Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 7:48

Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Bijtelling auto v/d zaak 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht Bijtelling auto v/d zaak
Bezit al jaren een 911 en sinds kort een Golf cabrio voor mijn vrouw.

Van de Golf wordt veel gebruik gemaakt, hij is makkelijk in de stad en ik gebruik de 911.

Zakelijk bezit ik een Touring.

Zou het aannemelijk zijn om onder de bijtelling vandaan te komen :?:

08 aug 2006 11:57
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: Bijtelling auto v/d zaak
molen934 schreef:

Zou het aannemelijk zijn om onder de bijtelling vandaan te komen :?:

Ja.

Maar de wet schrijft voor dat je het moet aantonen in plaats van het gebruikelijke aannemelijk maken. En aantonen kan eigenlijk maar op twee manieren:

1. Sluitende kilometeradministratie.
2. Indien je prive niet mag rijden met "de auto van de zaak".

Ad. 2 Dit is geen gemakkelijke weg. Duidelijk voorbeeld was de politieagent die een politieauto mee naar huis nam, maar er niet mee mocht rijden, sterker nog: de auto was expliciet niet verzekerd voor prive-ritten... en het was natuurlijk een politie-agent en die kunnen niet liegen aldus onder meer de Hoge Raad (ik chargeer, maar het speelde wel een rol).

08 aug 2006 12:02
Profiel
Haarlem e/o
Bericht 
1. Sluitende kilometeradministratie.
2. Indien je prive niet mag rijden met "de auto van de zaak".

Dat zal moeilijk worden, woon 500 m v/d zaak en maak weinig zakelijke km 's.
Meeste tijd zit ik op kantoor (samen met mijn vrouw) en rijdt c.a. 15.000 km per jaar, waarvan zeer weinig zakelijk :oops:
En dat zal nog minder worden bij gebruik v/d Golf.

08 aug 2006 12:18
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Dan gaat het je niet lukken om onder die 22% uit te komen. Je mag dan maar 500km prive rijden per jaar.

08 aug 2006 12:39
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
molen934 schreef:

Dat zal moeilijk worden, woon 500 m v/d zaak en maak weinig zakelijke km 's.
Meeste tijd zit ik op kantoor (samen met mijn vrouw) en rijdt c.a. 15.000 km per jaar, waarvan zeer weinig zakelijk :oops:

Dan kan je dus niet eens aannemelijk maken dat er niet prive met de auto gereden wordt... :wink:

08 aug 2006 13:14
Profiel
PorscheForum Rakker
1:43
IJmuiden
Bericht 
Ha, die Molen934;

Je hebt dus een Touring 'op de zaak' terwijl je eigenlijk nauwelijks zakelijk rijdt? Is een privéauto waarvan je de zakelijke kilometers aan de zaak doorbelast dan misschien niet interessanter? :?:

08 aug 2006 13:38
Profiel
Bericht 
Hansv schreef:
Is een privéauto waarvan je de zakelijke kilometers aan de zaak doorbelast dan misschien niet interessanter? :?:

Kan ik zo beantwoorden: nee. Dit is alleen maar interessant indien je veel zakelijke kilometers rijdt en niet al te veel prive kilometers.

Met een beetje fine-tuning is er dan vaak wel een voordeel te halen. Zo rijdt mijn vriendin haar prive-auto zakelijk, omdat dit fiscaal gunstiger is dan werken met bijtelling. Maar dan hebben we het over 55-60K zakelijk en af en toe prive.

08 aug 2006 14:32
Profiel
PorscheForum Junkie
991.2 Carrera 4 GTS Hendrik-ido-Ambacht
Bericht 
Devils son schreef:
Hansv schreef:
Is een privéauto waarvan je de zakelijke kilometers aan de zaak doorbelast dan misschien niet interessanter? :?:

Kan ik zo beantwoorden: nee. Dit is alleen maar interessant indien je veel zakelijke kilometers rijdt en niet al te veel prive kilometers.

Met een beetje fine-tuning is er dan vaak wel een voordeel te halen. Zo rijdt mijn vriendin haar prive-auto zakelijk, omdat dit fiscaal gunstiger is dan werken met bijtelling. Maar dan hebben we het over 55-60K zakelijk en af en toe prive.

Volgens mij is het heel simpel:

Kan je leven met max 500KM per jaar
zo nee, dan helaas en volledige bijtelling
KM registratie kom je niet onderuit !!!

Ik zit hier in het zelfde schuitje en heb een zakelijke auto (wel eigen zaak) met nu een bijtelling. daarbij hebben we een Porsche en mijn vriendin een Opeltje Corsa.

Ik twijfel zelf of ik mijn zakelijke auto zal gaan beperken tot 500km per jaar en de rest met de Porsche en Opel doen. Als ik dat ga doen wil ik alleen een wat nieuwere Porsche kopen en wil alleen de autokosten niet laten oplopen. Hoeft ook niet goedkoper.

De €550,00 die ik nu als netto bijtelling heb, kan ik dan bij de Porsche kosten die ik nu heb optellen. bij +/- 10K aan kilometers per jaar.

