20 mei 2008 22:03
20 mei 2008 22:09
20 mei 2008 22:10
Global Car Rent
Autorijden zonder BPM heffing
Global Car Rent is Luxemburgse firma welke gespecialiseerd is in de verhuur van luxe personenauto’s op lange termijn. Het management wordt gevoerd door een Nederlandse directie, de gehele communicatie tussen klant en Global Car Rent kan hierdoor in het Nederlands geschieden.
Rijden op Luxemburgs kenteken.
Door een huurcontract voor lange termijn aan te gaan met Global Car Rent heeft u de mogelijkheid om een auto te rijden zonder BPM en BTW te betalen. In Luxemburg bestaat namelijk geen BPM, BTW kan door een autoverhuurbedrijf geheel terug gevorderd worden bij de Luxemburgse fiscus. Normaal gesproken is het niet toegestaan om als Nederlander in een auto te rijden met een buitenlands kenteken. De Nederlandse wet verbied het om als Nederlander te rijden in een auto waar geen BPM over betaald is, wanneer u dit toch doet riskeert u een boute welke wordt opgelegd door de Douane. Door een uitspraak aan het Europees hof wordt deze wet echter doorkruist. Deze wet ( artikel 49 van het Europees recht ) geeft aan dat binnen Europa vrijheid is van het leveren van diensten. Het verhuren van een auto valt onder deze noemer, dit betekent dat elke burger vrij is om waar dan ook in Europa een auto te huren. Nu is er dus een mogelijkheid om als Nederlander een auto te huren voor lange termijn bij Global Car Rent Luxemburg. Door een auto voor lange termijn te verhuren kunnen wij u precies de auto verhuren welke u wenst, u kunt zelf bepalen welke kleur, uitvoering en type de te huren auto heeft.
Voordelen Global Car Rent.
• Geen BTW en BPM.
• Lagere afschrijving op de auto.
• Minder wegenbelasting.
• Mogelijkheid om u auto aan het einde van het contract binnen heel Europa te kunnen verkopen.
20 mei 2008 22:13
20 mei 2008 22:15
20 mei 2008 22:16
20 mei 2008 22:18
20 mei 2008 22:25
zuugnap schreef:http://forum.fok.nl/topic/778429
kijk eens hier ECT wordt al over gepoekeld daar
het word al minder spannend
BPM op buitenlandse huur- en leaseauto's gewijzigd.
Nederland gaat volledige BPM heffen over auto's die in het buitenland geregistreerd staan en door inwoners van Nederland in Nederland gebruikt worden. Hier staat tegen over dat bij export van auto's naar andere EU-landen (+EER-landen) een teruggaaf van de BPM wordt verleend. Bij de teruggaaf wordt rekening gehouden met naar keuze de werkelijke afschrijving op de auto danwel op basis van een forfaitaire afschrijving. Per saldo heb je dan BPM betaald over de waarde van aanschaf minus de waarde bij export.
Kortstondig gebruik
Voor kortstondig gebruik geldt een vrijstelling van de BPM-heffing. Hoe lang is kortstondig: maximaal twee weken (oorspronkelijke wetsvoorstel was: één maand). Om van deze vrijstelling gebruik te kunnen maken, moet voordat je gebruik maakt van de Nederlandse weg een electronisch formulier worden ingevuld. Deze kan via de website van de Belastingdienst.
Ingangsdatum
De teruggaafregeling is van toepassing op auto's met een registratiedatum of datum van aanvang van gebruik van de weg in Nedeland op of na 16 oktober 2006.
Conclusie
Belastingvrij auto rijden in Nederland blijft mogelijk, maar slechts gedurende een periode van één maand. Bij langduriger gebruik blijft slechts een eventueel voordeel van een lager BTW-tarief en geen of minder motorrijtuigenbelasting; afhankelijk van het land waar de auto is geregistreerd.
Voor het chronologisch overzicht hebben wij onderstaand artikel van 22 september 2006 volledig laten staan. Door de gewijzigde opzet van de Wet BPM zal deze niet langer in strijd met het EG-recht.
Geen BPM op buitenlandse huur- en leaseauto's. (let op: gewijzigd zie boven)
Nederland mag geen BPM heffen over auto's die in het buitenland geregistreerd staan. Zo heeft het Europese Hof van Justitie op 27 juni 2006 bepaald: als een in Nederland woonachtig persoon een in het buitenland geregistreerde auto huurt (of least), is het heffen van BPM in strijd met het beginsel van het vrije verkeer van goederen en diensten binnen Europa.
