Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:31

Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Voor het eerst in een 911 . . . 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht Voor het eerst in een 911 . . .
Afgelopen zondag was het dan eindelijk tijd om op mijn 31e het cadeau voor mijn 30e verjaardag te verzilveren: een dag raceplanet op Zandvoort. :drive: Hierbij een verslag van deze dag.
De dag begint vroeg met aanmelden vanaf 08:30, met het vorderen van de inschrijvingen wordt duidelijk hoe groot de organisatie en daarmee deze dag is, in totaal waren er rond de 220 betalende deelnemers. Tel daar nog eens de meegekomen kijkers bij en je hebt toch een hele groep mensen op het terrein.
Na een introductie van mister Bleekemolen himself kon het programma beginnen. Wij begonnen met het onderdeel karten. Leuke om er in te komen, karten op een natte baan. Je moet veel voorzichtiger en netter rijden dan je indoor gewend bent.
Na het karten was het door naar het slalommen met een suzuki swift, spreekt voor zich. Vervolgens was het al door naar het laatste onderdeel voor de lunch en dat was rijden in een formule auto. Eigenlijk niet veel meer dan een stoel vastgebonden aan een motor. Je gaat in een sliert van +- 6 auto’s achter een volg wagen om zo 2 rondjes over het circuit te rijden. Omdat de baan nog behoorlijk nat was, bleef het tempo erg beperkt. Dankzij het grote afremmen op de motor de rem eingelijk niet nodig gehad. Op zich begrijpelijk dat het werd gedaan, want de auto’s ‘hangen’ werkelijk aan het gas. Het was voor mij onmogelijk om soepel het gas te bedienen. Alles ging gepaard met een schok van acceleratie. Met het ontbreken van enig hulpmiddel en een natte baan dus wel begrijpelijk dat het tempo beperkt bleef.
Afbeelding

Na de lunch op naar het driften, twee Ford Mustangs nemen de hele dag passagiers mee om al driftend over Zandvoort te gaan. Dit ging in volledige synchroon stijl, gaaf om zo dicht bij een andere auto te driften. Ik ben de naam van de chauffeur inmiddels weer vergeten, maar hij drift op europees niveau hij kende trouwens ook ene Erwin Jansen ;-)
Afbeelding
Vanuit de Mustang mocht ik meteen overstappen op de Lamborghini Gallardo.
[img]http://www.porscheforum.nl/album_pic.php?pic_id=39159[/img%20[img]http://www.porscheforum.nl/album_pic.php?pic_id=39160[/img]
Rijden hierin kon je aanvullend boeken en laat mijn meisje dit nou ook voor mij geboekt hebben. Dus kroop ik achter het stuur om 519pk over Zandvoort uit te laten. Om niet elke dag een koppeling te hoeven te vervangen waren de auto’s voorzien van de semi automaat met flippertjes achter het stuur. De 519pk zijn indrukwekkend maar er is makkelijk mee te rijden. Helaas vond de kerel voor mij het allemaal iets te indrukwekkend. Hij remde elke keer erg vroeg voor een bocht en nam deze vervolgens met een gematigde snelheid. Ik helaas hierdoor niet veel kunnen genieten van de bochten, maar zo nu en dan wel gaten laten vallen om lekker te kunnen accelereren om weer vol te remmen voor het rijdend obstakel. Remmen kan de Gallardo zeker, even aanraken en pats de auto vertraagd flink.
Na 2,5 ronden was het feest voorbij en ondanks mijn voorganger was de smile niet van mijn gezicht te slaan. Na deze adrenaline was het tijd voor een rustiger deel van de dag. Tijd voor ijsrijden met een Suzuki Swift. De achter wielen zijn op een karretje gezet voorzien van zwenk wieltjes. Hierdoor heb je een enorm overstuurde Swift. Vervolgens was het opdracht een slalom op tijd te rijden. De truc was beheerst te blijven en wanneer de auto overstuurt raakte niet van het gas af, maar juist gas geven. Net als een 911 dus ;-) . Door het acceleren trekt de auto zich weer recht. Vanaf de zijlijn ziet het er suf en saai uit om te doen, maar was uiteindelijk vermakelijk.

Was het nu tijd voor de 911, nee eerst nog de duinen in voor quad rijden en 4x4, oke leuk. Maar is het nu tijd voor de 911. Bijna eerst met een BMW 116 over het circuit. Niet gehinderd door een natte baan en deelnemers die het te hard vonden gaan, ging het vlot over het circuit en door de bochten. Wat blijft dat toch een heerlijk gevoel om de auto door een bocht heen te sturen en langzaam weer te voeden met benzine en zo snel mogelijk naar de volgende bocht. Afbeelding
Na de BMW was het dan tijd voor het eerst zelf rijden in een 911. Klaar stond een 997 carrera 2. De opgezette spoiler met gt3 signing was dus voor de show. Het interieur van de auto was verder helemaal gedemonteerd en voorzien van een 4 puntsgordel. Afbeelding Afbeelding
Hier geen semi automaat, maar gewoon een pook en een koppeling. Meteen vanuit de pits ging het huppakee het gas erop. Wat een heerlijke auto. Natuurlijk is de Lamborghini sneller maar doordat ik nu zelf schakelde en het vermogen dus directer oppakte was de beleving een stuk groter.
Hoewel ik niet kan omschrijven hoe, maar ik kon wel merken dat een auto met de motor achterin door de bochten een andere dynamiek heeft dan ik eerder in een auto heb gevoeld. Met wat lomp uitacceleren kon je het onderstuur karakter wel mooi merken. Afbeelding
Aangenaam verrast was ik door de versnellingsbak, de pook ging als het spreekwordelijk warm mes door de boter. Qua remmen moest ik in de Porsche wat meer aan het werk, zeker in vergelijking met de Lamborghini. Het leek wel of er een kussen op het rempedaal was bevestigd. Het eerste stuk voelde heel zacht en sponzig aan, daarna beten de remmen zich pas echt vast. Dat bleef elke keer een raar gevoel en waren de 2,5 ronden te weinig om daar aan te wennen. Evenals het onvoldoende was om überhaupt aan de auto te wennen. Dit zullen dan ook niet de laatste km’s in een 911 zijn voor mij. Voordat het weer een 997 is, zal nog wel even duren, maar er zijn meer 911-jes geproduceerd. ;-)
Na de rit was er nog een afsluitend onderdeel en dat was een heuse dragrace met een Dodge Charger srt, 2.2 ton musclecar Afbeelding
Nou niet echt wat je noemt een ingetogen auto, maar phoe dat gaat nog wel even rap van zijn plaats.
Met dit onderdeel kwam een einde aan een hele dag vermaak op Zandvoort. Bij de afsluitende borrel, bleken mijn resultaten van verschillende onderdelen ook nog eens goed voor de derde plaats overall. Dus met een beker en een tegoed bon om te karten stapte ik weer in mijn 944, minder pk’s dan een Gallardo, 997 of Charger, maar deze bezorgt me nog wel de grootste smile want deze mag wel mee naar huis en staat bij ons in de garage. (tot een 911 zijn plekkie komt innemen)

07 nov 2008 17:38
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
:thumleft: ... da's 'n kado dat we allemaal voor ons 30ste verjaardag (hadden) willen hebben :wink:

07 nov 2008 17:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
964C2 '91
Hilversum
Bericht 
Heb dit een keer in mei gedaan met klanten. Alhoewel erg goed georganiseerd en iedere meter asfalt die je mag rijden super is, vond ik dat je over een dag (en voor het bedrag) genomen, toch relatief weinig op de baan bent. Veel wachten. Ook toen regende het waardoor tempo ook erg laag lag.

Wij konden, na enig aandringen, aan het eind van de dag nog paar rondjes achter Gallardo maken met eigen wagens, ik in mijn basic 964, klant 1 in nieuwe 997 tip met alle hulpmiddelen en klant 2 in a6 avant met zelfde motor als Gallardo. Deze laatste reed het makkelijkst zijn rondjes.......

Zo'n charger heb ik vorig jaar, in iets eenvoudiger versie, tijdens vakantie in California, 3 weken gereden, wat een bak, zeg maar waterbed...

07 nov 2008 18:02
Profiel
PorscheForum Rakker
968cs
amersfoort
Bericht 
mooi verslag dennis jij moet wel de dag van je leven hebben gehad
vol programma ook als ik het zo lees .

07 nov 2008 18:59
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
Potverdorie! Ik ben net 40 geworden... maar niet zo'n mooi kado gehad!
Erg leuk! HET kado voor een autoliefhebber. Leuk verslag!

07 nov 2008 20:07
Profiel
911 3.2 Targa 1987
Oosterhout (NB)
Bericht 
:o
Schitterend verslag, en WAT een cadeau van je meissie :!:
Goeie tip: Ga ik volgend jaar met 18 jarige zoon (meteen als ie zijn papiertje heeft) ook doen.

07 nov 2008 20:57
Profiel WWW
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Jíj pas 31? :shock: :mrgreen:

Leuk verslag van een leuke dag. Afbeelding

07 nov 2008 21:00
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Goed verhaal! :thumleft:

Ook ik heb van het meisje al 's zo'n dag cadeau gekregen, was leuk maar eerlijk gezegd ook een beetje teleurstellend. Een instructeur reed voor me uit terwijl ik in een Formule Ford zat. Bumperkleven heeft een nieuwe dimensie gekregen, ik wilde stukken harder, het schoot echt voor geen meter op. :cry: Dat gold eigenlijk voor de hele dag: wel geinig maar zelfs Captain Slow had het allemaal nog wat te tam gevonden.

07 nov 2008 21:10
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Als ik je verhaal lees merk ik dat er veel is aangepast en ook nog veel hetzelfde is. Vond het destijds erg zonde van het geld. Leuke ervaring dat wel.... maar erg veel wachten en verschillende zaken die erg slecht verliepen.

07 nov 2008 21:35
Profiel
PorscheForum Rakker
_996Turbo @ 2003_
Bericht 
Leuk verhaal, DeniS2. Ontzettend leuk om te lezen. Inderdaad - zoals meerdere al zeggen - dit is nog eens een leuk kado! Zuper idee van je vriendin! 8)

07 nov 2008 22:19
Profiel
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Mooi verslag Dennis.
Het is je gegund.

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

07 nov 2008 22:30
Profiel WWW Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Top ik stuur dit verhaal aan iedereen die ik ken door. Ben ook weer jarig een dezer dagen :mrgreen:

Geweldig mooi verslag Dennis

08 nov 2008 10:43
Profiel WWW
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Mooi kado en dito verslag.

08 nov 2008 12:08
Profiel WWW
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Bericht 
Leuke dag Dennis en ook een verhalend verslag :thumleft:

Ik heb voor mijn zoon een half uur Lamborghini Diablo rijden geregeld. Twee weken geleden was het zover. 492 PK/V12 onder de voetjes en onder begeleiding van een instructeur even knallen.

Afbeelding

08 nov 2008 13:04
Profiel
3.2S
010
Bericht 
Dennis, ziet er harstikke leuk uit. Ik zal mijn vriendin eens tippen.... :wink:

08 nov 2008 17:43
Profiel WWW
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Nog van harte Dennis, mooi kado man!!! Lijkt me ook wel wat, zal het eens subtiel voorstellen.. 8)

Marcel schreef:
voor mijn zoon een half uur Lamborghini Diablo rijden geregeld

Jaja, zo zou ik het ook brengen................. :twisted: :wink:

08 nov 2008 17:55
Profiel
PorscheForum Rakker
_996Turbo @ 2003_
Bericht 
Jaco schreef:
Jaja, zo zou ik het ook brengen................. :twisted: :wink:

hahaha :lol:

08 nov 2008 17:58
Profiel
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Bericht 
Heb deze dag ook een keer gedaan. De 997 GT3 maakt veel meer indruk dan de Gallardo.... de GT3 heeft veel meer power over een breder toerenbereik en is daardoor op CPZ gewoon sneller dan zo'n Gallardo :)

08 nov 2008 20:15
Profiel WWW
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Inderdaad een super idee van Lein om dit cadeau te doen.

Ik snap de hierboven geuitte kritieken wel, maar eerlijk is eerlijk. De meesten hier zijn al wat gewend wat betreft snel rijden en een beetje circuit ervaring. Op een dag als deze komt ook de Toyota Prius rijder die dit voor zijn 50e verjaardag heeft gekregen. Zou die op ons gewenst tempo moeten rijden, dan kun je de autos regelmatig uit de vangrails vissen.

Een dag als deze is vooral vermakelijk en de kans om eens in autos te rijden waar je anders nooit mee in aanraking komt.

@RenDo het geld is beter besteed aan een slipcursus voor je zoon. Ik denk dat je als beginnend rijder hier nou niet vol kunt genieten van de auto's.

@Marc, het zijn geen GT3's maar 'gewone' 997's. De Gallardo zal echt sneller over CPZ gaan. Die auto rijdt zo gemakkelijk en met 500+ pk's geeft die de 997 echt het nakijken. Maar de beleving is zoveel anders en minder clean.

Kortom een leuke dag voor de auto liefhebber, maar als ik zou moeten kiezen tussen een circuittraining met eigen auto of een dagje driften of dit. Dan geef mij maar driften of circuittraining, dan heb je meer rijdtijd en leer je iets. Raceplanet is gewoon een entertainment dag met auto's.

09 nov 2008 18:12
Profiel
911 3.2 Targa 1987
Oosterhout (NB)
Bericht 
DeniS2 schreef:
@RenDo het geld is beter besteed aan een slipcursus voor je zoon.

:idea: Daar had ik niet over nagedacht.
Goeie tip, idd beter. Dank :!:

09 nov 2008 19:05
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Groningen
Bericht 
Leuk verhaal DeniS2! Erg leuk om te lezen. Zo te zien heb je het wel naar je zin gehad! :wink: Als je het zelf maar leuk hebt gevonden. Mag ik vragen hoe hard je nou in die 997 en Gallardo over het circuit mag?

Marcel B. schreef:
Leuke dag Dennis en ook een verhalend verslag :thumleft:

Ik heb voor mijn zoon een half uur Lamborghini Diablo rijden geregeld. Twee weken geleden was het zover. 492 PK/V12 onder de voetjes en onder begeleiding van een instructeur even knallen.

http://www.porscheforum.nl/album_pic.php?pic_id=39175
Via welk bedrijf was dat Herr Marcel? Ik herken de auto namelijk wel. :wink:

09 nov 2008 20:52
Profiel
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Snelheid hangt af van je groep, naarmate de groep aaneengesloten kan blijven, wordt er harder gereden. Bij de Porsche was uit veiligheid de snelheidsmeter afgeplakt dus geen idee. Vreemd genoeg bij de gallardo was niets afgeplakt, daarbij moest ik met 190 in de ankers omdat de heer voor mij 120 hard genoeg vond op het rechte eind.
Met de BMW gingen we met 140 over het schijfvlak, met de Porsche ging dat gevoelsmatig met minimaal dezelfde snelheid, zo niet sneller,

09 nov 2008 21:01
Profiel
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Bericht 
Division schreef:
Citaat:
Via welk bedrijf was dat Herr Marcel? Ik herken de auto namelijk wel.

http://www.trafficcontrol.nl/activiteit ... ni_diablo/

09 nov 2008 21:09
Profiel
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924
Veenendaal
Bericht 
G'day,

Ik heb dit vorig jaar in de zomer gedaan met mooi droog weer.
Het was fantastisch en heb er mooie ervaringen mee opgedaan.

Berrie :o

28 dec 2008 22:22
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]