Niet enkel de louter financiële gevolgen mag je mee in de balans nemen.
De controle op de bevolking is enorm toegenomen -Patriot act en dergelijke, aftappen van phones, Gitmo toestanden (verdacht: hoppa, ga niet langs start, ontvang geen 2000, maar recht naar Gitmo).
Reeds enige jaren voor de aanslagen hadden Rumsfeld of Kissinger plannen om daar binnen te vallen (ik vergeet even wie het precies was, en heb geen zin weer te googlen).
In de jaren 60 wou men een aanleiding creëren om Cuba aan te vallen. Toen zijn verscheidene plannen voorgesteld, die het tot op presidentsniveau gehaald hebben (dus zonder al teveel morren). De president heeft er dan de stekker uit getrokken.
Een van de gewaagde plannen: een US navy schip dichtbij de kust van Cuba doen zinken door een aanval. Weliswaar mét crew van zo'n +-2000 man.
Dit is een feit, want de documenten zijn vrijgekomen & inmiddels via het internet te lezen. Alleen vergeet ik telkens de naam & preciese datum
Je zit nu wel met een situatie zoals die een beetje in 1984 werd geschetst - met de Eeuwige oorlog. Want hoe of wanneer overwin je terrorisme? Je raakt er nooit vanaf, maar als mensen bang genoeg zijn (of kwaad) accepteren ze de grofste inbraak op hun mensen- en burgerrechten.
Tja. Deze discussie zal de slachtoffers niet meer helpen, maar er zijn zovéél bizarre gebeurtenissen dat je ze niet op één hand kan tellen.
De brokstukken zijn direct als schroot naar China of zo gegaan. Zonder "forensisch onderzoek". Hmm.
De tweede toren is éérst ingestort. Verscheidene experten in allerlei domeinen spreken elkaar zwaar tegen, maar één bepaalde opinie is dat dit er als een gecontroleerde explosie uit zag (door de wijze waarop het gebouw instort).
2 weken voor het incident zijn de torens voor 36u geëvacueerd omdat het bedrijf dat de beveiling regelde "er iets moest doen".
Eerste katje op de koord: er zijn geen sporen/logs van wat er dan moest gebeuren (geen enkel document).
Tweede kat: het beveiligingsbedrijf is in handen van...Walter Bush (schiet mij niet af als zijn voornaam verkeerd is, doe het uit het hoofd van wat ik me nog herinner
), de broer van. Altijd leuk voor complottheoriën.
En met immense -zelfs geclassificeerde, dus geheime en ongekende- budgetten is de Amerikaanse intelligence community een van de grootste en beste ter wereld. Ze heeft ook bijzonder goeie contacten met o.a. Mi5/Mi6, Mossad, ...
Zelf hebben de Amerikanen, met hun wereldwijde interceptiecapaciteiten, niks opgevangen. I'm sorry, maar mij maak je dat niet echt wijs.
Kijk, laat ons niet compleet gestoord zijn. Dat ze zélf de aanslag beraamd hebben geloof ik niet meteen. Dat ze schuldig zijn aan hem laten doorgaan, en eventueel zelf reserve explosieven geplaatst hebben om de boel er nog wat erger op te maken, daar kan ik écht in komen. Maar tja.
Who shot Kennedy?
(die documenten hadden al moeten vrijkomen...maar zijn het nog niet...hmm...)