... weet nu zeker dat Horn & z'n kiddo's vanochtend de schotse hooglanders niet van dichtbij hebben gezien ... was 'n leuke Mini-Meet met LeOH, Thomas & JDB .....
wat hebben die gasten alledrie mooie Porsche's zeg
Het verhaal achter de 32ste PFT.
Hoe kom je er op … de schuilplaats van ’n PFT:
De vorige PFT heb ik opgeduikeld bij ‘n NAP paal.
Ook ben ik eerder op zoek geweest naar ’n PFT die 676 cm onder het NAP lag. (ergo: het laagste punt van Nederland)
…voor mij een van de leukste hunts – aangezien er toen 3 forummers tegelijkertijd op pad waren … en elkaar dan ook in ’n verhitte strijd tegen kwamen.
Nu was het bepalen van ’n provincie aan de beurt – voorheen deed ik dat aan de hand van iets educatiefs … wat IMO inmiddels de bedoeling is van elke hunt ..
Toevallig is de man die mij de inspiratie gaf tot het kiezen van deze plek ook de gelukkige vinder …
Zie hier de tafelberg in Zuid-Afrika
Op de klimduin (48 meter boven NAP) na is de Tafelberg (36,4 meter boven NAP) het hoogste punt in Noord Holland.
Stukje Educatie
Een tafelberg ontstaat doordat honderden meters onder de ijskap van een gletser een vulkaan tot uitbarsting komt. In Nederland bestaat een Tafelberg in het Gooi (364 cm boven NAP). Deze heuvel is echter niet door vulkanisme ontstaan, maar door opgestuwd zand tijdens de Risz-ijstijd en is derhalve geen tafelberg in de geomorfologische zin van het woord.
Een korte periode in een ijstijd waarin het relatief koud was, wordt een stadiaal genoemd – Tijdens het Amersfoort Stadium bereikte het ijs zijn maximale uitbreiding en kwam het tot ruwweg de lijn Haarlem-Utrecht-Nijmegen, de zogenaamde HUN-lijn.
Tafelbergen waren offerplaatsen die door Keltische druiden werden gebruikt voor offeringen aan de goden. Het waren heuvels waarvan de top was afgeplat. Deze heuvels ontstonden niet altijd op natuurlijke wijze, maar werden soms ook door mensen opgeworpen.
Een altaar (van het Latijn altus & ara) is een tafel uit hout of steen waar rituele handelingen worden verricht, zoals het brengen van offers aan geesten en goden.
Akropolis; het betekend versterkte heuvel, burcht.
Al in de bronstijd werd door de Myceners een koningsburcht gebouwd op deze tafelberg in Athene,
Nederlandse tafelbergen die als offerplaats werden gebruikt worden gevonden op de Tafelbergheide tussen Huizen en Laren.
Einde Educatie
Aangezien ik nog nooit eerder op of bij de Tafelbergheide was geweest en via de electronische snelweg niet kon zien of het Tafelberg-restaurant daadwerkelijk daar lag, ben ik dus eerst de Tafelbergweg op gaan zoeken. (zoals in de kerkstraat vaak ’n kerk staat).
De tafelbergweg ging over in ’n zandpad, dat gaf mij goede hoop ..
… helaas …
De auto geparkeerd en de omgeving gaan verkennen – in het verlengde van de tafelbergweg loopt ’n fietspad.
Dat fietspad ben ik afgelopen in de hoop om bv ’n bruggetje te vinden, zoals ik bij de eerste PFT hunt heb gebruikt. Ik was dan ook gewapend met ty-wraps, binddraad en het nodige gereedschap. Helaas bracht het fietspad mij aan de N526 - op ’n hele korte afstand van het Tafelberg-restaurant ….
Zou de tafelberg dan toch daar ergens liggen ?
Als je voor het restaurant staat – heb je links de Gooise heide en rechts van het restaurant de tafelbergheide … maar voor ik daar achter was, was het alweer twee dubbele expresso’s later …
Persoonlijk had ik gedacht dat Barolo wel op de loer zou liggen – met z’n eeuwige miniscule google maps
– ik heb nog nooit zo vaak m’n bril op moeten zetten.
Plotseling kwam JDB om de hoek zeilen – en ja hoor, waar twee honden vechten om 1 been, gaat de derde er mee heen ….
Horn, nogmaals gefeliciteerd !
Op naar de 33ste Hunt