Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 7:20



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
Goedkope diesel toch niet zo goedkoop. 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Vooruit denken: het blijft lastig 8) Uit het FD van vandaag:
Citaat:
Stroom goedkope dieselauto’s op komst
Jeroen Koot
vrijdag 24 augustus 2012, 05:12
update: vrijdag 24 augustus 2012, 08:12

Er komt een stroom belastingvrije dieselauto’s op de tweedehands markt. Particulieren willen ervan af, nu het voordeel wegvalt.

Ze waren zo aantrekkelijk, twee jaar geleden. De zuinige dieselauto’s van bijvoorbeeld Volkswagen, Skoda of Fiat. De auto’s rijden goedkoop op diesel en de overheid maakte ze nog belastingvrij ook. Vele kooplustige klanten trokken naar de showrooms en autofabrikant Volkswagen moest zelfs met een wachtlijst werken voor hun belastingvrije kaskraker, de Polo Bluemotion.
Inruilwaarde zal zakken
Maar het tij is gekeerd. Over anderhalf jaar schrapt de overheid de belastingvrijstelling, waardoor iedereen met zo’n auto ineens rond de € 1000 per jaar moet betalen. Dat is stukken meer dan de belasting op een kleine benzineauto, en dus zullen particulieren hun dieselauto van de hand doen.
‘We verwachten een stroom van deze dieselauto’s naar de tweedehandsmarkt’, zegt Erik Jan de Jong, adviseur bij wielrijdersvereniging ANWB. ‘Dat is slecht nieuws voor de eigenaren, want door het grote aanbod zal de inruilwaarde zakken. Wij denken dat een belastingvrije dieselauto die nieuw € 19.000 kostte, na vier jaar maar € 8500 oplevert.’
Export laatste strohalm
Dat is een behoorlijke domper voor automobilisten, die juist dachten goedkoop te rijden. Volgens de ANWB is er achteraf gezien bijna geen voordeel voor hen. Wie in 2010 een gewone benzineauto had gekocht en gemiddeld 12.500 kilometer per jaar rijdt, is na vier jaar rijden net zo veel kwijt als de belastingvrije dieselrijder. Puur omdat de dieselauto bij inruil een stuk minder waard is dan een vergelijkbare benzineauto.
Maar er is nog één strohalm voor zuinige dieselrijders, en dat is de export. Nederlandse auto’s blijken namelijk bijzonder aantrekkelijk te zijn in het buitenland en dat kan goed uitpakken voor de komende stroom belastingvrije diesels.
Goede kwaliteit Nederlandse auto's
‘We zien dat het buitenland graag Nederlandse auto’s koopt’, zegt Iede Aukema, algemeen directeur van autoveilingkantoor BCA Barneveld. ‘Mensen rijden hier niet hard en er zijn geen bergen, dus de auto’s slijten minder snel.’
Ook de VWE, dat de exportcijfers bijhoudt, stelt dat de export stijgt. De afgelopen jaren werden er rond de 200.000 voertuigen per jaar naar het buitenland gebracht. Vorig jaar kwam het aantal uit op 274.000, en in de eerste helft van dit jaar zijn er 196.000 geëxporteerd. Volgens de VWE komt dit door de kwaliteit van voertuigen, en omdat exporteurs tegenwoordig aankoopbelasting (bpm) terugkrijgen bij de export.
Koopkracht
Maar of export een oplossing is voor de groep belastingvrije diesels die eraan komt, weet Aukema niet zeker. ‘Kleine diesels zijn vooral populair in Zuid-Europese landen, maar het probleem is dat de koopkracht in Spanje en Italië niet bepaald goed is. We moeten afwachten of daar interesse is.’
Voor de automobilist met een nieuwe belastingvrije diesel is dat spannend. Vanaf 2014 gaat hij de hoge wegenbelasting voor diesel betalen. Voor wie meer dan 20.000 kilometer per jaar rijdt zal het volgens de ANWB niet zo veel uitmaken. Hij betaalt veel belasting, maar kan dan wel rijden op het goedkopere diesel.
Hoeveelheid kilometers
Maar wie een gemiddelde hoeveelheid kilometers rijdt (12.500 per jaar) doet er waarschijnlijk verstandig aan om de auto in te ruilen en zijn verlies op de inruilwaarde voor lief te nemen. Het bezit van de auto wordt anders te duur.
Vooral nieuwe autokopers moeten opletten, stelt de wielrijdersbond. Autofabrikanten maken nog steeds reclame met zuinige, belastingvrije dieselauto’s zonder er altijd bij te zeggen dat over anderhalf jaar het voordeel over is. Alleen wie echt veel kilometers per jaar maakt, doet er verstandig aan een nieuwe, belastingvrije diesel te kopen.
_________________________________________
'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'


24 aug 2012 10:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Een auto met een nieuwwaarde van 19K die na 4 jaar nog 8,5K opbrengt vinden ze weinig???
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


24 aug 2012 12:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Code:
Een auto met een nieuwwaarde van 19K die na 4 jaar nog 8,5K opbrengt vinden ze weinig???


Kleine auto's zijn meestal iets meer waardevast, al heb ik daar geen eigen ervaring mee. De ANWB adviseerde dan maar je verkies te nemen! Daar zou ik toch eerst eens een rekensommetje op los laten. Zomaar je verlies nemen bij iets meer houderschaps belasting betalen. Bij die kleine/lichte diesels zal die belasting nog wel meevallen. Rijd zelf een diesel van 1345 kg en daar kan het bij ca 17000 km uit om diesel te rijden. Zeker als ik ook nog het verlies van inruil meeneem, dat kost toch altijd geld. En je weet wat je aan je eigen auto hebt......
_________________________________________
Life's to short not to live it up a little!


24 aug 2012 12:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Kleine auto's waardevast, wij hebben een ds3 diesel nieuwheid circa
21
En we
Krijgen nu tussen de 13 en de 15, zo'n 30% afschrijving is erg
Veel moet ik zeggen


24 aug 2012 13:33
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 914, nu Ferrari 208 GTB
Haacht
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Franz schreef:
Een auto met een nieuwwaarde van 19K die na 4 jaar nog 8,5K opbrengt vinden ze weinig???


dat is per jaar 2625 euro waardevermindering, ik vind dat toch genoeg, en dat is ook de reden waarom ik nooit een nieuwe zal kopen, ik ga geen maand per jaar werken voor de waardevermindering van een auto....

(ik kocht 3 jaar geleden een Chrysler Grand Voyager, 2.5 diesel, bj 2000, 300.000 km, voor 3000 eur, altijd zonder problemen gereden, behalve heel in het beging, toen die om een onverklaarbare reden regelmatig stilviel (waarschijnlijk de reden waarom de vorige eigenaar hem wegdeed...), dit is echter door een goede garagist opgelost voor 75 euro, sindsdien zogeloos gereden (nu 350.000 km), ik zal nooit zoveel waardevermindering hebben....)
_________________________________________
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.


24 aug 2012 13:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Mijn Espace schreef in het begin het dubbele af per jaar. Ik moet wel zeggen dat ik de volgende keer waarschijnlijk ook geen nieuwe meer neem.
Voor 40K kun je veel leukere gebruikte auto's kopen.


Laatst bijgewerkt door Ewout op 24 aug 2012 15:37, in totaal 1 keer bewerkt.



24 aug 2012 13:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Helaas kosten alle auto's geld, veeeeel geld. En er is geen 1 auto die geld oplevert.
Alle auto's schrijven af, en indien niet, dan zitten er wel grove onderhoudskosten aan.
Dus kan je het beter zo leuk mogelijk maken, en gewoon een ouwe Porsche kopen,
een aantal jaren minder leeglopen dan de afschrijving van een nieuwe moderne auto,
en vervolgens de auto met nog een redelijke waarde weer doorverkopen of inruilen.
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


24 aug 2012 14:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Over 2 jaar is dat drama helemaal compleet, als al die 14% leasewagens uit hun contract lopen (incl. die van mij). Overigens had mijn punto een nieuwprijs van 20.500 en volgens mij krijg ik er na 2 jaar nog geen 13.000 voor terug.

