Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:36

Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Periodieke keuring SCM - TNO alarmsystemen 
Auteur Bericht
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Periodieke keuring SCM - TNO alarmsystemen
Ik was het zelf bijna vergeten ... en heb daarom besloten om er toch maar even een topic aan te wijden :wink:

Gisteren het 'aftermarket' alarm van de 911 laten keuren ... dit dient jaarlijks te gebeuren bij een erkend inbouw station.

Nu na drie jaar werd het iets nauwkeuriger getest en opnieuw afgemeld bij SCM/TNO ...

Soort van APK voor je SCM'etje :wink:

Vanaf nu ben ik elk jaar aan de beurt ... maar blijf zo wel volledig verzekerd tegen o.a. diefstal :idea: :wink:

08 maart 2006 17:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Gefeliciteerd Olaf! Hoe zit het eigenlijk met af-fabriek alarmsystemen? Moeten die ook jaarlijks aan een keuring worden onderworpen? :roll:

08 maart 2006 17:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht Re: Periodieke keuring SCM - TNO alarmsystemen
Olaf schreef:
Ik was het zelf bijna vergeten ... en heb daarom besloten om er toch maar even een topic aan te wijden :wink:

Gisteren het 'aftermarket' alarm van de 911 laten keuren ... dit dient jaarlijks te gebeuren bij een erkend inbouw station.

Nu na drie jaar werd het iets nauwkeuriger getest en opnieuw afgemeld bij SCM/TNO ...

Vanaf nu ben ik elk jaar aan de beurt ... maar blijf zo wel volledig verzekerd tegen o.a. diefstal :idea: :wink:

Door wie wordt deze verplichting voorgeschreven? Voor de verzekering hoeft het maar één keer per drie jaar. :roll:

08 maart 2006 17:52
Profiel WWW
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Heb een hele tijd geleden al 's een draadje aan deze verplichting gewijd. Maar de historie wordt hier nogal (te) grondig verwijderd helaas, is dus niet meer terug te vinden :? :cry:

08 maart 2006 18:05
Profiel
Papendrecht
Bericht 
MS964 schreef:
Heb een hele tijd geleden al 's een draadje aan deze verplichting gewijd. Maar de historie wordt hier nogal (te) grondig verwijderd helaas, is dus niet meer terug te vinden :? :cry:

Weet je nog wel de uiteindelijke conclusie :?:

08 maart 2006 18:06
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Voor zover ik weet is het na inbouw pas na 3 jaar voor de eerste keer keuren, en daarna elk jaar (kijk maar op je scm certificaat). Dus idd zoals bij de apk.

08 maart 2006 18:22
Profiel
Papendrecht
Bericht 
Double G schreef:
Voor zover ik weet is het na inbouw pas na 3 jaar voor de eerste keer keuren, en daarna elk jaar (kijk maar op je scm certificaat). Dus idd zoals bij de apk.

Iets dergelijks dacht ik al. Bedankt!

08 maart 2006 18:24
Profiel WWW
‘64 Kever
Bericht 
Toevallig van de week mijn alarm ook laten herkeuren. Dit was het laatst gebeurd in 2000, toen het alarm ingebouwd was.

Je kunt vantevoren even bellen met SCM, of je auto nog in de database staat, dan is de wagen gewoon te herkeuren. Om het certificaat geldig te houden, moet je het alarm elk jaar (na het 3e jaar) laten herkeuren inderdaad :!:

09 maart 2006 12:56
Profiel Facebook 
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Ju kunt on-line bij de SCM in de database zoeken wanneer je certificaat afloopt en je auto-alarm ge-herkeurd moet worden http://www.scm.nl/search/certificaten/index.php

STARTONDERBREKERS (klasse 1)
De eerste soort beveiligingssystemen bestaat uit een elektrisch systeem met ten minste een dubbele automatisch inschakelende blokkering. Deze tweevoudige blokkering bevat in ieder geval een onderbreking van de startmotor en een andere, extra blokkering, meestal op de brandstofvoorziening. Het systeem bevat geen inbraakdetectie en geen alarmering. Bij voertuigen die af-fabriek al zijn voorzien van een goedgekeurde startblokkering werkt deze op het motormanagement.

