel een stuk veiliger als je gaat rollen.

17 mei 2013 23:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Den Haag
std mx5 niet. Mx5 cup uitgerust wel denk ik:

Afbeelding

17 mei 2013 23:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Wederom heel erg bedankt voor jullie reacties!

Fijn om te weten dat iedereen zijn eigen schade neemt ondanks de oorzaak.
Ik wil sowieso een RWD wagen doordat ik daardoor al een beetje kan wennen voor uiteindelijk met de 911. Bovendien is een beetje sliden altijd leuk om te kunnen!

Het is niet mijn bedoeling hardcore te gaan racen, gewoon lekker een paar keer per jaar een dagje op de baan snelrijden.

17 mei 2013 23:55
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Den Haag
Er zijn ook speciale driftdagen waar ze de baan nat houden en je dus bij relatief lage snelheden kan glijden. Dat is wel enorm goed voor wagenbeheersing denk ik.

18 mei 2013 0:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Daar heb ik via Porsche eens aan meegedaan (meer slipcursus wagenbeheersing maar driften op epoxy en nat was een groot onderdeel) maar dit vond ik vrij zinloos.
Op de openbare weg wel eens in de sneeuw gereden en daar leerde ik vele malen meer van! Nu ben ik specifiek op zoek naar droog asfalt aangezien ik daar de grens niet ken en het vrij (te?) hard moet gaan.

18 mei 2013 9:23
Profiel Facebook 
Dat lijkt me meer een rijvaardigheidstraining.

Er zijn ook specifieke driftdragen. Hele dag staat in het teken van driften en niet op epoxy.
Deze worden bij GP Elite ook als basis voor de gevorderde circuittraining verplicht gesteld.

18 mei 2013 9:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Klopt dat was een rijvaardigheidstraining!

18 mei 2013 11:06
Profiel Facebook 
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
Ik ben toevallig al een tijdje bezig samem met driving fun om een circuit verzekering te ontwikkelen. Het probleem is dat de meeste verzekeraars in De uk zitten. Er is van alles mogelijk, echter twijfel aan de verantwoordelijkheid voor claims.

Echter hebben we nu een Nederlandse partij gevonden die bereid is, gezien de relatie die we met hun hebben, dit met ons op te tuigen. Het zal hier gaan om puur track days, dus geen wedstrijden.

Er zullen wel een aantal voorwaarden worden gesteld om het exclusief te houden, dus bv enkel via clubverbanden, lidmaatschappen, ( dit forum ga ik zeker meenemen in deze besprekingen!) en wellicht enkel mogelijk mits de privé auto ook via hun wordt verzekerd. ( wat weer goed voor mij is :mrgreen: ) ik loop een beetje erop voorruit maar er is een rieele kans dat het gaat lukken.

Mocht het lukken is het voor mij een prachtige gelegenheid om zakelijk regelmatig op het circuit te vertoeven :thumleft: :thumleft:

18 mei 2013 12:34
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
964 Cup
Brussels, Belgium
schade op circuit is "ieder voor zich" op een trackday. Als gentleman en ams je je verantwoordelijk voelt zou het naturlijk net zijn om de ander te betalen maar men kan je nooit verplichten, wat de clausules die je op voorhand aftekent ook mogen inhouden.

Gewoon goed uit je doppen kijken, daarmee kom je al een heel eind :wink:

18 mei 2013 14:12
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
MichM3 schreef:
Gewoon goed uit je doppen kijken, daarmee kom je al een heel eind :wink:

Dat is uiteraard het enige echt goede advies in alle gevallen! Ongelukken gebeuren helaas ondanks voorzichtigheid tóch. Het is fijn te weten dat iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen materiaal is en uiteraard zal het fatsoen proberen een waardige draaglijke compensatie te realiseren indien nodig.

Bedankt! Nu ga ik weldegelijk doorzetten, er bestaat nu echter een sterke twijfel tussen een MX-5 en een E36 325 :D

18 mei 2013 14:44
Profiel Facebook 
Sint-Niklaas (B)
Olaf schreef:
Ik zou inderdaad - voor het racen - een BMW'tje scoren .... heb je een blikken dakje (veiligheid) en kan je redelijk goedkoop aan je onderdelen komen en zelfs sleutelen. Zo'n MX5 is leuk ... voor 'n keertje ofzo.

Mijn broer heeft eerder dit jaar een MX-5 van 18 jaar oud in NL gekocht voor 2.000€. Is een 1.8 met 140 PK, airbags, ABS, sperdiff, >200.000km. Achterstallig onderhoud weggewerkt (zelf gedaan, het is een simpele auto om aan te sleutelen, plenty onderdelen te vinden voor weinig geld). 4 nieuwe banden eronder en gaan maar op circuit Zolder en de Nordschleife... Ik kan je zeggen Olaf dat het leuk is voor meer dan één keertje :wink:

Beetje videomateriaal :
http://www.youtube.com/watch?v=ZqJnKIzerdo&feature=youtu.be

Je kan moeilijk zeggen dat zo'n MX-5 slecht rijdt; als een E36 of 944 - die beide qua concept ouder zijn - sneller rondgaat op circuit zal dat eerder aan de rijder liggen of aan de modificaties die gedaan zijn qua remmen / ophanging bvb. dan aan de auto

19 mei 2013 22:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende