Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

RDW kenners; kenteken uit oorspronkelijk bouwjaar mogelijk ?

01 mei 2007 21:15

Beste Forummers,

Heeft iemand enig idee c.q. enige ervaring met het verkrijgen van een (uiteraard vervallen) kenteken uit een bepaald jaar bij het aanvragen van een nieuw kenteken (bij invoer) ?
Ik sprak afgelopen weekeinde de BMW dealer uit Oostvoorne en die meende dat dit mogelijk was. Zelf dacht ik dat het makkelijker is om een Space Shuttle in een baan om de aarde te krijgen dan onze vrienden van de RDW zover te krijgen dat zij een vervallen kenteken opnieuw uitgeven.
Deze man dacht dat het dan ook zou moeten gaan om zelfde merk en type auto.

Iemand ?

01 mei 2007 21:18

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, maar wellicht dat iemand iets meer weet.

01 mei 2007 21:34

ff zoeken op "blauwe platen" meen ik :arrow: Anne 2.7 heeft z'n gele nummer verruild voor 'n blauw :wink:


.... kan IMO alleen als de datum van toelating voor 1 januari 1978 is :idea:

01 mei 2007 21:35

Lijkt óók mij zeer onwaarschijnlijk, maar in theorie zou dat best kunnen: in dat jaar is er echt wel een auto "vernietigd" waarvan ook het kenteken is vernietigd, maar die kan natuurlijk best opnieuw worden uitgegeven.

01 mei 2007 21:46

Olaf schreef:ff zoeken op "blauwe platen" meen ik :arrow: Anne 2.7 .....

At your service :salut:

:arrow:
Anne 2.7 schreef:
Medewerker Klantenservice RDW schreef:In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Het is mogelijk om een historisch kenteken aan te vragen voor personenauto's met als 'datum eerste toelating' tussen 1 januari 1973 en 1 januari 1978. Deze datum vindt u op het deel 1 bij bijzonderheden.
Het eerste uitgereikte kenteken uit deze serie was 00-YA-01.

Voor het verkrijgen van een historisch nummer, kunt u bij één van de hieronder genoemde partijen de aanvraag indienen.

De RDW.
Om een aanvraag te doen bij de RDW stuurt u een brief en het complete originele kentekenbewijs (Voertuigbewijs, Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingbewijs), naar het volgende adres:

RDW
Unit VRD
Postbus 30.000
9640 RA VEENDAM

De kosten bedragen 37,- euro. Dit bedrag kunt u overmaken op gironummer 365377 t.n.v. de RDW in Veendam, o.v.v. het kentekennummer van uw auto en 'omwisseling naar historisch nummer'.

FEHAC (Federatie Historische Automobiel Clubs).
Hier kunt u een aanvraagformulier voor omwisseling aanvragen door 56,- euro over te maken op gironummer 1304483 ten name van de FEHAC in Bilthoven. Met dit formulier en alle delen van het kentekenbewijs vraagt u bij de RDW in Veendam de omwisseling aan. Het telefoonnummer van de FEHAC is: (0343) 43 73 03.

First Class Editions.
Telefoonnummer: (0183) 44 38 55, faxnummer: (0183) 44 29 66, e-mail: firstca@worldonline.nl. De kosten voor omwisseling zijn afhankelijk van het soort nummerplaat dat men bestelt.

Het is in alle gevallen raadzaam om voor uzelf kopieën te maken van het originele kentekenbewijs en de stukken aangetekend op te sturen. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening.

Heeft u een historisch kentekennummer aangevraagd en ontvangen, dan zult u ook aan uw verzekeringsmaatschappij het nieuwe nummer moeten doorgeven.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
;)

01 mei 2007 21:53

Als de auto van voor 1 Januari 1978 is, is er inderdaad geen probleem. Dan kun je inderdaad blauwe platen aanvragen. (Mijne is van 30 Januari 'zoiets' 1978) en hierdoor kon ik geen blauwe platen aanvragen.

Ik heb het mij zelf inderdaad ook wel eens afgevraagd of je dan wel gele platen uit '78 kan aanvragen. Ik ben ook benieuwd. :roll:

01 mei 2007 21:57

mij is verteld door de rdw dat dit niet kon. wilde op mijn 964 tip alsnog een vrij kenteken uit 1991 hebben om eea in lijn te laten zijn - heb er een middag voor aan de telefoon gezeten en een hoop ambtenaren voor uit hun winterslaap gewekt :wink: maar kreeg overal 'nee' op het rekest. Kentekens zouden nooit meer opnieuw worden uitgegeven in Nederland en blijven dus tot in lengte van dagen aan de - al jaren gesloopte - auto hangen. Hoewel ik het een leuke uitdaging zou vinden om een origineel nederlandse die ooit uitgevoerd is, terug in te voeren en daarvoor het oude nederlandse kenteken weer aan te vragen... :idea:

mijn '91er tip was overigens geen historische auto (lees net de inmiddels geposte info)

01 mei 2007 22:02

Ha, die Porschisten;

Het is wel mogelijk om op oudere auto's van die mooie donkerblauwe platen te krijgen, maar een oude letter/cjifercombinatie wordt nooit opnieuw uitgegeven als die eenmaal vervallen is geweest. Een auto van dergelijke leeftijd krijgt dan een herkenbare twee letters, vier cijfersplaat met een A?-00-00 of Y?-99-99 combinatie.