ALARMSYSTEMEN (klasse 2)
Klasse 2 alarmsystemen bestaan uit een automatisch inschakelende dubbele blokkering (net als klasse 1), inbraakdetectie en alarmering (sirene).

ALARMSYSTEMEN (klasse 3)
Klasse 3 alarmsystemen hebben naast de beveiliging van klasse 2 een aanvullende sabotagesignalering en hellingdetectie. De sirene die voor de akoestische signalering zorgt, bevat een ingebouwde noodstroomvoorziening. De verbinding tussen de centrale en de sirene vindt plaats via een gecodeerd signaal. Als de draad tussen de sirene en de centrale wordt doorgeknipt, zal de sirene afgaan op de noodstroomvoorziening

VOERTUIGVOLGSYSTEMEN (klasse 4 en 5)
Sinds begin 2002 is de SCM begonnen met de certificering van voertuigvolgsystemen. Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1,2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem. Het verschil tussen klasse 4 en 5 is dat bij een klasse 5 systeem het voertuigvolgsysteem wordt geactiveerd als het alarm afgaat. Bij een klasse 4 systeem is dat niet het geval. Het voertuigvolgsysteem wordt bij klasse 4 systemen geactiveerd door een bewegingsensor of na een diefstalmelding van de eigenaar. Dit resulteert in de volgende klassenindeling:

SCM Klasse 1 + Voertuigvolgsysteem= klasse 4
SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat niet geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm= klasse 4
SCM Klasse 3 + Voertuigvolgsysteem dat geactiveerd wordt door het klasse 3 alarm = klasse 5

09 maart 2006 13:13
Profiel WWW
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
WdePundert schreef:
Olaf schreef:

Door wie wordt deze verplichting voorgeschreven? Voor de verzekering hoeft het maar één keer per drie jaar. :roll:

Verzekeraars stellen in hun voorwaarden over het algemeen dat het voertuig moet zijn voorzien van een 'SCM klasse 'x' alarm, of gelijkwaardig alarm'.

Als je alarm ooit voorzien is van een SCM-goedkeuring -en het maakt niet uit van welke datum- kun je die opsturen naar je verzekeraar. Die beschouwt het alarm dat er dan inzit als SCM-goedgekeurd óf gelijkwaardig alarm.

De verzekeraar eist -met andere woorden- geen goedgekeurd SCM-alarm!

Als de auto gestolen wordt, is het ontbreken van een SCM-goedkeuring dan ook geen grond om de schade af te wijzen!

Dat is het alleen als de verzekeraar in kwestie je er (drie)jaarlijks aan herinnert dat je alarm weer gekeurd moet worden, hij graag (een kopie van) het certificaat ontvangt én je nadrukkelijk en onmiskenbaar (nieuwe verzekeringsrecht) op de gevolgen van het hebben van een niet gekeurd alarm heeft gewezen.

Doet de verzekeraar dat niet en je hébt een alarm (bijvoorbeeld een fabrieksalarm, of een alarm dat niet gekeurd is, maar wel aan klasse 'x' voldoet) en de auto wordt gestolen zal de verzekeraar gewoon uit moeten keren!

Over het algemeen vraagt een expert om de 2 handzenders en een beschrijving van het aanwezige alarm (merk en type). Bij fabrieksalarmen (die -dus- in beginsel niet gekeurd (hoeven te) worden) vormt het feit dat er geen certificaat is, sowieso geen probleem. Bij een niet gekeurd alarm, volstaat als je naast de handzenders een inbouwnota waarop merk en type staat vermeld, kunt overhandigen. Op basis hiervan kan de expert controleren of het 'een vergelijkbaar/gelijkwaardig' alarm is met de in de polisvoorwaarden omschreven 'SCM klasse'...

Ik heb zelfs al een keer meegemaakt dat iemand wél een SCM-goedgekeurd alarm (met de juiste klasse) gemonteerd had, maar verzuimd had om het alarm te activeren. Er zat dus wel een alarm op, maar dat stond niet aan. De klant in kwestie had de auto wel op slot gedraaid. Ook die schade heeft de verzekeraar uiteindelijk uitgekeerd, c.q. uit moeten keren (na een klacht van de eigenaar bij de Raad van Toezicht op het Verzekeringsbedrijf)...