Zoals gezegd blij dat ie in de lease zit :)


24 aug 2012 15:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Misschien gaan ze ooit eens inzien dat het ook niet zo goed voor het milieu is om auto's halverwege hun leven al te vervangen voor weer een nieuwe en komt er extra subsidie voor het instand houden van het degelijke duitse culturele erfgoed :cheers:


24 aug 2012 15:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Je Diesel verkopen, omruilen voor een vergelijkbare benzine auto.

In concreto:
EUR 4.000 bijleggen + vervolgens hogere brandstofkosten per km (liter benzine is duurder en je rijdt er minder ver mee) Dit om ca EUR 1.000 per jaar belasting te besparen. Ik zie de rationale niet hoor.

Lekker oprijden die dingen !
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


24 aug 2012 16:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Heel dat milieuvoordeel sloeg natuurlijk nergens op. Auto's met te dunne bandjes, kleine luchtfilters, belabberde airco en wat dan nog meer om zoveel mogelijk gewicht te besparen om aan dat lage verbruik te komen tijdens de metingen terwijl in werkelijkheid het verbruik veel hoger lag. Sterker nog, de uitstoot van een Golf GTI is bijvoorbeeld veel lager dan bij een Skoda Fabia 1.2 TDI bij 130 km p/u. De enige stimulans om in zo'n onding te gaan rijden is de fiscale meevaller en meer niet. De meeste motoren bestaan uit een 1.2 drie-cilindertje die je behoorlijk in de toeren moet houden om over een beetje koppel te beschikken. Dus al met al niet bijster interessant om zo'n auto als tweedehandsje te gaan rijden zonder de fiscale meevaller. Overigens was het al een tijdje bekend dat deze vrijstelling zou komen te vervallen.
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


24 aug 2012 16:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
eigenaar Hanzetechniek
harlingen
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
met een auto moet je niet rekenen
als je alles doorrekent kost het alleen maar geld
niet zeiken maar rijden!!!!
_________________________________________
het hebben van de zaak is ????


24 aug 2012 18:14
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Inderdaad - kilometers maken :!: ... gaat de prijs per kilometer alleen maar van omlaag :mrgreen:


24 aug 2012 18:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Over verbruik:
Voor mijn nieuwe Peugeot 508 Hybrid Diesel geven ze een normverbruik op van 3.6 liter op 100 km. Iets slechter dan 1 op 30.

Vandaag ritje Brussel op en neer gereden.
Op de heenweg normaal en redeliijk beschaafd met het verkeer mee gereden: 6 liter op 100 km. Zeg maar bijna 1 op 17.
Op de terugweg als een bejaarde op de cruisecontrol met 95-105 constant op huis aan gekomen: 4.5 liter op 100 km ofwel iets van 1 op 22.

Op zich best strak voor zo'n zware auto; maar die 1 op 30 ga ik niet halen ...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


24 aug 2012 18:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Bwa, dat rij ik ook met 320d... Dat wil zeggen, als ik als een bejaarde ga rijden, ga ik richting de 4 liter... Als ik gewoon lekker meerij, kom ik op 5 liter uit.... En dat met een dieseltje :cheesy:


24 aug 2012 18:33
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Mijn 325 rijd ook héél zuinig bij 120 op de cruise :thumleft:
Maar in de stad :scratch:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


24 aug 2012 18:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Franz schreef:
Heel dat milieuvoordeel sloeg natuurlijk nergens op. Auto's met te dunne bandjes, kleine luchtfilters, belabberde airco en wat dan nog meer om zoveel mogelijk gewicht te besparen om aan dat lage verbruik te komen tijdens de metingen terwijl in werkelijkheid het verbruik veel hoger lag. Sterker nog, de uitstoot van een Golf GTI is bijvoorbeeld veel lager dan bij een Skoda Fabia 1.2 TDI bij 130 km p/u. De enige stimulans om in zo'n onding te gaan rijden is de fiscale meevaller en meer niet. De meeste motoren bestaan uit een 1.2 drie-cilindertje die je behoorlijk in de toeren moet houden om over een beetje koppel te beschikken. Dus al met al niet bijster interessant om zo'n auto als tweedehandsje te gaan rijden zonder de fiscale meevaller. Overigens was het al een tijdje bekend dat deze vrijstelling zou komen te vervallen.


Je hoeft niet al teveel in te leveren met een 'zuinige' auto, moet je alleen wel de juiste kiezen :)

Verder is 80pk 3 cilinder echt wel genoeg voor dagelijkse ritjes, zeker de moderne turbo diesels zijn verbazingwekkend (200nm bij 1750 toeren is niet verkeerd voor een 1.3).

Je moet natuurlijk niet met je skoda fabia 1.2 station + caravan door de alpen gaan rijden :bang:


24 aug 2012 18:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Als je de auto puur functioneel gebruikt voor de dagelijkse ritjes dan hoeft dat geen probleem te zijn maar als jij voor ongeveer 12k op zoek bent naar een tweedehandse gezinsauto en de keus hebt uit een nette volle Golf V 1.9 TDI of een karige Ibiza ST 1.2 TDI met allebei evenveel kilometers op de teller dan zou mijn keus snel gemaakt zijn. En daar gaat het nu net om.
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


24 aug 2012 19:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Tja de ds3 Ehdi die ik heb heeft 4 cilinders en als ik me niet vergis 92 paardjes en een 230 Nm kOppel absoluut geen verkeerde waardes voor vlotte prestaties en toch ca 21 km/liter bij een normale rijstijl ;-) heb ook in die vag slowmotion gereden, werd net niet ingehaald door voetgangers ;-)


24 aug 2012 20:20
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 996 Carrera 4S ex 993 Carrera S ex 3.2 Carrera
West-Vlaanderen
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Een golfje 1.6TDI bluemotion is een supergoede oplossing. De 105 paardjes brengen je nog vlotjes ergens heen, zelfs aan 120km/u kan je nog redelijk vlot versnellen (mits je terugschakelt naar 3e).
En het verbruik schommelt tussen 4l/100km en 8l/100km naarmate je rijstijl. En om aan die 8 te komen moet je ofwel zeer korte ritten doen, ofwel 160-170km/u doen op de autostrade. Anders is het redelijk moeilijk om er aan te komen :). Tenzij je hele tijd in 4000 toeren blijft zitten of iets dergelijks, maar dat heeft ook geen nut.


25 aug 2012 0:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
Sinds wij een A-label auto ERBIJ hebben......rijden we 2x zoveel kilometers....... :shock:

En dat is waarschijnlijk met de meesten zo.......dus dat was een slimme zet van de overheid. 8)
Uiteindelijke doel is om de mensen uit de auto te krijgen, waarschijnlijk om het milieu te sparen, hoewel ik daar mijn twijfels over heb....of ben ik nu te kritisch/cynisch...
_________________________________________
Racing is about technique, no electrique....!


25 aug 2012 0:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Goedkope diesel toch niet zo goedkoop.
dobbelsteen schreef:
Een golfje 1.6TDI bluemotion is een supergoede oplossing. De 105 paardjes brengen je nog vlotjes ergens heen, zelfs aan 120km/u kan je nog redelijk vlot versnellen (mits je terugschakelt naar 3e).
En het verbruik schommelt tussen 4l/100km en 8l/100km naarmate je rijstijl. En om aan die 8 te komen moet je ofwel zeer korte ritten doen, ofwel 160-170km/u doen op de autostrade. Anders is het redelijk moeilijk om er aan te komen :). Tenzij je hele tijd in 4000 toeren blijft zitten of iets dergelijks, maar dat heeft ook geen nut.


De Golf is geen bpm-vrije auto :wink:
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


25 aug 2012 9:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 997 4S 2006


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.