28 sep 2006 12:18
persbericht schreef:AMERSFOORT - Audi heeft de genen en de naam van de vijfvoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans, de Audi R8, overgebracht naar een spectaculaire sportauto. Drie jaar na de lancering van de concept Audi Le Mans quattro debuteert – tijdens de autotentoonstelling van Parijs – de productieversie onder de naam Audi R8 als sportauto met middenmotor. Een fascinerende rijmachine en het sportieve hoogtepunt van Audi. De in het midden geplaatste 420 pk sterke V8 FSI-motor, de quattro permanente vierwielaandrijving en de volledig zelfdragende aluminium carrosserie volgens de Audi Space Frame technologie vormen de hechte basis voor superieure rijeigenschappen.
De Audi R8 kan vanaf begin november 2006 worden besteld. De eerste auto’s worden in het eerste halfjaar van 2007 afgeleverd. De prijs van de Audi R8 met handgeschakelde zesversnellingsbak is vastgesteld op € 146.200,-- inclusief BPM/BTW. De prijs van de versie met R tronic bedraagt € 156.400,-- inclusief BPM/BTW.
(...bladiebladiebla.....)
De R8 is uitgevoerd met een automatisch opererende achterspoiler die optimaal gebruikmaakt van de rijwind. Hij zorgt voor extra ‘downforce’ en verhoogt daarmee het zuigende effect dat door de vormgeving van de bodemplaat en de diffusers wordt verkregen. Bij lagere snelheden trekt de spoiler zich automatisch terug en verdwijnt in de carrosserie.
De motor is een hoogtoerige machine. Het maximumtoerental bedraagt 8.250 t/min. Het voordeel van dit type motor is dat er ook bij hoge snelheden nog volop vermogen voorhanden is, terwijl de motor soepel blijft en over het volle toerengebied snel op het gas reageert. De cijfers illustreren het geweldige potentieel van de achtcilinder. Bij 7.800 t/min. levert de 4.2 liter motor 309 kW (420 pk). Het maximumkoppel bedraagt 430 Nm tussen 4.500 en 6.000 t/min. En niet minder dan 90 % van het maximumkoppel is beschikbaar van 3.500 tot 7.600 t/min. Het gevolg is dat de achtcilinder onder vrijwel alle omstandigheden volop kracht biedt.
De prestaties zijn al net zo indrukwekkend. De R8 accelereert in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 301 km/h.
De volledig van aluminium gemaakte carrosserie wordt gebouwd volgens de Audi Space Frame technologie (ASF). Zijn perfecte balans tussen een minimaal gewicht en maximale stijfheid vormt de basis van uitstekende rijeigenschappen. Bovendien wordt zodoende een voortreffelijk specifiek gewicht verkregen van 3,71 kg per pk.
28 sep 2006 12:22
28 sep 2006 12:23
28 sep 2006 13:03
28 sep 2006 13:45
28 sep 2006 13:54
28 sep 2006 16:23
28 sep 2006 16:26
28 sep 2006 16:50
28 sep 2006 17:23
28 sep 2006 18:59
28 sep 2006 19:45
28 sep 2006 20:15
28 sep 2006 20:16
28 sep 2006 20:40
911-lover schreef:Zo op het eerste gezicht wel een erg hoog Veyron gehalte als ik de wagen zo bekijk