Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
23 okt 2008 19:58
http://www.bild.de/BILD/news/wirtschaft ... eiter.html Denk je bij een goed lopend bedrijf te zitten, moeten er gewoon vanwege de krisis 25,000 mensen weg!!! Eigenlijk schrik ik hier best wel van en ik vraag me dan ook af waar we heen gaan met deze wereld.
23 okt 2008 20:11
Het een (goed lopend bedrijf) sluit tegenwoordig het ander (mensen ontslaan) niet uit.
23 okt 2008 20:37
Het gaat bij VW om ''Leih-arbeiter", tijdelijk ingehuurde krachten, vergelijkbaar met onze uitzendkrachten voor korte tijd.
23 okt 2008 20:53
Daf doet hetzelfde, wij trouwens ook. Alleen hebben wij er maar 3 en geen 25.000. Ik vind het niet vreemd, alles is momenteel onzeker, iedereen zit op z'n geld en stelt investeringen uit. Omzetten lopen snel terug, verkopen stagneren. Dan kan je beter nu 25.000 tijdelijke arbeiders laten gaan en wat fabrieken sluiten dan je kop in het zand steken en straks álle fabrieken moeten sluiten.
23 okt 2008 21:25
we'll see. scenario ligt ook al klaar. zegt u het maar meneer de vakbondsman.
Nu 15 man eruit of over een jaar alle 100?
24 okt 2008 20:09
Porsche maakt op elke auto die zij verkopen 22.000 euri .
ter vergelijk met andere auto leveranciers:
BMW 300,-
Mercedes 350,'
Hekkesluiter VW 150,-
Niet vreemd dat er zoveel leute uit gaan
24 okt 2008 20:18
Opvallende en interessante getallen. Heb je daar een bron van Amandus?
24 okt 2008 20:51
Ja, heb ik ergens , moet wel diep zoeken . Cijfers kloppen op wat euri's na echt , het vebaasde mij oprecht , kan betekenen dat Porsche te duur is of dat ze heel efficient hun productielijn managen. Gezien mijn liefde voor het merk is het het laatste ....
24 okt 2008 21:03
http://duits.skynetblogs.be/post/5243352/band-volkswagenporsche-van-crisis-naar-succes
Porsche AG maakt immers tegenwoordig per wagen ongeveer 21.800 Euro winst, zuivere winst aldus. Om een vergelijking te maken: de tweede beste winstmaker in Duitsland is de BMW-fabriek in München. Maar... als tweede maakt BMW slechts 1/9de van de winst die Porsche per auto haalt!
24 okt 2008 21:09
Is dus nog wel iets meer dan het hierboven genoemde bedrag van 300 euro (nl. 2422 euro). Maar nog steeds behoorlijk weinig.
Maar goed, zal wel winst na belasting zijn (en dus ook na aftrek van de hele bende aan kosten), maar blijft natuurlijk een vrij kleine marge.
24 okt 2008 21:11
Ja, en het art. is van Nov 2007, er is best nog wel iets gebeurd sinds toen.
kan geen recentere cijfers vinden.
24 okt 2008 21:12
Cijfers zijn niet te vergelijken. Ter illustratie, de monsterwinsten van Porsche de laatste jaren, komen grotendeels voort uit haar deelneming in VW die meer waard is geworden. Die waardevermeerdering wordt vervolgens netjes uitgespreid over de verkochte mobielen, maar zegt niets over de operationele winst per auto.
We weten inmiddels ook maar al te goed hoe grillig de waarde van een aandeel kan zijn..
24 okt 2008 21:17
Het lijkt me toch dat die cijfers wel per dochteronderneming zijn? Oftewel, netto-resultaat Porsche (dus niet geconsolideerd, dus zonder deelnemingen) gedeeld door aantal verkochte Porsches?
Anders slaat zo'n bedrag per auto nergens op.
24 okt 2008 22:53
denk wel dat er bij dit soort aankondigingen ook nogal wat politieke timing komt kijken. De Golf V staat al enkele jaen bekend als veel te duur (winst per auto minimaal), dus ik kan mij zo voorstellen dat ontslagen al langer in de pen zaten; de kredietkrisis als externe factor komt dan dus wel gelegen. Los hiervan heeft de krisis wel degelijk verstrekkende, en zich snel ontwikkelende, gevolgen voor bedrijfswaarde, waarde van deelnemingen, financieringsbeslissingen en daarmee ook stategische beslissingen (naar mijn idee soms ten onrechte aan elkaar gekoppeld, en soms ook wel gedwongen). Dus dat er zich een zeer rappe ommekeer voltrekt op de arbeidsmarkt (gevolg van een dergelijke aankondiging) is denk ik wel de realiteit.