Maar ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit.

08 aug 2006 15:19
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Gerhard schreef:

waag ik te betwijfelen. wat je hier oplepelt zijn de zwart-witte regels. er bestaat ook nog zoiets als grijs (donkergrijs en lichtgrijs) :cheesy:

08 aug 2006 20:03
Profiel
Bericht 
horn schreef:

waag ik te betwijfelen. wat je hier oplepelt zijn de zwart-witte regels. er bestaat ook nog zoiets als grijs (donkergrijs en lichtgrijs) :cheesy:

Je bedoelt de kleur fraudegrijs?

08 aug 2006 20:12
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Devils son schreef:

Ik heb geen idee welke kleur fraude heeft. daar hou ik me niet mee bezig.

De vraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn of een trip naar een huwelijk van een collega in Renesse op zaterdag nou prive of zakelijke kilometers zijn. En zo kan je je nog veel meer zaken afvragen. Dat doe ik wel eens. Ik hou ervan mezelf dingen af te vragen.

08 aug 2006 20:18
Profiel
Bericht 
horn schreef:

Ik wel (met het oplossen van andermans ellende, niet met zelf frauderen natuurlijk :roll: ) en ik dacht altijd dat het zwart was, maar begon nu te twijfelen.

Citaat:
De vraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn of een trip naar een huwelijk van een collega in Renesse op zaterdag nou prive of zakelijke kilometers zijn. En zo kan je je nog veel meer zaken afvragen. Dat doe ik wel eens. Ik hou ervan mezelf dingen af te vragen.

Dat is wel zakelijk te noemen vind ik (zeker als het hele bedrijf is uitgenodigd). Maar met dat soort vragen kun je niet veel goedmaken denk ik zelf.

De kilometeradministratie is iets waar de ogen van de fiscus altijd wel op zijn gericht. Een beetje voorzichtigheid kan dus geen kwaad.

08 aug 2006 20:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
horn schreef:
Gerhard schreef:

Je bedoelt de zo genaamde Veerman constructie :wink:

Laatst bijgewerkt door Gerhard op 08 aug 2006 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.

08 aug 2006 21:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
horn schreef:
Devils son schreef:

Lijkt me wel een zakelijke rit toch ?

Wordt natuurlijk heel anders als je naar de trouwerij gaat van de aanstaande vrouw van je collega :shock:

08 aug 2006 21:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 2 Cabrio
Bericht 
Altijd leuk die kleuren grijs. :wink:

Ik ken nog een verhaal uit een grijs verleden van iemand met een kinderrijk gezin die vanwege geloofsovertuiging en geen premies volksverzekering betaalde en bovendien ook geen bijtelling wilde betalen van zijn Chevrolet Transport.
Dat zo'n Chevy wel 3 achterbanken heeft, maar niet prive wordt gebruikt was te verklaren doordat er vaak zakenrelaties mee moesten rijden :roll:
De schoonmoeder van deze meneer moest echter ook regelmatig met het gehele gezin in de weekenden worden bezocht en die woonde 2 provincies verder.

Dat ging één jaar goed, twee jaar goed, drie jaar goed, en bijna vier jaar goed, totdat er iemand langs kwam met de volgende vraag.
Mogen wij de KM administratie zien? Die sluit mooi aan inderdaad... Oeps :P maar waarom staat er geen vermelding van uw ritten op zondag xx xx xx en zaterdag xx xx xx.

Ontkennen bleek niet zinvol te zijn, want er waren foto's gemaakt door Rijkswaterstaat. Niet eens door CJIB. De foto's van Rijkswaterstaat worden/werden wel vaker gemaakt, bijvoorbeeld met het doel om de eigenaar van een voertuig een vragenlijst toe te sturen over een door hem gebruikt weggedeelte.

Per saldo werd dit een navordering van 4 jaar bijtelling plus 100% boete = een boete van een nieuwe Chevy Transport netto.

08 aug 2006 23:01
Profiel
PorscheForum Rakker
930
Weert
Bericht 
Slimste ? lijkt mij om de goedkoopste auto ( in aanschaf ) zakelijk te rijden waardoor de laagste bijtelling eruitrolt.

De kosten van de duurste auto ( waarmee het meeste gereden zal worden ) gewoon op de goedkoopste laten zetten , denk aan brandstof , banden en onderhoud en je hebt al een leuke constructie.

Wel opletten dat het een beetje binnen de perken blijft 8)

09 aug 2006 0:08
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Weert 930 schreef:
Slimste ? lijkt mij om de goedkoopste auto ( in aanschaf ) zakelijk te rijden waardoor de laagste bijtelling eruitrolt

Dan bedoel je 'privé' waarschijnlijk?

09 aug 2006 0:24
Profiel
987 Boxster S 3.4 Tiptronic & Harley - Davidson FXDLS Low Rider S
Lemmer (PF #48)
Bericht 
Goedkoopste auto -> laagste bijtelling.
(Volgens mij heeft ie het wel goed.)

