Auteur |
Bericht |
ECT
|
 Olieprijs boven de 130 dollar.
Heb het gemerkt aan de pomp. 1.69 euro voor een super en dat bij een olieprijs van 130 dollar. Er wordt nu al gespeculeerd dat straks door de toenemende vraag van landen als China, India, Rusland, etc. dat de olieprijs richting 200 dollar gaat. Wat gaat dan een liter super aan de tank kosten? 1.80, 2.00 of 2.50 euro / liter
130 - 200 euro vol een volle tank, waarmee je gemiddeld net 400 km mee haalt?
|
21 mei 2008 21:43 |
|
 |
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Het zijn keuzes in het leven. Voorlopig blijf ik 911 rijden  De prijzen zullen echter steeds verder gaan stijgen... 
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
21 mei 2008 21:52 |
|
 |
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
in België is de kloof tussen de benzine- en dieselprijs bijna gedicht (historisch gezien ca. 0,3€/L) & in beide gevallen iets onder de Nederlandse prijzen
verwacht wordt dat de kloof weer groter wordt als het vakantieseizoen in Amerika aanbreekt, dan zou de vraag naar superbenzine toenemen en de prijs derhalve weer stijgen
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
21 mei 2008 22:07 |
|
 |
Auke231
996 GT3 Mk1Het Oosten
|
Dit heeft niks meer te maken met vraag en aanbod hoor! De handelaren zijn hier verantwoordelijk voor. 
|
21 mei 2008 22:17 |
|
 |
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
toch een positieve kant voor collectors : lees net dat de klassieke (vaak daterend uit de jaren 50) analoge Amerikaanse benzinepompen op het platteland maar prijzen tot 3,99$/gallon kunnen afficheren & die grens komt dus snel in zicht... Geschat wordt dat 17.000 pompen niet meer bruikbaar zijn op korte termijn want een gallon kost tegenwoordig 3,90$
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
21 mei 2008 22:31 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
De Nederlandse benzine prijs wordt vooral bepaald door het gat in de hand van de heer Wouter B. En die zal het volkomen boeien. Met een beetje geluk snel nieuwe verkiezingen.
|
21 mei 2008 22:37 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Hoe eerder de VS economisch instort hoe sneller de peut-prijs kan zakken, want dan moeten zij ook allemaal op de fiets!
|
21 mei 2008 22:48 |
|
 |
Lydia
|
Ik merk dat met mijn rijstijl zelfs een zuinige Twingo duur gaat rijden
On-topic: ik gooi mijn kikker niet in de sloot vanwege de benzineprijzen!
|
21 mei 2008 22:56 |
|
 |
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
22 mei 2008 6:52 |
|
 |
ECT
|
Vlgs mij gaat bijna 40-50 % van de benzineprijs als accijns naar de schatkist van W. Bos, een klein percentage naar de olieindustrie voor winning, raffinage en productie.
In Belgie doen ze het wat klantvriendelijker.
|
22 mei 2008 7:26 |
|
 |
Eric 3.2
Cayenne S
Exen: 911 Carrera 3.2 cabriolet '89, 911 Carrera 3.2 targa '87, 911 Carrera 3.2 coupé '86 en 944 Targa
|
2/3 van onze benzineprijs bestaat uit accijnzen. Belachelijk. Commentaar van Wouter Bos gisteravond bij Knevel & vd Brink: mensen moeten niet verwachten dat de prijzen zullen gaan dalen, zeker niet naar het oude niveau. Mensen zullen zich gewoon moeten gaan beseffen dat ze er minder van moeten gaan gebruiken.
De opmerking van Charles Groenhuizen dat de benzineprijzen hier maar liefst 2x zo duur zijn als in de VS zweeg Wouter Bos dood.
_________________________________________ Het leven is te kort om geen Porsche te rijden.
|
22 mei 2008 8:51 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik ben absoluut niet tegen het milieu maar word ondertussen gek van dat gidsland gedrag van NL. Zolang de US met 5% van de wereldbevolking 50% van de energie verbruikt heeft het weinig zin om in NL de meest idiote dingen te doen om te besparen (zoals dat parkeerplaatsgedoe met je TomTom). En laat mensen bij de volgende verkiezing eindelijk eens stemmen op partijen die wat aan die accijns gaan doen. Zoland wij 4.8 mrd per jaar aan ontwikkelingssamenwerking wegbrengen kan de overheid makkelijk 4 mrd bezuinigen....
|
22 mei 2008 8:57 |
|
 |
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
En dan zijn mensen nog gek genoeg om bakken met geld te doneren voor tsunami's etc, als ze eens wisten dat ze indirect al bijna 300 euro per jaar aan goede doelen geven 
|
22 mei 2008 9:08 |
|
 |
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
22 mei 2008 9:13 |
|
 |
zuugnap
|
Je kan hier natuurlijk jaren over soebatten statestieken
prognoses, wat je er ook allemaal bij haalt.
belangrijkste detail is dat we gewoon doorstomen
en zolang we nog steeds bij de pomp hangen om ons
troeteldier te bevooraden ..... als ik cijfertjes zie van
china -> in 2004 6,5 mil vaten per dag import
laat staan over decennia later! , ook die maken deel
uit van 1 van de 800 toeleveranciers van porsche
maar de gids die op de fabriek porsche was zeer
terughoudend met die informatie! gheghe
of gaan we allemaal eens een 2 weken uitslapen, dan
stevend zowiezo t verkeershandhavingsteam NL op
zn faillissement af! laat staan rest economie! 
|
22 mei 2008 9:51 |
|
 |
tvanbroekhoven
911 SC '82Antwerpen, Belgie
|
Toch maar LPG inleggen dan ? 
|
22 mei 2008 10:11 |
|
 |
zuugnap
|
gas gaat ook op! 
|
22 mei 2008 10:16 |
|
 |
Porsche964Heeze
997 4S
ex 996 C2, ex 996 4S, ex 993 C2Heeze
|
KJN Hybride kopen?? 
_________________________________________ ex 996 c2 hand 1999 ex 996 4S hand 2002
|
22 mei 2008 10:18 |
|
 |
tvanbroekhoven
911 SC '82Antwerpen, Belgie
|
Zuugnap, dat is correct. Alhoewel het hier in Belgie blijkbaar niet aanslaat ongeacht de hoge benzineprijzen. Vermoedelijk omdat iedereen hier met een oliestoof rijdt  .
Als je m op aardgas zou kunnen zetten ben je nog wel ff zoet. Daarvan zijn 3 maal zoveel bewezen reserves als olie.
Maar als het van mij zou afhangen zou k liefst een ethanol conversie'tje doen. Lekker eigen moonshine brouwen achteraan in de tuin. Glaasje voor baasje, glaasje voor P. 
|
22 mei 2008 10:23 |
|
 |
Justin
Porsche 964 C4
|
Mensen die wat onderbouwing willen:
Voor uitleg:
http://www.minfin.nl/nl/onderwerpen,belastingen/kostprijsverhogende_belastingen/accijns_en_verbruiksbelastingen/Feiten-over-belasting-op-brandstof.html
Accijns is een vast bedrag per 1000 liter(dat wel met regelmaat aangepast wordt naar boven!), maar het BTW percentage telt ook lekker mee.
Benzine prijs ligt inmiddels op 1,69 dus belastingdruk absoluut ligt nu dus op minimaal 1 euro. Grappig feit is dat ook de kale prijs absoluut niet klopt!!!!!(dit is een voorlichtingssite)
Tenzij de overheid met kale prijs de prijs inclusief winstmarge en BTW voor de pomphouder bedoelt(waar zij ook aan verdient).
Eigenlijk vind ik dat dit overzicht op elk tankbonnetje geprint wordt voor de desbtreffende literprijs en voor de door jou getankte hoeveelheid.ode aan de pomphouder die dat doet! 
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
22 mei 2008 10:44 |
|
 |
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Alles gaat op.
Maar op het moment wordt er weinig gedaan om uberhaubt gasvelden aan te boren zolang de olieprijs zo hoog is. De enige plaatsen zijn tenminste voor het noorse vlak, de gemakkelijke plaatsen net voor de kust.
Sommige verlaten (olie)putten worden zelfs weer in gebruik genomen met deze hoge prijzen. Er wordt tevens volop geinvesteerd om diepe velden aan te boren etc... Het duurd nog wel eventjes voordat gas pas echt interessant gaat worden en op zal gaan. 
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
22 mei 2008 10:45 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik doe dat dus ook niet meer. Krijg echt een hoge bloeddruk van berichten over EUR 130 mio die per jaar naar een land als Soedan gaat. Ok, per persoon valt het wel mee maar als NL bejaarde krijg je een luier omdat er geen poen is.....
|
22 mei 2008 11:25 |
|
 |
ArminG
928 S4 '91
|
Gelukkig is dat al lang niet meer zo. De USA gebruikt veel minder. In 2001 'slechts' zo'n 22%. Europa 26%, al hebben wij wel meer inwoners.
http://earthtrends.wri.org/pdf_library/ ... 2_2005.pdf
Per inwoner:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... per_capita
En dit is nog maar 2003. Inmiddels is het beeld weer verandert en is China flinka aan het stijgen.
En veel relevanter qua fossiele brandstoffen is China nummero uno. Zij stoten sinds 2007 ook de meeste CO2 uit als land. Meer dan de USA dus. India gaat er ook binnen 10 a 20 jaar voorbij is de prognose.
Merk wel op dat je conclusie dat enkel in NL maatregelen nemen geen zin heeft wel correct is. Maar niet omdat de USA zo veel gebruikt, maar omdat landen als China en India nooit zullen kiezen voor minderen zolang hun welvaart niet op ons niveau is.
|
22 mei 2008 13:08 |
|
 |
tvanbroekhoven
911 SC '82Antwerpen, Belgie
|
Nog wat randinfo, heet van de naald:
Olieprijs breekt nieuwe records na pessimistisch rapport
22-05-2008 12:19:27
Brussel (tijd) - Zowel in Londen als in New York is de prijs voor een vat ruwe olie nu al tot boven de 135 dollar gestegen nadat bekendraakte dat het Internationale Energieagentschap (IEA) binnenkort zijn verwachtingen voor de mondiale olievoorraden flink zou verlagen. Gisteren bleken de Amerikaanse olievoorraden al onder de verwachtingen uit te komen.
In Londen piekte de prijs voor een vat ruwe Brent-Noordzeeolie donderdagochtend na 11 uur op 135,14 dollar. Gisteren had de olieprijs in New York al de grens van de 135 dollar per vat overschreden nadat was gebleken dat de Amerikaanse olievoorraden vorige week lager waren dan voorspeld.
Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal zou het Internationaal Energieagentschap, het IEA, binnenkort zijn verwachtingen voor de toekomstige olievoorraden op de planeet fors verlagen. De organisatie onderzoekt momenteel voor de allereerste keer in welke staat de 400 belangrijkste olievelden ter wereld zich bevinden.
De definitieve resultaten van die studie worden pas in november bekendgemaakt, maar volgens The Wall Street Journal kan er nu al een eerste conclusie worden getrokken: de toekomstige olievoorraden zullen veel schaarser zijn dan totnogtoe werd aangenomen.
Het IEA is er jarenlang van uitgegaan dat de olievoorraden en de reserves voor andere vloiebare energiebronnen de nabije jaren de stijgende vraag zouden kunnen dekken. Tegen 2030 zouden er dagelijks 116 miljoen vaten worden geproduceerd, tegenover 87 miljoen nu, was de voorspelling.
Maar omdat de olievelden steeds ouder worden en om dat de grote maatschappijen te weinig hebben geïnvesteerd in nieuwe productie vreest het IEA nu dat er tegen 2030 slechts 100 miljoen vaten per dag kan worden opgehaald. 'Mogelijk zal er veel, veel meer moeten worden geïnvesteerd in olie dan mensen totnogtoe hadden aangenomen,' zegt Faith Birol, de hoofdeconoom van het IEA in een interview met The Wall Street Journal. 'Dit is een gevaarlijke situatie'.
|
22 mei 2008 13:31 |
|
 |
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
En als iedereen dat nou ook eens doet heeft meneer Bos een probleem.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
22 mei 2008 15:47 |
|
|