Switch to full style
Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Luxemburg

20 mei 2008 22:03

In mijn straat heb ik 2 buren die auto's hebben met een Luxemburgs kentekenplaat. Een auto is een Audi R8, de ander een Bentley GT. Beiden zullen weliswaar geimporteerd zijn tegen een zeer gunstig fiscaal tarief, maar blijven rijden met deze buitenlandse platen terwijl ze vnl in Nl wonen en werken. Bestaat er soms een of andere constructie om deze auto's tegen lager BTW-tarief in NL te blijven rijden met deze platen. Officieel staan ze nu toch in Luxemburg geregistreerd? En wil je in NL langdurig rijden, dan ben je toch verplicht deze platen om te ruilen tegen Nederlandse platen en direct daarna de NL wegenbelasting te betalen? Of is er sprake van een of andere constructie of vrijstelling.

20 mei 2008 22:09

Maak eens kennis met je buren zou ik zeggen :D

20 mei 2008 22:10

Global Car Rent

Autorijden zonder BPM heffing

Global Car Rent is Luxemburgse firma welke gespecialiseerd is in de verhuur van luxe personenauto’s op lange termijn. Het management wordt gevoerd door een Nederlandse directie, de gehele communicatie tussen klant en Global Car Rent kan hierdoor in het Nederlands geschieden.

Rijden op Luxemburgs kenteken.

Door een huurcontract voor lange termijn aan te gaan met Global Car Rent heeft u de mogelijkheid om een auto te rijden zonder BPM en BTW te betalen. In Luxemburg bestaat namelijk geen BPM, BTW kan door een autoverhuurbedrijf geheel terug gevorderd worden bij de Luxemburgse fiscus. Normaal gesproken is het niet toegestaan om als Nederlander in een auto te rijden met een buitenlands kenteken. De Nederlandse wet verbied het om als Nederlander te rijden in een auto waar geen BPM over betaald is, wanneer u dit toch doet riskeert u een boute welke wordt opgelegd door de Douane. Door een uitspraak aan het Europees hof wordt deze wet echter doorkruist. Deze wet ( artikel 49 van het Europees recht ) geeft aan dat binnen Europa vrijheid is van het leveren van diensten. Het verhuren van een auto valt onder deze noemer, dit betekent dat elke burger vrij is om waar dan ook in Europa een auto te huren. Nu is er dus een mogelijkheid om als Nederlander een auto te huren voor lange termijn bij Global Car Rent Luxemburg. Door een auto voor lange termijn te verhuren kunnen wij u precies de auto verhuren welke u wenst, u kunt zelf bepalen welke kleur, uitvoering en type de te huren auto heeft.

Voordelen Global Car Rent.
• Geen BTW en BPM.
• Lagere afschrijving op de auto.
• Minder wegenbelasting.
• Mogelijkheid om u auto aan het einde van het contract binnen heel Europa te kunnen verkopen.

20 mei 2008 22:13

:thumleft:

20 mei 2008 22:15

woeiiiiiii that sounds koel!
en jij maar hard werken ECT ;)

20 mei 2008 22:16

Volgens mij is dat bedrijf nog niet eens actief zegt Google! :?

20 mei 2008 22:18

http://forum.fok.nl/topic/778429

kijk eens hier ECT wordt al over gepoekeld daar
het word al minder spannend ;)

20 mei 2008 22:25

zuugnap schreef:http://forum.fok.nl/topic/778429

kijk eens hier ECT wordt al over gepoekeld daar
het word al minder spannend ;)


Gepoekeld??? Wat is dat?

Hier nog een stukje.

Bron: Jongbloed-fiscaaljurist.nl

BPM op buitenlandse huur- en leaseauto's gewijzigd.

Nederland gaat volledige BPM heffen over auto's die in het buitenland geregistreerd staan en door inwoners van Nederland in Nederland gebruikt worden. Hier staat tegen over dat bij export van auto's naar andere EU-landen (+EER-landen) een teruggaaf van de BPM wordt verleend. Bij de teruggaaf wordt rekening gehouden met naar keuze de werkelijke afschrijving op de auto danwel op basis van een forfaitaire afschrijving. Per saldo heb je dan BPM betaald over de waarde van aanschaf minus de waarde bij export.
Kortstondig gebruik

Voor kortstondig gebruik geldt een vrijstelling van de BPM-heffing. Hoe lang is kortstondig: maximaal twee weken (oorspronkelijke wetsvoorstel was: één maand). Om van deze vrijstelling gebruik te kunnen maken, moet voordat je gebruik maakt van de Nederlandse weg een electronisch formulier worden ingevuld. Deze kan via de website van de Belastingdienst.
Ingangsdatum

De teruggaafregeling is van toepassing op auto's met een registratiedatum of datum van aanvang van gebruik van de weg in Nedeland op of na 16 oktober 2006.
Conclusie

Belastingvrij auto rijden in Nederland blijft mogelijk, maar slechts gedurende een periode van één maand. Bij langduriger gebruik blijft slechts een eventueel voordeel van een lager BTW-tarief en geen of minder motorrijtuigenbelasting; afhankelijk van het land waar de auto is geregistreerd.



Voor het chronologisch overzicht hebben wij onderstaand artikel van 22 september 2006 volledig laten staan. Door de gewijzigde opzet van de Wet BPM zal deze niet langer in strijd met het EG-recht.
Geen BPM op buitenlandse huur- en leaseauto's. (let op: gewijzigd zie boven)

Nederland mag geen BPM heffen over auto's die in het buitenland geregistreerd staan. Zo heeft het Europese Hof van Justitie op 27 juni 2006 bepaald: als een in Nederland woonachtig persoon een in het buitenland geregistreerde auto huurt (of least), is het heffen van BPM in strijd met het beginsel van het vrije verkeer van goederen en diensten binnen Europa.
Afschrijvingstabel ongeldig

Hof Den Haag (29 juni 2004, nummer BK-03/00985) vond de afschrijvingstabel van artikel 10 BPM akkoord. De Hoge Raad (22 september 2006, nummer 41.178) denkt hier anders over. De reden is dat de tabel niet gespecificeerd is en men voor een concrete auto dus niet weet of de tabel de werkelijke waarde van de auto weerspiegelt. De mogelijkheid tot tegenbewijs is niet van belang. Op 12 september 2006 is er een nieuw besluit inzake de BPM bekend gemaakt, lees hier
Conclusie

Een auto via het buitenland leasen of huren is door genoemde uitspraak van de Europese rechter goedkoper dan in Nederland een auto huren of leasen. U rijdt met een luxemburgs kenteken in Nederland en hoeft (voorlopig) geen BPM te betalen, de BTW is lager (15% in plaats van 19%) en u hoeft geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Er komt een wetswijziging aan maar ook daarna blijft het nog voordelig. De afschrijvingstabel in Nederland wordt ook van tafel geveegd dus ook na de wetswijziging in 2007 zijn we er nog niet. Conclusie, doen als u een beetje lef heeft.
Wetswijziging op komst

Tijdens prinsjesdag is een wetswijziging aangekondigd. Totdat er nieuwe wetgeving is, blijft het huren van een buitenlandse auto zonder BPM mogelijk. Onze inschatting is dat voor het einde van het jaar, de wet zal zijn aangepast, nog even wachten op de verkiezingen. Als een tijdsevenredige afschrijving wordt gerekend loopt de wetgever aan tegen de uitspraak van de Hoge Raad die de afschrijvingstabel verwerpt. Hoe moet je dan de BPM bepalen? De gouden melkkoe wordt langzaam maar zeker een gewone hollandse koe.

De regeling zou dan ook een omgekeerde regeling moeten kennen, namelijk het teruggeven van BPM bij export. We wachten af.

Voor wie de beschikking van het Europese Hof van Justitie wil nalezen, dat kan via de volgende link: EHvJ zaak C-242/05.




In principe ben je vrij om waar ter wereld een auto te huren zonder extra heffingen. Als ik bv. een auto huur bij Hertz Duitsland en ik besluit bv. 4 maanden door Europa te touren. Dan betaal ik toch alleen de huurprijs? Wat is dat voor oplichterij van de Hollandse fiscus met hun achterlijke BPM?
Dat is toch rechtsongelijkheid binnen de EU?

20 mei 2008 22:35

gebeurt al jaren. Bij PCZ werden een tijd geleden twee 997's afgeleverd met Lux platen. Op de trailer stond ook een SLR. Ook met Lux platen. 4 jaar huren en dan overnemen tegen heel weinig BPM. Gaat hard met die grote bedragen.

20 mei 2008 22:37

ECT schreef:Conclusie, doen als u een beetje lef heeft.


Luxemburg is niet alléén om financiële redenen zo populair onder Nederlanders voor zo'n huur- of leaseconstructie.

De Luxemburgse gele kentekenplaat valt in een gemiddelde volgeparkeerde straat in Amsterdam-Zuid namelijk minder op tussen alle gele Nederlandse kentekens dan, zeg, een witte Duitse plaat. De pakkans is dus ook gewoon een stuk kleiner, omdat het minder opvalt in het straatbeeld.

20 mei 2008 22:40

Collega rijdt nu al zo'n 2 jaar met een RR op Luxemburgs kenteken.
Tot nu toe geen probleem.

20 mei 2008 23:54

Het blijft toch raar dat Global Car Rent nog niet gelanceerd is. Was volgens mij opgericht door 2 Nederlanders. Misschien koudwatervrees of juridische obstakels? .