Afschrijvingstabel ongeldig
Hof Den Haag (29 juni 2004, nummer BK-03/00985) vond de afschrijvingstabel van artikel 10 BPM akkoord. De Hoge Raad (22 september 2006, nummer 41.178) denkt hier anders over. De reden is dat de tabel niet gespecificeerd is en men voor een concrete auto dus niet weet of de tabel de werkelijke waarde van de auto weerspiegelt. De mogelijkheid tot tegenbewijs is niet van belang. Op 12 september 2006 is er een nieuw besluit inzake de BPM bekend gemaakt, lees hier
Conclusie
Een auto via het buitenland leasen of huren is door genoemde uitspraak van de Europese rechter goedkoper dan in Nederland een auto huren of leasen. U rijdt met een luxemburgs kenteken in Nederland en hoeft (voorlopig) geen BPM te betalen, de BTW is lager (15% in plaats van 19%) en u hoeft geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Er komt een wetswijziging aan maar ook daarna blijft het nog voordelig. De afschrijvingstabel in Nederland wordt ook van tafel geveegd dus ook na de wetswijziging in 2007 zijn we er nog niet. Conclusie, doen als u een beetje lef heeft.
Wetswijziging op komst
Tijdens prinsjesdag is een wetswijziging aangekondigd. Totdat er nieuwe wetgeving is, blijft het huren van een buitenlandse auto zonder BPM mogelijk. Onze inschatting is dat voor het einde van het jaar, de wet zal zijn aangepast, nog even wachten op de verkiezingen. Als een tijdsevenredige afschrijving wordt gerekend loopt de wetgever aan tegen de uitspraak van de Hoge Raad die de afschrijvingstabel verwerpt. Hoe moet je dan de BPM bepalen? De gouden melkkoe wordt langzaam maar zeker een gewone hollandse koe.
De regeling zou dan ook een omgekeerde regeling moeten kennen, namelijk het teruggeven van BPM bij export. We wachten af.
Voor wie de beschikking van het Europese Hof van Justitie wil nalezen, dat kan via de volgende link: EHvJ zaak C-242/05.
20 mei 2008 22:35
20 mei 2008 22:37
ECT schreef:Conclusie, doen als u een beetje lef heeft.
20 mei 2008 22:40
20 mei 2008 23:54
21 mei 2008 1:21
21 mei 2008 6:42
ECT schreef:Het blijft toch raar dat Global Car Rent nog niet gelanceerd is. Was volgens mij opgericht door 2 Nederlanders. Misschien koudwatervrees of juridische obstakels? .
21 mei 2008 7:22
21 mei 2008 9:29
21 mei 2008 10:25
Marcel schreef:Een kennis van mij doet het ook maar als ik het goed begrepen heb loopt het niet (en geen enkel andere) via een huur constructie. Wat wel werkt is als je "officieel" werkzaam bent in Luxemburg en voor je werk een auto nodig hebt. Dit kan door een bv-tje op te richten in Luxemburg, er een papieren "directeur" aanstelt en die in naam van het bedrijf jou een verklaring geeft voor het noodzakelijk gebruik van de wagen.
De papieren directeur's verkalring is nodig daar de eigenaar van de zaak namelijk niet voor deze regeling in aanmerking komt. De auto wordt ook gewoon gekocht, niet geleased of gehuurd.
Mijn kennis doet dia al jaren en heeft een aantal leuke auto's gereden waaronder, jaguar XJR, Maserati, Land Rover, Audi A8 etc etc.
Bij aanhouding door de politieoverleg je de verklaring en dat schijnt al een paar keer gebeurd te zijn.
21 mei 2008 10:34
21 mei 2008 10:40
21 mei 2008 10:53
21 mei 2008 11:20
John schreef:Mijn buren rijden ook met buitenlandse platen (een Opel Vectra met witte platen met PL ofso)..., ik zal is vragen hoe die gozer het doet.
John schreef:Verder mijn mening:
Je bent Hollander of niet, ben je een echte Hollander dus trots op Nederland, dan gewoon helaas op NL kenteken rijden, en de BPM en slurptax (weet er zelf helaas van) betalen.
Tis niet anders.......jammer maar helaas.
21 mei 2008 11:35
ECT schreef:Bestaat er soms een of andere constructie om deze auto's tegen lager BTW-tarief in NL te blijven rijden met deze platen.
21 mei 2008 19:07
Devils son schreef:ECT schreef:Bestaat er soms een of andere constructie om deze auto's tegen lager BTW-tarief in NL te blijven rijden met deze platen.
Die bestaat, maar de verhuurconstructie werkt niet meer omdat deze inmiddels door de fiscus is gerepareerd.
21 mei 2008 19:49
21 mei 2008 19:54
ECT schreef:
Dat zal wel zo zijn maar het Europees Hof heeft duidelijk gemaakt dat dit niet cf. EU-wetten zijn maw illegaal.
Net als het heffen van BPM.
Kennelijk werkt onze overheid met 2 maten.