24 okt 2008 23:03
MS964 schreef:Anders slaat zo'n bedrag per auto nergens op.
Om een idee te geven: van boekjaar 2005 naar 2006 ging het onderdeel "overige inkomsten" van Porsche AG (dus niet de geconsolideerde groep) van respectievelijk 765 miljoen naar 5,465 miljard. Daar zitten boekwinsten op verkoop en allerhande financiële activiteiten (o.a. hedging) en intercompany transacties in verwerkt.
Dit soort snelle vergelijkingen zeggen qua getallen doorgaans bar weinig.
Dat gezegd hebbbende, dat Porsche vele malen meer per auto verdient zou me niet verbazen. Sterk premium merk, kleinere aantallen, etc.
24 okt 2008 23:09
en dan doet Porsche het denk ik wel goed, relatief hoge marge en toch ook (relatief) hoge aantallen, in vergelijking met de (ueber) premium Italianen, die minimale afzetten realiseren. Dit triggert de mainstreem premium merken denk ik ook om wat exclusievere en toch nog enigszins betaalbare modellen te presenteren (denk aan Mercedes CLS, in mindere mate Passat CC, BMW X6 e.d.)
24 okt 2008 23:15
Jort schreef:MS964 schreef:Anders slaat zo'n bedrag per auto nergens op.
Om een idee te geven: van boekjaar 2005 naar 2006 ging het onderdeel "overige inkomsten" van Porsche AG (dus niet de geconsolideerde groep) van respectievelijk 765 miljoen naar 5,465 miljard. Daar zitten boekwinsten op verkoop en allerhande financiële activiteiten (o.a. hedging) en intercompany transacties in verwerkt.
Dit soort snelle vergelijkingen zeggen qua getallen doorgaans bar weinig.
Dat gezegd hebbbende, dat Porsche vele malen meer per auto verdient zou me niet verbazen. Sterk premium merk, kleinere aantallen, etc.
Denk ook dat het winstbedrag per auto dat genoemd wordt bij Porsche weleens zou kunnen kloppen. Ik neem ook aan dat er genormaliseerde bedragen als uitgangspunt worden genomen, dus excl buitengewone kosten en baten. Nogmaals: anders slaat het nergens op. Het zou wél interessant zijn om in de cijfers te duiken om te kijken of dit bedrag van ca 20k winst per auto juist is.
24 okt 2008 23:21
MS964 schreef: Denk ook dat het winstbedrag per auto dat genoemd wordt bij Porsche weleens zou kunnen kloppen. Ik neem ook aan dat er genormaliseerde bedragen als uitgangspunt worden genomen, dus excl buitengewone kosten en baten.
Dat betwijfel ik. De informatie die wel beschikbaar is, doet vermoeden dat voor de desbetreffende jaren (toen het stukje geschreven werd) de winst per auto feitelijk veel lager lag. De exacte gegevens om een fatsoenlijke berekening te maken staan niet uitgesplitst in de jaarrekening.
Nogmaals: anders slaat het nergens op. Het zou wél interessant zijn om in de cijfers te duiken om te kijken of dit bedrag van ca 20k winst per auto juist is.
Dat zeg ik, dit soort bedragen worden vaak vergeleken en dat slaat vaak nergens op. Ik ben in de cijfers gedoken en de schrijver lijkt simpelweg het nettoresultaat gedeeld te hebben door het aantal verkochte auto's.
24 okt 2008 23:28
Ok, dan ben ik het met je eens: het cijfer slaat nergens op.
25 okt 2008 8:52
Meten is weten , gelukkig slaat dat nergens op , alle cijfers die Porsche presenteert zijn een wassen neus ...althans als ik al het bovenstaande forum verkeer moet geloven
25 okt 2008 9:05
Jort schreef: Het zou wél interessant zijn om in de cijfers te duiken om te kijken of dit bedrag van ca 20k winst per auto juist is.
Je zou 1/3 va de netto winst kunnen aftrekken ( welke dankzij liaison met VW is gerealiseerd ) blijft vlgs dit artikel 8,6 van de 11 mjrd.
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/internationaal/nid4287-porsche-gaat-meer-winst-dan-omzet-maken-wiedeking-incasseert-honderd-miljoen-.html
Zuiver uit de kern-verkoop ( auto's dus ) 1,2 mjrd. ( 1/10e deel )
Per verkochte auto blijft dan over ca. 2200,- correct me if i'm wrong
Betr. jaar 2007 / dit alles gaat waarschijnlijk niet op in 2008.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.