21 mei 2008 1:21

als het om auto's gaat ECT dan goegle je wel ;)

Opzoeken: poekelen
poekelen
kletsen, praten
Gevonden op http://woordenboek.heelom.com/Echo/zoekr


poekelen
(Bargoens, 1914) praten ....... ben niet van dat tijdstip maar ....
heb helaas een brede kennis (kuch)

21 mei 2008 6:42

ECT schreef:Het blijft toch raar dat Global Car Rent nog niet gelanceerd is. Was volgens mij opgericht door 2 Nederlanders. Misschien koudwatervrees of juridische obstakels? .

Bel ze anders even op, die jongens in Lëtzebuerg. :wink:

http://edituspro.luxweb.com/luxweb/AT/de/886464-GLOBAL_CAR_RENT_S_A-Luxembourg.html

21 mei 2008 7:22

Een kennis van mij doet het ook maar als ik het goed begrepen heb loopt het niet (en geen enkel andere) via een huur constructie. Wat wel werkt is als je "officieel" werkzaam bent in Luxemburg en voor je werk een auto nodig hebt. Dit kan door een bv-tje op te richten in Luxemburg, er een papieren "directeur" aanstelt en die in naam van het bedrijf jou een verklaring geeft voor het noodzakelijk gebruik van de wagen.

De papieren directeur's verkalring is nodig daar de eigenaar van de zaak namelijk niet voor deze regeling in aanmerking komt. De auto wordt ook gewoon gekocht, niet geleased of gehuurd.

Mijn kennis doet dia al jaren en heeft een aantal leuke auto's gereden waaronder, jaguar XJR, Maserati, Land Rover, Audi A8 etc etc.

Bij aanhouding door de politieoverleg je de verklaring en dat schijnt al een paar keer gebeurd te zijn.

21 mei 2008 9:29

Mijn buren rijden ook met buitenlandse platen (een Opel Vectra met witte platen met PL ofso)..., ik zal is vragen hoe die gozer het doet.




Verder mijn mening:

Je bent Hollander of niet, ben je een echte Hollander dus trots op Nederland, dan gewoon helaas op NL kenteken rijden, en de BPM en slurptax (weet er zelf helaas van) betalen.

Tis niet anders.......jammer maar helaas.


Enne in Nederland vangen hoge bomen veel wind, steekt je kop boven het maaiveld uit : "tjoep".

Dus rijden op L. platen in een Aston Martin of Porsche vraagt om aandacht van de fiscus, oja die weten ook 100% van het bestaan van het Porscheforum af.



John.

21 mei 2008 10:25

Marcel schreef:Een kennis van mij doet het ook maar als ik het goed begrepen heb loopt het niet (en geen enkel andere) via een huur constructie. Wat wel werkt is als je "officieel" werkzaam bent in Luxemburg en voor je werk een auto nodig hebt. Dit kan door een bv-tje op te richten in Luxemburg, er een papieren "directeur" aanstelt en die in naam van het bedrijf jou een verklaring geeft voor het noodzakelijk gebruik van de wagen.

De papieren directeur's verkalring is nodig daar de eigenaar van de zaak namelijk niet voor deze regeling in aanmerking komt. De auto wordt ook gewoon gekocht, niet geleased of gehuurd.

Mijn kennis doet dia al jaren en heeft een aantal leuke auto's gereden waaronder, jaguar XJR, Maserati, Land Rover, Audi A8 etc etc.

Bij aanhouding door de politieoverleg je de verklaring en dat schijnt al een paar keer gebeurd te zijn.



Inderdaad, er zijn diverse arresten geweest en die zeggen dat je inderdaad mag verhuren, maar niet lange termijn. Twee weken.

Zie ook de website van RDW (of wa shet douane?) waar een omnline formulier staat om ontheffing te vragen.

Structureel rijden met non-NL kenteken mag dus niet op basis van dit arrest. :!:

Wel zijn er sinds een arrest van de NLse hoge raad in 2007 uitwegen voor bepaalde zakelijke rijders (al dan niet eigenbedrijf) die in het buitenland actief zijn. Dus het zal via die route gaan.

Verwacht echter wel controle, dus als je niet daadwerkelijk in het buitenland actief bent, ga je gegarandeerd nat. :roll:

21 mei 2008 10:34

Hier zal toch wel weer de wet van de grote bedragen gelden. De fiscus kan natuurlijk van alles dicht proberen te timmeren maar de Europese rechter beslist uiteindelijk. En gezien het aantal Nederlanders dat met een (erg) dure auto op buitenlands kenteken rijden zal er nog steeds wel wat mogelijk zijn.

@John: ik begrijp je redenatie maar ik neem aan dat jij je aangiftes ook door een fiscalist laat doen. Als het niet hoeft dan betaal jij toch het liefst ook niet?

