Re: PFT 61 - gevonden door paSCal - 19 Juli 13:15 uur
Verslag PFT-61
Start PFT-61: 17 juli 2009
Locatie bekend: 18 juli 2009
Gevonden door PaSCal: 19 juli 2009
Op 17 juli verstopte ik de PFT koker in een afwateringspijp aan de buitenzijde van het Kapelletje aan de Helvoirtseweg in Haaren (Noord Brabant).
Hint nummer 1 verwees naar het thema, een 3 tal foto’s die tezamen het onderwerp 100 jaar luchtvaart uitbeelden. Dit werd al zeer snel geraden door Sigrid! Heel handig maakte Sigrid er in de kortste keren 100 jaar Nederlandse luchtvaart. Hierdoor verviel de eigenlijke hint nummer 2, een afbeelding van de eerste NEDERLANDSE luchtvaartpionier Anthony Fokker.
Meer info over dit thema:
http://www.100jaarluchtvaart.nl/Hint nummer 2 verwees naar de Provincie waar de hunt was verstopt. Het betrof een Militaire Patch, op deze Patch stond het squadronembleem van de Militaire luchtmachtbasis Gilze Reijen in de Provincie Noord Brabant.
In de daaropvolgende vragen zochten de hunters het voornamelijk in de burgerluchtvaart. Dan volgt er de vraag van Sigrid of het te maken heeft met de open dag van de luchtmacht in Volkel. Niets weijst erop dat de hint snel zou opgelost. Echter Olaf gaat door op Volkel in kopt in met de vraag of het de provincie Noord Brabant moet zijn.
Meer voorbeelden van NL Patches:
http://www.usafepatches.com/site5/page1.htmHint nummer 3 verwees de plaatsnaam Haaren. Omdat ik op zoek was naar een connectie met de luchtvaart heb ik lang moeten zoeken, uiteindelijk kwam ik uit op het verhaal van oud verzetsstrijder en zweefvlieger Piet van Haaren. Na vele omzwervingen komt WillemB met de vraag of deze heer gelinkt kan worden aan het koninklijk huis en dan vooral Prins Bernhard en zijn rol in WO II. Na een positief antwoord is gast WillemB net een stap voor met raden van de juiste naam. Vervolgens linkt Horn dit als eerste aan de plaats Haaren.
Het verhaal van deze bijzondere man:
http://www.sdnl.nl/piet-van-haaren.htmHint nummer 4 “Rusten is een kunst” verwees naar de locatie van de PFT. Toen ik de 17 juli Haaren binnenreed op de Helvoirtseweg viel mijn oog op de veldkapelletje zonder enige religieuze motieven. Ik vond het een sfeervolle locatie, het staat circa 40 meter van de weg omringd dor bomen. Omdat het kapelletje zelf op slot kon ben ik er omheen gelopen en vond aan de linkerachterzijde (als je er voor staat) een afwateringskanaal (dus geen riool) waar ook de bliksemafleiding doorheen liep. Een prachtige locatie voor de PFT waar vreemden niet snel zouden zoeken. Voor de zekerheid het kanaal na het plaatsen van de PFT, afgedekt met een stuk dakpan. Om hierbij hints te vinden ben ik gaan zoeken naar gegevens over dit kapelletje. Als snel bleek dat het in diverse fietsroutes wordt gebruikt als rustpunt. Dit kapelletje is vroeger (1947) een kadaverhuisje geweest en is samen met de grond op 12 december 1991 voor 1 gulden verkocht aan de Stichting Maria Kapel Haaren. De Haarense beeldend kunstenaar Ton Buijnsters heeft zorg gedragen voor de vormgeving zoals wij die vandaag de dag kennen. Haaren kent een verbazingwekkend hoog aantal kunstenaars en mensen die Van Haaren heten. Maar uiteindelijk was het weer Sigrid die de kunstenaar en de locatie ontdekte.
Op 19 juli was het PaSCal die de PFT heeft opgehaald, gefeliciteerd PaSCal en succes met PFT Hunt 62!