Hoi PorscheForum.nl,
Ik heb deze thread met argusogen gevolgd vanaf het moment dat een lid van jullie ook op autoforum.be kwam "ronselen" (graag! please do!), omdat ik ook met 't idee speelde om zoiets nog 'es te organiseren. Niet omdat ik mee wou met jullie trackday, immers ikzelf bezit geen Porsche.
Het speet me dan ook te moeten lezen dat jullie trackday niet kon doorgaan, en ja, ik ken de
hassles van het voldoende snel bijeen moeten zien te scharrelen van voldoende mensen om zoiets als een voorschot rond te kunnen krijgen.
Geen nood, er komt toch nog een gelegenheid waarop jullie Croix kunnen verkennen. Zoals Dirk hier al kwam melden, organiseer ik (of eerder "wij", alleen moet het organisatiecomité nog fix worden vastgelegd) een trackday. Dit gebeurt vanop autoforum.be, het grootste Vlaamse autoforum, en is eerst en vooral bedoeld voor de leden daar (die aan de deelnamevereisten voldoen). Maar uiteraard willen we enkele Porschisten met geel kenteken niet uitsluiten, integendeel: jullie zijn, indien gewenst, welkom.
Het wordt een privé trackday die zich eerder toespitst op de "gentlemen drivers", dus zonder circuit-racebakken die je om de oren scheuren, zonder Peugeotjes 205 GTI of Opellekes Astra GSI ragkrellen waarvoor de chauffeur eigenlijk nauwelijks respect heeft en dus niet maalt om een builtje meer of minder. Onze trackday wordt er eentje voor de afficionado van de (sport)auto en alles daarrond, en niet voor de speedfreak, laat staan voor de beste-rondetijden-junk. Ook driftkings en de lefgozers van de driftscholen zullen niet aanwezig zijn, aangezien "georganiseerd/herhaaldelijk driften" op Croix is verboden (trager tempo, compleet andere rijlijnen, veel hoger gehalte wipeouts, ...).
Aangezien ik de trackday organiseer vanuit autoforum.be, kon ik het
niet maken om het een "one brand only" trackday te maken, dus b.v. enkel voor Porsche. Vandaar dat principieel elke rijder met gelijk welke auto is toegestaan, maar er zijn een aantal extra regels: enkel gekende mensen van 'ons' forum, of gekende mensen van bevriende fora, of gekende mensen van gekende automobielverenigingen of clubs, mogen erin. Geen unknown outsiders. Ten tweede: principieel zijn enkel auto's toegelaten die toegelaten zijn op de openbare weg (dit om de aanstormende meute ouwe BMW '3-tjes en Peugeotkes 205 e.d. die zijn omgebouwd tot "ragkrel" en doorgaans op de limiet en dus risicovol voor anderen, worden gereden), al kan het zijn dat er wel al een track-prepped 944 is ingeschreven, maar die persoon kennen jullie waarschijnlijk.
Ook wordt gemikt op mensen die evt. wat circuit-ervaring hebben (zonder daarom een Pizzonia'ke te zijn) én die met een auto komen die toch in zekere mate voor (verstandig doch sportief) gebruik op circuit is voorzien. De minimumleeftijd is vastgesteld op 21 jaar (op de dag van het event) EN de inschrijvende chauffeur moet z'n rijbewijs al 3 jaar ononderbroken (!) hebben. De leeftijds- en de rijbewijsvereiste zijn samen een cumulatieve voorwaarde, dit om inschrijving door mensen met vermoedelijk te weinig "ervaring" zoveel mogelijk te beperken (al moet worden gezegd: niemand is vrij van fouten). De vereiste van het ononderbroken in bezit hebben van het rijbewijs gedurende 3 jaar, laten we vallen voor mensen die hun rijbewijs al minstens 10 jaar geleden verkregen, én die in de laatste 3 jaar niet langer dan 6 maanden hun rijbewijs zijn ingetrokken (controle daarvan gebeurt ter plekke op de trackday).
Je ziet dus: de controle & opvolging ter plekke wordt verzekerd. Je komt het circuit niet op zonder aan al de formaliteiten te hebben voldaan, zijnde de betaling van het saldo, de ondertekening van de afstanden van verhaal (jegens het circuit en haar installaties enerzijds, jegens de organisatie anderzijds), identiteitskaart- en rijbewijscontrole, e.a. Er zal worden gewerkt met 3 soorten (persoonlijke!) polsbandjes: een "piloot"-bandje (= voor de vaste/enige bestuurder van 'n auto), een "copiloot-bandje" (= voor de eventuele bijkomende bestuurders van een auto), en een "passagier"-bandje (= voor zij die niet enkel willen toekijken van aan de kant, maar graag 'es enkele rondjes mee willen rijden op circuit). Ook dat laatste bandje is betalend, en al staan de deelnameprijzen nog niet fix vast, vermoedelijk wordt het iets in de volgende grootte-orde : pilotenbandje
maximaal 200 EUR (vermoedelijk duidelijk minder ... definitieve deelnameprijs kan nog niet worden vastgelegd + die vermindert ook naarmate we meer deelnemers hebben), copilootbandje 25 EUR, passagierbandje 10 EUR. Piloten en copiloten kunnen uiteraard ook als passagier mee bij andere deelnemers.
Gevaarlijk rijgedrag is een onverbiddelijke "out", er is een pitlane-exit controlepost (voor de polsbandjes), er worden vlaggenmannen gehuurd van 't circuit zelf die de toestand op het circuit zelf in de gaten houden én die ook naar de organisatie toe "onregelmatigheden" zullen melden (gevaarlijk rijgedrag, herhaaldelijke spins, ...) enzovoort. Dit alles om een zo veilig en aangenaam mogelijk verloop voor iedereen te garanderen.
Wat is dus, kort gezegd, de bedoeling? Met een niet al te grote groep afficionado's (minimum 20, maximum 40) een hele dag op 't gemak rondjes circuit lappen met onze eigen auto's, met de nadruk op veiligheid, geen overdreven sportiviteit, en respect voor eigen én andermans materiaal.
Als er voldoende auto's zijn, en er zijn duidelijk verschillen qua auto's, dan is de kans groot dat we met "klassen" zullen werken, zodat gelijke auto's samen op circuit gaan en de snelheidsverschillen niet te groot zijn. Afhankelijk van 't aantal auto's, het aantal klasses en de gretigheid van de deelnemers zal het aantal auto's dat tegelijk op circuit mag, worden aangepast, zodat het ten allen tijd "rustig" is op 't circuit en het veilig kan verlopen. Als het nodig is, wordt er in het begin van de dag ook een klasse "rookie" gemaakt, zodat zij die nog nooit op circuit reden met hun Porsche, op rustige manier, met een al iets meer ervaren deelnemer ernaast om wat tips te geven, het circuit kan verkennen.
Oeh, okeeee ... dit tekstje is dus toch veel langer geworden dan ik eigenlijk bedoelde.
Gaat 'ie door? Ja, 'ie gaat door. Dat staat 100% zeker vast. Ik reserveerde vandaag de datum van
dinsdag 23 september 2008. Stip die dus al aan in jullie agenda's.
Indien jullie interesse hebben, kunnen jullie dit hier al melden, eventueel gewoon een lijstje maken. Dirk houdt dit dan wel een beetje bij (want ik ga hier vermoedelijk niet vaak komen kijken), als 'ie wil.
Let wel! Om een gelijkaardig scenario als toen hier bij jullie te vermijden, wordt verzocht aan diegenen die nu al weten dat ze mee zullen gaan, om een voorschot te storten, zodat we zeker voldoende centen hebben om de acompte naar 't circuit toe te voldoen! Wees dus fair, en help de organisatie een beetje, merci!
Binnenkort komt er een nieuw topic op autoforum.be met alle details. Dirk of Steven of de Wannes komen dat hier dan wel melden.
Merci voor jullie aandacht, en hopelijk zien we een aantal van jullie de 23e september in Croix !
Gilles