09 aug 2006 7:21
Profiel Twitter 
Moderator
PF #57
Bericht 
ja, goedkoopste auto geeft idd de laagste bijtelling. maar bijtelling heb je niet als je je auto alleen zakelijk rijdt, echter alleen als je je auto ook privé rijdt. vandaar.

dus de goedkoopste auto prive rijden levert de laagste bijtelling op. lijkt mij. of ik lees het verkeerd...

09 aug 2006 7:34
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Marcos schreef:
Per saldo werd dit een navordering van 4 jaar bijtelling plus 100% boete = een boete van een nieuwe Chevy Transport netto.

als ze kunnen bewijzen dat hij in jaar 4 prive gereden heeft, zou dan op basis daarvan zomaar uitgegaan kunnen worden dat hij dat in jaar 1, 2 en 3 ook gedaan heeft? Derhalve over 3 eerdere jaren ook, zonder enig bewijs, een naheffing presenteren? Lijkt me toch niet?

09 aug 2006 7:37
Profiel
Lemmer (PF #48)
Bericht 
Ik zou gewoon de zakelijke auto zoveel mogelijk ook prive rijden.
Molen's BMW 3 Touring is ook nog een plaatje ook!!!!

Wij gebruiken de Seat ook ontzettend veel prive, ondanks dat Willeke een auto heeft en er staat ook nog een 951.

Reken gewoon zo'n 10% van de nieuwprijs, en je weet waar je ongeveer aan toe bent. (ik weet het, het is niet exact maar wel makkelijk rekekenen)

09 aug 2006 7:37
Profiel Twitter 
Moderator
PF #57
Bericht 
als je uitrekent wat je jaarlijks kwijt bent aan bijtelling over die seat omdat je hem prive gebruikt, moet je maar eens goed berekenen wat je prive erbij kan rijden voor dat geld.

ik weet niet hoeveel km je prive rijdt met je leaser, dus ik weet niet of het voor jou opgaat. een collega van mij rijdt voor het geld dat hij bespaart door zijn zakelijke auto niet prive te rijden een golf cabrio prive ernaast - budgetneutraal... :roll: :shock: :wink:

is, zoals gezegd, uiteraard afhankelijk van wat je rijdt (qua auto) en hoeveel je prive rijdt.

Je kan het hier snel uitrekenen.

09 aug 2006 7:44
Profiel
Haarlem e/o
Bericht 
Ach mannen, af en toe denk je wel eens wat geef ik toch een geld uit aan al dat blik :cry:

Ben ik wel goed bezig :wink: , werk wel veel en heb geen 2' vriendin en je moet toch een hobby hebben :oops:

Krijg per 2 weken de afrekening van Shell en als je ziet wat die trucks opslurpen :!: , dat wil je niet weten :twisted:

Heb sinds een maand een Terberg erbij met 420 pk en héél veel laadvermogen, maar een verbruik van 1 op 1½ / 2 :roll:

Ook de eerste truck met een automaat en dat verbruikt ook meer :idea:

09 aug 2006 9:09
Profiel
Lemmer (PF #48)
Bericht 
Ik ga zeker 2x per jaar prive naar midden Frankrijk. Ook zeker 1x per jaar naar Oostenrijk.
Mijn ouders wonen 55 kilometer bij me vandaan. Ook zeker 20x per jaar naar Lemmer op en neer.
En dan alle ritjes naar de stad, vrienden, vergaderingen (NPC), familie, etc. :D
Dus volgens mij kan het uit om die iets meer dan 3.000,= per jaar te betalen.
Plus: Ik heb geen zin om elke kilometer op papier te moeten zetten!!!!! :shock:

Een kennis van mij sjoemelde behoorlijk met z'n kilometerstand. Totdat hij een total losje kreeg...... Kwam niet overeen.... BETALEN (belasting) :twisted: (Terecht overigens, hierdoor moeten WIJ met z'n allen meer betalen.)

09 aug 2006 9:10
Profiel Twitter 
‘64 Kever
Bericht 
Jups, dat verhaal klinkt bekend inderdaad Hans.... Ik tank vrij veel bij die grote stops op de snelweg, dan staat er altijd wel een truck te tanken/betalen... Als je dan ziet dan zo'n meneer voor je zo'n 800-1000 Euro moet afrekenen... *oef*... Kom ik aan met mijn 55-60 Euro'tjes ;)

Over zakelijk/prive rijden... Mijn zakelijke Leon rij ik gewoon prive, ik betaal mooi bij, hoef nergens rekening mee te houden (qua kilometeradministratie ofzo). Het is gewoon (voor mij!) een afweging, ik ZOU budget neutraal een andere auto kunnen rijden, echter niet zo'n auto als ik van de zaak heb.

Daarbij heb ik "geen zorgen" met de zakelijke auto... Doet hij het niet? Jammer dan, vervangende auto... Gaat er iets "groots" stuk, het wordt gewoon vervangen en ik ga niet in 1 keer de boot in... Ga zo maar verder, dat rustige slapen is veel waard ;)

(uiteraard gaat het bij jou min of meer uit dezelfde broekzak, dus is het een iets anders verhaal wellicht!)

09 aug 2006 9:18
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende