Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Gesloten onderwerp

Juridisch advies gevraagd. (topic gesloten)

12 jul 2007 21:38

Ongeveer een half jaar geleden heeft mijn baas mij mondeling toegezegd dat ik per 1 augustus nog maar 4 dagen kan komen werken om de 5e dag voor Wouter te kunnen zorgen. We zijn toen overeen gekomen dat ik de donderdag vrij zou gaan nemen. Mijn vriendin en ik hebben toen gelijk de kinderopvang besproken, zodat Wouter daar de maandag, dinsdag en vrijdag terecht kan. Zij heeft namelijk geregeld dat zij de woensdag vrij is.

Vandaag kreeg ik op de valreep voor hij nu op vakantie is vertrokken een contract onder mijn neus geschoven. Ik moest het maar even op mijn gemak doornemen en als hij terug zou komen van vakantie konden we het beide ondertekenen. Echter tot mijn grote verbazing staat hier nu plotseling in dat de periode van 1-8 tot 1-11 proeftijd zal zijn voor mijn 4-daagse werkweek. Dus nu loop ik ineens het risico dat ik na 3 maanden op zoek moet naar een andere oplossing gezien de gereserveerde dagen bij de kinderopvang. Is een proeftijd op een contractwijziging eigenlijk wel toegestaan? En dan al helemaal zonder dit daarvoor ooit te vermelden?

Mooi

12 jul 2007 21:51

Misschien een mooie manier om je te lozen na 3 maanden

12 jul 2007 21:52

? :idea: :?:
http://www.postbus51.nl/index.cfm/t/Wet_aanpassing_arbeidsduur/vid/6467D0C7-C295-519D-1520603F5D346D5D

s6

p.s. http://www.planet.nl/planet/show/id=219999/contentid=836985/sc=914e18

12 jul 2007 22:07

Een proeftijd is een gewenningsperiode voor werknemer en werkgever. Ben je daar eenmaal doorheen dan kan er nooit een tweede proeftijd ingeroepen worden. Je hoeft immers niet nogmaals aan elkaar te wennen.

Nog iets: als je een fulltime contract hebt dan kan de werkgever daar geen parttime contract van maken zonder jouw goedkeuring, mits het fulltime dienstverband van rechtswege eindigt en er sprake is van een nieuw aan te bieden contract. Dit nieuwe contract mag dan ook niet voorzien zijn van een proeftijd.

12 jul 2007 22:32

Ik doe wel 's wat arbeidsrecht, maar niet zo heel veel, maar volgens mij - uit het blote bolletje - heeft 500E hierboven gelijk.

12 jul 2007 22:45

Ik heb hier echt dagelijks mee te maken (ik doe de complete salaris administratie van 20 bedrijven, we hebben ook een administratiekantoor, hoort er bij dus :P).

Je mag maar 2 keer een contract verlengen tot maximaal 36 maanden daarna vast dienstverband, mits er 3 maanden tussen elk contract zit, waarin niet gewerkt word.

Je mag een contract nooit langer maken als de vorige dus bijvoorbeeld 3 maanden, daarna 6 maanden contract, das ook ongeldig.

Proeftijd kan inderdaad maar 1 keer, voor een vast dienstverband maximaal 2 maanden. Korter maximaal 1 maand.

Je kan daar in tegen samen wel overeenkomen dat jullie het aankijken of het werkt. Maar dan hoef je niet meteen een nieuw contract te maken.

Voortaan zou ik alleen wel alles schriftelijk alles laten bevestigen want nu kan hij het gewoon ontkennen.

http://home.szw.nl/navigatie/dossier/ds ... k_id=74781

lees dit ook even door, dit is wel een goed document.

