Auteur |
Bericht |
Buurman
|
Buurman en Buurman in Friesland
9 september 2007
Mijn buurman, Erik EIkens, heeft me voor vandaag uitgenodigd om de Friese Elfsteden Porsche tocht mee te rijden in zijn 911. Daar hoefde ik geen seconde over na te denken, alleen maakte ik mij een beetje zorgen over het totaal ontbreken van enige Porsche kennis aan mijn kant. Vandaar dat Erik me tijdens de rit naar Leeuwarden een spoedcursus Porschologie gaf. Aan de hand van de bolides die voor ons uit reden probeerde hij me de basis bij te brengen. Nog voor we Friesland ‘raakten’ (want we reden zo nu en dan zo’n beetje 2 keer zo snel als ik ooit had aangedurfd in mijn eigen auto) tolde mijn hoofd van de nieuw verworven informatie. Targa, coupé, Fuchsvelgen, cup-uitlaat, druppelspiegels, 260 pk, Cayman, 964 is een 911 net als een 993, een 996 en een 997, luchtkoeling, boxer, Boxster, carrera GT, STOP.
Aankomst in Leeuwarden. Wat een sfeertje! Als een kleine jongen kijk ik mijn ogen uit. Fotografen, 80 of meer verschillende Porsches, klassieke en splinternieuwe, koffie met gebak en veel vrolijke, ietwat opgewonden Porschebestuurders veelal met vrouw, vriend of misschien zijn er wel meer buurmannen bij dacht ik nog. Een zeer enthousiast team van organisatoren met onmiskenbaar Fries accent, heet ons welkom. Als snel wordt de aard van de tocht mij duidelijk. Dit is er niet zo maar een. Deze is bijzonder. Wat ook meteen duidelijk wordt is dat alles tot in de puntjes is geregeld. En dat zal de rest van de dag steeds weer bevestigd worden. (En niet door mij alleen.)
Ik word tot Navigator gebombardeerd. Met een pak bolletje-pijltje papier op schoot, kijk ik alvast even in de mooie picknicktas die we hebben meegekregen. Tussen allerlei lekkers ontwaar ik iets waarvan ik nog vrolijker wordt: 2 plakken vers Fries suikerbrood! Deze dag kan nu helemáál niet meer stuk.
Motor gebrul. Instappende bestuurders. Het gaat beginnen. We vertrekken als een van de laatste. Het leek me wat overbodig om te navigeren, maar Erik vroeg bij elke bocht of onze voorgangers wel de goede richting opstoven, waarna ik mijn taak serieuzer probeer uit te voeren. Wat is het hier mooi. En vandaag nog een beetje mooier met dat lint van Porsches dat als een trein door de provincie trekt. Hier en daar stoppen voor een brug. Even kletsen, weeer verder. Stempelposten, zwaaiende dorpsbewoners, schitterende stadjes. Een kom mosterdsoep en een broodje bal als lunch. In een heuse herberg. Met gezellige mensen aan tafel die blijkbaar zo doorgewinterd zijn dat het onderwerp Porsche niet of nauwelijks ter sprake komt. (Daar kom ik goed weg.) Weer een heerlijk sfeertje. Iedereen lijkt elkaar te kennen en krijgt even gelegenheid om elkaar te begroeten.
Buiten staan alle wagens opgesteld voor een totaalfoto. En terwijl we langs alle modellen lopen valt mijn oog op een model dat ik vanaf dat moment misschien wel het allermooist vind. Een ouder model (begin ‘70?), zilvergrijze 911 Targa met een brons-zilveren “band” achter de kap. (Weet nog niet hoe dat ding heet.) Wat een schitterend model. Voor mij een perfecte combi van ingehouden kracht, elegantie en historie. Ik geloof niet dat ik ooit eerder zo onder de indruk was van een auto.
Na de stempelpost van Harlingen, waar we met een beleefde smile de gehele wachtende Porsche-rij inhalen, rijden we volgens mij als eerste Harlingen weer uit. Ik vertel Erik wanneer hij rechtdoor moet, of moet afslaan.
En dan even niets. Niets ? ‘Ik zie geen Porsches voor ons of achter ons.’ zegt Erik met bezorgde stem.
‘Mmm, volgens mij gaan we goed, de bochten en afstanden kloppen” antwoord ik vol zelfvertrouwen. Maar als we een paar minuten later nog steeds geen Porsche als achtervolger hebben, besluiten we te keren. We rijden terug door Harlingen, en nemen de andere richting. Na een paar kilometer gebeurt hetzelfde. Geen Porsche te bekennen. Nét als ik wil toegeven dat we verdwaald zijn ontwaar ik de oorzaak. “Eh Erik, ik weet al wat er fout is gegaan. Ik heb een bladzijde van de routebeschrijving teveel omgeslagen. We zitten helemaal fout. We dreigen zelfs een stempelpost te gaan missen.” Hoe we daarna zijn gereden is onmogelijk te reconstrueren. Maar met behulp van de Garmin GPS, wat gezond verstand en een behoorlijke portie mazzel, sluiten we ergens bij Vrouwenparochie weer netjes aan in de rij. Gered!