01 mei 2007 22:15

Alvast dank jongens voor alle input ! Jullie zien het dus ook somber in.....
Ach Horn, misschien ga ik er ook eens een dagje voor zitten :lol:

01 mei 2007 22:16

Ik had op mijn rode 3.2 een kenteken van '93 zitten ( 2 eigenaar had nieuw kenteken aangevraagd wegens zgn. verlies) terwijl het een '83 was en Pon geleverd, had ook nog foto's met het oude ned. kenteken erbij.
Ik de foto op gestuurd met aanvraag of ik orgineel kenteken terug kon krijgen, denk dat ik niet meer hoef te vertellen, NEE DUS :evil:

01 mei 2007 22:21

Ik heb in 1994 het oorspronkelijke kenteken van mijn toenmalige 850 spider teruggevraagd via de FEHAC, dat is volgens mij nog steeds mogelijk. Van 75-SL-73 naae 10-32-SK!

Even op http://www.fehac.nl kijken.

Was toen wel een hoop gedoe, ik had een nummer uit 1978. Ik kreeg toen het oorspronkelijke nummer uit 1971 terug, het kenteken werd thuisgestuurd. Ik meldde dit natuurlijk ook netjes bij mijn verzekering. Deze gaf vervolgens aan dat het nummer niet bestond!

Ook de RDW bleef volhouden dat het nummer niet was uitgegeven totdat ik zowel de verzekeraar als de RDW een kopie heb gefaxt... :wink:

Gr. Gijs

01 mei 2007 22:30

ooit nog bekeuringen voor die auto ontvangen? :cheesy:

01 mei 2007 23:14

Ik heb ooit voor de Jags ook de oorspronkelijke kentekens terug kunnen vragen. Moest inderdaad via de FEHAC. Moest wel alle papieren , registratienummers en historie van de auto kunnen overleggen.
Het kon nl alleen als het kenteken ooit is ingetrokken vanwege bijvoorbeeld export. Wanneer de auto ooit als gestolen is opgegeven of als sloop/total loss te boek heeft gestaan is het kenteken definitief niet meer terug te krijgen. In dat geval zit er niks anders op dan er een uit de A of Y reeks aan te vragen.

Even bij de FEHAC navragen of dat nog steeds zo is want ook voor mij is dat al weer 10 jaar geleden.

01 mei 2007 23:19

Het is inderdaad nog steeds mogelijk via de FEHAC, ook al missen er delen van het oude kenteken.

Helaas (ik ben bezig met de restauratie van een US-importauto uit 1978) zijn auto's van ná 1-1-'78 uitgesloten van uitgifte van een pseudo-oud kenteken.

02 mei 2007 1:25

En dat is nou juist zo jammer om een auto van net na 78 met 90'er platen te hebben.. :? :arrow: Dus het wordt 'm niet

02 mei 2007 1:48

horn schreef:Hoewel ik het een leuke uitdaging zou vinden om een origineel nederlandse die ooit uitgevoerd is, terug in te voeren en daarvoor het oude nederlandse kenteken weer aan te vragen...

Volgens mij is zo'n remigrant BPMvrij als je de originele papieren hebt en alleen maar een kwestie van een APKgoedkeuring en kentekenplaten aanvragen.

02 mei 2007 7:35

nieuwe kentekenplaten of de originele? :roll:

02 mei 2007 8:49

Als er nog wat documentatie aanwezig is, kun je het originele kenteken terugkrijgen. Kennis van me heeft pas een auto gered van de export naar Polen, die krijgt zijn originele '83-nummer terug.

02 mei 2007 10:42

horn schreef:nieuwe kentekenplaten of de originele? :roll:


De originele combinatie op blauwe danwel gele nieuwe fysieke platen afhankelijk van de leeftijd. Want de platen zelf zijn natuurlijkd estijds vernietigd. De combinatie blijft altijd behouden voor het chassis...

21 mei 2007 9:52

Toch nog even een vraag: kan ik blauwe platen krijgen voor een in 1976 gebouwde 3.0 die nooit op NL kenteken heeft gestaan?

21 mei 2007 9:57

Volgens deze eerdere posting wel.

De mijne is nl ook tot 2004 in Italie geweest en pas daarna ingevoerd.
Succes!

21 mei 2007 11:16

Autos die oorspronkelijk op nederlands kenteken waren gezet en daarna geexporteerd zijn, kunnen bij remigratie weer op hun originele kenteken worden gezet. BPM was al voldaan bij de eerste keer dat de auto op kenteken was gezet, hoeft dus ook niet meer te worden betaald. Eea wordt gecheckt a.d.h. van chassisnummers.

Herman, die bezig was geweest een oorspronkelijk door PON geleverd 964RS die nu in de UK staat, weer naar Nederland te halen.

21 mei 2007 12:58

Maar met eerste toelating wordt dus bedoeld het type en niet de specifieke auto zelf?

21 mei 2007 13:03

maurice schreef:Wanneer de auto ooit als gestolen is opgegeven of als sloop/total loss te boek heeft gestaan is het kenteken definitief niet meer terug te krijgen.


Heb twee jaar geleden op miraculeuze wijze een motor teruggekregen die 10 jaar daarvoor voor mijn huis was gestolen en er was in die 10 jaar slechts 200km mee gereden! Moest deze wel weer ter keuring aanbieden bij het RDW om hem weer op kenteken te krijgen. Kenteken was hetzelfde kenteken als voor de diefstal! In Nl is chassis/framenr. en kenteken een twee-eenheid die op de klassiekerplaten na dan nooit veranderd kan worden. Of je moet gaan "omkatten" maar da's weer een ander verhaal.

21 mei 2007 13:58

Maarten schreef:Maar met eerste toelating wordt dus bedoeld het type en niet de specifieke auto zelf?

Jawel, het gaat om de specifieke auto. Als jouw auto uit Duitsland komt en in november 1977 daar voor het eerst op kenteken is gezet, kun je een 'oud' kenteken aanvragen. Is-ie van 1 januari '78... jammer!
Plaats een reactie