12 jul 2007 22:48

500E schreef:Nog iets: als je een fulltime contract hebt dan kan de werkgever daar geen parttime contract van maken zonder jouw goedkeuring

als ik het goed lees is Double G vragende partij voor een part-time (80%) contract :?:

12 jul 2007 22:49

Is het niet een "Copy & Paste" contract en is je baas gewoon vergeten deze passage uit het contract te halen :?: :idea: :wink:

12 jul 2007 22:49

Speedy1980 schreef:Ik heb hier echt dagelijks mee te maken (ik doe de complete salaris administratie van 20 bedrijven, we hebben ook een administratiekantoor, hoort er bij dus :P).

Je mag maar 2 keer een contract verlengen tot maximaal 36 maanden daarna vast dienstverband, mits er 3 maanden tussen elk contract zit, waarin niet gewerkt word. Als je dat elke keer doet is dat alsnog een draaideurconstructie --> vast dienstverband.

Je mag een contract nooit langer maken als de vorige dus bijvoorbeeld 3 maanden, daarna 6 maanden contract, das ook ongeldig. Nooit van gehoord, is volgens mij niet zo, of ik moet me heel erg vergissen.

Proeftijd kan inderdaad maar 1 keer, voor een vast dienstverband maximaal 2 maanden. Korter maximaal 1 maand. Lengte proeftijd hangt af van contractsduur.

Je kan daar in tegen samen wel overeenkomen dat jullie het aankijken of het werkt. Maar dan hoef je niet meteen een nieuw contract te maken.

Voortaan zou ik alleen wel alles schriftelijk alles laten bevestigen want nu kan hij het gewoon ontkennen. Eens.

12 jul 2007 22:51

MS964 schreef:Ik doe wel 's wat arbeidsrecht, maar niet zo heel veel, maar volgens mij - uit het blote bolletje - heeft 500E hierboven gelijk.

ja klopt!
loopt je huidige contact misschien af? of heb je een aanstelling voor onbepaalde tijd?
ik vind het een rare constructie, is voor mij een reden om aan te nemen dat de werkgever (misschien) van je af wil.
de wettelijke proeftijd is bij een jaarcontract maximaal 1 maand... dus er klopt niets van die 3 maanden proeftijd!
bespreek dit en kijk wat hiervan de bedoeling is, in ieder geval niet accoord gaan! tenzij je het zelf niet meer naar je zin hebt... je komt als je contract dus niet verlengd wordt nu wel in aanmerking voor een "voorziening" maar of je daar blij mee moet zijn?

12 jul 2007 22:59

MS964 schreef:
Speedy1980 schreef:Ik heb hier echt dagelijks mee te maken (ik doe de complete salaris administratie van 20 bedrijven, we hebben ook een administratiekantoor, hoort er bij dus :P).

Je mag maar 2 keer een contract verlengen tot maximaal 36 maanden daarna vast dienstverband, mits er 3 maanden tussen elk contract zit, waarin niet gewerkt word. Als je dat elke keer doet is dat alsnog een draaideurconstructie --> vast dienstverband. Daar ben ik het mee eens, maar goed ik wil er niet teveel op ingaan.

Je mag een contract nooit langer maken als de vorige dus bijvoorbeeld 3 maanden, daarna 6 maanden contract, das ook ongeldig. Nooit van gehoord, is volgens mij niet zo, of ik moet me heel erg vergissen. Dit zal ik ff voor je nazoeken, maar dat staat ook wel ergens.

Proeftijd kan inderdaad maar 1 keer, voor een vast dienstverband maximaal 2 maanden. Korter maximaal 1 maand. Lengte proeftijd hangt af van contractsduur. Sorry had ff duidelijker moeten zijn, 2 jaar of langer(dit had nog achter vast dienstverband moeten staan) is 2 maanden proeftijd, korter is een maand.

Voortaan zou ik alleen wel alles schriftelijk alles laten bevestigen want nu kan hij het gewoon ontkennen. Eens.

12 jul 2007 23:04

Ik zit ook met zo'n gevalletje.

Ik werk in een hotel, maar val niet onder het CAO horeca, mijn baas heeft mij in één of ander Management gezet.

Ik begreep van hem dat je in de horeca 5 maal een contract aan mag bieden en dan pas iemand in vaste dienst hoeft te nemen.

Volgens hem mag juist het volgende contract niet korter zijn dan van het contract ervoor, het moet minstens gelijk zijn of oplopen. Dus eerst een 3 maanden, dan 6 maanden en dan een jaar. En dat mag hij, volgens hem, willekeurig verlengen, mits de contractsduur niet korter is dan die van het contract ervoor. Zo kan een baas je dus een hele tijd "aan het lijntje houden".

12 jul 2007 23:10

Dat zou niet eerlijk zijn steeds langer contract aanbieden, je moet altijd uit het oogpunt kijken van de werknemer. Wat je zelf al zegt, de baas kan je aan het lijntje houden en dat mag dus niet.

5 keer is onzin, dat staat echt niet in de cao, zal het morgen voor je nakijken voor de zekerheid, ik heb alle cao s hier, altijd up to date. Ik weet het dus al bijna 100 procent zeker, want er mag niet zomaar ten nadele van de werknemer van de wet afgeweken worden.

12 jul 2007 23:18

Nee!
je mag een contract max drie keer verlengen in maximaal 36 maanden, als je langer in dienst bent dan 36 maanden wordt je dienstverband volgens de wet automatisch een dienstverband voor onbepaalde tijd.
CAO of niet dat staat hier buiten, heb zelf een groothandel waarop ook geen CAO van toepassing is dus heb hier ook ervaring mee.
spreek je hier morgen nog wel even over?

doe je nog wel een goed woordje voor me in dat Hotel?

12 jul 2007 23:19

Dat is lief, dank je. Ik word er ook een beetje nerveus van, als kostverdiener wil je toch ook wel een beetje zekerheid. Ik heb nu een 3 maanden, een 6 maanden en nog een 6 maanden cotract gehad.

12 jul 2007 23:24

kijk even hier: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h316.htm
kga maffen, moet morgen weer cremmetjes verkopen...
zal lekker ampulletje voor je meenemen, kan je wel gebruiken morgen denk ik!

12 jul 2007 23:31

Artikel 668a | BW7, Boek 7, Titel 10, Afdeling 9
1.
Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:

a.
arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;

b.
meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.

2.
Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van de verrichte arbeid redelijkerwijze geacht moeten worden elkanders opvolger te zijn.

3.
Lid 1, onderdeel a en laatste zinsnede, is niet van toepassing op een arbeidsovereenkomst aangegaan voor niet meer dan 3 maanden die onmiddellijk volgt op een tussen dezelfde partijen aangegane arbeidsovereenkomst voor 36 maanden of langer.

4.
De termijn van opzegging wordt berekend vanaf het tijdstip van totstandkoming van de eerste arbeidsovereenkomst als bedoeld onder a of b van lid 1.

5.
Van de leden 1 tot en met 4 kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

Dit staat in het wetboek, maar goed je zit niet in een cao zegt hij zelf dan heb je hier dus zoiezo geen last van. Maar ik heb die cao al doorgespit volgens mij staat er ook niks over in de horeca CAO, (anders sleep ik die gasten van dat dure programma van CAO's voor de rechter, als je daar al niet meer op kan bouwen. (erg gerenomeerd bedrijf namelijk))

12 jul 2007 23:37

je mag een contract max drie keer verlengen in maximaal 36 maanden, als je langer in dienst bent dan 36 maanden wordt je dienstverband volgens de wet automatisch een dienstverband voor onbepaalde tijd.
CAO of niet dat staat hier buiten, heb zelf een groothandel waarop ook geen CAO van toepassing is dus heb hier ook ervaring mee.

Correct, dat regelt het BW. Volgens mij (maar ik heb ook wel eens een black spot up there) is het 48 maanden; twee halfjaarcontracten gevolgd door een jaarcontract of andersom. 1 Maand proeftijd.