Het laatste deel van de tocht mag ik rijden. (Hoewel dat niet meevalt in een automaat. Hoe eenvoudig dat dan ook zou moeten zijn.) Als ik mijn linker been denkbeeldig vastbind, gaat het meteen stukken beter. Onvergetelijk mooi om in zo’n machtig icoon door de weilanden te zoeven . Met af en toe een dotje gas.
Bij het eindpunt worden wat handen geschud, waarna we via de afsluitdijk naar huis rijden. Vreemd hoe ‘rozig’ je kan worden na zo’n dag waarbij je voornamelijk in de auto zit. Erik zet me thuis af en zoeft verder naar zijn eigen gezin. Thuis vertel ik de verhalen van die dag. Waarna ik op tijd onder de dekens kruip. Dromend van een zilvergrijze Targa. Wat een dag!
Alleen al deze bijeenkomst en de prachtige tocht zou reden kunnen zijn om ooit zelf een Porsche te bezitten. Want de kans daarop is na deze dag stukken groter geworden.
Erik bedankt!
|
12 sep 2007 8:20 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Welkom Buurman
Volgens mij zat jij tegenover mij tijdens de lunch en hebben we al even kort kennisgemaakt.
Leuk dat je als nieuweling zo snel het Porsche-virus te pakken hebt
Het enige nadeel is..... nu moet er ook een gaan komen natuurlijk.
Er staan niet zo heel veel 911 targa's uit de periode van 1965 tot 1973 (zeg maar de modellen met chroom ipv de harmonica bumpers) te koop, maar ze zijn er wel.
Oh, en het model met de brons/zilveren "band" is de Targa, zoals deze:
(ik neem aan dat dit 'm zelfs is, die mooie van John)
Veel plezier hier, 'Buurman'
|
12 sep 2007 8:55 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
leuk verhaal
_________________________________________ Got coffee?
|
12 sep 2007 9:15 |
|
|
drknauf
|
op cker een leuk fraai geschreven verhaal
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
12 sep 2007 9:24 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Doorlopen mensen, niks aan de hand. Gewoon weer een gevalletje van Porsche-virus.
Succes met zoeken naar je eerste P, Buurman
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
12 sep 2007 9:46 |
|
|
58GT
993 2S, "59" 911 IROC RSR, Carrera GT Speedster 1958, 911ST 1969 replicaDelfgauw
|
Dit soort verhalen bevestigen dat ik iets leuks heb gemist, welkom hier en succes met je virus....
_________________________________________ Het leven is te kort om in een saaie auto te rijden.
|
12 sep 2007 10:06 |
|
|
red devil
971 Panamera gts
991 Turbo S /ex
930 Turbo (ex) /
970 Panamera (ex)Zwolle
|
Heel herkenbaar, zo heb ik 15 jaar lang naar porsche's lopen gapen.
Probeer je vrouw ook met het virus te besmetten.
_________________________________________ TURBO EARGASM !
|
12 sep 2007 12:55 |
|
|
Buurman
|
Klopt !
Hoi Patrick, ja dat was ik. En ja, dat is'm!
Ver in mijn achterhoofd sluimert het idee van een eigen P. Maar, zoals ik al eens tegen Erik heb gezegd. Als ik er 'nu' een aan zou schaffen zou dat wat je noemt een impuls aankoop zijn. Beetje respectloos dus t.a.v. het merk en alle liefhebbers. Het virus dat ik blijkbaar / misschien heb opgelopen moet eerst maar eens tot volle hoogte stijgen. Bovendien zit ik met een praktisch probleem. Mijn garage gebruik ik als schuur. Dat wil en kan ik moeilijk veranderen. Een box of gehuurde garage lijkt me een barriere vormen. Je wilt er zó in kunnen springen. Dan blijft buiten zetten over. Ook geen echte optie heb ik inmiddels begrepen. Carport bouwen is een vleesch nog visch huisvesting. Hier moet ik dus eerst uit zien te komen. Maar i.d.d. het sluimert. Waarschijnlijk herkenbaar voor jullie. Hoewel het lijkt of sommigen in een P zijn gebóren en er dus nooit sprake is geweest van sluimerende gedachtes.
De diverse onderschriften zijn overigens raak zoals ik heb geleerd.
|
12 sep 2007 12:55 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Neem inderdaad zeker de tijd om je goed in te lezen en te weten te komen wat je precies wilt en waar je op moet letten straks.
Ach, en de voorpret (net als de zoektocht naar jouw perfecte Targa straks) is zeker ook niet verkeerd.
|
12 sep 2007 14:04 |
|
|
LOWrider_NL
Volvo V40Zuilichem
|
tsjah.
Zo is de 930 Turbo de eerste klassieker waar ik echt voor val. Ik zou liever een 930 Turbo hebben , als een nieuwe 997. En dat terwijl ik nog maar 19 ben....
_________________________________________ Focus Automotive Art www.automotiveart.nl
|
12 sep 2007 14:36 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Buurman,
Wat een mooi verhaal om terug te lezen. Goed te horen dat je een mooie dag hebt beleefd en zoals bij velen... het Porsche virus heeft weer toegeslagen. Er bestaat helaas geen medicijn voor
Welkom hier.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
12 sep 2007 15:00 |
|
|
928GTS
ex Midnight blue 928 GTS 1995Heerenveen
|
Prachtig verslag Buurman! Erg leuk om te lezen.
En volgend jaar zelf meerijden in je eigen Porsche.....
_________________________________________ Don't worry about tomorrow, God is already there.
|
12 sep 2007 15:47 |
|
|
strak
ex-993 C2, 2.4TLeidschendam
|
Erg leuk verhaal en ik kan je als verse Porsche rijder ook zeker aanraden om er eentje aan te schaffen. Ik was helaas (als ex-fries) te laat om mee te mogen rijden met de 11-stedentocht maar geniet mee van de verhalen en de foto's, hoop ik zeker volgend jaar mee te kunnen.
Succes alvast met de zoektocht.
|
12 sep 2007 17:16 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Mooi verhaal, alsof ik er zelf bij was.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
12 sep 2007 18:33 |
|
|
Henk965
Maserati QP 4.7S0591
|
Mooi geschreven en herken er veel van mezelf in. Nu de rest van de familie nog besmetten. Suc6 ermee.
Grz Henk
_________________________________________ Another one bites the dust !
|
12 sep 2007 18:57 |
|
|
D.D.
Op zoek naar...Noordwijk aan zee
|
weer een verloren...welkom in de club....
_________________________________________ HOOTERS.....;)
|
12 sep 2007 20:05 |
|
|
Hans Luna
Ex: Boxster 986 3.2SDEN HAAG
|
volgend jaar mag je met mij mee...!
welkom hier.
_________________________________________ A part of beauty comes from the inside, the rest is up to you...!
Privilege Beauty & more...
|
12 sep 2007 20:56 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
En tegen mij vertellen na afloop "dat het wel leuk was, vandaag".....
Geen nood, Mario, ik help je door de winter..... Porsche boeken ZAT!
_________________________________________ Take the long way home....
|
12 sep 2007 21:25 |
|
|
500E
Audi V8
Mercedes SL 280
Discovery 3 HSE V8 2005Heemskerk
|
Ja, allemaal leuk en aardig, maar waarom wordt er van een grijze Targa gedroomd? Er behoort van een Amazonegroene 964 gedroomd te worden!
<--- Een smiley voor de nuance.
|
12 sep 2007 22:11 |
|
|
plh
Voorlopig niet !Friesland
|
Als ik dit soort verhalen lees, ben ik blij dat mijn wieg in Friesland heeft gestaan, alwaar ik nog steeds woon, werk en LEEF !
_________________________________________ Steel niet !, onze overheid duldt géén concurrentie !
|
12 sep 2007 22:53 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Hallo Buurman.
Van harte welkom geheten hier.
En super geschreven. De spoedcursus Porsch-O-logie heeft blijkbaar goed geholpen
Opdracht geslaagd
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
13 sep 2007 11:35 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
Update: inmiddels heeft Buurman 1x een bod gedaan op een targa via MP.... heb hem hardhandig gekalmeerd, weer bijgebracht en daarna P-boek #2 (van 29) in de handen gedrukt. Even verder lezen nog. Buyer's Guide 911 ligt klaar voor zijn verjaardag
_________________________________________ Take the long way home....
|
24 okt 2007 23:43 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Goedzo Erik.....
Je moet deze leerling wegwijs blijven maken.... (Je pakt het goed aan )
Je hebt er tenslotte voor gezorgd dat ie besmet raakte...
(P.S. Mooi verhaal, wat ik nog niet had gelezen )
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
25 okt 2007 8:35 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Waar zo'n rondje Friesland al niet goed voor is
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 okt 2007 15:04 |
|
|
LeoH
Amsterdam
|
Denk dat Erik hem t.z.t. wel de "gouden TIP" zal geven
|
25 okt 2007 19:52 |
|
|