15 apr 2007 9:53
15 apr 2007 10:02
15 apr 2007 10:07
15 apr 2007 12:27
D.D. schreef:Met de verwachte vijftienhonderd invorderingen dit jaar heeft de politie in twee jaar tijd het aantal ruimschoots verdubbeld. In 2005 lag het aantal op 700.
15 apr 2007 19:08
15 apr 2007 22:42
15 apr 2007 23:58
16 apr 2007 0:19
16 apr 2007 5:44
16 apr 2007 10:05
paulb schreef:Ik denk dat ik "blokrijder" ga worden bij Rijkswaterstaat.
16 apr 2007 10:18
google schreef:Joure - De vrachtwagenchauffeur die net het verkeersplein bij Joure op wil rijden, is zichtbaar verbaasd als hij de twee felgele wagens van Rijkswaterstaat aan ziet komen over de rotonde. Hij twijfelt even, maar trapt dan toch op de rem. ,,Hij had makkelijk voor kunnen gaan”, aldus ‘blokrijder’ Henk de Jong. ,,Maar ja, hij heeft ons nog nooit gezien, hij is nog niet gewend aan blokrijden.”Blokrijden. Hoewel Rijkswaterstaat al twee proeven heeft gedaan elders in het land, zal bijna nog geen automobilist weten wat het inhoudt. Het is een manier om het verkeer beter te laten doorstromen, legt De Jong uit. ,,Wij rijden met twee wagens van Rijkswaterstaat constant rondjes over de binnenste twee banen van de rotonde. Omdat wij langzaam rijden, creëren wij ruimte voor mensen die willen invoegen.” Want dat is het grootste probleem van de rotonde. Automobilisten willen snel doorrijden op de rotonde - misschien omdat ze al een tijdje in de rij hebben gestaan. ,,Dan gaan ze met zestig of zeventig kilometer per uur over de rotonde en geven anderen geen kans om in te voegen.”
De twee gele wagens met oranje knipperlichten, deden de wenkbrauwen wel fronsen toen het blokrijden vanmorgen begon. Kwestie van gewenning, denkt Den Jong. ,,Ongeveer vier op de vijf automobilisten komt hier dagelijks, dus binnen een week moeten ze wel gewend zijn.” Wat moeten ze precies leren? ,,Als ze de rotonde op komen rijden, moeten ze geen gaten laten vallen. Ze kunnen vaak nog voorlangs, omdat we niet zo hard rijden. Maar ze zijn gewend dat auto’s met meer snelheid aan komen rijden dan wij doen.” De wagens rijden gemiddeld twintig kilometer per uur, soms nog langzamer. Het idee voor het blokrijden komt van de inspecteurs zelf, vertelt teamleider A. Boers. ,,Onze inspecteurs kregen het idee dat blokrijden voor voorlopig de beste oplossing zou zijn om de doorstroming te bevorderen. Het zal de files niet doen verdwijnen, want daarvoor is meer nodig, maar we hopen dat de wachttijd voor automobilisten bij knooppunt Joure in elk geval zal afnemen.”
De inspecteurs moeten naast blokrijden ook zelf controleren of het werkt. ,,Het is de eerste keer dat dit gedaan wordt op een verkeersplein”, zegt teamleider A. Boers. ,,We gaan dus optisch controleren of het ook werkt.” Naast de twee wagens rijdt een derde inspecteur in de omgeving van de rotonde om te kijken hoe lang de rijen zijn. ,,De afgelopen weken hebben we gekeken naar de rijen dus we kunnen vergelijken of de files afnemen.” Maar dat gebeurt in eerste instantie niet, aldus inspecteur De Jong. ,,De komende dagen zullen de rijen langer worden, omdat niemand het gewend is. Daarna kunnen we zien of het werkt.”
16 apr 2007 13:39
ErikE schreef:Laten we allemaal onze P's verkopen, en een Prius gaan rijden.
16 apr 2007 18:17
21 apr 2007 15:57
21 apr 2007 17:13
22 apr 2007 0:21
22 apr 2007 0:34
lindemans schreef:
WA dekking nietig verklaren bij meer dan 20 te hard binnen de bebouwde kom zou ook wel moeten werken lijkt me; zeker als je iedereen die zelf kan dokken na zo'n schade met een bos bloemen in de krant zet.
22 apr 2007 1:04
22 apr 2007 1:13
22 apr 2007 9:41
22 apr 2007 9:51
Devils son schreef:lindemans schreef:
WA dekking nietig verklaren bij meer dan 20 te hard binnen de bebouwde kom zou ook wel moeten werken lijkt me; zeker als je iedereen die zelf kan dokken na zo'n schade met een bos bloemen in de krant zet.
Over borrelpraat gesproken...
22 apr 2007 12:43
22 apr 2007 13:00
michael schreef:Denk ook dat het aan de zachte winter heeft gelegen.
23 apr 2007 20:16
23 apr 2007 20:22
google schreef:ACAB=All Cops Are Bastards