Juristen, denk eens met me mee: is een contract voor bepaalde tijd met daarin opgenomen een proeftijd van drie maanden niet gewoon nietig; ergo: automatisch onbepaalde tijd zonder proeftijd?

12 jul 2007 23:39

Nee beding wat niet mag is nietig, maar daar en tegen is de rest als dat wel goed is gewoon nog rechtsgeldig hoor, staat ook in de wet, artikel moet ik morgen allemaal opzoeken, heb hier geen wetboek bij de hand, op kantoor wel.

12 jul 2007 23:40

als ik het goed lees is Double G vragende partij voor een part-time (80%) contract

Dat heb je goed gelezen; ik haalde het slechts aan om duidelijk te maken dat werknemer hier de grootste stem in heeft én dat dit parttime contract niet voorzien mag zijn van een proeftijd.

12 jul 2007 23:43

Burgerlijk Wetboek 7 (BW7)
Artikel 652 | BW7, Boek 7, Titel 10, Afdeling 5
1.
Indien partijen een proeftijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk.

2.
De proeftijd wordt schriftelijk overeengekomen.

3.
Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste twee maanden.

4.
Bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste:

a.
een maand, indien de overeenkomst is aangegaan voor korter dan twee jaren;

b.
twee maanden, indien de overeenkomst is aangegaan voor twee jaren of langer.

5.
Indien het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet op een kalenderdatum is gesteld, kan een proeftijd worden overeengekomen van ten hoogste een maand.

6.
Van de leden 4, onder a, en 5, kan slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

7.
Elk beding waarbij de proeftijd niet voor beide partijen gelijk is dan wel op langer dan twee maanden wordt gesteld, alsmede elk beding waarbij door het aangaan van een nieuwe proeftijd de gezamenlijke proeftijden langer dan twee maanden worden, is nietig.

Handig zon wetboek online, makkelijk opzoeken dan, arbeidsrecht is wel erg ingewikkeld, maar goed dat maakt het een leuk discussie punt, maar punt is wel dat werknemer erg sterk staat.

Jurisprudentie daarentegen is wat moeilijker opzoeken, want daar worden nog wel eens leuke toevoegingen aan gegeven.
Laatst bijgewerkt door Speedy1980 op 12 jul 2007 23:48, in totaal 1 keer bewerkt.

12 jul 2007 23:47

Oeps, wat een boel te lezen ineens. Super, dat jullie dat allemaal posten. Ik ga dat morgen even lezen, m'n oogjes vallen dicht!

12 jul 2007 23:50

500E schreef:

Correct, dat regelt het BW. Volgens mij (maar ik heb ook wel eens een black spot up there) is het 48 maanden; twee halfjaarcontracten gevolgd door een jaarcontract of andersom. 1 Maand proeftijd.

Juristen, denk eens met me mee: is een contract voor bepaalde tijd met daarin opgenomen een proeftijd van drie maanden niet gewoon nietig; ergo: automatisch onbepaalde tijd zonder proeftijd?

Nee, dan is er geen proeftijd. Contract en contractsduur geldt verder gewoon.

12 jul 2007 23:56

Wat een getrekkebek tegenwoordig met al die proefcontracten etc.
Ook ik heb mogen ondervinden dat er in de 10 jaar dat ik niet meer in de arbeidsmarkt zat dat er heel wat verandert is.
Mede door al die interimbedrijven.
Vroeger werd je aangenomen en/of afgedankt.
Een vast contract zoals zomooi genoemd wordt was/is nooit vast tenzij je voor een officiele dienst werkt (staat , gemeente of bank)
Zeker was je ook toen niet van je job.
Ik ben (zoals ze het tegenwoordig zo mooi noemen) vast aangenomen. En in principe kan ik morgen al terug op straat staan (reorganisatie vh het bedrijf of andere redenen zijn voldoende) .

12 jul 2007 23:58

Duidelijk :!:
Gesloten onderwerp