06 sep 2006 18:07
06 sep 2006 19:42
06 sep 2006 20:02
06 sep 2006 20:09
06 sep 2006 20:25
Sandra & Eric schreef:Hebben wij een notaris in ons midden?
Ik heb een afspraak met een notaris volgende week, maar zit toch dringend om antwoorden verlegen. De notaris is nu met vakantie, dus is er hier iemand notaris?
06 sep 2006 20:40
06 sep 2006 20:51
06 sep 2006 20:56
06 sep 2006 20:59
06 sep 2006 21:00
06 sep 2006 21:12
06 sep 2006 21:24
06 sep 2006 21:53
mijn vriend Google schreef:Executeur-testamentair
Een oude tante heeft één neef en één nicht,die in het buitenland woont. Beide ouders van neef en nicht zijn overleden. Ieder krijgt dehelft van tantes erfenis. 'Notaris, wie moet nu alles regelen als ik er niet meer ben?' De notarisadviseert haar een executeur-testamentair te benoemen. Deze functionaris heeft tot taak de nalatenschapaf te wikkelen in samenwerking met de erfgenamen. Daarbij behoort ook het regelen van de begrafenis ofde crematie. De executeur-testamentair kan een van de erfgenamen zijn, maar het kan ook een buitenstaanderzijn. Om de executeur-testamentair in staat te stellen zijn werk te verrichten verdient het aanbeveling hemhet recht van bezit van de nalatenschap te verlenen zolang dat voor de afwikkeling van de nalatenschap nodigis. Hij krijgt daarmee het beheer over de nalatenschap en zal alle bezittingen onder zich mogen nemen.Ook kan de executeur-testamentair bijvoorbeeld de huur opzeggen, schulden betalen en vorderingen innen.U kunt hem daarbij nog speciale opdrachten geven, bijvoorbeeld om persoonlijke papieren te vernietigenof een goed tehuis voor uw huisdier te zoeken. De executeur-testamentair zal er altijd voor moeten zorgen,dat er een boedelbeschrijving wordt opgemaakt. Dat is een beschrijving van hetgeen wordt nagelaten. Als deexecuteur-testamentair over de nalatenschap het beheer heeft gehad, zal hij over zijn beheer rekening enverantwoording moeten afleggen. In dat geval is hij ook verplicht zorg te dragen voor het afgeven enuitkeren van de legaten. De executeur-testamentair is altijd bevoegd de aangifte te doen voor het rechtvan successie (de belasting die kan worden geheven na het openvallen van een nalatenschap). Wanneerde executeur-testamentair de aangifte zelf ondertekent, is hij of zij aansprakelijk voor de betaling vanhet verschuldigde bedrag.
Dezelfde vriend die elders schreef:De executeur-testamentair
De erflater kan bij notariële akte, bijvoorbeeld een testament, een executeur-testamentair benoemen. Deze is de uitvoerder van het testament. In het oude erfrecht kon dat ook per codicil maar in het nieuwe niet meer. De onder het oude erfrecht via codicil aangewezen executeurs blijven dat.
De executeur-testamentair wikkelt de lopende zaken van de nalatenschap af; hij of zij regelt bijvoorbeeld de begrafenis, betaalt de rekeningen, int openstaande vorderingen en verzorgt meestal de aangifte voor de successiebelasting. Bovendien zorgt de executeur-testamentair ervoor dat de nalatenschap verdeeld wordt volgens de bedoeling van de overledene.
Wat mag de executeur-testamentair doen?
Er zijn drie typen executeur. Elk met zijn eigen bevoegdheden. De redenen voor het onderscheid komen voort uit de ervaring dat onder het oude erfrecht de executeur-testamentair vrij gemakkelijk buiten spel gezet kon worden door de kinderen; bij een nieuwe executeur-testamentair van type 1 en 2 kan dat niet meer.
* Type 1 heeft de minste bevoegdheden. Deze executeur-testamentair regelt alleen de uitvaart.
* Type 2 heeft meer bevoegdheden. Hij of zij mag ook de nalatenschap afwikkelen en legaten uitkeren.
* Type 3 heeft de meeste bevoegdheden. Deze executeur testamentair mag alles, met name verdelen. Hij of zij is vergelijkbaar met een bewindvoerder.
06 sep 2006 22:17
06 sep 2006 22:37
06 sep 2006 22:52
07 sep 2006 13:51
Soms is het verstandig om (gedocumenteerd) afstand te doen van executeurschap..............
en ook om een erfenis te verwerpen........ kan ik uit ervaring mededelen
07 sep 2006 13:54
Sandra & Eric schreef:(..)Nou vraag ik mij af wat er dan gebeurt met jouw deel? het antwoord is vast te vinden via de link van Marc´Oh Oh...
07 sep 2006 14:12
adu schreef:Overigens gecondoleerd met het verlies van je vader.
adu schreef:ER bedoelt zonder meer het geval de nalatenschap meer schulden dan baten omvat.
07 sep 2006 14:32
ER schreef:(..) Inderdaad. Helaas hebben wij recent een dergelijk geval meegemaakt. Met alle denkbare problemen en stress tot gevolg.
Het lijkt nu geregeld te zijn....
07 sep 2006 15:13
adu schreef:ER schreef:(..) Inderdaad. Helaas hebben wij recent een dergelijk geval meegemaakt. Met alle denkbare problemen en stress tot gevolg.
Het lijkt nu geregeld te zijn....
Als de overledene er dan maar wel van heeft genoten en er geen schulden buiten zijn wil om zijn ontstaan. In dat geval heb ik er geen moeite mee In het andere geval
07 sep 2006 16:11
07 sep 2006 22:06
Sandra & Eric schreef:(..) Van sommige mensen zou ik helemaal niets willen, zowel positieve als negatieve gelden.
07 sep 2006 22:45
Sandra & Eric schreef:Gelukkig heb je de keus of je het aanvaardt of weigert.
08 sep 2006 10:28
Van mijn "vijanden" zou ik het juist met beide handen aanpakken en ritueel verbranden of toch maar die 997 turbo