Zoals ik verleden week heb aangemeld had ik een persoonlijke uitnodiging gekregen om de nieuwe Peugeot 607 uit te testen.
Na contact met de garage had ik een afspraak gemaakt en kreeg ik de wagen 4 dagen ter beschikking (van vrijdag tot morgenavond)
Ik ben wel nooit een echte voorstander van Franse wagens geweest, maar in navolging van anderen die hier leuke testritten gemaakt hadden nam ook ik deze kans met beide handen aan.
Het was dan wel geen Jaguar , Porsche , Ferrari of Aston Martin , maar ik moet zeggen dat ik vol tevreden ben met de aangenomen kans (dat van dat gekregen paard en muilis hier van toepassing
).
Vrijdag reden we vol nieuwsgierigheid naar de garage om ons aan dit avontuur te wagen.
De Omega werd afgezet en na wat papierwerk kregen wij de wagen overhandigt.
Men zou nog proberen me de nieuwe 2.7 Bi Turbo HDI te regelen , maar dit was hun helaas niet gelukt en ik moest me "tevreden stellen" met een 2.0HDI
Ik was bij de eerste confrontatie volledig verbaasd.Daar stond echt een luxe wagen puur.Demooie zwarte kleur en de standaard 17ers deden de wagen zeer elegant tonen. Eenmaal de deur geopend waande je je in een klassewagen van gerenomeerdere merken.
De wagen was full option en werkelijk alles was electrisch. van de zetels (inclusief electrische kopsteunen) over de spiegels (die naar binnenklapten bij het sluiten van de wagen) als al de rest wat je kan bedenken (automatisch aanspringende lampen en ruitenwissers , elechtrisch openenede en sluitende koffer , parkeersensoren , super audiosysteem, navigatie , boordcomputer , cruiscontrole, radiobediening aan het stuur , in alle standen verstelbaar stuur etc etc etc )
Het was echt een supersalon waarin gereden werd.
De motor was voor zijn kleine cilinderinhoud voor de grote wagen ietsje ondergemotoriseerd doch deed zeer goed zijn best. Mijn gemiddeld verbruik zat (volgens boorcomputer)op 7.2 liter wat volgens mijn rijstijl zeker niet te hoog is. De vorigen hebben er serieus mee de beest moeten uithangen daar het gemiddeld verbruik op alle afgelegde kilometers 8.6 is.
Een paar minpuntjes zijn er natuurlijk ook. Zo is er bvb de cruise controlbediening die als eerste links staat en daarachter die van de richtingaanwijzers wat de eerste dag meermaals gelijd heeft naar het klikken op de verkeerde hendel.
Ook de lakafwerking is niet echt optimaal (tenzij er al een herstelde schade geweest is).
Op de achterflanken zie je een licht "appelsieneffect" in de lak (wat de 207CC's in de ook hadden en de onderkant van de achterklep had zo weinig lak gezien dat het eerder leek op een spuitnevel waar de grondlak nog doorkwam.
Al bij almoet ik wel stellen dat ik serieus verbaasd was van de franse wagens (laatste was een 205 CTI 1.9 die ik gehad heb) . Ik had er een andere visie aan overgehouden.
Hier enkele plaatjes van de wagen.
De deelnemers van de Herfstrit zullen beide locaties herkennen.
(Jawel, aan het kasteel is de oprit af)