Vandaag de C32 AMG opgehaald na een onderhoudsbeurt. De desbetreffende garage heeft op dit moment 'toevallig' een E55 AMG te koop staan. Echt iets voor mij zegt hij. (tuurlijk, denk ik
Ik had de E55 al eerder te koop zien staan, maar ik weet heel goed wat ik in maart van dit jaar heb aangeschaft dus probeerde mij er niet te veel door af te leiden. (Ook omdat mijn bankrekening nog in revalidatie is...) Goed een testritje sla ik natuurlijk niet af. Bovendien moest ik nog een half uurtje wachten..
De eigenaar kwam aanlopen met de sleutel en zou mij een kleine demo geven , van het keyless go systeem. Sleuteltje in mijn broekzak en waarempel, je kan gewoon de auto openen. (soort knopje op de deurkruk.. ). Ik moest even wennen aan het interieur, nu ben ik een 993 gewend en mijn eigen C32 AMG, maar dit was wel even een stapje verder. Keurig afgewerkte knopjes, hele mooie klokjes en een super audio systeem.
Dit is hem dan, de E55 AMG 5,5 liter V8 Kompressor met 476pk en maar liefst 700nm. Ongelovelijk, ik kon mezelf geen voorstelling maken welk enorm geweld dit zou produceren. De eigenaar legde me nog kort het starten zonder sleutel uit, en nam toen afscheid. ("Je hebt me toch niet nodig?") Ik vind het heerlijk om een auto in alle rust te ontdekken, en nu had ik de kans.
Gelijk even de knopjes van het Comand systeem proberen, groot scherm Navigatie, DVD, etc. Indrukwekkend.. 1 miljoen knopjes om de stoel te positioneren.. Spiegels goed zetten, schuifdak dicht.... ok starten maar...: " wowwww " Met een 'gemene' brul werd de dikke V8 wakker.
Wat een geluid! Aangezien alle AMG's automaat zijn, (Love it or hate it) hoefde ik mij geen zorgen te maken over de koppeling en het elegant wegrijden. (Iets dat mij de eerste keer met de 993 wel moeite kostte, moet ik bekennen). Klein beetje gas, hij rolt. Niet overdreven nerveus, misschien kwam dat ook door de massa van meer dan 1700 kg! Omdat ik het belangrijk vind auto's netjes te behandelen, wilde ik hem uiteraard eerst rustig warm rijden, maar ik zocht tevergeefs naar een temperatuur metertje in de eindeloze menu structuur van de Mercedes.
Goed , dit valt allemaal wel mee, maar het was voor mij op dat moment een beetje veel informatie tegelijk. (Hij zit overigens gewoon rechts in de cockpit, dus niets afwijkends...) Hij was nog warm, dus na de eerste rotonde durfde ik hem ook een beetje uit te dagen.. Daar was die gemene brul weer, en dit keer deed ik het nog rustig aan. Na de volgonde rotonde had ik iets meer ruimte en drukte ik het pedaal stevig naar beneden..... Allemachtig! wat een geweld, even daarvoor was het nog een super comfortabele 'zoef' mobiel nu werd ik gelanceerd als een raket. Op de snelheidsmeter heb ik niet gelet, maar het was zeker weten "Wegmisbruikers "waardig , tegelijkertijd kreeg ik visioenen van die 'kleine Trol'. Het gebrul van die V8 Kompressor bezorgde mij kippevel. Jemig wat een auto. Vervolgens wat binnendoor weggetjes gereden, nog niet goed beseffend waarmee ik op dat moment onderweg was. Fantastisch! Ben daarna met begeleiding van de AMG dame terug gereden naar de garage. Ik wilde niet te entousiast over komen, omdat ik anders nare relatie problemen zou oplopen. Ben vervolgens in mijn eigen AMG'tje gestapt, ook een fijne auto. Maar deze ervaring moest ik even delen met jullie.
Sander