Het vormt natuurlijk wel een geruststelling als je je alarm (drie)jaarlijks laat keuren en bovendien weet je dan zeker dat je geen gez**k krijgt met je verzekeraar in geval van schade. Ook als je verzekeraar er bovenop zit en nadrukkelijk om een geldig certificaat vraagt, zou ik m'n alarm laten keuren. Dán kan de maatschappij bij het ontbreken van een geldig certificaat wél de schade afwijzen...

09 maart 2006 13:44
Profiel
ex RS4
SPEEDY944 schreef:
Ook als je verzekeraar er bovenop zit en nadrukkelijk om een geldig certificaat vraagt, zou ik m'n alarm laten keuren. Dán kan de maatschappij bij het ontbreken van een geldig certificaat wél de schade afwijzen...

In de kleine lettertjes van mijn verzekering staat dat igv diefstal ik moet kunnen aantonen dat er een werkend klasse III alarm in de auto zit. Maakt idd niet uit of het SCM is en er is ook geen keuringsverplichting....

MAAR, hoe toon ik aan dat er een werkend klasse III alarm in de auto zit :?: Precies, door 'm jaarlijks door een SCM-inbouwstation te laten keuren :roll:

09 maart 2006 13:57
Profiel WWW
Vinkeveen
Bericht 
Ook met een keuring kun je dat niet aantonen! Je alarm kan immers vandaag zijn gekeurd en het morgen niet meer doen... :wink:

Ennuhhh... Kleine lettertjes? In mijn polisvoorwaarden zijn alle letters even groot, hoor...

Dat het alarm in kwestie werkend was, zal een expert op andere wijze trachten te achterhalen...

Bij partiële diefstal (dus niet het hele voertuig is weg) zal het wel of niet werken van een alarm gemakkelijker aan te tonen zijn dan wanneer de auto helemaal weg is. Dan zal de expert al gauw van jouw verklaring (én de verklaring die je in de politie-aangifte hebt gedaan) uit moeten gaan.
De enige kink die dan nog in de kabel kan komen, is dat je auto teruggevonden wordt en het blijkt dat het alarm tijdens de diefstal niet gefunctioneerd heeft, kan hebben, of zelfs aanwezig is geweest...

09 maart 2006 14:04
Profiel
ex RS4
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
Ook met een keuring kun je dat niet aantonen! Je alarm kan immers vandaag zijn gekeurd en het morgen niet meer doen... :wink:

Dat klopt natuurlijk, maar jaarlijkse keuring is wel de enige manier om enigsinds zekerheid te hebben...

SPEEDY944 schreef:
Ennuhhh... Kleine lettertjes? In mijn polisvoorwaarden zijn alle letters even groot, hoor...

Zegt mijn vrouw ook altijd. Ze werkt (ook :?: ) bij een verzekeringsmaatschappij :-)

09 maart 2006 14:22
Profiel WWW
Vinkeveen
Bericht 
SPEEDY944 schreef:

Citaat:
Zegt mijn vrouw ook altijd. Ze werkt (ook :?: ) bij een verzekeringsmaatschappij :-)

Yep... En nog (senior) schadebehandelaar ook...
Ik behandel -dus- ook auto(diefstal)schades... :wink:

09 maart 2006 14:26
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
:@: Speedy: zoiets dacht ik inderdaad al (gezien dat andere topic recentelijk) :wink:

09 maart 2006 14:33
Profiel WWW
ex RS4
Bericht 
patrick911 schreef:
:@: Speedy: zoiets dacht ik inderdaad al (gezien dat andere topic recentelijk) :wink:

Polletje :?: Ik gok op Unive :wink:

09 maart 2006 14:38
Profiel WWW
Vinkeveen
Bericht 
nope!

Gevolmachtigd intermediair, met een volmacht in een zogenaamde 'pool' (Delta Lloyd, Europeesche en Nationale-Nederlanden), van Nationale-Nederlanden, van Delta Lloyd en van ARAG Rechtsbijstand.

Daarnaast is het bedrijf waarvoor ik werk ook onafhankelijk ('provinciaal') intermediair en wij sluiten dan ook polissen af via een heleboel maatschappijen (zoals bijvoorbeeld Interpolis, Allianz, de Amersfoortse, Turien & co., etcetera, etcetera)...