21 mei 2008 10:40

ik heb het 2 jaar terug overwogen om een Lux. bv op te richten, aldaar m'n activiteiten te plaatsen en zo van een gunstige fiscaal karakter te kunnen genieten.

=> conclusie: het sop is de kolen ni waard.

=> daarenboven als je een Opel Astra met Lux. plaat rijdt, dan laat iedereen je met rust...op een Porsche, Jag, AM of AMG gaat dat al snel opvallen. Een vriend van me is inspecteur bij douane en ja hoor, ze doen er wel degelijk controle naar. Intussen is dit bevestigd want een paar dorpsgenoten die vroeger op Lux. platen reden, hebben ze ingeleverd! Die rijden trouwens nu op Franse platen rond :lol: ...iets minder gunstig dan Lux., maar nog stees zoveel beter dan bij ons!

21 mei 2008 10:53

hmmm dus we kunnen geen taart kopen vandaag op de luceratieve oplossing! grmpfff

21 mei 2008 11:20

John schreef:Mijn buren rijden ook met buitenlandse platen (een Opel Vectra met witte platen met PL ofso)..., ik zal is vragen hoe die gozer het doet.

...Zegt meer over waar jij woont dan over de cosntructie :wink:
... en pas jij maar op, morgen rijdt zijn buurman in PL in jouw auto....



John schreef:Verder mijn mening:

Je bent Hollander of niet, ben je een echte Hollander dus trots op Nederland, dan gewoon helaas op NL kenteken rijden, en de BPM en slurptax (weet er zelf helaas van) betalen.

Tis niet anders.......jammer maar helaas.

...mijn trots gaat vaak niet verder dan het EK en WK en dan is het nog vaak van hele korte duur....trots op BTW, BPM, wegenbelasting en slurp tax, en dan nog elke dag in de file....

Re: Luxemburg

21 mei 2008 11:35

ECT schreef:Bestaat er soms een of andere constructie om deze auto's tegen lager BTW-tarief in NL te blijven rijden met deze platen.


Die bestaat, maar de verhuurconstructie werkt niet meer omdat deze inmiddels door de fiscus is gerepareerd.

Wat wel werkt is de leaseauto voor de in het buitenland werkzame (en in NL woonachtige) werknemer/DGA.

Je hebt dan een zgn. vrijstellingsvergunning nodig. Daar zitten wel weer voorwaarden aan, zeker voor de DGA en niet alle voorwaarden zijn m.i. houdbaar, maar dat is een andere discussie.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de mensen die in NL een huis hebben, maar fiscaal gezien niet in NL wonen.

Je kan je voorstellen dat de overheid er alles aan zal doen om dit soort omwegen tegen te gaan. Zeker als je scherp in zet kun je ruzie verwachten.

Re: Luxemburg

21 mei 2008 19:07

Devils son schreef:
ECT schreef:Bestaat er soms een of andere constructie om deze auto's tegen lager BTW-tarief in NL te blijven rijden met deze platen.


Die bestaat, maar de verhuurconstructie werkt niet meer omdat deze inmiddels door de fiscus is gerepareerd.



Dat zal wel zo zijn maar het Europees Hof heeft duidelijk gemaakt dat dit niet cf. EU-wetten zijn maw illegaal. Net als het heffen van BPM. Kennelijk werkt onze overheid met 2 maten. :?

Re: Luxemburg

21 mei 2008 19:49

(edit: volledige quote van bovenstaande bericht verwijderd!)

Het hof heeft aangegeven dat het BPM beleid inderdaad verhuur belemmerden, doch wel degelijk erkent dat een lidstaat het recht heeft maatregelen te nemen tegen belastingonduiking. De oude regeling was niet redelijk aldus het hof.

Er was dus een gat.

De staat heeft bliksemsnel de BPM-verhuur regeling aangepast zodat het oude arrest niet meer geldig is. Je mag nu twe weken huren op buitenlands kenteken mits je on-line ontheffing vraagt.

Het staat iedereen uiteraard vrij om opnieuw naar de rechter te gaan en te claimen dat het huidige beleid nog steeds niet redelijk is. Maar ja, dat is toch best een drempel voor d egewone burger ... :x

Re: Luxemburg

21 mei 2008 19:54

ECT schreef:
Dat zal wel zo zijn maar het Europees Hof heeft duidelijk gemaakt dat dit niet cf. EU-wetten zijn maw illegaal.


Dat was nog de oude regeling. Die is aan de hand van die uitspraak gerepareerd. M.i. te krap, maar voor een enkeling is het niet interessant om dat aan te vechten, zeker niet nu de Wet BPM op het punt staat met pensioen te gaan.

Net als het heffen van BPM.


Dat is niet illegaal. Ook al over geprocedeerd (ook al vond ik het niet 100% overtuigend).

Kennelijk werkt onze overheid met 2 maten. :?


Dat is een feit.
Plaats een reactie