Voor het eerst in een 911 . . .
Afgelopen zondag was het dan eindelijk tijd om op mijn 31e het cadeau voor mijn 30e verjaardag te verzilveren: een dag raceplanet op Zandvoort.
Hierbij een verslag van deze dag.
De dag begint vroeg met aanmelden vanaf 08:30, met het vorderen van de inschrijvingen wordt duidelijk hoe groot de organisatie en daarmee deze dag is, in totaal waren er rond de 220 betalende deelnemers. Tel daar nog eens de meegekomen kijkers bij en je hebt toch een hele groep mensen op het terrein.
Na een introductie van mister Bleekemolen himself kon het programma beginnen. Wij begonnen met het onderdeel karten. Leuke om er in te komen, karten op een natte baan. Je moet veel voorzichtiger en netter rijden dan je indoor gewend bent.
Na het karten was het door naar het slalommen met een suzuki swift, spreekt voor zich. Vervolgens was het al door naar het laatste onderdeel voor de lunch en dat was rijden in een formule auto. Eigenlijk niet veel meer dan een stoel vastgebonden aan een motor. Je gaat in een sliert van +- 6 auto’s achter een volg wagen om zo 2 rondjes over het circuit te rijden. Omdat de baan nog behoorlijk nat was, bleef het tempo erg beperkt. Dankzij het grote afremmen op de motor de rem eingelijk niet nodig gehad. Op zich begrijpelijk dat het werd gedaan, want de auto’s ‘hangen’ werkelijk aan het gas. Het was voor mij onmogelijk om soepel het gas te bedienen. Alles ging gepaard met een schok van acceleratie. Met het ontbreken van enig hulpmiddel en een natte baan dus wel begrijpelijk dat het tempo beperkt bleef.
Na de lunch op naar het driften, twee Ford Mustangs nemen de hele dag passagiers mee om al driftend over Zandvoort te gaan. Dit ging in volledige synchroon stijl, gaaf om zo dicht bij een andere auto te driften. Ik ben de naam van de chauffeur inmiddels weer vergeten, maar hij drift op europees niveau hij kende trouwens ook ene Erwin Jansen
Vanuit de Mustang mocht ik meteen overstappen op de Lamborghini Gallardo.
[img]http://www.porscheforum.nl/album_pic.php?pic_id=39159[/img%20[img]http://www.porscheforum.nl/album_pic.php?pic_id=39160[/img]
Rijden hierin kon je aanvullend boeken en laat mijn meisje dit nou ook voor mij geboekt hebben. Dus kroop ik achter het stuur om 519pk over Zandvoort uit te laten. Om niet elke dag een koppeling te hoeven te vervangen waren de auto’s voorzien van de semi automaat met flippertjes achter het stuur. De 519pk zijn indrukwekkend maar er is makkelijk mee te rijden. Helaas vond de kerel voor mij het allemaal iets te indrukwekkend. Hij remde elke keer erg vroeg voor een bocht en nam deze vervolgens met een gematigde snelheid. Ik helaas hierdoor niet veel kunnen genieten van de bochten, maar zo nu en dan wel gaten laten vallen om lekker te kunnen accelereren om weer vol te remmen voor het rijdend obstakel. Remmen kan de Gallardo zeker, even aanraken en pats de auto vertraagd flink.
Na 2,5 ronden was het feest voorbij en ondanks mijn voorganger was de smile niet van mijn gezicht te slaan. Na deze adrenaline was het tijd voor een rustiger deel van de dag. Tijd voor ijsrijden met een Suzuki Swift. De achter wielen zijn op een karretje gezet voorzien van zwenk wieltjes. Hierdoor heb je een enorm overstuurde Swift. Vervolgens was het opdracht een slalom op tijd te rijden. De truc was beheerst te blijven en wanneer de auto overstuurt raakte niet van het gas af, maar juist gas geven. Net als een 911 dus
. Door het acceleren trekt de auto zich weer recht. Vanaf de zijlijn ziet het er suf en saai uit om te doen, maar was uiteindelijk vermakelijk.
Was het nu tijd voor de 911, nee eerst nog de duinen in voor quad rijden en 4x4, oke leuk. Maar is het nu tijd voor de 911. Bijna eerst met een BMW 116 over het circuit. Niet gehinderd door een natte baan en deelnemers die het te hard vonden gaan, ging het vlot over het circuit en door de bochten. Wat blijft dat toch een heerlijk gevoel om de auto door een bocht heen te sturen en langzaam weer te voeden met benzine en zo snel mogelijk naar de volgende bocht.
Na de BMW was het dan tijd voor het eerst zelf rijden in een 911. Klaar stond een 997 carrera 2. De opgezette spoiler met gt3 signing was dus voor de show. Het interieur van de auto was verder helemaal gedemonteerd en voorzien van een 4 puntsgordel.
Hier geen semi automaat, maar gewoon een pook en een koppeling. Meteen vanuit de pits ging het huppakee het gas erop. Wat een heerlijke auto. Natuurlijk is de Lamborghini sneller maar doordat ik nu zelf schakelde en het vermogen dus directer oppakte was de beleving een stuk groter.
Hoewel ik niet kan omschrijven hoe, maar ik kon wel merken dat een auto met de motor achterin door de bochten een andere dynamiek heeft dan ik eerder in een auto heb gevoeld. Met wat lomp uitacceleren kon je het onderstuur karakter wel mooi merken.
Aangenaam verrast was ik door de versnellingsbak, de pook ging als het spreekwordelijk warm mes door de boter. Qua remmen moest ik in de Porsche wat meer aan het werk, zeker in vergelijking met de Lamborghini. Het leek wel of er een kussen op het rempedaal was bevestigd. Het eerste stuk voelde heel zacht en sponzig aan, daarna beten de remmen zich pas echt vast. Dat bleef elke keer een raar gevoel en waren de 2,5 ronden te weinig om daar aan te wennen. Evenals het onvoldoende was om überhaupt aan de auto te wennen. Dit zullen dan ook niet de laatste km’s in een 911 zijn voor mij. Voordat het weer een 997 is, zal nog wel even duren, maar er zijn meer 911-jes geproduceerd.
Na de rit was er nog een afsluitend onderdeel en dat was een heuse dragrace met een Dodge Charger srt, 2.2 ton musclecar
Nou niet echt wat je noemt een ingetogen auto, maar phoe dat gaat nog wel even rap van zijn plaats.
Met dit onderdeel kwam een einde aan een hele dag vermaak op Zandvoort. Bij de afsluitende borrel, bleken mijn resultaten van verschillende onderdelen ook nog eens goed voor de derde plaats overall. Dus met een beker en een tegoed bon om te karten stapte ik weer in mijn 944, minder pk’s dan een Gallardo, 997 of Charger, maar deze bezorgt me nog wel de grootste smile want deze mag wel mee naar huis en staat bij ons in de garage.
(tot een 911 zijn plekkie komt innemen)