Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

GPS-snelheid > niet zo nauwkeurig als wordt gedacht!

12 sep 2007 11:25

Een vriend van me werkt bij Philips en doet daar hele technische dingen. Onlangs had ik het met hem over het verschil in snelheidsaanduiding tussen de snelheidsmeter van m'n auto en het GPS-systeem.

Tijdens discussies hoor ik dan altijd dat de snelheidsaanduiding op het GPS-systeem het nauwkeurigst is.

Dat blijkt in de praktijk inderdaad zo te zijn, maar veel minder nauwkeurig dan menigeen wellicht veronderstelt!

Voor een zeer nauwkeurige snelheidsbepaling door de GPS moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, maar aan lang niet alle voorwaarden wordt -altijd- voldaan, waardoor de nauwkeurigheid ook te wensen overlaat. Ook is het niet noodzakelijk voor een mobiel GPS-apparaat om zo nauwkeurig te zijn. Een zeer nauwkeurig GPS-apparaat zou véél duurder zijn, maar die nauwkeurigheid zou geen/nauwelijks toegevoegde waarde hebben...

Een auto-GPS (TomTom, etcetera) werkt met een rekenprogramma met een soort van 'inschattingscoëfficient'. Wellicht heb je dat wel eens gemerkt: als er -bijvoorbeeld- ergens aan de weg gewerkt wordt en je moet over een stuk 'nieuwe weg' (die nog niet bij het GPS-systeem bekend is) parallel aan de oude weg, raakt het systeem enigszins 'in de war', gaat (her)berekenen en plots rijd je volgens het GPS-systeem tóch weer op de oorspronkelijke weg. Hij rekent vanwege een ingecalculeerde onnauwkeurigheid naar het systeem bekende wegen toe.

Datzelfde geldt met de snelheidsmeter. Zo zul je bijvoorbeeld merken dat hij ook tijdens bijvoorbeeld (een korte) rit door een tunnel (als er derhalve geen satelietontvangst is en de snelheid derhalve niet gemeten kán worden) gewoon de snelheid aan blijft geven.

Al met al blijkt een GPS overigens -in tegenstelling tot een snelheidsmeter van een auto- een te láge snelheid aan te geven. Je rijdt dus al snel sneller dan de GPS aangeeft! Daar moet je -om bekeuringen te voorkomen- toch wel rekening mee houden!

Zie ook: http://www.sbg.nl/nl/over_gps.htm

Re: GPS-snelheid > niet zo nauwkeurig als wordt gedacht!

12 sep 2007 12:12

Al met al blijkt een GPS overigens -in tegenstelling tot een snelheidsmeter van een auto- een te láge snelheid aan te geven.


Ik begrijp niet hoe dit nou gerelateerd is aan de afwijkingen door tijdafwijking of atmosferische storing(en).

Als die afwijking tussen de 30cm en een aantal meters zit, dan kan de afwijking in de aangegeven snelheid toch ook naar beneden zijn? M.a.w, dat ik langzamer rijd dan m'n GPS routeplanner aangeeft?

12 sep 2007 12:41

Het bedrijf waar ik mijn TomTom kocht vertelde mij dat ik bij de snelheid die Tom aan gaf 5km moest bijtellen. Dus als Tom 115 aangeeft zou ik 120 rijden.

Als ik dit doe, zit ik ook redelijk aan de km's die de teller aangeeft.
Is dit een beetje de waarheid of fabeltje. :roll:

12 sep 2007 12:56

Ik ben weleens geflitst met op de TomTom 54 km/h en op de acceptgiro 57 km/h :evil:

Dacht toen nog dat GPS precies was......

Gezien bovenstaand verhaal van Speedy geen fabeltje dus

12 sep 2007 12:59

Heeft Autovisie ook al eens bericht, dacht ik.

12 sep 2007 13:03

@ EVR, was na correctie waarschijnlijk, blijf ik maar mooi de 5 km erbij optellen.

12 sep 2007 13:10

Nee voor correctie, kwam in ieder geval net uit op de overschrijding van waar vanaf je een acceptgiro ontving. (was toen nog 30 euries)

Maar blijf die veiligheidsmarge maar hanteren.... 8) :wink:

12 sep 2007 15:33

Had ik ook al eens uitgelegd hier en hier :salut:

12 sep 2007 16:05

Maar dat beantwoord nog steeds mijn vraag niet.

12 sep 2007 16:19

In de auto maakt de nauwkeurigheid van de GPS niet zo heel veel uit. De positie die de ontvanger berekend wordt verrekend met de mogelijkheden die de kaart biedt. Anders zou je auto continue op en naast de weg zwalken op de kaart.
Door deze herberekening naar de kaart toe zijn ook de afstanden tussen twee punten nauwkeurig te berekenen. Zeker omdat er ook nog een koppeling is met je draaiende wielen.

Dat de GPS in de auto zo nauwkeurig lijkt te zijn is dus pure schijn. De sofware van de kaarten maakt hem voor het oog nauwkeurig.


Juist... Dat probeerde ik dus ook uit te leggen! :wink:

Mijn Garmin is inderdaad een heel stuk nauwkeuriger (en geeft bovendien de nauwkeurigheid nog eens aan)...

12 sep 2007 16:30

Klopt.
De standaard GPS ontvangers gebruiken de L1 code. Dat is een frequentie die wordt uitgezonden op 1575.42 MHz. Door hiervan het Doppler effect te meten wordt de afstand bepaald. Ik denk dat dit ook het geval is waarom de GPS in de auto een te lage snelheid aangeeft.
Hetzelfde als een ambulance met sirenes je passeert. Je hoort een hoge toon als hij op je af komt en een lage als hj van je af rijdt.

Professionele GPS ontvanger gebruiken daarnaast ook nog de L2 code op 1227.5 MHz en daarnaast de meegezonden P codes, Y codes en M codes.

Door een combinatie van deze signalen te verwerken in de ontvanger en de ontvanger zelf een hele nauwkeurige klok te geven kan een nauwkeurigheid van enkele milimeters gehaald worden op dit moment.

De gewone Tomtom echter gebruikt nog steeds het L1 signaal met een nauwkeurigheid van ongeveer 30 meter.

13 sep 2007 9:23

Heb onlangs eens metingen gedaan met mijn TomTom GO710, Mio 268+ én met km-paaltjes+stopwatch, Mio geeft te weinig aan, TomTom zit er niet ver naast maar óók net iets te weinig! Goed om te weten want ik had voorheen alleen nog maar met de Mio in de P. gereden en dacht dat de teller enorm overdreef (+/- 10km/h teveel bij elke snelheid). Nu blijkt die teller toch een stuk nauwkeuriger te zijn.

13 sep 2007 13:41

maurice schreef:De gewone Tomtom echter gebruikt nog steeds het L1 signaal met een nauwkeurigheid van ongeveer 30 meter.

Mijn Garmin geeft zijn onnauwkeurigheid aan, en die is gemiddeld < 10 meter. Zolang de onnauwkeurigheid niet steeds dezelfde kant op werkt en er bovendien gecorrigeerd wordt naar de daadwerkelijk weg waarop je rijdt zou ik zeggen dat de fouten behoorlijk zullen worden uitgemiddeld. De snelheidsaanduiding is immers een doorlopend gemiddelde.

Misschien even een rekenexperiment: stel je middelt over 10 metingen gedurende 5 seconden. Dan zou de onnauwkeurigheid nog maar 10 meter afwijking /10 metingen = 1 meter zijn. Even aannemen dat het gemiddelde over de laatste 5 seconden wordt genomen en je zit bij 144 km/uur (c.a. 4 meter/seconden) op 20 meter afgelegde weg met een afwijking van 1 meter. Dat is dus inderdaad de ervaren 5%....

Overigens blijkt hier wel uit dat de relatieve onnauwkeurigheid groter wordt naarmate het gemiddelde over een kortere tijd wordt gemeten of er minder hard wordt gereden (minder meters afgelegd, terwijl afwijking hetzelfde blijft).
Conclusie: harder rijden en minder vaak op de teller kijken ;-)

13 sep 2007 23:05

Boxstermouse schreef:Mijn Garmin geeft zijn onnauwkeurigheid aan, en die is gemiddeld < 10 meter.


De Garmin gebruikt inderdaad een heel mooi wiskundig model om te middelen waardoor je op die nauwkeurigheid komt. Dan gaat men er wel van uit dat je de ontvanger gedurende enige tijd op dezelfde plek hebt.

Ik heb wel software die heel mooi de resultaten in kaart brengt en dan zie je dat na enige minuten meten de naukeurigheid terug loopt tot binnen 1 meter.

14 sep 2007 0:30

red cabriolet:
Nu blijkt die teller toch een stuk nauwkeuriger te zijn.


tering die van mij loopt 300 op de teller , zou die dat dan echt lopen :shock: mozes kriebel

14 sep 2007 11:50

:lol: :lol: :lol: :wink:

14 sep 2007 11:56

wat gaan we hard dan samen he koen :wink:

15 sep 2007 11:31

Gemeten bij 50,80,100 en 120km/h, 300km/h ben ik nog niet aan toe gekomen :lol:
Plaats een reactie