Verder ben ik -voor de geïnteresseerden- contactpersoon voor de OVS en fraude-coördinator bij het bedrijf waar ik werk...

Ik ben de enige schadebehandelaar en ik behandel zo'n 1.000 schades per jaar... Enige ervaring en kennis op het gebied van schadeafwikkeling heb ik -dus- wel...

09 maart 2006 16:02
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
Verder ben ik -voor de geïnteresseerden- contactpersoon voor de OVS en fraude-coördinator bij het bedrijf waar ik werk...

Ik ben de enige schadebehandelaar en ik behandel zo'n 1.000 schades per jaar... Enige ervaring en kennis op het gebied van schadeafwikkeling heb ik -dus- wel...

Ja, en ik kan me nu dus je reactie(s) beter voorstellen. Ik bekijk het als verzekerde, wetende van mezelf dat ik niet fraudeer :^: . Jij ziet de andere kant vaak...

09 maart 2006 16:23
Profiel WWW
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Heb destijds (na 3 jaar) CB gebeld en gevraagd of herkeuring nodig was (want de garagist had uiteraard ook voor alarmherkeuringen een tarief). Van CB hoefde er niet herkeurd te worden! :lol:

09 maart 2006 19:29
Profiel
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Nicolò schreef:
Heb destijds (na 3 jaar) CB gebeld en gevraagd of herkeuring nodig was (want de garagist had uiteraard ook voor alarmherkeuringen een tarief). Van CB hoefde er niet herkeurd te worden! :lol:

@Nicolò: Wat is CB? :lol: :wink:
Misschien heb je overigens met dit verhaal EriC4C wel aan het twijfelen gebracht..... 8) :wink:

10 maart 2006 1:59
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
CB zal wel Centraal Beheer zijn :roll: dit draadje over verzekringen volgend.

10 maart 2006 9:28
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Rob Herfst schreef:
Misschien heb je overigens met dit verhaal EriC4C wel aan het twijfelen gebracht..... 8) :wink:

:shock: Voor het verschil tussen de premie die ik nu betaal en anders bij Centraal Beheer zou moeten betalen kan ik ieder jaar een nieuw SCM-gecertificeerd alarm in laten bouwen incl. uitbouwen van het oude alarm en een flinke fooi :!:
Bovendien nu betere voorwaarden voor een cabrio. :idea:
Dus :scratch:

10 maart 2006 10:16
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Kan geen kwaad dit draadje weer 's omhoog te halen als reminder. Ben vandaag voor de SCM-keuring (klasse 3) gegaan, gelukkig alles ok, 35 eurootjes lichter maar met een gerust gevoel. Wel grappig om even mee te kijken, ook met de test van de hellinghoekdetector. Alles deed het. 8)

Edit: Lees trouwens nog 's de post van Speedy door, is de keuring helemaal niet verplicht! Ik dacht dit dus wel zo was, maar ik heb nog nooit post van mijn verzekeraar gehad over mijn alarm. Maar op het certificaat van SCM staat heel duidelijk dat het na een jaar weer gekeurd moet worden. Ik begrijp wel dat de verzekeringsvoorwaarden en niet de SCM-voorwaarden 'leading' zijn, maar toch. Zit nou wel een beetje te twijfelen of ik jaarlijks zal laten keuren of bv. driejaarlijks. :roll:

05 apr 2007 12:18
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
EriC4C schreef:
Rob Herfst schreef:

:shock: Voor het verschil tussen de premie die ik nu betaal en anders bij Centraal Beheer zou moeten betalen kan ik ieder jaar een nieuw SCM-gecertificeerd alarm in laten bouwen incl. uitbouwen van het oude alarm en een flinke fooi :!:
Bovendien nu betere voorwaarden voor een cabrio. :idea:
Dus :scratch:

Dat is appels met peren vergelijken. De P via MultiSafe in een Porscheverzekering en alarm wèl laten keuren en de BMW via CB in een gewone allrisks en niet elk jaar het alarm. Die dingen met elkaar vergelijken vind ik weinig zinvol.

05 apr 2007 12:39
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Nicolò schreef:
Dat is appels met peren vergelijken. (...) Die dingen met elkaar vergelijken vind ik weinig zinvol.

Ehhh :scratch: ..... kun je deze reactie ook even uitleggen :?: :uh:

05 apr 2007 21:02
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende