Gerhard, van harte gefeliciteerd. Knap speurwerk. Ik had niet gedacht dat jullie het zo snel zou lukken.
Ik heb lang moeten nadenken over een geschikte lokatie en ik wilde er een stukje historie aan knopen en wat van de omgeving in de hunt betrekken. Toen kreeg ik het idee om iets te gaan doen met het NAP en aangezien ik dicht bij deze lokatie heb gewoond was de keuze snel gemaakt.
Woensdag 9 augustus moest ik toch bij mijn ouders langs in Waddinxveen dus ik denk dat is mooi te combineren met een 'site survey'. De fotos voor de aanwijzingen zijn toen allemaal al gemaakt. Ik heb gekeken of ik bij het werkelijk laagste punt van Nederland kon komen maar dan hadden we moeten polstok hoogspringen.
Donderdag heb ik eens rustig zitten nadenken over hoe de aanwijzingen te gebruiken en te rangschikken. En zodoende kon ik vrijdag in de vroege ochtend voordat ik naar het werk ging eerst de PFT verstoppen. Ik zal hieronder alle aanwijzingen opsommen inclusief degene die ik nog over had. Dan is voor jullie ook duidelijk wat de relatie tussen alle aanwijzingen is.
Al vrij snel kwamen jullie in de buurt van het laagste punt. Ik heb toen een beetje om de vragen heen gedraaid om zo ook de 'kijkers' die nog niet hadden ingeschakeld een kans te kunnen geven en jullie nog wat denkvoer met de andere aanwijzingen te geven. Maar tevergeefs. Jullie zijn me een stel fanatiekelingen bij elkaar. Ik had het wel willen zien hoe de bosjes en omgeving werd afgestruind door de forumleden
Aanwijzing 1
De dijk is zoals jullie al ontdekt hadden de Groenendijk langs de IJssel. De IJsel ligt practisch op zeeniveau en op deze dijk zie je goed hoe diep de polder er achter loopt.
De foto van het Zeeuwse strand heb ik er bijgeplaatst omdat de zee zo ongeveer op NAP ligt en om jullie een beetje op het spoor van Zeeland te zetten.
Aanwijzing 2
Het getal
1953 refereert natuurlijk aan de watersnood ramp. In die nacht is ook de hele polder tussen Nieuwerkerk, Zoeterwoude en Boskoop bijna onder gelopen zie aanwijzing 6
Aanwijzing 3
676 is het aantal centimeters dat het laagste punt onder de zeespiegel ligt. Voorheen was dit 6,74 meter maar dat getal is officieel op 1 januari 2005 bijgesteld naar 6,76 meter onder NAP. Ik heb het getal 676 gebruikt omdat het in ieder geval niet direct iets in Google opleverde. Maar helaas waren jullie al snel achter de betekenis van dit getal.
Aanwijzing 4
Als we geen dijken zouden hebben zou Nederland er zo uit zien. Alles wat nu nog zichtbaar is ligt dus boven NAP
Aanwijzing 5
Dit monument staat in het stadhuis van Amsterdam (eh Stopera) en beeld het ijkpunt NAp uit met de waterstanden bij IJmuiden en Vlissingen en een kolom die de hoogte aangeeft tijdens de vloed in 1953
Aanwijzing 6
Het monument "Dubbeltje op z'n kant" op de Groenendijk. In de nacht van de watersnood ramp 1 februari 1953 dreigde de dijk hier door breken en de hele achterliggende polder onder ruim 6 meter water te verzwelgen. Er was een gat van 15 meter in de dijk geslagen. Burgemeester Vogelaar van Nieuwerkerk vorderde het schip de Twee Gebroeders van A Evegroen. De schipper zette de kop van de boot in het gat en als een sluisdeur sloot het schip het gat af. Daarna werd alles met zandzakken afgesloten. Zo werd een ramp voorkomen.
Aanwijzing 7
Vlak bij het monument voor het laagste punt van Nederland en het laagste punt van Nederland is Van Vliet Trucks en luxe autos gevestigd. Omdat deze firma veel zaken doet met Tanzania huist hier ook het consulaat van Tanzania.
Deze aanwijzingen wil ik jullie niet onthouden om het hele plaatje compleet te maken
Aanwijzing 8
Een panorama foto vanaf het werkelijke laagste punt van Nederland.
Aanwijzing 9
De A20 is de snelweg die nu op de plaats van de oude rijksweg tussen Rotterdam en Gouda loopt en waarlangs het laaste punt van Nederland te vinden is.
Aanwijzing 10
Een oude kaart van Nieuwerkerk a/d IJssel en de omliggende omgeving
Aanwijzing 11
Voor als jullie het nog niet hadden geweten er moest gezocht worden in Nieuwerkerk a/d IJssel
Aanwijzing 12
Het monument dat (de nog oude) waarde van -6,74 meter onder NAP symboliseert vlak bij Van Vliet Trucks en pakweg 300 meter van de locatie waar de PFT ligt.
Aanwijzing 13
De 3e Tochtweg. Om deze aanwijzing heb ik me erg vermaakt. Vroeger (zie ook de kaart bij aanwijzing 10) liep de Derde Tochtweg helemaal door en langs de plek waar nu het houten hek staat waar de PFT ligt. Door de aanleg van de snelweg A20 is deze 3e tochtweg opgeheven aan deze zijde en loopt nu slechts aan de noordzijde van de A20. Als je hier heen was genavigeerd had je dus aan de verkeerde zijde van de A20 gestaan.
Aanwijzing 14
Het bord dat vlak bij de oude Derde Tochtweg staat en aangeeft hoe de situatie rondom de laagste plek in Nederland in elkaar steekt. De PFT ligt hier pakweg 10 meter vandaan.
Aanwijzing 15
Het hek waarachter de PFT is verstopt. Om precies te zijn achter de linker paal van het openslaande hek.
Ik moet zeggen dat het vezinnen van een nieuwe locatie en het maken van de aanwijzingen minstens zo leuk is als de hunt zelf.
Mijn welgemeende complimenten voor de scherpzinnigheid en het algemene kennisniveau want ik had eigenlijk verwacht dat dit toch minstens twee dagen zou kosten en ik minimaal 12 aanwijzingen zou moeten posten.
En nu op naar nummer 9e. Doe jullie best.